Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

ja klaas ik had het dus anders begrepen. Achter de schouw staat toch een klein mastje... Ik ga die wat hoger maken, zoals bij de "Perseverence" en dan kan ik daar een korte giek aanmaken voor de nationaliteit vlag en gebruik ik de mast voor de twee lichten ook.

Mooi toch dat je het hebt opgelost. Met plaatjes kijken doen we een hoop ideeën op. Gr. Klaas.

weer een paar prentjes.
De takels. als ik ze zo opspan kan ik gemakkelijk de haak en de ring schilderen. en het mooi wegleggen voor te drogen.
IMG_2937.jpg

dan het nabootsen van een gewone oogsplits. In een touw van 0,6 mm. lukt me dat nu niet meer. Dus ik boots het na met een binding.
IMG_2938.jpg

de kraan met de geien en de blokken. Rechtsboven zie je de dekogen die ook al een laagje verf gekregen hebben.
IMG_2939.jpg

Laatst bewerkt:
@erwin, neen dat touw zat niet in de kit.
ik maak al jaren..., zelf mijn touwen uit vlasgaren en of DMC katoen garen.
Daarmee kan ik dus zowel links als rechts gevlochten touw maken.
Dit is nu touw uit DMC garen en vermits dat rechtgeslagen is, moet ik noodwendig links geslagen touw maken.

begin met een volgende item terwijl hier en daar de verf staat te drogen.

De luchthappers.
De pewter spullen uit de kit zijn bij het uitpakken ogenblikkelijk in de kliko verdwenen. In de plaats heb ik via internet er een stel aangekocht gemaakt uit “rezin”
Nadeel van die rezin is dat de onderkant van de happers niet rond is maar een ovaal vorm heeft.
Als je dat dan op een rond iets moet gaan vestzetten moet je ofwel gaan bijplamuren if er iets af schuren…

De twee kleinste happers zitten ,volgens plan op een stuk buis met bovenaan een kraag. Daar waar ze dus kunnen draaien. Als ik nu de kraag van de Rezin happers wegdoe dan valt het nogal mee wat die ovaliteit van het lichaam is.

Daarom maak ik de buizen uit een stuk alu. Aan de onderkant een stukje van 4mm. rond. kan dat dan in de dekken boren en lijmen. aan de bovenkant heb ik ineens die kragen gedraait.

Enkel de grote happers zitten met een ring op het ketelhuis en schijnen in hun geheel gedraait te worden. Er staat toch handvaten op de buis getekend. Na het lijmen van deze grote happers zal ik hier en daar wel wat moeten plamuren en schuren om een mooie overgang te krijgen..

IMG_2940.jpg

Beagle je kan ze opspannen in de draaibank en het meeste wegdraaien na het lijmen zo heb ik die van mij ook gemaakt met dezelfde kappen die ik nu zelf giet.DSC_0713.JPG DSC_0927.JPG DSC_0992.JPG

Dit is toch duidelijk een kit die niet voor mij bestemd is.
Ofwel ben ik te lang statische modelbouwer, ofwel ben ik te kritisch en veeleisend.

Nu had ik de ketting wielen, die op de dekken liggen en de noodstuurinrichting bedienen, zo uit de kit in elkaar gelijmd, enkel de giet bramen verwijderd, geschilderd...
Nu wil ik de bijhorende ketting op het dek vastmaken... daarvoor moet die ketting ook langs die wielen.

Grrrr.... :angry: blijkt dat de ketting 3 mm. diameter heeft... en dat je maar een boortje van 1,9mm door de opening van die ketting wielen krijgt.
IMG_2947.jpg

Eerst dacht ik nog van met een boor van 3 mm. een weg te banen voor de ketting. Doch zoals ze op het dek gelijmd zijn, kon ik er gewoon met de boor niet aan.
Reste mij enkel de zoveelste maal afbreken... en nieuwe spullen maken.

Gelukkig was er ook nog wat om de dag goed te maken;
De klem voor de ankerketting stop.
IMG_2946.jpg

De dekogen. links de spullen uit de kit rechts wat ik gemaakt heb.
IMG_2944.jpg

Het maken van ringen.
IMG_2943.jpg

Goede raad aan wie dit verslag soms leest en er over denk van een "Imara" te bouwen. Doe het niet,
je betaald je blauw om die kit te kopen en je ergert je ook blauw aan die 800 stukken in witmetaal die bij de kit horen.

"Eerst lijmen en dan bijdraaien zou ook een oplossing zijn."

Enkel heb ik dus juist voor een andere aanpak gekozenen alles al gemaakt, gedraaid gelijmd.
( Wie zei en schreef ooit eerst vragen dan lijmen, vermijd dat je soms moet afbreken. :hammer:)

Voor de grote luchthappers heb ik juist de grootste diameter gebruikt om de onderstaande alu buis te draaien. Bij de anderen moet ik enkel de rein rand die er aan gegoten is wegschuren. Die rand heb ik al in de all gemaakt.
Daarmee zie je dat voor één probleempje er xxx oplossingen zijn.

Ik heb al modellen gezien van sleepboten waar men aan de zijkant van die autobanden hangt.

Uit verschillende foto’s heb ik begrepen dat die banden ophangen met een ketting. Ketting in een Y vorm met het beentje naar boven…
Dat zou ik ook graag op de boot willen maken…

Maar hoe maak je die ketting dan aan de binnenzijde van de romp vast. Zijn daar ergens oogjes aan vastgemaakt. of oogjes in de watergoot. Misschien met een foto langs de binnenzijde van de reling.

Beagle, Vaak zie je in de verschansing 2 gaten naast elkaar, waar de kettingen doorheen gaan. De gaten zijn voorzien van een ingelast oog, of een verdikking rond het gat. Oogjes maken gaat je goed af. Zelf heb ik ze ook zo gemaakt van 0.5 mm koperdraad en dan met CA-lijm rond het gat gefixeerd. Met het lakken vloeit de naad vol en lijkt het net echt. Maar als je een Y-ketting gebruikt hoef je maar 1 gat in de verschansing te maken. De autoband zover laten zakken dat ze tegen het berghout hangt. De banden kan je kant en klaar kopen. Ik heb ze gemaakt van een plaat rubber. Omdat die plaat niet dik genoeg was, ringen gesneden en per band 2 lagen op elkaar geplakt. Met een scherp mesje (scalpel) het profiel eruit gesneden. Om het ophangkoord erdoor te halen 2x een gat in het rubber geboord. Van loopvlakkant naar velgzijde. In de praktijk worden vaak stugge banden gebruikt zoals van heftrucks. Succes ermee. Gr. Klaas.

Erik.

De vorderingen zien er perfect uit, compliment.
Als ik naar de foto kijk van het Origineel, zijn dat geen kettingen.
Maar waren dat al echt banden in die tijd of gevlochten Fenders.
Geen idee of er in die tijd al banden gebruikt werden, ???.
Maar als idee zie de foto v/d Marie Felling, deze maakt wel gebruikt van een ketting v/v Fender/banden.

Succes Peter

Bijlagen

• mariefelling02-2.jpg
    mariefelling02-2.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 238
Thanks Klaas.

Een 10 tal banden heb ik hier liggen, van 35 mm diam. Ze zijn ongeveer op schaal als je een gemiddelde vrachtwagen als ref. neemt. ( 1,2m diam.) Misschien wat te groot maar ik heb ze nu eenmaal in de rommelbak liggen. Gaan we geen banden op schaal maken ;-)

De romp is al geschilderd en staat al in de 2K lak. maar dat moet nog wel lukken om er een 10 tal gaatjes in te boren. Gat in de verschansing juist onder het potdeksel. Daar een verdikking maken en ketting door het gat. bijschilderen en maskeren met wat roest .

Of was het toch geen ketting maar touw waar de band aanhangt?

en dan ????? waar maakt men die ketting dan vast. kikkers op een railing steun??

Ha, Peter lang geleden dat ik nog nieuws van je had.
Perseverance-2.jpg

Als je kijkt zijn het volgens mij gevlochten fenders uit oud touw. maar die ga ik niet breien... een autoband is misschien niet origineel, maar welke Imara is origineel. Ik heb ze al in alle kleuren van de regenboog gezien en ook al met verscheidde variaties in uitrusting.
bij die Marie Felling zijn het zelf opgelaste ogen aan de buitenkant van de reling.
Dan verkies ik toch de oplossing van Klaas met een paar gaatjes e een verdikking erop.

Goeie vraag Beagle! Geen idee hoe ze die dingen vast zetten. Denk dat ze aan de binnenkant gewoon een sluiting op de ketting zetten. Die bleef vanzelf voor het gat steken. Je zou de ketting ook een stukje langer kunnen maken en dan met een sluiting op een oogbout in het dek. Maar als de boel dan afbrak hed je weer een stukje ketting waar je weinig meer mee kon. Ketting vastzetten op een kikker werkt niet. Heb nog wat modernere plaatjes bekeken en daarop zie je ook wel dat de banden met touw worden bevestigd. Geeft aanmerkelijk minder krassen en een touwtje is zo gesplitst of gebindseld. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Heb nog wat modernere plaatjes bekeken en daarop zie je ook wel dat de banden met touw worden bevestigd. Geeft aanmerkelijk minder krassen en een touwtje is zo gesplitst of gebundeld.
goed Idee. ;) Als ik i.p.v. ketting touw neem dan kan ik gewoon die gaten met dat ringetje in de reling boren, touw erdoor steken en op gepaste lengte een Turkse knoop of anders gewoon een stevige achtknoop. Dan hoef ik geen ogen e.d. te maken te solderen etc..

Volgende uitdaging.

De A-steunen voor de sleepbogen.
eerst de bovenkant met een driehoekje ertussen hardsolderen met zilver.
IMG_2949.jpg

Daarna even in een oplossing van citroenzuur. Is alles borax verdwenen en hoef ik nog weinig bij te werken..
IMG_2950.jpg

De tekeningen.
1 zijaanzicht
IMG_2952.jpg

2) dwarszicht
IMG_2953.jpg

Bemerk waar ik de rode pijl heb gezet. Wat is nu juist??
Het zijaanzicht met de grote ruimte tussen bovenkant dekhuis en de onderkant sleepboog of het dwarszicht ?
Als je dan ook weet dat de BB de sleepbogen vast op de romp laat plaatsen- lijmen… hoe krijg je dan het dekhuis ervan onder;?? ( het dekhuis is afneembaar en volgens de BB moet er binnenin een rand staan van 20 mm. hoog ( als waterkering.) dan moet je dat dekhuis toch minstens 22 mm kunnen opheffen., niet ??? dan zitten de sleepbogen toch in de weg.?

Gelukkig had ik een andere oplossing. Het dekhuis had ik in het begin al met een groter afneembaar dek gemaakt. Nu ga ik de eerste sleepboog vast maken aan het dak van het dekhuis, in het midden en aan de zijkanten ook twee A-steunen maken ( staat wel niet op de tekening. Zelfde A-frames als bij de achterste sleepbogen. alles op de juiste hoogte zodat de onderkant van de bogen tegen de reling leunt.
IMG_2954.jpg

Zo dan als je dek met dekhuis wegneemt.
IMG_2956.jpg

en de steunen onder de achterste bogen
IMG_2955.jpg

waar de steunen nu in het dek verdwijnen komen nog vierkante blokjes . maar dat is dan weer voor morgen of vrijdag..

een dag met een beetje hier en een beetje daar….
IMG_2961.jpg

Eerst de steunen gefreesd voor de nieuwe geleiwielen van de roerketting.

dan even de stokken voor de winch bekeken. dat is ook weer in dat blank metaal.
Dit vond ik niet zo mooi. Krom , gietranden etc. Dus maar een zestal nieuwe gemaakt uit hardhout.
de vierkante afgeschuinde koppen moet ik nog wel maken.
De roerketting ligt ook klaar om te zwarten…

verder de houten vloertjesd gelegd onder de werksloepen.
IMG_2959.jpg

en om te eindigen 2 maal 4 vierkante blokjes die moeten dienen als voetstuk van de A-frames voor de sleepbogen. Ze zijn juist in de grondverf gezet.
IMG_2960.jpg

Back