Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Mooi hoor. Nu ik de letters van de cnc machine zie snap ik eerlijk gezegd je vraag eerder daarover niet?
????
Ik vroeg eerst wat te doen als decal letters mislukken.
Je gaf zelf de hint van snijden en plakken. wat dus een antwoord was op mijn vraag en een goede suggestie. ( Wat ik ondertussen ook op een ander verslagooi al had gelezen.)

Mooi blokkenrooster geworden hoor! Geeft echt cachet aan dek en lier. Gr. Klaas.

de handspaken voor de achterste winch was ook in dat pewter materiaal. Ik wou het eerst nog proberen recht te krijgen, doch snel waren er twee gebroken.

Dan maar de draaibank en 6 spaken maken.
IMG_2985.jpg

De kopse kanten even vierkantig gemaakt, in de blanke lak gezet en de spaken in de houder gelijmd. Daar heb ik nu even geen foto van.

Ook al begonnen met de drinkwater en vuilwater tanks.
IMG_2986.jpg

De schildering van de luchthappers, daar was ik niet tevreden over… Ze zitten nu in een plastic zakje goed volgespoten met “Ovenreiniger”. Morgen zou de verf eraf moeten zijn. Ik hoop dat de plamuur wel is blijven zitten..

prachtig!!! werk weer Beagle het rooster is erg mooi geworden net zoals de tanks ik denk niet dat ze al vuilwatertanks hadden het ging gewoon over boord .
In Nederland is het nog niet zo heel lang verplicht om het op te vangen .
Maar de tanks zijn in ieder geval erg mooi misschien was de kleine een olietank.

In de bouwbeschrijving staat : "The fresh and sanitary water tanks ..."

en Plimsol merk & naamschip op BB. kant.
IMG_2988.jpg

IMG_2989.jpg

Nu de epoxylijm goed laten drogen voor de SB kant gedaan kan worden…

Laatst bewerkt:
Hoi Beagle het was geen kritiek op je tanks :), het is goed mogelijk alleen in de vaart werd niet echt aan milieu gedaan .
het belangrijkste is dat het er super uitziet , ook de letters heel mooi gemaakt mijn complimenten.

hoi Erwin, ik heb dat niet als kritiek gezien hoor.
vuilwater tank... spreek mij er niet van... heb die ook in mijn boot moeten zetten...

Misschien waren die Engelsen vooruitstrevend vòòr WWII en hadden ze inderdaad al een vuilwatertank.
vandaag heb ik die tanks al in een eerste laagje verf gezet... Donker groen voor de vuilwatertank, wit voor de fresh water tank.

nog een klein probleempje opgelost.
Aan de kranen op dit schip staan heeft de kitmaker voor de geien enkel twee oogjes /kraan, voorzien. Oogjes te plaatsen in het dek.
Maar…
Nergens een kikker een klamp of wat dan ook op de geien aan vast te maken. Mijn ervaring als yachtman , zegt mij toch dat er dan minstens een blok aan ieder oog moet zitten; met een checkle of met een haak . Door dat blok loopt dan een gei… maar waar dat touw beleggen..

Dit spookte al een paar weken door mijn hoofd….
Vandaag zat ik te wachten in de wachtkamer van de KMA chirurg en het was ineens al pinksteren. zie de lamp begon te branden in mijn grijze cellen. Hoe zou je dat vroeger … vroeger gemaakt hebben.? Dat was dan plaatjes messing op elkaar solderen, dan uit dat samengesteld blokje ( 8 kikkers) een profiel uitvijlen ). Maar nu heb je een CNC freesmachine, waarom daar niet die kikkers mee maken. Kikkers maken met daaraan een stukje messing dat ik dan tegen een steun van de reling kan kleven, juist onder het potdeksel.
en zo heb ik dan mijn kikkers voor de geien…
IMG_2993.jpg

moet nog wel wat fijn werk aan verrichten, armen wat rond maken van de kikkers… etc.

Op het voordek kon ik de twee belegkikkers tegen de reeds bestaande reling steunen lijmen.
Relingsteun aan weerszijde van de kraan.
IMG_2994.jpg

Aan het achterschip werd het iets moeilijker. Hier mis ik een aantal reling steunen. Ook het rooster is verwijderbaar. en ergens moest toch een kikker komen. ik heb dan gekozen om die juist onder het potdeksel te plaatsen . de ander steun bevind zich op een relingsteun.
IMG_2996.jpg

Ook staan de luchthappers nu definitief op het voorschip.
IMG_2995.jpg

Op het voordek moet nu enkel nog de verwijderbare mast komen ( Verwijderbaar voor transport en later de plaats om het schip weg te bergen)

IMG_2997.jpg

en de afwerking van het achterste dekhuis.

Een kraan met een takel waarvan het blok zomaar in de lucht hangt, zoals op de BB of zoals of de vele foto’s van de Imara op het net….
Geen zinnig mens die ooit gevaren heeft weet dat een blok aan een takel altijd ergens moet vastgemaakt aan gehaakt en belegd zijn. Anders is het vragen om ongevallen aan boord.
Zodus hetzelfde bij dit model.
De voorste kraan en de takel hangt aan de ankerwinch.
IMG_2999.jpg

Het achterdek
Hiervoor heb ik naast het ketting omleidwiel nog een oog in het dek gelijmd, oog waaraan de takel kan ingehaakt worden.
IMG_2998.jpg

Hiermee is al het werk aan de romp en aan het hoofddek klaar. Kan ik het dit W.E in de 2K lak spuiten.
Rest mij natuurlijk nog wel enkel maanden om de bovenbouw klaar te maken… Schouw, Kap. verblijf, Brug, Verlichting, Werksloepen…

Wat ooit de bemanning moet worden is toegekomen….

ze zullen eerst nog wel een beetje aangepast moeten worden voor ze er als zeelui gestationeerd in Africa gaan uitzien

Hier moet je ergens de kok vinden met zijn short.
IMG_3002.jpg

en wat gaan we hier van maken ??
IMG_3003.jpg

IMG_3004.jpg

toch snel even zulk 1:35 figuur in elkaar gezet en dan even kijken of het op 1:32 schip niet teveel opvalt.
IMG_3005.jpg

wel een beetje klein maar zolang je hen niet bij iets grootste, zoals de compagnon-way deur dan valt het echt niet op.
benieuwt wat het later gaat geven met dat roer van 54 mm.

ik zeg maar nu : gelukkig heb je lange en kleine mensen. Moet je maar voorstellen dat ze vòòr 1940 kleiner van gestalte waren. en er op dit schip geen "Reuzen" dienst deden.

Trouwens een vraag ? "Laskaren" zou de bemanning zijn.(6 voor dek en 6 voor machinekamer) De officieren waren Britisch. Wat zijn Laskaren en wat moet ik mij daar bij voorstellen van kledij.

laskar, laskarijn [matroos]. Indische, ook Maleise en Javaanse matrozen, op Europese schepen varende, worden thans dikwijls ook in Nederland laskars genoemd.
Dat de samenhang en overgang van de betekenissen waarschijnlijk deze is:
a. soldaat,
b. inlands soldaat in dienst van de Engelse of Nederlandse Compagnie, aan wie, in vergelijking met de Europeanen, mindere diensten werden opgedragen,
c. sjouwer, werkman op de werven en kaden,
d. inlands lichtmatroos, met het gewone scheepswerk belast.

voor de kledij... dan ga ik nogal transformaties moeten doorvoeren!!
Three_Lascars_on_the_Viceroy_of_India.jpg

Laatst bewerkt:
PS voor de slimmerrikken.
Neen ik ga de laarzen niet vervangen door blote voeten. Deze werkgever heeft beslist dat zijn personeel ofwel laarzen ofwel schoenen moet dragen aan boord.

Een zware amputatie van de Duitse kok. Radicaal zijn twee benen eraf, om die dan te vervangen door britse laarzen met wollen sokken.
Ondertussen hebben wij ook zijn hoofddeksel maar verwijderd en vervangen door een koksmuts uit miliput.
IMG_3006.jpg

IMG_3007.jpg

IMG_3008.jpg

Grrr ? nu zie ik op de macro dat het hoedje niet mooi is afgewerkt…

en de schilderwerken
IMG_3009.jpg

Ik kan maar niet een oplossing vinden, dus
HELP !!!!!!!!!

Hier een foto van de voorkant van de boot. met de bedradingader.
Nu zou ik daar ergens de sound-module en de ontvanger moeten onderbrengen. liefst staande tegen de zijkant…
Doch…. ( Niet lachen) ik vind niet een mooie praktische wijze hoe ik het kan verwezenlijken je weet ik ben nogal kritisch, al zeg ik het zelf.
Hier de BB. kant waar ik het graag tegen zou hebben.
IMG_3011.jpg

Ik moet eerlijk bekennen het zijn die antenne draden die mij in de weg zitten of de beslissing, waar en hoe plaatsen lastig maken.
Dan een zicht naar de boeg. het doosje plat leggen zou ook een mogelijke oplossing zijn.
IMG_3012.jpg

de voorkant van het doosje
IMG_3013.jpg

de achterkant is ook niet vlak.. ( anders had ik al klitteband gedacht)
IMG_3014.jpg

Iemand een mogelijke oplossing of eventueel een plaatje hoe het uitgevoerd zou kunnen?
Alle ideën welkom.

Back