Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Zeg! Pas op! Maak je dat model niet veuls te mooi?
Keurig soldeer en stekkerwerk! Chapeau!

Hmmm... ik zie dat je met de 'juiste' RC apparatuur werkt :) Je kan de hele boot telemetrisch doormeten, tot op de laaste elektronische snik. Met een SM-Modellbau UniLog 2 kan je die data opslaan. Met een DS16 gebeurt dat in de zender. Zelf niet, want ik vaar met een Jeti-hack-modulle in mijn MPX Evo-9 zender. Dus gebruik ik de UniLog om alle gemeten waarden op te slaan en dan uit te lezen op de Mac. Modelvliegers of modelboten, en zo kunnen controleren of mijn berekende voortstuwingsconcepten klopten, die dus ook klopten.

Voor m'n snelle zwevers heb ik een ontvanger/accu/UBEC pakketje gebouwd, (dat idee is niet van mij, wel naar eigen inzicht uitgewerkt.
Regelaar en ontvanger zijn via een optokoppeler verbonden. Mocht de regelaar doorfikken, dan kan je blijven doorsturen voor een gecontroleerde landing. (deze zwevers hebben n.l. meer dan 1kw vermogen aan boord)

Wat is nu zo interessant aan dit geleuter...? De oplossing voor de antennes. Die schuiven we in buisjes waarbij de gele uiteinden van de antenne altijd 90º, haaks gepostioneerd staan. Belangrijk voor gegarandeerd goede ontvangst. Maar ook compact kunnen worden ingebouwd in de rompen. De gele uiteinden zijn de daadwerkelijke antennes, de rest is afgeschermde doorvoer van de 'puls'.
Je zou de ontvangerunit zoals je die nu hebt onder het aan het deck kunnen schuiven via een slede, denk aan de slede van een harde schijf in een oude MacPro, die had er ooit 4 in de kast. (jij bent toch een Mac-man?)

Bij de zwever... Een antenne steekt naar onder, de ander naar achter. Schakelaar zit ook op dat plaatje en steekt door de romp. Alles zit vast met 1 schroefje en met krimpkous of tape aaneen... De buisjes zijn van PVC of styreen, en kwamen uit een set slanke bowden-kabels.
Met hitte voorzichtig gebogen. Alles verlijmd met CA-lijm (secondenlijm).

DSCN6329-LR.jpg

DSCN6328-LR.jpg

Je zou ook nog kunnen overwegen de ontvanger in de opbouw te loodsen, op een statief vanuit de romp (wegklapbaar?), zodat de antennes iets hoger boven de waterspiegel komen, wat weer een betere ontvangst garandeert. Echter Jeti ontvangers zijn briljant... nooit een storing gehad in de afgelopen 7 jaar. Heb ik mijn scheepsmodel -FL8- op een mooie zomeravond in Groningen het Hoornsemeer overgezet tot een piepklein stipje aan de overkant en braaf weer terug gestuurd. Wel goed turen overigens... moeiteloos zonder morren kwam het model weer terug gevaren. Later kwam er een fietser voorbij... "huh? zover? helemaal aan de andere kant van het meer???" Kan niet, bestaat niet. Nu hebben we Drones... die verpesten veel voor onze hobby. Zijn ongepaste grappen schering en inslag...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Lig je dagen wakker om een oplossing, maak je *tig schetsen, surft je suf naar prentjes....
ten einde raad zet je dan de vraag maar op het forum...

je hebt je berichtje nog niet goed en wel getypt of plots begint er een lichtje te branden om de grijze cellen te verlichten...
ben nu bezig met een licht gewicht houder waar ik dat rode plexi doosje eenvoudig kan in plaatsen...

als alles droog is , komt er wel een prentje.

De oplossing voor de antennes. Die schuiven we in buisjes waarbij de gele uiteinden van de antenne altijd 90º, haaks gepostioneerd staan. Belangrijk voor gegarandeerd goede ontvangst. Maar ook compact kunnen worden ingebouwd in de rompen. De gele uiteinden zijn de daadwerkelijke antennes, de rest is afgeschermde doorvoer van de 'puls'.
Je zou de ontvangerunit zoals je die nu hebt onder het aan het deckkunnen schuiven via een slede. (jij bent toch een Mac-man?)
Juist ben een mac man sinds '79' maar toen was het nog een andere naam iets met een appel?. :thumbsup:
tip van de buisjes , daar kan ik nog wat mee...dat de gele uiteinden de echte antennes zijn dat had ik al uitgeknobbeld..

Laatst bewerkt:
Yep... Was toen Apple Mac... of Machintosh... ben in '89 gestart... het ding kon primitief opmaak verwerken... de eerste versie van Photoshop was een wonder... daarna ging het geel erg snel... en gingen er heel veel zetterijen stuk... en nu heb ik een compact termietentorentje... met een ontstellende rekencapaciteit... Haha... Maar ja... het is m'n gereedschap.

De antennes... ja natuurlijk weet je dat! Haha... Wel... ik schrijf ook met de meelezertjes in gedachte. Als je Jeti-spullen gebruikt, verdiep je je direct in de materie. Dat is altijd. Techneuten zendertje? :) Ach...
Maar als idd die gele 'fikkies' niet goed staan, gaat het bij een vliegend modelletje fout... sommigen hebben dat niet eens door bij ons op het vliegveld... het bestaat!

Maar mooi dat je het hebt kunnen 'uitbroeden'. Ik ga weer in de meelees-modus! Je schitterende broedsels bekijkend.
Als je je draadje schoon wilt houden, mag je m'n berichtjes best wegpoetsen hoor?
Hartelijke groet,
Bas

Laatst bewerkt:
niets sensationeel.
aan de onderkant een stellingtje met wat multiplex overschot en balkjes van 5 mm . vastgezet met Tec-7
daar staat dan het centrale gedeelte op.
IMG_3015.jpg

het geheel leunt achterover zodat de bovenkant feitelijk tegen de romp rust.
later komt er nog een balkje achter met twee haakjes , waarover dan een elastiek word gespannen om het geheel vast te houden.
en zo is het zonder het centrale gedeelte.
IMG_3016.jpg

ik heb er geen foto van, De antennes zijn met hun uiteinde op een stukje karton van 40 x 40 met een stukje Tamyia plakband gekleeft, zoals Bas aangaf , maken de gele uiteinden een hoek van 90° met elkaar, dat kartonnetje, zit dus juist onder het dek , je ziet het niet zitten op de foto.

Ik ben bij dos 2.4 opgehouden en overgegaan op Macintosh, zal ergens '88 geweest zijn. Heb niet het idee dat ik iets gemist heb met het "raampjes" gebeuren. Ziet er allemaal top uit, kan niet wachten tot ik verder kan met de Mountfleet Coaster........ tin vijlen....... en vijlen..... en vijlen. Ben het gewend na de caldercraft Clyde Puffer, Talacre en Isis.

kan niet wachten tot ik verder kan met de Mountfleet Coaster........ tin vijlen....... en vijlen..... en vijlen. Ben het gewend na de caldercraft Clyde Puffer, Talacre en Isis.

Is dat een algemene ziekte van Caldercraft ???
Dan ga ik maar terug naar cratchbouw. voor het volgende project

Vandaag toch nog eens een poging ondernomen om met een spuitbus 2K-lak zowel de romp en vooral de bovenkant boven de stootrand alsook het dek goed in de blanke lak te zetten. Ik ben geen artiest als het werken of schilderen met spuitbussen , meestal is dat aan het spuitwerk te zien.
Dus "Cross vingers en hopen dat ik geen doffe plekken en of druipers heb morgen..

Het dek heb ik wel 3 maal gedaan. (Er was al eens wat losgekomen door gewoon regenwater dat op het dek was gevallen)
Voorlopig is het allemaal blink blink... maar dat zou morgen, na drogen, dan toch een satiné glans moeten hebben.

Is dat een algemene ziekte van Caldercraft ???
Dan ga ik maar terug naar cratchbouw. voor het volgende project

Caldercraft en later mountfleet is het werk van één man geweest. Bijna alle Engelse kits hebben tin of hooguit resin onderdelen. In theorie kun je er geweldig detail mee maken.
Opzich mag ik het wel, echt een bouwdoos met perfecte onderdelen is er niet echt. Ik maak de beste onderdelen schoon en maak zelf mallen en giet ze af met tin, de slechtste gaan in de smeltpot terug. En ja sommige onderdelen vervang ik door zelfgemaakte onderdelen, ik zie het als onderdeel van modelbouwen. Wil je schaal getrouw en perfectie dan moet je geen kit kopen. Mijn coaster zal naar eigen fantasie gebouwd worden, geen bestaand schip.

Wel, nu ik na drogen en onder daglicht ben gaan kijken,,,, valt het wel mee als je kijkt vanaf 75 cm afstand.
Kom je veel ... veel dichter dan zie je hier en daar dat er te weinig lak is geweest en heeft het een appelsienhuid effect...

Ondanks de 3 lagen zijn er op dat houten dek, langs waar later het ketelhuis komt, nog plekken waar de lak niet helemaal heeft gedekt . Vooral langs de insneden voor het nabootsen van de dekplanken , gelukkig niet veel en je ziet het ook maar als je met strijklicht er naar kijkt.

Maar ik denk dan maar , dit is geen toonkas- model maar een varend model... en dat bekijk je toch niet vanaf 50 cm. :wink:

is het echt tin , het zou mij verwonderen... ??? of is het van die "Britanica-Pewter"( mengeling tin + lood +brol)

Daar was ik ook al lang achter, dat ik ongeveer alles wat in dat wit metaal is en een beetje stevigheid zou moeten hebben, ik het wel zelf moet maken uit plexi of messing.

nu het definitief in de lak staat. komt de snor erop.
IMG_3017.jpg

en de wijze van aanspannen

IMG_3018.jpg

Ziet er goed uit Beagle! Avondje zitten breien op de leguaan? 40 jaar geleden heb ik er eentje zitten maken voor mijn Bugsier 3 en die doet nog steeds dienst. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Maakt niet uit waar vandaan Beagle. Ziet er in ieder geval goed uit. Op de kop mijn Bugsier had een soort vliegtuigband moeten komen, maar dat vond ik niet mooi. En gelukkig had/heb ik een boekje waarin het maken van een leguaan beschreven is. Was een leuke uitdaging toen. Schreef wel breien, maar eigenlijk is het knopen. Met dat soort attributen wordt het gelijk een ander schip en begint het te "leven".. Gr. Klaas.

Een leguaan is ook prima te breien, kleine pennetjes gebruiken. Ik heb een youtube video'tje en howto gemaakt voor het forum, voor de geinteresseerden. Moet er nog wel ergens op staan, misschien dat de foto's het niet doen.
Die gekochte leguaan staat echter ook prima, Beagle. Niets meer aan doen. Misschien nog een beetje verouderen oid.

dat verouderd wel van zich zelf,

Een paar keren botsen tegen de damwand in de Mark/dintel of tegen een met mos begroeide plank of een overkomende golf water of gewoon wat staan in de regen.

hulp ...
ik zoek me rot op dat internet.

Ik moet messing buisjes gaan plooien van 3-4 mm. diam. Nu had ik ooit eens iets gezien, zelfbouw , van een toestel geschikt voor verschillende diameters met 3 metalen rollen. één set rollen per diameter buis.

maar ik vind er geen afbeelding meer van terug. En een toestelletje in plastic te gaan kopen, al is het maar 20€ per set/per diameter. daar ben ik te koppig voor. ik wil het zelf maken in staal.

wie bezorgt mij een link naar een prentje van zulk modelbouw buizenplooi toestel .

ach de schouw…..
Wel ze heeft dezelfde kwaliteit als de rest van de GRP uit deze kit.
Vlakke delen staan hol. De schouw zelf is niet recht maar de wanden staan bol.
De afwerking van de twee banden rondom , daar ontbrak een deel.
( heb ik een maandag morgen fabricage kit ?)

na veel schuren- plamuren… wachten , nog eens plamuren….
nu staat de schouw de eerste maal in de primer. Kunnen we controleren of al dat geplamuur, geschuur enig resultaat heeft opgeleverd
IMG_3021.jpg

pas op de foto geeft een vertekend beeld/ normaal is de schouw onderaan rond en breder en bovenaan meer platter en smaller.

als dit goed is - glad etc. komen er terug hier en daar plaatjes op uit 0,3 plastic plaat. worden de twee ringen opgebouwd uit plastic plaat van 0.5mm. en wordt alles voorzien van de opleg klinknagels van “ Archer”

Voor het buigen van pijpen. Heb je al eens aan buigveren gedacht? Als je googled op "Buigveren, set van 5 stuks" dan vindt je ze wel.

Back