Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

het blijft nog een kit. Ik heb nog een schouw en nog 800 onderdelen in witmetaal.
Mocht ik ook nog de schouw gaan scratchen ..... dan verhuis ik wel ...naar een ander board.

vanavond nog de twee koekoek of hoe je het noemen wil gemaakt. Op de gaten komt later nog een deksel met twee patrijspoorten.
DeUcsD.jpg

Na de schilderwerken kleef ik dat doorschijnende plexi in die gaten. Blijft het waterdicht en kan er toch een lichtschijnsel door komen.
 
voor de volgende 24 uren technisch werkloos.
De voorkant is gelijmd voor de stevigheid en opvullend vermogen met houtlijm-D4.
Volledige hardheid na 24 uur staat er op het potje.
YWbp4l.jpg


Bxf5sR.jpg
 
rechts het onderdeel uit de kit. bestaande uit 4 plaatjes multiplex die je op elkaar moet lijmen en daarbovenop een ding in wit-metaal
Links is wat ik er van gemaakt heb uit wat hout-afval.
9st9JR.jpg
[/URL]

en als je het deksel wegneemt…
De laadklemmen en twee schakelaars. ( eentje voor aan/uit en de andere voor aanzetten vul alarm-stoom generator.)
X6DhHX.jpg


het dak zit er ook op.
UDWoVf.jpg

nu nog de imitatie metaal platen en ongeveer 1600 klinknagels.
Voor de klinknagels heb ik een oplossing gevonden bij de hema. Stalen spelden en 1000 stuks in een doosje.
Nu eerst een soort boormalletje gaan maken, zodat alle nagels mooi in lijn zijn en op gelijke afstanden.
 
een idee van 5 cent ?

Nu ik een nieuwe opbouw heb, die recht is, overal even dik, dacht ik terug aan het probleem, waterkering!
Dat is al eens gevraagd of ter sprake gekomen in het verleden. Het word nu plots zeer actueel en ik kreeg plots een :idea:
Mijn vaarwater is geen vijver, maar een rivier. Daar moet ik rekening houden met nogal golfslag van, te snel, voorbijvarende pleziervaartuigen. :twisted: Waterdichtheid is dus een must en de opbouw mag er ook zo maar niet afwaaien

Nu dacht ik:
ybGpDL.jpg

aan de binnenzijde van de opbouw ( rood in schets) maak ik een soort hoge - smalle U-profiel( Blauw in schets) b.v. in kunststof of plexi.
Dat kan ik met schroefjes/ moertjes vastmaken aan de opbouw.
In dat U profiel komt dan een tweede plexi , met een speling van 1 mm. en dat stuk plexi/kunsstof is dan vastgemaakt aan het dek en de dekbalk.( die kan ik nu nog altijd aanpassen.

is dat een uitvoerbaar en goed gedacht.??
 
Ik zit dan nog wel met een verschil van 6 mm. tussen maat binnenkant opbouw en buitenkant van de kader in de romp.
die moet ik sowiezo dan toch gaan opvullen.


de klinknagels

pN60qR.jpg

men had ooit eens voorgesteld van de klinknagels te maken met de kopjes van spelden.
heb wel spelden gevonden uit zacht ijzer, niet gehard, met een kopje van 1,4 mm.
Snel even naar "De veritas" om twee doosjes.
Hoeveel er in een doosje zitten staat nergens vermeld. Zijn het er 700 of 1000 ??.

even een proefje genomen. een aantal gaatjes geboord van 0,8 mm. op een afstand van 4mm.
Dit is het resultaat met deze kopspeldjes.
TpvUE2.jpg


en als we er snel een kleurtje opzetten in Acryl.
RIS5hE.jpg


legt men het naast het model zelf.
YbOVHo.jpg


Op de foto zie je ook het tooltje dat ik even snel gemaakt heb om later al die gaatjes op gelijke afstand en in rechte lijn te boren.
Naar mijn smaak vind ik de zelfgemaakte klinknagels nogal aan de grote of beter te hoge kant. buiten dat ik ongeveer 2600 gaatjes al moet gaan boren zou een oplossing zijn even het gaatje uitdiepen naar 1,4 mm. Zolang je dat op een machine kan doen met een instelbare diepte zou dat nog gaan, maar zo uit de hand, losjes op de schoot ???

Zal ik toch ook eens een testje moeten doen met die 3D deals.
 
over die waterkering ga ik nog wel eens een dagje slapen.
Zit ook nog met de klinknagels.....

Aan sneltreinvaart. Maar zo snel als ..... ???
Ik kan het geen 2 uur geconcentreerd aanhouden. Dan moet ik even de ogen laten rusten en een koffie gaan drinken.

Het werk van de namiddag : Imitatie staalplaten aanbrengen.

Om overal gelijke tussenruimte te hebben maak ik gebruik van een paar stukjes afval van 1 mm. dik
e049CB.jpg


het aanbrengen van de imitatie metaal platen.
Op schaal zou het 0,2 mm. moeten zijn. Staalplaat van 6 mm. dik. maar in multiplex bestaat toch 0,2 mm. niet bij de modelboer. wel 0,4 mm. Op de GRP van de kit zijn de groeven soms 0,5 mm. dus niet getreurd. beginnen met het sleepdak.
Q4ElUG.jpg


en klaar:
MAMCKy.jpg

jhC2wN.jpg


Nu de klinknagels !!!!!
 
even wat experimenten gedaan:
XRtWN6.jpg


bovenaan :
1) Stalen kopspelden van 30 x 0,5 Prym . kop = 1,4 mm. liggen niet te hoog, hebben een bolvorm, en voelen ook aan, zoals het op de GRP is. moet dan wel boren met 0,5 mm. en boormal. eerst maar wat boortjes gaan inslaan!

2) een poging met witte lijm en injectienaald. ik heb geen vaste hand meer en dit lukt me niet goed.
De methode bevalt mij niet. Ik kan het niet goed op één lijn krijgen en de afstand is ook niet dat.
vermits ik aan mezelf twijfel , deze optie niet.

3) Stalen kopspelden van de Hema.; hebben een cilinder vorm, voelen plat aan en liggen iets hoger.
t.o.v. nr is dit de tweede keuze.

4) onderaan. de eerder zacht metalen spelden van Prym, hebben cilindervorm met bolle kop. liggen iets hoger en zijn iets groter Diam = 1,6 mm.

5) spijkertjes. bezit ik nu nog niet. moet die dan ook weer gaan bestellen..



Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het probleem is opgelost en ik heb een keuze gemaakt.

Gezien ik soms nogal zeer kritisch ben op uitvoering, dat met een boortje in de flexibele en een goede boormal, ik niet opzie tegen boren ,lijmen, en later afslijpen. dus ga ik voor oplossing nr1
Eén doosje kost 4,5 € bij de "Veritas" maar bevatten 1000 stuks.
 
het grote werk is klaar.
een nieuwe opbouw in een weekje tijd. Volledig klaar is het nog niet.
het moet nog geschuurd, geschilderd geschuurd, geschilderd worden. da, gaatjes boren voor de klinknagels.

De laatste loodjes. het haaks op waterlijn zetten van de imitatie ijzer platen.
d6DB3R.jpg


De eerste grondlaag in mijn klassieke mengeling van Golden-Acryl-Gac200.
rbPERP.jpg


dit moet nu nog met nr240 geschuurd worden, dan nog eens een tweede laag spuiten en weer schuren met nr 400.
nog even wat zoeken naar de afstand tussen de klinknagels. Op het model van Caldercraft gebruiken ze zowel een afstand van 3 mm. als van 4 mm.
Ik denk van een afstand van 3 mm. te nemen. In w werkelijkheid is het dan 3 x 32 = 96 mm.
leek mij aannemelijk als ik zo kijk naar de klinknagels op verscheidde slepers
 
ik heb eens een heel ander vraag aan de heren specialisten :-)de GRP romp uit de kit, daar is een reling- zijkant aan die boven het dek uitsteekt. De binnenkant ervan daar zie je duidelijk de glasvezels en ook natuurlijk een aantal oneffenheden en vooral dieptes erin.

Hoe doen jullie dat om dit glad te krijgen…. ? plamuren schuren? dunne plaatjes plastic tegen lijmen …???
 
OK de binnenkant is er al mee geplamuurd. overmorgen wat gaan schuren.

eens ter afwisseling maar wat water-beits gaan maken.
Ik zou graag hebben dat de dekken en de opbouw in teak zijn.
dus moet ik maar zelf een beits maken uit verschillende kleurtjes.
Hier zie je de basiskleuren die -ik heb moeten gebruiken
en daaronder een paar stukjes gebeitst met bovenstaande verf.
eronder zie je een lat in Teak.
Heel veel kleurverschil is er niet.
2NuH2m.jpg


Als men dan toch bezig is.
Ineens maar de hutopbouw ook in een kleurtje gezet. Deze hut is opgebouwd uit twee achter elkaar liggende multiple stukken van 1mm. Dus ook de achterkant moet nu gebeitst worden. Als ik dat later zou doen dan loop ik het risico dat door de PVA lijm, ik bepaalde plaatsen niet meer zou kunnen beitsen en een lichte vlek krijg waar de lijm een beetje is uitgepuild.
LYVYjy.jpg


en wat ooit de basis moet worden van deze houten hut.
r2ieOE.jpg
 
oef oef;
Het maken van het boormalletje in alu heeft me drie boortjes van 0,6 gekost.
Je moet toch hard opletten op de druk die je op het boortje zet, zelfs in een kolomboormachine.
Het boren van de gaatjes gaat dan als een fluitje.
een gaatje boren , een kopspeld met de boormal in het geboorde gat steken, boormal uitlijnen en boren maar met de flexibele. Heb in totaal nog maar één boortje meer gebroken.

YWT5v9.jpg


CpRC1Q.jpg


eXLxov.jpg


wel moet ik ook vermelden dat na zulk dekhuisje boren, je boormalletje goed is voor de kliko. De gaten zijn ondertussen meer dan 0,8 mm. geworden. Goede oefening, dat betekend dat ik minstens 4 boormalletjes moet maken voor de grote kajuit.
Maar eerst nu hier overal kopspeldjes in steken, lijmen en dan .... afknippen, doorfrezen met damt schijfje in de proton ??
en neen ik heb de gaatjes NIET geteld. :lol: :lol:
 
De drinkwatertank.
Dit is zoals de kit ze heeft voorzien.
UMorbV.jpg


Ik vond dat nogal naakt. Een grote tank met een groot vlak zonder versteviging? meestal zie je dan dat men de platen heeft gevormd met naar binnengerolde groeven ( denk aan een jerrycan)
Natuurlijk kan ik in hout geen indrukken maken, maar ik kan wel simuleren dat de vormen naar de buitenkant van de tank liggen. Een poging gedaan om uit een stuk rondhout van 2 mm. uit notelaar er halve rondjes van te maken, en het lukte.

Dit is dus nu mijn nieuwe versie.
WB3QNg.jpg

en
BJVNPu.jpg
 
nog een luikje van het achterdek met een zwanenhals. deze zwanenhals is uit een stuk messing gemaakt van 3 mm.. De witmetaal delen van dit onderdeel, t.t.z.; de beide helften, zaten zo naast elkaar dat ik uiteindelijk iets overhield van nog geen 2 mm. Ik vermoed sterk dat de gietmal, zodanig versleten is dat ze de beide helften niet meer mooi over elkaar kunnen plaatsen. Alles is zowat 1 mm. verschoven.
Nuhm4F.jpg


Ook de companionway al gemaakt. Hier ben ik in de fout gegaan. de buitenste zijkanten van de ingang had ik moeten uitsnijden; om zo een indruk te krijgen van een houten hokje met verstevigingen. De lust ontgaat mij om opnieuw te beginnen en al de stukken opnieuw te maken. Heb ook geen multiplex meer van 1,5 mm om dit te doen.
Dan maar besloten van er een metalen campanionway van de maken
wO4NTk.jpg

en
6JNNd1.jpg
 
en nog weer een dekluik. Deze keer van de Bak.
hierin komen de twee schakelaars en de bussen voor het laden van de batterijen.
a1TWab.jpg

en
2L7idh.jpg
 
Wij weten nu al wel dat Caldercraft zijn GRP werk een het witmetaal werk echt lamlendig is.

Maar met hun houtwerk zijn ze echt wel zeer Goed. Daar moet ik "Chapeau" op zeggen
Hier herken ik Caldercraft in, zoals ze beschreven worden in verschillende houtbouw verslagen.
Onderdeel snijden uit de laser gesneden multiplex, even de brandrand wegschuren, niet te veel en ook niet te weinig. en in elkaar lijmen…. Het past echt 100%.

Hier mijn lijmhulp en de constructie van nog een andere watertank.
T2xgzd.jpg
 
bezigheid therapie voor s' zondags :dog

voorbereiding om morgen de gaatjes te gaan boren. Ditmaal staan de nagels iets verder uit elkaar. Een hele hoop gaatjes minder en ook een hele hoop kopspelden die ik niet moet afknippen.

iTEfTX.jpg
 
zover ben ik;
HM0ykB.jpg

en hier nog spelden erin.
CdqFdy.jpg

maar eerst een nieuwe zijkniptang gaan kopen. deze heeft een aantal zichtbare gaten op het snijvlak.
 
de laatste nagel

wie slaat hem erin?
YlufOT.jpg


en dan de binnenkant,
Hotel voor fakir's ??
zl4EHL.jpg



PS ik heb toch 4 doosjes spelden nodig gehad voor de totale opbouw.
 
Back
Top