Tja... Spuiten lijkt een kunst... maar is het niet. Zowel met spuitbussen als met de airbrush.
Wat ik doe (maar da's mijn manier, wellicht zijn er veel betere) is het volgende:
Vooraf grondig reinigen. Ik had recent een rompje van de reddingsboot Cornelia Klasiena. Polyester. De fabrikant had duidelijk een losmiddel gebruikt wat siliconen bevatte. Verf "pakte" heel slecht. Uiteindelijk geschuurd met staalwol met Jif, afgespoeld met lauw water, laten drogen, en nog een keer gepoetst, nu met water met afwasmiddel. Toen pakte de verf wel. Kortom: zorg dat het spul schoon is!
1 altijd een "referentiestukje" meespuiten. Zelfde materiaal als het lijdend voorwerp.
Waarom: met dat referentiestukje kun je bepalen of de verf goed 'pakt'en in hoeverre hij droog is. Komt later in dit verhaal aan bod.
2 Begin met spuiten voor de romp, ga over de romp heen en stop met spuiten na de romp. Oftewel: zorg dat de spuitbus of airbrush (maakt niets uit qua methode) al begint met spuiten voordat hij bij het "lijdend voorwerp" is en pas stoppen met spuiten als hij daar voorbij is.
3 Spuit je met de airbrush, denk dan aan de gouden regel: Lucht - verf - lucht.
Oftewel: Je start met alleen lucht, dan komt de verf erbij en begin je daadwerkelijk met spuiten, en aan het einde van een "streep" stop je eerst met verftoevoer, en dan pas met de lucht.
4 Tien dunne lagen is beter dan vijf dikke.
Zeker met dekkende kleuren, zoals jouw rood: de eerste paar spuit sessies lijkt het erop dat er nauwelijks verf op je model komt. Er hangt hooguit een rode waas op de romp. DAT IS PRIMA!
Zodra die laag bijna droog is zet je de volgende laag erop. Weer ziet het er uit als een waas, alleen nu is de kleur iets meer dekkend. Daarvoor is dat referentiestukje!!)
5 De lagen afwisselend van links naar rechts en van hoog naar laag spuiten.
Laag 1 horizontaal, laag 2 verticaal enzovoorts.
6 Dieper liggende stukken, delen waar je moeilijk bij kunt: als het even kan apart spuiten. Lukt dat niet, dan als eerste spuiten via de methode onder 4. Je loopt dan minder risico dat je, om dat moeilijk bereikbare stuk tóch dekkend te krijgen, "even een burst extra" te geven. Met als gevolg: zakkers.
7 Lukt het niet, dan rest niets anders dan de verf er af te halen. Dat kan mechanisch (schuren) maar dan ben jij je mooie klinknagels kwijt) of chemisch. Remmenreiniger is dan een optie. Wat ik kort geleden heb gedaan bij mijn Cornelia Klasiena: de hele romp ingesport met thinner. (dat kon want het was een polyester romp) even in laten werken en vervolgens met heel veel keukenpapier de verf verwijderd.
8 Goed afplaktape. Ik gebruik die van Tamiya. Al jaren. Niet goedkoop, maar ik heb er prima ervaringen mee. En als je afplaktape gebruikt: Zorg dat je de verf beneden het tape spuit. Dan voorkom je een opstaande rand verf. Na het spuiten de tape z.s.m. verwijderen om te voorkomen dat het zich te goed hecht.
Maar het allerbelangrijkste is: geduld, geduld en nogmaals geduld.
Enzit (bijna!!!!) alles netjes in de verf, en drie plekje niet: Hé, het is een werkschip! Die drie plekjes camoufleren met een paar subtiele roeststrepen. Maakt je model ook realistisch... Succes!
© Roel van Essen.