Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

3e test vaart.
Dat was echt een gouden tip die "Bas" mij gegeven heeft.
Snelheid op 3/4 en dan je roertrim in het midden.

Deze ochtend was er even geen wind, zelfs geen stroming in de "Mark" dus ideaal om dan het roer te regelen.

Het is dus bij deze boot zeer subtiel om in deze omstandigheden recht te varen . Een beetje roer links of rechts zetten, amper 1mm. verplaatsen( gemeten aan de achterzijde van het roerblad) terug vastzetten in de roerarm. en terug varen. totdat hij ongeveer 5-7m. rechtuit vaart.
Maar ik ben er toch in geslaagd.
Hij vaart nu wel rechtuit, zolang er geen wind, stroming of golfslag is.

Bij andere snelheden moet ik natuurlijk wel gaan trimmen. maar het is nu haalbaar...
 
even een vraag over verschansingssteunen.

Zoals je op bijgaande foto ziet staan er tegen de verschansing zo van de schuine steunen.
b4IHzb.jpg

de vraag is…

Horizontaal.
Staan die steunen haaks t.o.v. van het dek?
of staan die steunen loodrecht op de waterlijn.( ze volgen dus de spanten)?

(Als je dus een schip hebt met een sterke langszeeg dan staan die steunen echt schuin, als je er als gewone toeschouwer naar kijkt.)

Staan die steunen dan ook haaks t.o.v. de verschansing of staan die haaks t.o.v. midschiplijn.
 
even wat uitproberen i.v.m. die relingsteunen.
6tnqFC.jpg

De gele lijnen zouden volgens een loodrechte op de waterlijn zijn.
Dit zou b.v. dus telkens een verlengde kunnen wezen van een spant.
De blauwe lijnen zijn volgens haaks t.o.v. het dek en t.o.v . de relingwant.

op internet:
- Bouwplaat hercules stoomsleper.
Daar zie ik dat aan het voordek geen steunen zijn geplaatst, maar wel meer steunen in het midden.( Meer steunen dan de BB van de Imara voorschrijft zelfs) en naar de lijntjes te zien staan de steunen haaks op het dek.

- De stoomsleepboot Portway schijnt dan wel steunen te hebben op het voordek. Op de video schijnen ze haaks op het dek te staan en ook haaks op de verschansing.

De stoomsleepboot Chalenge heeft ook steunen op het voordek. maar daar kon ik niet goed kijken naar de stand.

naar aanleiding van het bovenstaande heb ik dan besloten van de steunen aan te brengen om de 3 spanten ( Zie Boek: Britisch steam tugs). Dit gaf op zekere punten wel een conflict met de maten die de BB had opgegeven voor de “Port-holes” en de Panama poorten. Ik heb dus hier en daar een beetje zitten schipperen en gezorgd dat zowel de BB als de SB zijde toch ongeveer gelijk waren.

zsNXf0.jpg


daarna ,eindelijk kon ik de binnen kant van de reling in een laagje grondverf zetten.
VvJYm5.jpg
 
en voor ik bepaalde opmerkingen krijg.

Dat heb je met die macro-dichtbij opnames. :lol:

iets dichterbij…
VfJ4TE.jpg

en nog wat dichter
j1LCKl.jpg
 
Mijn eerste ernstig werkstuk In CNC.
Het programma heb ik volledig zelf geschreven om dit stuk te maken… Voor de liefhebbers , het is gewone G-code met heel veel subroutines erin.
25EOLZ.jpg


Het maken van het eerste proefstukje heeft 3173 sec. geduurd. behoorlijk lang dus. maar ja aan 250mm./min voeding en een freesde van 1 mm. Te snel is ook niet goed, dan smelt mijn Plexi.
1nE8Bl.jpg

Dit moet ik dus nog tweemaal maken maar uit alu.

En het eindresultaat.

7eEfkk.jpg

Laatste frees cyclus moet nog iets dieper… het werkstuk is niet helemaal uitgefreesd.
Ook de stukjes die de sluiting moeten voorstellen zijn iets te smal. Dat moet ik nog wat breder maken.
Toch iets beters dan wat ze in de BB laten maken, twee gaten in het ketelhuis met wat gaas erin.

Het moet een luchtinlaat voorstellen van de ketelruimte met een afsluitbaar deksel. Het deksel hangt dus in scharnieren aan de kader. (later moeten de twee stukken nog van elkaar en moet ik de vier bruggetjes tussenin nog wegzagen. en dan aan de bovenkant nog twee knevels bijbouwen.
 
en dan de werkelijke stukken
rod2WP.jpg


Ik maak maar ineens een tweede set. er is nog iemand die een Imara aan het bouwen is…
 
bij een schip heb je zo van die "goose-neck vents" en "goose-neck-air". als uitlaat voor onderliggende tanks etc.
ik heb dus al wel een tekening gevonden, maar nog op zoek of er nog ander zaken langs de binnenkant van een reling zit.
mocht iemand daar wat foto's over hebben.??
 
voor we echt wat met kleurtjes gaan klooien.. :lol:
toch even nog een testje.
PN7pBl.jpg


die red-oxide bevalt me toch niet zo goed… dus gaan we voor “terre-verte” groen.
Dat is een aardkleur als pigment en geeft normaal een goede dekking.


Eerst heb ik met onverdunde verf de naden nog eens met een penseeltje geschilderd.
Gebruik maken dvan de eigenschap dat Acryl ook als lijm kan gebruikt worden. Alle relingsteunen zijn dus op de naad even met een borstel bijgeschilderd.
Na voldoende tijd om acryl grondig te laten drogen..
de eerste laag met de airbrush.
oZN4vb.jpg


HIr6Qd.jpg


ik ga er zeker nog een tweede laag overzetten.
 
na de derde laag.
het late zonlicht speelt met de kleuren in de camera.
het groen is met het blote oog helmaal anders.
lamF7Z.jpg


TfZv0M.jpg

Hier is de gebruikte kleur beter herkenbaar.
HiDipm.jpg
 
Bij het willen vastmaken van het potdeksel, ofte de bovenkant van de reling, bleek de achterzijde niet recht te zijn maar met een inzinking.
7eQM0a.jpg


Zat er niets anders op dan met die polyester-alu-putty te gaan opvullen…
Dq5Flo.jpg


maar uiteindelijk lukt het toch de potdeksels op de reling te lijmen…
TGEWNl.jpg





het schilderen van de romp met die spuitbussen ....Is voor mij toch niet doenbaar en blijkt een mislukking te wezen.
Grote vlakken met spuitbus of met airbrush… Ofwel spuit ik te weinig, ofwel krijg ik van die tranen....
of erger...

De onderzijde:
wJvyfW.jpg

Vind toch dat die spuitbusverf nogal fragiel is… zelfs na 4 lagen en 2 dagen drogen. bij het minste maak je krassen in die verf…

dan loopt het uit en als je het dan wil wegvagen, heeft de stoffen in de verf de onderliggende laag ook weer week gemaakt.
Rwfy6I.jpg


Dus.... Hoe krijg ik die verf eraf, zonder dat mijn klinknagels verdwijnen.
en ik zal maar gaan schilderen met een borsteltje....


Oh.. ja … de binnenkant. even een overzichtje..
r2EJ13.jpg
[/URL]
 
Het was niet dat de enen laag dikker, dunner of wat dan ook was, het was een feit dat de rode laag fragiel was. Alleen al de romp op dagbladpapier verschijnen, of wegzetten, je bent tenslotte toch aan die romp aan het werken, dat liet al sporen na.
En als je dat dan wil gaan verbeteren.
Tja....

Tip nr 7 maar ineens toegepast.
Dacht eraan dat de enen verflaag, van hetzelfde merk van spuitbussen en ook samen aangekocht, de ander verf aantast, dat deed een lampje branden. Dieper gaan snollen op internet en het bleek dat deze verven van M*t*p aceton bevatten !!!
Als de aceton van de bovenste laag , bij een druipspoor de onderste laag aantast....

Waarom dan niet ineens , nu, alles met aceton weghalen, voor het helemaal hard is.
en overstappen op een andere soort verf of merk.

2 1/2 keukenrol verder en 1/2L. aceton...
De romp is weer ontdaan van zijn verflaagjes..
De rood ging eraf als boter... dat zwart was iets lastiger...
Aceton is op. dus de buitenkant boven de stootrand zit nog in het zwart, met natuurlijk lelijke strepen erin van sporen van aceton.
Morgen maar eerst even een nieuwe bus en een pak keukenrol gaan halen...
 
het komt niet van mij. Toch het vermelden waart!! dus ere wie ere toekomt.
Tja... Spuiten lijkt een kunst... maar is het niet. Zowel met spuitbussen als met de airbrush.
Wat ik doe (maar da's mijn manier, wellicht zijn er veel betere) is het volgende:

Vooraf grondig reinigen. Ik had recent een rompje van de reddingsboot Cornelia Klasiena. Polyester. De fabrikant had duidelijk een losmiddel gebruikt wat siliconen bevatte. Verf "pakte" heel slecht. Uiteindelijk geschuurd met staalwol met Jif, afgespoeld met lauw water, laten drogen, en nog een keer gepoetst, nu met water met afwasmiddel. Toen pakte de verf wel. Kortom: zorg dat het spul schoon is!

1 altijd een "referentiestukje" meespuiten. Zelfde materiaal als het lijdend voorwerp.
Waarom: met dat referentiestukje kun je bepalen of de verf goed 'pakt'en in hoeverre hij droog is. Komt later in dit verhaal aan bod.

2 Begin met spuiten voor de romp, ga over de romp heen en stop met spuiten na de romp. Oftewel: zorg dat de spuitbus of airbrush (maakt niets uit qua methode) al begint met spuiten voordat hij bij het "lijdend voorwerp" is en pas stoppen met spuiten als hij daar voorbij is.

3 Spuit je met de airbrush, denk dan aan de gouden regel: Lucht - verf - lucht.
Oftewel: Je start met alleen lucht, dan komt de verf erbij en begin je daadwerkelijk met spuiten, en aan het einde van een "streep" stop je eerst met verftoevoer, en dan pas met de lucht.

4 Tien dunne lagen is beter dan vijf dikke.
Zeker met dekkende kleuren, zoals jouw rood: de eerste paar spuit sessies lijkt het erop dat er nauwelijks verf op je model komt. Er hangt hooguit een rode waas op de romp. DAT IS PRIMA!
Zodra die laag bijna droog is zet je de volgende laag erop. Weer ziet het er uit als een waas, alleen nu is de kleur iets meer dekkend. Daarvoor is dat referentiestukje!!)

5 De lagen afwisselend van links naar rechts en van hoog naar laag spuiten.
Laag 1 horizontaal, laag 2 verticaal enzovoorts.

6 Dieper liggende stukken, delen waar je moeilijk bij kunt: als het even kan apart spuiten. Lukt dat niet, dan als eerste spuiten via de methode onder 4. Je loopt dan minder risico dat je, om dat moeilijk bereikbare stuk tóch dekkend te krijgen, "even een burst extra" te geven. Met als gevolg: zakkers.

7 Lukt het niet, dan rest niets anders dan de verf er af te halen. Dat kan mechanisch (schuren) maar dan ben jij je mooie klinknagels kwijt) of chemisch. Remmenreiniger is dan een optie. Wat ik kort geleden heb gedaan bij mijn Cornelia Klasiena: de hele romp ingesport met thinner. (dat kon want het was een polyester romp) even in laten werken en vervolgens met heel veel keukenpapier de verf verwijderd.

8 Goed afplaktape. Ik gebruik die van Tamiya. Al jaren. Niet goedkoop, maar ik heb er prima ervaringen mee. En als je afplaktape gebruikt: Zorg dat je de verf beneden het tape spuit. Dan voorkom je een opstaande rand verf. Na het spuiten de tape z.s.m. verwijderen om te voorkomen dat het zich te goed hecht.

Maar het allerbelangrijkste is: geduld, geduld en nogmaals geduld.
Enzit (bijna!!!!) alles netjes in de verf, en drie plekje niet: Hé, het is een werkschip! Die drie plekjes camoufleren met een paar subtiele roeststrepen. Maakt je model ook realistisch... Succes!
© Roel van Essen.

Verf uit een spuitbus is namelijk zeer snel stof droog, ik wacht nog geen 10 min tussen 2 lagen.
( zeer sterk lijkend op Roel zijn uitleg )

Als de verf voldoende dekkend is plaats ik het werkstuk inderdaad wel enkele dagen weg om de verf goed te laten doorharden.
hierna afwassen met was afwasmiddel,afdrogen met keukenpapier ( pluist niet) enkele uren laten drogen zonder met mijn vetpollen het oppervlak aan te raken.
ondertussen de vernis goed schudden en opwarmen, en dan enkele lagen vernis er over volgens het zelfde principe van de 10min wachten tussen de lagen, en na enkele dagen hebje een bijna kras vaste geschilderde romp.
© Marc W.
 
de spuitbussen van M*t*p liggen al in de kliko

Na lang nadenken en hier en daar raad vragen toch maar een keuze gemaakt over het verfsysteem.
Moest dus kiezen uit "Acryl spuitbussen" of "2K -Polyester lak van Double-coat" of de "1K International classiek enamel" of "Humbrol/revell" of de "huis/tuin verf van de Hubo".

uiteindelijk ga ik maar naar het mij gekende en vertrouwde "Artist Golden fluid" verven.
Eerst maak ik een primerlaag met o.a. Gac 200. grunding
Later schilder ik af met rood & zwart fluid
Onder de rode verf zet ik altijd een donker grijze grondlaag.



Afwerken daar denk ik aan een Acryl 2K kleurloze satijn vernis. ( Die moet ik nog zoeken/vinden)
 
weinig te melden.....
buiten dat ik probeer die romp fatsoenlijk te schilderen en ofwel is er een plekje waar de grondlaag niet op kleeft. ik kan de verf zo afkrabben, ofwel heb ik weer te veel verf gespoten en heb dus druipers/tranen....


wat telkens leid tot herstel werkzaamheden....

ondertussen ben ik de witmetaal onderdelen in een grondlaag aan het zetten met een heel oud potje van hambrol(mat-grijs) enamel. en die oude verf op basis van terpentine schijnt tenminste te hechten...


P¨fff voor die moderne brol....
 
toch even een update

na het verstevigen van de buitensteunen van de schroeven. ( Stond maar op twee poten en kon dus verbogen worden… waardoor er o.a. een as zwaarder draaide) .nu een steun gemaakt op 3 poten.
Daarna de verloren gegane klinknagels terug , via decals aangebracht.
ndKb0E.jpg

en ook op de achtersteven…
mwh6lD.jpg

De foto is vertekenend omdat ik er niet recht achterstond.
Hierna de witte lijn gespoten, zo zonder afplakken en dit toch minstens een week laten drogen…
D5x14i.jpg

Vandaag dan maar wat plakwerk en de rode onderkant gespoten.
De gebruikte verf is een mengeling van Golden-Fluid “ Quinacridone Red” + “Red-oxide” + Gac 200 + airbrush medium. Dit heb ik in 3 dunne lagen gespoten met telkens een rusttijd van 3 uurtjes.
Dit is het resultaat.
soVMjG.jpg

VWDxXJ.jpg


Ondertussen nog wat met electronica liggen spelen en de zender ontvanger simulator werkt.
Moest hier en daar nog wat testen met componenten, de ideale waarde zoeken.
ZHT70z.jpg

Nu nog de trimpot’s en condo’s bestellen en dan hoef ik de zender ontvanger niet telkens te gebruiken als ik wat aan de boot wil uittesten op het droge…
yYsH9k.jpg
 
Voor de lak..."watergedragen Acryl alcyd" heeft men mij een bedrijf in Roosendaal aangewezen dat spuitlak op maat maakt, zowel in volume als in samenstelling. (tip van prof. yacht schilder), ik moet wel met een staaltje komen.
 
even een vraagje.

“2K zijdeglans blanke lak in spuitbus.
Deze 2-componenten zijdeglans blanke lak in spuitbus biedt tevens een zeer hoge weerstand tegen chemicaliën, is uitstekend benzine- en weerbestendig en na uitharding eenvoudig polijstbaar.
Universeel toepasbaar op alle 1K en 2K laksoorten en ook geschikt voor watergedragen lakken.
Na menging is de aangemaakte 2K lak binnen 48 uur te verwerken.”

Ik dacht van eventueel een busjes van 250 ml te bestellen.
Dit dan over de verf op mijn teststrookje te spuiten… en te kijken naar het resultaat.
Heeft er iemand daar al ondervinding over en/of wat zijn de aanbevelingen?
 
Als alles verloopt zoals geplant; zou DHL vandaag de spuitbus met de 2K-lak moeten afleveren.

Ondertussen nog wat verder met de zender/ontvanger simulator.
buiten een mooi doosje rond werkt hij nu. Voortaan moet ik niet meer de zender ontvanger nemen als ik even een servo wil testen of een snelheidsregelaar. Voor de multiswich functies moet ik nog even uittesten.
WgGjYT.jpg


Voor de liefhebbers . de scoop signalen. Bovenaan de tijdbasis met een NE555. op 20 ms. ciclus.
Daaronder “een van de kanalen.
5Rrlux.jpg


àlvast ook begonnen met de electronica voor in de boot. Hier de geluidskaart met zijn aansluitdraden.
om de soldeerpuntten van de draden te ontlasten heb ik de kabels gewrochten en aan de kant van de print ze ook nog gefixeerd met een spoortje “Krachtlijm” erover te leggen.
C0qGkC.jpg

en voor de draden heb ik de standaard kleurcode genomen bruin = pin 1 enz …
 
DE 2K lukt op het proefstukje.......

en de romp is nu ook in twee lagen 2K blanke lak.
Een raad. koop daar een echt
wegwerpmasker
voor als je gaat spuiten.!!!!! gelukkig had ik er een in huis.
een gewoon stofmasker van de DIY is echt niet voldoende.. en verlucht heel goed...
dat spul pakt echt op je adem.

De foto komt straks als de lucht wat is opgeklaard ...

hij staat in de 2K satijn blanke lak:
PvObFg.jpg


XktnUN.jpg
 
Back
Top