Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

in een boek over engelse stoomsleepboten staan tekeningen en op die tekeningen staat namen bij voorwerpen.
l5Niyr.jpg

8Y5SXU.jpg


sommigen kan ik zo raden. zoals :
WP = ‘waterport’ —> waterpoort in de reling.
2 1/2” AP - ‘2,5” diameter airpipe’ —> gekromde luchtpijp( verluchting) met open einde
3 1/3” & 5” GNV Gooze neck vent —> gekromde luchtinlaat/uitlaat met afsluitbare klep.

er staat ook 8” C.V = ???? soort vent van 8” diameter maar hoe ziet dat eruit.?


op een ander tekening (bovenaanzicht) staat ’T.V’ & ’T.K’. Beiden symbolen staan getekend boven een deur. ik veronderstel dus iets voor verluchting van een lokaal maar hoe ziet die T.vent er ui? Is dat gewoon een stukje buis dat een T-stuk ?. iemand een idee?

en van T-K daar kan ik niets van maken. iemand een idee of een prentje?


Ps ik heb het boek maar besteld. er staan veel detail tekeningen in van stoom sleepboten etc..
 
straks een paar foto's.
vandaag de binnenzijde van de 'panama poorten in de romp gelijmd.
de buitenkant was al gedaan.
Om de binnenkant juist tegenover de buitenkant te lijmen heb ik eerst de opening op maat uitgeboord, uitgefreest en afgewerkt met vijltjes. Dan heb ik een houten plug gemaakt , die juist in de poort past. die door de reling gestoken en zo kon ik de binnenkant er gemakkelijk opschuiven en lijmen.
De lijm was epoxy en ik heb -gewacht tot de overschot zeer zeer druiperig tot bijna vast was en dan nog snel te pluggen eruit getrokken...
anders moet ik die na het volledig harden van de lijm er later ook weer terug uitboren , vijlen.
nu heb ik enkel de binnenkant morgen af te werken.

Ondertussen zijn ook de waterpoorten langs beide zijden geschilderd in een 1e grondlaag.
morgen komt er een tweede overheen en dan kan ik die poorten ook tegen de romp lijmen.
De BB laat deze volledig glad tegen de buitenkant van de reling plaatsen. ik ga er toch een kleine opening in laten...
hoe, dat zie je later wel :lol: :lol:
zodat er altijd eventueel overkomend water terug kan afvloeien.
 
TV= torpedo vent. daar heb ik niet aan gedacht. zou best mogelijk wezen

en hier de foto's van het plaatsen van de binnenkant van de 'Panama-poorten'
met een houten dummy prop.
pABh8h.jpg

DsYpoS.jpg

x0XpSr.jpg
 
nog eens eindelijk wat gedaan.

de waterpoorten.
Geleerd uit de ondervinding met geschutpoorten op 2 & 3 dekkers. Je mag dat zo maar niet lijmen zonder dat je ook ergens een mechanische bevestiging hebt.

Dus ben ik in alle scharnieren van de witmetaal poorten twee gaatjes gaan boren van 0,8 mm. Daar komt dan later een stukje koperdraad in. Na drogen van de lijm kan ik dit dus gladboordig afwerken.
ThjJvn.jpg

en via een boor malletje de gaatjes overboren in de romp.
BrzsVw.jpg

en dan worden ze vastgelijmd met traag drogende epoxy.
PQsiD8.jpg


Ook heb ik voorzien dat er aan iedere kant 4 poorten openblijven. In het lagere achterste gedeelte van de boot.
Om dit te bereiken heb ik aan de onderkant een stukje koperdraad van 1,5 mm. gekleefd.
UB46y1.jpg


Later komt dit dan tegen de romp en laten die waterpoorten een kleine opening over. mocht er dan ooit overtollig water op het dek komen kan het langs daar weglopen.
 
niet tevreden zijnde met de opgegeven afstanden van de verschansingssteunen die het BB opgeeft.
Zijnde 45, ,85,120,150,265,365,465,665,765,835,908,965,1020 en 1100 mm vanaf de steven gemeten met een lintmeter. Er is zelfs geen gelijke afstand tussen twee steunen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar de werkelijke maten in een paar tekeningen van sleepboten uit dat boek. Blijkt dat de verschansingssteunen telkens op de derde spant komen, en dat de afstand tussen die steunen dus ongeveer 5’ is.( dit kwam op de drie geleverde tekeningen ,ondanks ander schaal juist te zijn).
Ik ge er dus vanuit dat een verschansingsteun op 5’ staat = 1524 mm.
op schaal 1:32 —> 47,65 mm. ik ga dat afronden op 48 mm.
Dan de vorm. in de kit moet je weer een stukje witmetaal op het dek lijmen, daar een gaatje inboren en daarin een stukje messing draad moet insteken, dat juist vanuit de binnenrand van de reling loodrecht naar het dek loopt.
in dat boek zag ik ook dat bij twee schepen de verschansingssteun bestaat uit een T-profiel van 5” x 3” X 0.31 ( 127 x 76 x 8mm) zet ik dat om op schaal zou ik een T profiel van 3,8 x 2,3 mm moet gebruiken. Deze maten komen natuurlijk niet voor in de maten van T-profielen die je voor modelbouw kan kopen. Ook hier dan maar een compromis gemaakt en besloten dat ik die steunen ga maken uit profiel van 3 x3 mm.
( morgen dus even naar de modelboer voor een voorraad messing profiel of plastic profiel.

en uit de afkorting T.K blijkt dat dit een verluchting is van " F.W.TK 20 ton= ik vertaal dat als "Fresh water tank"
en is het dus ook een torpedovent maar voor de onderliggende tank.
 
nog weer een paar werkjes.
ik moet wel lang wachten tussen elke klus , maar dat is mijn eigen keuze, door te werken met die traag drogende epoxy lijm
inlijmen van de bescherming aan de waterpoorten.
DxgYdR.jpg

en langs de buitenkant, de waterpoorten staan lichtjes open.
zmfufm.jpg

terwijl het een en het ander staat te drogen de gaten gemaakt voor de ankerbuis.
na het passen dan de twee witmetaal onderdelen er tegen gekleefd; zodat ik een anker poort krijg. ( vraag me nu niet voor de echte namen;)
ZuEG0I.jpg

k7p7d3.jpg

en aan de bovenzijde dien ik de messing buizen nog wel mooi glad te maken met het dek.
mt8Rn5.jpg
 
Prachtige boegdetails! Laat eens wat meer van het hele schip zien, een overzichtsfoto.
Constant
een kort overzicht:
eD2GVL.jpg


6fGRl1.jpg
[/URL]

en een beetje aangekleed met wat ik ook al klaar heb liggen.
chnTiz.jpg


ZJMXz2.jpg


wZqp7m.jpg


Ondertussen 5 kg bladlood gaan kopen. dit al in smalle repen gesneden en hier zie je al twee bladen die in de romp liggen = goed voor een balast van 1,5kg.
Y8JxV5.jpg

nu nog de verschansingsteunen en het potdeksel en ik kan gaan denken aan schilderen van de romp.


Zou nu feitelijk de boot al moeten gaan af-trimmen en op waterlijn brengen. Dan weet ik hoeveel lood of gewicht dat er nu nog bijmoet. De boot laten drijven gaat nogal moeilijk als je geen ligbad hebt en ook geen tuin hebt maar op een app. woont. Daarvoor zou ik een soort vijvertje moeten maken van 150cm. x 40cm. x 20 cm. en dat even bekleden met een waterdicht zeil. Ik vrees dat de huisgenoten niet gaan tevreden zijn als ik dat vijvertje in de hall begin te monteren en zeker niet als ik het moet vullen met water.
Dat word volgend W.E de boot meenemen naar "Dintel/Mark".
 
Ondertussen is " De Heilige Geest" langgeweest/ ( Het was toch pinksteren) en ik heb de plaats gevonden voor de motorregelaar.
mooi steuntje in plexi boven de motor's en samen met de stuurservo . Daarmee is dus ook de plaats bepaald waar het distributie pcb moet komen.
JjnI1c.jpg
 
Die GRP schoorsteen uit de kit…. een gruwel.

Heb getracht van er wat van te maken met plamuur; maar dan moet ik weer wat ingegoten versiering zoals banden klinknagels etc. wegschuren om het rond of vlak te krijgen.
Ben dus naar een alternatief aan het zoeken, nml de schoorsteen zelf te maken.


Zelf heb ik nog nooit een schoorsteen gemaakt.
Komt dus de vraag : Hoe maak je een holle schoorsteen aan te vullen later met banden, klinknagels…
daarom was ik op zoek naar wat bouwverslagen , waar men zelf een schoorsteen heeft gemaakt voor bv. een stoomboot , Clyde puffen r etc. en of wat prentjes die het een of het ander duidelijk maken.
 
nog wat vorderingen.
het raamwerk voor de electronica. hier komt de aansluiting van de accu’s, met een dubbele scotky diode. zodat de enen accu de andere niet kan leegtrekken ingeval van ongelijke accuspanning. Daarnaast komt dan een verdeelbordje met zekeringen en de BEC.
fnVk9x.jpg


l0OvW1.jpg

Ter controle van de spanningen is er ook een miniatuur voltmeter. deze zal aangesloten worden op de 12V leiding achter de scotch diode. Geeft dus de spanning weer,ook onder belasting, van de hoofdvoeding
bTLwbz.jpg


Al een begin gemaakt met de opbouw aan de achterkant. Nu pas bedekt ik dat die opening met dat waterdicht luik nu niet echt haaks staat op de midshiplijn. Daar ga ik dus een beetje camouflage moeten gaan toepassen , zodat een kritisch oog dat niet bemerkt.
JgY7lP.jpg


en een impressie van de aansluitingen van motor, toerental regelaar en roerservo.
jRzzld.jpg
 
voor de schouw.

Die wou ik dus in eerste instantie gebruiken zoals ze was geleverd in de kit.
dan in tweede instantie wou ik ze dan maar helemaal zelf maken met ribben , spanten en bekleden met multiplex.
tot er iemand was, die vroeg hoe het dan moet met die stoom ; het verdampte water van de stoomregelaar. hoe ga ik dan de binnenkant beschermen tegen vocht. en dan de vraag, waarom gebruik je niet de polyester vorm van de schouw die je nu hebt. Schuur ze mooi rond-ovaal-glad en breng dan later alles terug aan zoals op je houten model. klinknagels, extra platen en dan blijft de binnenkant toch polyester. hoef ik enkel goed zwart te schilderen met een goede bootlak.

dit leek me een veel beter idee.
 
de eerste maal proefdraaien.
de power leidingen zijn geplaatst. voorlopig even een accu aangesloten en kon de verleiding niet weerstaan van de power schakelaar over te halen.
9DF3wg.jpg


dan even de ontvanger aangesloten ( roer en motor) en toch maar even de zender ernaast.
De voltmeter duid 11,8V aan, de motoren draaien, de schroeven draaien, het lawaai is zeer gering. bij het roer geven gaat de ene schroef harder draaien en de andere minder. Het roer beweegtook.

Dus dit W.E. even de boot mee naar de jachthaven en daar gaan uitbalasten. Misschien toch ook even een proefvaart in het water.

hCxsbL.jpg
zicht op het achterdek met het imitatie-teak-dek erop.
het achterste deel ligt wat schuin of beter, het waterdichte luik staak niet zuiver haaks op de midship-as. maar dat kan ik gelukkig nog camoufleren met de roeruitrusting met de roerketting en toebehoren…
 
de proefvaart verliep niet van een leien dakje. Juist zoals bij alle schepen waren er kinderziektes.

1) het balanceren, Zoals het schip nu is, moest ik er 4,5 kg lood inleggen om op de waterlijn te komen. Thuis gekomen heb ik alles gewogen en ik kom uit op 13,6 kg. om op de waterlijn te komen. Waar die BB dan leuk schrijft dat het gewicht 19 kg zou moeten zijn?
Reken ik de blokvorm L x B x( gem.holte) X 0,7 dan kom ik uit op 18 kg.

maar de boot is dan bijna een duikboot met 1! kg. Blok coëfficiënt moet veel kleiner zijn. dan de aangenomen 0,7, dat velen nemen voor een sleepboot.


dan de kinderziektes.

2) ik had de schroeven verkeerd staan links stond rechts en omgekeerd.

3) het schip was niet te manoeuvreren. Bij roeruitslag reageerde de verkeerde motor.
als ik bakboord gaf moest theoretisch de stuurboord motor meer toeren maken en de bakboord motor minder. Bij mij was dat juist omgekeerd; waarom?
Totdat ik natuurlijk , na veel tijd , doorhad dat op de tekening de ESC ( motor servo - electronic speed controller) de servo voor de motoren staat en dat het rechterdeel naar de rechtermotor gaat.
Ik had natuurlijk de ESC omgekeerd en dus de verkeerde motor aangesloten de pechtse motor op de linkse uitgang. Na dat verholpen te hebben ging het bochtenwerk een heel stuk beter.

3) was ik bijna een schroef en een as kwijt. De assen had ik niet vast-vast in de koppelingen geschroefd. Na dat ook weer verholpen te hebben blijkt het schip, op volle kracht vooruit ,dacht ik, iets boven de schaalsnelheid te zitten. maar dat moet ik nog een nameten chronometreren.

4) vooruit varend is er ergens een metaal geluid van iets dat tegen iets anders tegenstuurt. Niet constant maar cyclisch. Juist of iets slingert een beetje.
In achteruit heb ik dat weer niet.

5) maar de boot is op dit moment niet rechtuit te sturen.
Hij blijft steeds verlijeren naar SB.
a) de roerarm kreeg ik niet vastgeschroefd op de roeras. Het stelvijsje van M3 draait gek in de messing bus. te zachte messing en kerndaim te groot ? (er zit dus telkens speling op het roer.)
b) ik weet dat de BB. as iets zwaarder draait dan de SB as.( maar in dat geval zou het verlijen naar BB moeten zijn, mocht dit de oorzaak wezen)
c) éen van de motoren heeft leeglopend al een verschillend verbruik. Mogelijk dus dat beide motoren niet dezelfde toeren draaien.
d) Natuurlijk kan ook de beide romphelften niet gelijk zijn aan elkaar( Ter hoogte van de motoren is dit in het onderwaterschip al wel 5mm. dat de spanvorm verschilt. Hoe het met midschip en aan de boeg zit heb ik nog niet gaan vergelijken.(mocht dit echt het geval zijn, dan is daar niets aan te verhelpen, buiten zelf een andere romp maken..)
e) als ik met de zender wil trimmen, dus iets naar BB dan moet ik bij iedere snelheid telkens bijtrekken. op volle kracht vooruit staat de trim helemaal naar BB.
f) recht achteruit gaat ook niet . de boot maakt een rondje.

zo verschillende mogelijke oorzaken die ik één voor één ga bekijken en mogelijk iets aan verhelpen.
- Ik ga dus eerst even een nieuwe roerarm maken. zodat ik dat al kan verhelpen.
- daarna ga ik als proef even de motoren wisselen.
en zo gaan ik dan wel even terug proefvaren binnen een week of twee.
wat foto’s.
de eerste maal dat hij drijft.
Ra64bJ.jpg

en
bezTpG.jpg

zo heb ik hen een tijdje in de “Mark” laten drijven en er is geen druppel water binnengekomen.
proefvaart
WT6A1M.jpg

op volle snelheid.
DdzNHv.jpg

De echte boot deed volgens opgave 11kn. Reken ik dat om naar de schaalsnelheid kom ik uit op 60m/min. = 1m. sec. —> 3,6 km/uur. moet je dus rustig naast kunnen wandelen.
de boot is wel een beetje sneller. maar ik moet toch niet snelwandelen om hem bij te houden.
en iets dichterbij.
RA1Vy5.jpg


Dit W.E. heb ik ook wat armen- PK verbruikt. Blokjes comprimé staal met de hand gezaagd van 30 mm. hoog. Zo heb ik nu een 20 tal blokjes van +/-140 gr. die prima kunnen dienen als gewicht bij het lijmen van die imitatie dekplanken; en dan kan ik die ook mooi de dekzeeg laten volgen.
B0vXMY.jpg



berekening theoretisch gewicht.; lengte breedte op waterlijn !!!
(1,03 x 0,28 x 0,09) X 1000 x 0,7 = 18,16 kg.

berekening echte blokvorm coefficient =
x = 13,6 kg. /( 0,025956 m[sup]3[/sup] x 1000) = 0,52
 
het geluid van de assen is ondertussen ook al gevonden. Het tandwiel van de SB schroefas slingerde een beetje en dat kwam dan tegen de kogellager steun. bij het vooruit varen drukt flex koppeling de as een beetje naar voren. de speling van as in zijn kogellagers was iets te veel. Nu heb ik v een nieuwe as genomen en als zekerheid toch maar wat materiaal weggenomen van tandwiel en lagerblok.

Klassiek probleem als je een gemaakt werkstuk terug in een vier of drieklauw plaat inspant in een draaibank. het slingert altijd, hoe miniem ook.
 
de nieuwe roerarm.
Ik had geen stuk inox liggen maar wel een stukje afval van lagerbrons.
daar kon ik de arm uit een stuk uithalen. Moest ik dus niet hardsolderen of het materiaal opwarmen.
FVcH3m.jpg

bijna klaar contour frezen.
bTti47.jpg


het maken van het programma en het frezen zelf heeft amper 1 uur geduurd.
Het frezen zelf was 20 min.

en terug in de boot.
JIycEm.jpg
 
ben weer een gelukkig man.

IN het begin had ik bij "Ballien" een paar 'mastlichthouders' en 'navigatie lichten' van Robbe gekocht, maar hij had niet alles in voorraad.
Onlangs ging ik terug langs om nog wat prularia te halen en vernam ik dat "Robbe" in Faling is en dat de verschillende producten aan andere importeurs werden toegewezen.

Maar ik miste nog 3 mastlichten.... en nergens meer te vinden... ook niet op internet.... overal hetzelfde "Sold-out"zowel op 'NL' als 'UK' als 'DE' sites.
Tot ik op een Spaanse internet site kwam en die had nog juist 2 pakketjes van ieder 3 stuks in voorraad.

Heb ze maar besteld. Enkel de transportkosten, jongens loopt dat de pan uit. de lichtjes kosten 9 € en twee maal dat bedrag neertellen om het te verzenden....
 
dank U xxx ... voor het compliment.
Maar ja , je kent me ondertussen, ik ben ook niet snel tevreden.

en breek soms meer af dan ik opbouw..

Bij het maken van het dek heb ik dat zogenaamde waterdicht luik moeten maken
en dat zogoed als mogelijk, ( ik dacht het toch) zo recht en haaks mogelijk in de romp gelijmd.
een paar weken geleden heb ik dan al het dek willen bekleden met de dekplanken,uit de kit, om vast te stellen dat dit luikje dus scheef, schuin staat en ook niet 100% haaks is.
met het gevolg dat een deel van de planken dus schuin liggen t.o.v. de scheepsmiddellijn.
Het heeft mij blijven ergeren. Dus met wat stoom de witte houtlijm losgemaakt van het reeds gelijmde dek en dit onderdeel verwijderd.

NU heb ik de buitenkant, een dek onderdeel van voor naar de achterkant even aan het uitmeten geweest. De benen liggen 190 mm. van elkaar met een insprong van 4 mm. of een afstand van 182 mm. Dan twee malletjes gemaakt om dit onderdeel dan toch tenminste parallel aan elkaar op het dek te kunnen leggen en langs beide zijden even ver van de middellijn.
foto
Dan kan ik het zojuist verwijderde dek mooi gelijk maken aan de achterkant. Zoals op de tekening. en dat dan ook mooi parallel met die twee ander benen van het buitendek.
dit binnendek meet kom ik op een breedte van 176 mm. Dit geeft dus een ruimte van 3 mm. aan iedere kant.
foto.
op deze laatste foto zie je duidelijk dat het luik schijn staat. Nu kan ik dat luik gaan proberen juist te krijgen, door links en rechts smalle driehoekige stroken in te lijmen en het deksel proberen daaraan aan te passen.
Een ander idee was op dit aanpassen niet uit te voeren, het deksel te laten zoals het is, maar met een beetje camouflage met de overkapping van de stuurketting.
foto.
zoals je nu ziet komt die overkapping aan stuurboord een beetje aan de krappe kant om op dat deksel te lijmen.

iets aan de binnenkant tegen die ketting overkapping lijmen dat op het deksel kan geplaatst worden ?? maar wat ??

Om dat achterdeel goed te krijgen, moet ik eerst wel het voorste deel van het dek gaan lijmen. Ik moest lijm hebben die niet gouw droogt en die mij toch tijd geeft om wat te verplaatsen en waarvan ik achteraf de lijmresten gemakkelijk kan wegdoen.
Totdat ik ineens dacht hoe men deuren maakt, tegenwoordig , voor yachten. Daar lijmen ze de panelen op elkaar met 2-componenten vernis. Dus heb ik ook maar zoiets gedaan. Geen 2-componenetn. Kan moeilijk een pot van 0,75L gaan kopen voor een paar druppels. Dus experiment . Ik heb het met gewone schellak-vernis gedaan.
benieuwd als ik morgen de gewichten wegneemt.
de opstelling. een hoop gewichtjes. ieder blokje metaal weegt 140 gr. en ik had er Twintig gemaakt en kwam nog niet toe...
0rsFtQ.jpg


ilSzUY.jpg

en het resultaat
0wGCyp.jpg

0wGCyp.jpg
 
en dit zijn dan de lichten van Robbe.

de doorschijnende plastic kon ik juist uitboren met 5 mm. en daar dan mijn diodes inplaatsen.

hier branden de lichten voor de achterkajuit. Navigatie licht- sleeplicht.
Met de camera is het verschil echt niet goed te zien. met het menselijk ook zie je duidelijk een wit en geel licht.
vyLiJQ.jpg


en zonder verlichting.(nog niet geschilderd)
38mVCk.jpg
 
tweede testvaart.

- Na het herstellen van de roerarm, hem gemaakt uit een stuk brons, blijft de roerarm tenminste vastzitten op de roeras.

- Het geluid van ergens tegenaan slepen is ook opgelost.

- Ik heb nu alles in de boot geplaatst: geluidsmodule , luidspreker, rook generator…
en de boot terug op de waterlijn te krijgen moest ik ongeveer 1 kg lood terugnemen. Dat gewicht stemt ook overeen met het gewicht van de rookgenerator en 450 cc water.

- de snelheid hebben we gemeten. tegen stromen ; van de “Mark” loopt hij 1,2m/sec. Iets boven de schaalsnelheid die 1m./sec. zou moeten bedragen.

maar dan de problemen.
- Die rookgenerator; om de haverklap gaat het alarm aan. volgens boekje moet je dan de ontvanger even afzetten / aanzetten om een reset te doen. nog geen min. later is er weer dat alarm. Rook/stoom in daglicht en met een beetje wind bemerk je er nauwelijks iets van. Thuis is dat een heel ander verhaal. De generator komt van www.steammasterunit.com.
Mocht er een oplossing zijn voor dat voortdurend Alarm… dan hoor ik het graag.

het vaargedrag.

hier is het wel niet het patroon dat ik in gedachten had en een beetje dissilutie.
Ik stuur de beide motoren met de snelheidsregelaar P94-Lite van Action. (Dual ESC and mixer multi controller).
De boot heeft altijd de neiging van sterk te verlijen naar bakboord.
Met de trim knop op de zender moet ik hem maximaal naar stuurboord zetten en dan moet ik voor een rechte vaart nog voortdurend bijsturen met een tikje roer naar stuurboord.
Dit was bij de eerste test vaart ook al zo.
- Eerste actie was de beide motoren omwisselen. Dit gaf schijnbaar geen enkel effect.
- Dan ben ik gaan nazien of er in de BB aandrijving soms meer mechanische weerstand zat dan stuurboord. Naar mijn gevoel is het mechanisch dezelfde glijweerstand.
Dat ben ik dan gaan nameten met de A.meter. Op volle snelheid verbruikt de BB-motor tussen de 0,320-0,350 A. De stuurboord motor heeft +/- 50 mA. meer.
Over zulk klein verschil maak ik mij dus geen zorgen…
Blijft de vraag waarom altijd naar BB.??
Volgende test. Ik verdenk een beetje de ESC, dat die niet een gelijke sturing geeft; Om dit te testen heb ik de beide motoren gewoon parallel geschakeld op één (1) uitgang van de ESC.
Normaal dus voor beiden = zelfde spanning = zelfde impuls, Beide motoren zouden dan theoretisch even snel moeten draaien.
Dat gaf een aanmerkelijk beter resultaat, maar toch nog verlijen naar BB. grrrr.
Nu kan ik met de trim hem wel recht vooruit laten lopen. Totdat ik ven snelheid verander… dan veranderd ook de trim.
Blijft dus in mijn gedacht:
- De Esc is zeker al een oorzaak. dit ga ik terug thuis eens nakijken met de Scoop.
- ofwel is spoed van de beide schroeven niet gelijk en heeft de SB. schroef meer stuwkracht dan de BB?
- ofwel is de romp niet gelijkvormig, of staat hij lichtelijk krom en met het minste krijg ik dus het verlijen.( Dat er verschil zit tussen BB en SB heb ik al verscheidene malen kunnen vaststellen tijdens de technische inbouw)
ofwel : ?????? weet ik niet.

Ik doe dus hier een beroep op de ondervinding van jullie met jarenlange ervaring in varende schepen. Wat kan de oorzaak zijn van dit verlijen en hoe te verhelpen.?
Constant liggen bijtrimmen en of bijsturen lijkt me nu toch niet Hét.


PS
het verbruik: met de beide motoren parallel geschakeld en voluit , heb ik een stroom van 1,350 A. Dat is maar 675 mA. per motor.
verder zit er nog de P100 noisy thing ; met een 15W versterker in en een MS16 multiswitch
van Wetronix in de boot . Het geluid doet het goed. Enkel had ik een ander steam geluid willen horen, meer dat gezucht van een triple expansie dat dat monotone geschuifel dat er nu is. DE MS16 geeft soms problemen, maar dat staat ook in de site, dat dit kan met een FC16- 40 Mhz Boat n’Truck.
 
Back
Top