de proefvaart verliep niet van een leien dakje. Juist zoals bij alle schepen waren er kinderziektes.
1) het balanceren, Zoals het schip nu is, moest ik er 4,5 kg lood inleggen om op de waterlijn te komen. Thuis gekomen heb ik alles gewogen en ik kom uit op 13,6 kg. om op de waterlijn te komen. Waar die BB dan leuk schrijft dat het gewicht 19 kg zou moeten zijn?
Reken ik de blokvorm L x B x( gem.holte) X 0,7 dan kom ik uit op 18 kg.
maar de boot is dan bijna een duikboot met 1! kg. Blok coëfficiënt moet veel kleiner zijn. dan de aangenomen 0,7, dat velen nemen voor een sleepboot.
dan de kinderziektes.
2) ik had de schroeven verkeerd staan links stond rechts en omgekeerd.
3) het schip was niet te manoeuvreren. Bij roeruitslag reageerde de verkeerde motor.
als ik bakboord gaf moest theoretisch de stuurboord motor meer toeren maken en de bakboord motor minder. Bij mij was dat juist omgekeerd; waarom?
Totdat ik natuurlijk , na veel tijd , doorhad dat op de tekening de ESC ( motor servo - electronic speed controller) de servo voor de motoren staat en dat het rechterdeel naar de rechtermotor gaat.
Ik had natuurlijk de ESC omgekeerd en dus de verkeerde motor aangesloten de pechtse motor op de linkse uitgang. Na dat verholpen te hebben ging het bochtenwerk een heel stuk beter.
3) was ik bijna een schroef en een as kwijt. De assen had ik niet vast-vast in de koppelingen geschroefd. Na dat ook weer verholpen te hebben blijkt het schip, op volle kracht vooruit ,dacht ik, iets boven de schaalsnelheid te zitten. maar dat moet ik nog een nameten chronometreren.
4) vooruit varend is er ergens een metaal geluid van iets dat tegen iets anders tegenstuurt. Niet constant maar cyclisch. Juist of iets slingert een beetje.
In achteruit heb ik dat weer niet.
5) maar de boot is op dit moment niet rechtuit te sturen.
Hij blijft steeds verlijeren naar SB.
a) de roerarm kreeg ik niet vastgeschroefd op de roeras. Het stelvijsje van M3 draait gek in de messing bus. te zachte messing en kerndaim te groot ? (er zit dus telkens speling op het roer.)
b) ik weet dat de BB. as iets zwaarder draait dan de SB as.( maar in dat geval zou het verlijen naar BB moeten zijn, mocht dit de oorzaak wezen)
c) éen van de motoren heeft leeglopend al een verschillend verbruik. Mogelijk dus dat beide motoren niet dezelfde toeren draaien.
d) Natuurlijk kan ook de beide romphelften niet gelijk zijn aan elkaar( Ter hoogte van de motoren is dit in het onderwaterschip al wel 5mm. dat de spanvorm verschilt. Hoe het met midschip en aan de boeg zit heb ik nog niet gaan vergelijken.(mocht dit echt het geval zijn, dan is daar niets aan te verhelpen, buiten zelf een andere romp maken..)
e) als ik met de zender wil trimmen, dus iets naar BB dan moet ik bij iedere snelheid telkens bijtrekken. op volle kracht vooruit staat de trim helemaal naar BB.
f) recht achteruit gaat ook niet . de boot maakt een rondje.
zo verschillende mogelijke oorzaken die ik één voor één ga bekijken en mogelijk iets aan verhelpen.
- Ik ga dus eerst even een nieuwe roerarm maken. zodat ik dat al kan verhelpen.
- daarna ga ik als proef even de motoren wisselen.
en zo gaan ik dan wel even terug proefvaren binnen een week of twee.
wat foto’s.
de eerste maal dat hij drijft.
en
zo heb ik hen een tijdje in de “Mark” laten drijven en er is geen druppel water binnengekomen.
proefvaart
op volle snelheid.
De echte boot deed volgens opgave 11kn. Reken ik dat om naar de schaalsnelheid kom ik uit op 60m/min. = 1m. sec. —> 3,6 km/uur. moet je dus rustig naast kunnen wandelen.
de boot is wel een beetje sneller. maar ik moet toch niet snelwandelen om hem bij te houden.
en iets dichterbij.
Dit W.E. heb ik ook wat armen- PK verbruikt. Blokjes comprimé staal met de hand gezaagd van 30 mm. hoog. Zo heb ik nu een 20 tal blokjes van +/-140 gr. die prima kunnen dienen als gewicht bij het lijmen van die imitatie dekplanken; en dan kan ik die ook mooi de dekzeeg laten volgen.
berekening theoretisch gewicht.; lengte breedte op waterlijn !!!
(1,03 x 0,28 x 0,09) X 1000 x 0,7 = 18,16 kg.
berekening echte blokvorm coefficient =
x = 13,6 kg. /( 0,025956 m[sup]3[/sup] x 1000) = 0,52