Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

daarna de waarde van de potm. meten.. kom ik toch tot de ontdekking dat de juiste waarde nooit beschikbaar is in de R12 weerstandslijst en dat de dichtstbijzijnde waarde voor alle led’s ( Navig-, sleep-, kajuit -, dek verlichting.) zo om en nabij de 680 Ohm zit.

Als je nou DEZE mini potmeters gebruikt dan kan je al je lichten dimmen precies zoals je het zelf wil ;)
Zo zou ik het oplossen. Ze zijn 6mm in diameter en kosten €0,60 per stuk, dus niet te groot en niet te duur.
 
Goede tip , doch de gedrukte schakeling voor de aansluiting was al gemaakt en ik hoefde enkel weerstandjes te solderen. potmeters nemen te veel plaats in op dat printje....
maar nu loopt er door alle led's een stroom van +/- 15 mA.
 
Met de "speed" motoren bedoelde ik de motoren van Graupner en Robbe .
Deze zijn wel moeilijker te verkrijgen doordat ze verdrongen worden door de Brushless motoren .
 
Whow


Dat is nogal eens ander koek, zeggen ze hier.
Die ESC van Dimension engineering, Sabertooth 2x12V( Robotica)



gewoon aansluiten, niets te regelen.
zoekt zelf de middenstand van je stuurknuppel, als je de zender aanzet.
zoekt dan zelf de max stand van je impulsen..


eerste testjes.
motor stil
geef roer naar SB.
- dan draait BB motor (achter de boot gezien) in wijzerzin.( Linkse schroef)
- dan draait SB motor in wijzerzin.( rechtse schroef)
hoe meer roeruitslag je geeft hoe sneller de schroeven draaien.
geef je roer naar BB
- dan draait BB motor (achter de boot gezien) in tegen wijzerzin.( Linkse schroef)
- dan draait SB motor in tegen wijzerzin.( rechtse schroef)


Roer in het midden.
Stuurknuppel op midden. Je beweegt de knuppel 1 klik naar voor dan beginnen de schroeven al heel langzaam te draaien. en zo kan je telkens meer “gas” geven. tot voluit.

Natuurlijk heb ik met de scoop ook gaan kijken..
Bijna geen jitter op de motor klemmen. en bijna max uitsturing (12V) met nog een kleine puls zichtbaar in vooruit) In de achteruit heb je dan helemaal volle uitsturing en geen puls meer zichtbaar.

ik moet dus het een en het ander gaan omkeren, zodat ik de stick vooruit beweeg ik ook in de volle vooruit sturing kom. Of is dit misschien op te vangen met de trim pot’s op de zender…

Nog veel uit te proberen en ook kijken naar het vaargedrag iets voor het komende W.E…
 
de nieuwe ESC ingebouwd

vPY65c.jpg
 
resultaten van de vaartest met de nieuwe ESC.
ideale dag om het even te testen, niet veel voorbijvarende wachten, geen of weinig wind. wel veel stroming !!!


1) je kan bijna surplace draaien.
Bij roeruitslag gaan de twee schroeven in dezelfde zin draaien. De boot heeft een linkse en een rechtse schroef. dan gaat de boot wel steeds een klein beetje voorwaarts doch maakt zeer , zeer korte draaicirkel. Met deze boot blijf het binnen een cirkel van , laats ons schatten, 1,5 m. iets meer dan de scheepslengte

2)gewoon vooruit/achteruit. Vrij grote uitslag rond het midden. Dus van zeer zeer traag tot traag op 1/2 van de stuurknuppel daarna gaat het naar volle snelheid als de stick op zijn eindpunt zit.
wil je echt voluit gaan , wordt er wel van de zender een goede nauwkeurigheid verlangt.
Voluit moet dan een puls zijn van 1000µs of 2000µs. en geen 1100µs. of 1900µs. dan heb je geen voluit maar blijft er een puls over.
wat ik nog moet proberen :
a)
If switch 5 is in the DOWN position, the response to input signals will be exponential. This softens control around the zero speed point, which is useful for control of vehicles with fast top speeds or fast max turning rates. If switch 5 is in the UP position, the response is linear.
In de zender kan ik ook dergelijke instelling zetten.
moet dat ook nog een uitproberen, wat resultaat dat gaat geven.

3) bij vooruit/achteruit en je geeft een bepaalde roeruitslag, stopt de ene motor terwijl de ander edan even volle kracht draait. Dit resulteert wel in zeer korte draaicirkels met deze boot bij volle roeruitslag ( 30°)
in Mixed mode. This mode is designed for easy steering of differential-drive vehicles. The analog signal fed into S1 controls the forward/back motion of the vehicle, and the analog signal fed into S2 controls the turning motion of the vehicle.
Je krijgt dus een soort tank besturing…. ( ongeveer mode-4 bij de P94)


dus tot heden wel best tevreden over deze robotica- ESC, meer mogelijkheden in snelheid , zeker in het trage toerental.
de draaicirkels vind ik ook zeer klein, bij volle roeruitslag. Dit dus in tegenspraak met wat er some op internet wordt verteld dat dit schip moeilijk draaibaar is. ik draai , bij wu-ijze van spreken, op een zakdoek.

PS wie hem wil kopen, er is een invoerder in europa, nml. Frankrijk en die heeft hem op zijn web winkel -catalogus staan. levertijd was 2 dagen. Ook een Duitse leverancier, doch daar vond ik hem niet in zijn catalogus.
 
Het is echt een hele verbetering met deze ESC, De boot vaart nu o.a. recht bij lage en bij hoge snelheid. Ik hoor de motoren ook niet meer haperen . De snelheid, vooral in de trage toerenteller is veel beter te regelen. De boot draait ook in kortere draaicirkels als je dat wenst.
Een echte verbetering.

Ik heb de schakelaar -5 terug op lineair gezet. De zender staat ook op lineair en dan is de boot ook nog best te besturen. Mocht ik later toch weer een exponentieel besturing wensen dan kan ik dat ook bereiken met de instelling van de zender. In dat geval het betreffende kanaal op 30 % zetten.

Enig probleem dat ik gehad heb.:
Ik vaarde in de buurt van een geelbord met een Z erop = ( ondergrondse leiding, niet ankeren) en daar verloor ik de controle over de boot. De ingebouwde fail-safe ,in de ESC, heeft gewerkt en heeft de motoren stil gelegd. Alles kwam weer onder controle als ik vlakbij de boot was , met de zender, in die “Z” zone.
Bij navraag wat er daar onder de "Mark"liep : bleek dat er daar een gasleiding onder de “Mark” loopt en daar een elektrische spanning opstaat tegen.
 
Mooi om te horen dat alles naar wens verloopt :) En inderdaad, leidingen wil je bij uit de buurt blijven, vooral hoogspanningsmasten kunnen nog wel eens vervelende magnetische storingen veroorzaken. Misschien is een metalen kastje om je ESC bouwen een oplossing om straling tegen te gaan.

Had je toevallig een filmpje gemaakt?
 
ik denk dat metalen kastje enkel rond ESC niet gaat helpen. dan zal er ook een metalen kastje rond de ontvanger moeten, vermoed ik...
en neen ik heb geen filmpje...
 
Een boot van 19 Kg. en dat telkens in het water zetten en uit het water heffen.. echt niet gezond voor mijn rug.

Dan heb ik er maar een hef-bok voor gemaakt.
Een stuk afgekeurde draadband van 1000 kg. bracht me op het idee.
Eerst nagekeken of die draagband wel wil zinken en niet op het water blijft drijven.
Een goede ziel gevonden , die kan tig-lassen, een paar stukjes inox uit de kliko-box

PJgUoi.jpg


Nu heb ik een mooi mandje , waarin de boot hangt, gemakkelijk in en uit de auto, gemakkelijk om naar het water te dragen, en gemakkelijk in / uit het water.
 
Nog een paar foto’s die je tegoed hebt, voor hij even in de mottenballen vloot gaat liggen..
( Hoe sommigen dat kunnen= aan twee of meer projecten werken… ?, ik doe er mijn hoedje voor af. Maar ik kan dat niet.)

Met goede moed begonnen aan een nieuwe compagnon-way. Mooie oefening in leren programmeren in G-code.
Qy9jxG.jpg

en ...
dan heb je ergens vergeten dat je voor een verplaatsing met een G0 je eerst de frees wel moet opheffen. Met als resultaat :
zfuOlF.jpg

Dwarse doorsnee door je drie onderdelen…
Opnieuw dus. Maar hier heb ik geen foto’s van.

Een ander stukje werk het valse plafond voor de kapiteinshut. ( daar kunnen dus Led’s inkomen en heb ik een steun aan de bovenzijde voor de wanden.
zddYLS.jpg

B0fwJw.jpg


en zo zou alles zowat op zijn plaats moeten komen… ( Na het schilderen)
Qlh397.jpg
 
Die rook generator werkende op water gaat in de verkoop.

( als iemand hem wil ???)

Ik ga zelf een rookgenerator bouwen. Heb en paar ideetjes opgedaan gisteren op de club. Klassiek ontwerp metalen doosje met twee parallel geschakelde weerstanden van 15 ohm. Daarvan verwijder ik het omhulsel en winkel er glasvezel rond dat moet dienen als capillaire zuiging. Zodat de weerstanden dus niet in de vloeistof hangen. Onderin het doosje een pak hydr.watten om de vloeistof vast te houden. Als vloeistof gebruik ik lampolie.

Zover is het klassiek.

Waar ik wil veranderen is dus een eenvoudige esc bouwen of kopen, (die dingen kosten bijna niets meer) die de ventilator van 12V aanstuurt met het motor signaal. Maar als de motoren stil staan, moet de ventilator ook blijven draaien b.v. Op 4V.
Ook zou ik er een vloeistof detectie in te bouwen.vAls het hoogste niveau bereikt wordt van de vloeistof moet er een Buzzer en een" led" aangaan. Die detectie kan ik met een schakelaar aan/uit zetten.
Zal eens even een schetsjes maken hoe ik het zie.


het schema voor de sensor. hoogte van vloeistof.
ofU3ht.jpg


Tussen punten A-B komt een stukje printplaat met koper banen naast elkaar. En schetsje ervan vind je rechts.

Schakelaar S1 dient om dit alarm af te zetten. Deze schakelaar en het ledje komen ergens op het dek uit. Als ik dan met olie moet vullen weet ik wanneer het reservoir vol is het ledje gaat branden. Dit reservoir is niet doorzichtig, het is een alu. kastje, ( Dan hoef ik niet het bovendek weg te nemen..) Eerst even op de werkbank proberen of het werkt met lampolie ??

dan de regelaar.
ik ga een goedkope regelaar van 4A gebruiken. voor die prijs kan ik zelf niet een printje maken, componenten kopen …..

B1dQ5c.jpg


1e Oplossing.
Aan de motor uitgang komt een klein diode bruggetje. en daar hangt dan de mini ventilator aan. Hoe meer uitslag met de stick hoe meer de ventilator draait. Ook komen tussen de motor klemmen de parallel geschakelde weerstanden van 15 Ohm ( dat zou een verbruikstroon op 12V geven van 1,6 A. Wat ik mij afvraag wat er gaat gebeuren als je de motoren stillegt en na herstarten hoe lang het gaat duren voor er terug rook is.
PS mijn tekening is fout de weerstanden hangen niet aan de diodebrug maar rechtstreeks aan de motor klemmen van de ESC.

2° oplossing.
Hier komen de weerstanden steeds direct aan de 12V . Het is enkel de ventilator die door de ESC word geladen…van deze oplossing hou ik niet zo van… zie graag dat de rookontwikkeling ergens in verhouding is van de snelheid van het schip.

3° oplossing
6wySad.jpg

Het zou iets moeten zijn dat als de ESC op nul staat ( motoren still) toch een kleine stroom door de weerstanden laat vloeien en ook de ventilator laat draaien.( misschien met een soort diode schakeling en gebruik makend van de ingebouwde Bec in de ESC.

test
Sluit ik de ventilator aan op een regelbare voeding, dan begint hij te draaien bij 5V en stopt terug als de spanning zakt naar 4,5V.

Bij nulstand van de esc zou dan een spanning van 5V naar de ventilator moeten gaan. Dit is dan het idee achter versie 3.
Of het uitvoerbaar is??? dat zal pas blijken als ik die ESC in handen heb..en alles in proefopstelling op de werktafel heb liggen..
 
Denk je erom dat olie geen stroom geleid ? Ik heb eens een PC in een aquarium gebouwd en afgevuld met baby olie, zag er leuk uit en was fluisterstil maar da's een ander verhaal :)

Je zou het motortje op je zender kunnen mee mixen met het gas-kanaal en dan 20% uitslag extra geven bovenop je gas.
 
Juist even niet aan gedacht dat olie niet geleid... dus ander idee zoeken van niveau detectie ??

ik gebruik -geen echte dig. zender, en de sturing zit ineens parallel met hetzelfde signaal als de motor regelaar.
 
Die rook generator werkende op water gaat in de verkoop.

( als iemand hem wil ???)
Dat ligt een beetje aan de prijs die je ervoor hebben wilt...
Op zich heb ik wel belangstelling.

Beagle zei:
Wat ik mij afvraag wat er gaat gebeuren als je de motoren stillegt en na herstarten hoe lang het gaat duren voor er terug rook is.

Als de weerstanden koud zijn, duurt het ongeveer 6 tot 10 seconden voor er rook uit de schoorsteen komt. Getest met R.M.S. Titanic, de Parrot en de Thamestug.
Bij de Titanic duurde het iets langer, omdat de rook een vrij lange weg af moet leggen (Zo'n 50 cm voor de 3e schoorsteen)
Als je de rookgenerator stopt, duurt het ook nog even voordat de rookontwikkeling uit de schoorsteen stopt. De weerstanden zijn dan nog heet, en de olie verdampt nog steeds. Knelpunt daarbij is ook dat de ventilator dan niet meer draait, dus dat de rook via de luchtinlaatopeningen onder de ventilator ontsnapt. Overigens is dit in de praktijk niet zo gek veel.

Beagle zei:
.. zie graag dat de rookontwikkeling ergens in verhouding is van de snelheid van het schip.

Logisch. Maar bedenk goed dat zonder redelijk draaiende ventilator de rook zich ook IN het model ontwikkelt, via de inlaatopeningen onder de ventilator.
Bij R.M.S. Titanic had ik daar last van, juist omdat de rook een lange weg af moest leggen richting schoorstenen. Rook zocht toen de weg van de minste weerstand en kwam ook in het schip terecht, onder de ventilator door.
En ik kreeg klachten van passagiers en de BvHZMP (Bond van Hoger Zeevarend Model Personeel) ging helemaal ballistisch..

Ik denk dat je je eerst moet concentreren op de hoeveelheid rook die je weerstanden gaan produceren bij een laag voltage.
Die ventilator moet je gewoon laten draaien; de rook moet uiteindelijk toch de schoorsteen uit!
 
weer een goed raad.
Logisch. Maar bedenk goed dat zonder redelijk draaiende ventilator de rook zich ook IN het model ontwikkelt, via de inlaatopeningen onder de ventilator.

Daarom dat ik er wou voor zorgen dat bij stilstaande motoren, dus ook de bijkomende ESC, die geen spanning dan afgeeft, dat de ventilator toch met een min blijft draaien.
dat is die mogelijke oplossing 3 van mij.

PS zie PM
 
Back
Top