Die rook generator werkende op water gaat in de verkoop.
( als iemand hem wil ???)
Ik ga zelf een rookgenerator bouwen. Heb en paar ideetjes opgedaan gisteren op de club. Klassiek ontwerp metalen doosje met twee parallel geschakelde weerstanden van 15 ohm. Daarvan verwijder ik het omhulsel en winkel er glasvezel rond dat moet dienen als capillaire zuiging. Zodat de weerstanden dus niet in de vloeistof hangen. Onderin het doosje een pak hydr.watten om de vloeistof vast te houden. Als vloeistof gebruik ik lampolie.
Zover is het klassiek.
Waar ik wil veranderen is dus een eenvoudige esc bouwen of kopen, (die dingen kosten bijna niets meer) die de ventilator van 12V aanstuurt met het motor signaal. Maar als de motoren stil staan, moet de ventilator ook blijven draaien b.v. Op 4V.
Ook zou ik er een vloeistof detectie in te bouwen.vAls het hoogste niveau bereikt wordt van de vloeistof moet er een Buzzer en een" led" aangaan. Die detectie kan ik met een schakelaar aan/uit zetten.
Zal eens even een schetsjes maken hoe ik het zie.
het schema voor de sensor. hoogte van vloeistof.
Tussen punten A-B komt een stukje printplaat met koper banen naast elkaar. En schetsje ervan vind je rechts.
Schakelaar S1 dient om dit alarm af te zetten. Deze schakelaar en het ledje komen ergens op het dek uit. Als ik dan met olie moet vullen weet ik wanneer het reservoir vol is het ledje gaat branden. Dit reservoir is niet doorzichtig, het is een alu. kastje, ( Dan hoef ik niet het bovendek weg te nemen..) Eerst even op de werkbank proberen of het werkt met lampolie ??
dan de regelaar.
ik ga een goedkope regelaar van 4A gebruiken. voor die prijs kan ik zelf niet een printje maken, componenten kopen …..
1e Oplossing.
Aan de motor uitgang komt een klein diode bruggetje. en daar hangt dan de mini ventilator aan. Hoe meer uitslag met de stick hoe meer de ventilator draait. Ook komen tussen de motor klemmen de parallel geschakelde weerstanden van 15 Ohm ( dat zou een verbruikstroon op 12V geven van 1,6 A. Wat ik mij afvraag wat er gaat gebeuren als je de motoren stillegt en na herstarten hoe lang het gaat duren voor er terug rook is.
PS mijn tekening is fout de weerstanden hangen niet aan de diodebrug maar rechtstreeks aan de motor klemmen van de ESC.
2° oplossing.
Hier komen de weerstanden steeds direct aan de 12V . Het is enkel de ventilator die door de ESC word geladen…van deze oplossing hou ik niet zo van… zie graag dat de rookontwikkeling ergens in verhouding is van de snelheid van het schip.
3° oplossing
Het zou iets moeten zijn dat als de ESC op nul staat ( motoren still) toch een kleine stroom door de weerstanden laat vloeien en ook de ventilator laat draaien.( misschien met een soort diode schakeling en gebruik makend van de ingebouwde Bec in de ESC.
test
Sluit ik de ventilator aan op een regelbare voeding, dan begint hij te draaien bij 5V en stopt terug als de spanning zakt naar 4,5V.
Bij nulstand van de esc zou dan een spanning van 5V naar de ventilator moeten gaan. Dit is dan het idee achter versie 3.
Of het uitvoerbaar is??? dat zal pas blijken als ik die ESC in handen heb..en alles in proefopstelling op de werktafel heb liggen..