Even twee dingen:
Een stilliggend stoom (of oliestokend) schip produceert ook rook. Oké, niet zoveel als met volle kracht, maar toch.
Wat ik bij mijn Thamestug als experiment heb gedaan, is ook een optie, zonder allerlei moeilijke schakelingen: (Ik ben een simpele ziel: rood is +, zwart is - en wit is de puls, da's de samenvatting van mijn elektronische kennis)
In de schoorsteen (schouw zeggen de Belgen) heb ik een extra ventilatortje opgenomen. Een heel kleintje, zoals je ze op bijvoorbeeld autoregelaars ziet. 3cm in doorsnee was die van mij. Werd aan/uit geschakeld met een servo die parallel stond aan de regelaar. Eén klik van de knuppel waar de regelaar mee bediend werd, zowel naar voren als naar achteren, schakelde die ventilator in, uiteraard altijd naar één kant.
ik kon dan 3 situaties nabootsen:
1) stilliggend schip, machine uit. = motor(Esc) uit, rookgenerator uit, extra ventilator uit.
2) stilligend schip, machine aan = motor (Esc) uit, rookgenerator aan, extra ventilator uit.
Rook komt nu rustig, gestaag uit de schouw.
3) varend schip = motor (Esc) aan, rookgenerator aan, extra ventilator aan. De rook komt nu duidelijk "opgejaagd" door de extra ventilator uit de schouw.
Als "bonus" schakelde ik bij een vaarpauze de rookgenerator uit, maar liet ik extra ventilator nog even doordraaien. Geval: de rook die nog ontwikkeld werd ná het uitschakelen van de rookgenerator (weerstand blijft nog een tijdje heet, olie blijft nog een tijdje verdampen) werd nu netjes via de schouw afgezogen door de extra ventilator. En na een aantal seconden wordt die rook dunner en dunner, tot er niets meer te zien is.
Geen gelazer met welke bond voor hoger modelzeevarend spul dan ook en aangezien de Thamestug een werkschip is, heb je ook geen mekkerende passagiers...
Qua stroomverbruik hoef je je geen zorgen te maken: één rookgenerator verbruikt hooguit 1Ah. het stroomverbruik van zo'n extra ventilator kun je helemaal verwaarlozen....