dank U Erwin. . :lol: een onmisbaar stukje gereedschap = metaal freesmachine
Die wordt feitelijk voor 80% gebruikt en 20% is maar draaiwerk meer. Er zijn meer vlakke stukken of openingen dan ronde zaken op een modelboot.
Lekker een avondje kl*n.
De meegeleverde grating= een stukje multiplex met uitgebrande vierkante gaten… vond ik maar niets. Trouwens er was maar één stukje in de kit Ik wil er meer op het schip.
Eentje bij de ankerwinch om een stukje dekbeplanking te vervangen. (Dekbeplanking die niet in kit zat maar wel op de tekeningen aanwezig is)
Aan de twee trappen in het ketelhuis , vlak voor een deur naar de officiers verblijven, wil ik ook een stukje grating leggen en dan zal ik later nog wel wat moeten hebben voor de roerstand en het kompas op de brug.
Eerst was er een plankje perelaar, waarin wat groeven van 1,5mm. breed en 2 mm. diep werden getrokken.( je zou dat ook kunnen met bv. een holgeslepen zaagfreesje van 1,5 mm. maar dat had ik nu juist niet in de schuif liggen.
Daarna leuk er stukjes van ook 1,5 mm. zagen en zo bekom je een hoop te bewerken stukjes hout. Als je het ook zo maakt, let dan op de houtnerf… je groeven moeten haaks op de nerf liggen.Fout die ik hier wel gemaakt heb. Moest dus O zo voorzichtig zijn bij het in elkaar drukken.
en terwijl je de bramen en stukjes houtnerf eraf haalt begin je de grating in elkaar te plaatsen. Doe het voorzichtig of de topjes breken zo af.
Heb je goed gerekend.? dan hou je maar een paar latjes over. In dit geval deze waarvan de topjes zijn gebroken.
Vermits ik nergens lijm heb gebruikt bij het samenstellen, het zit zo los in elkaar. Voor het verlijmen ga ik gebruik maken van een eigenschap van o.a. acryl verven... je kan ze ook als lijm gebruiken en na drogen zijn ze zelfs watervast.
Het geheel even in de Acryl kleurloze vernis onderdompelen, wat wachten , dan op een papier doekje doorgeblazen zodat de vierkante gaten weer vrij komen… en dan zit de acrylvernis in de voegen.
Dit moet je natuurlijk laten drogen…. en dan kan morgen zowel de boven als onderkant geschuurd worden totdat je een grating bekomt van ongeveer 2 mm. dik. maar dat lezen jullie wel de volgende maal.