Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Iets dergelijks.
Buigveren heb ik hier ook liggen, nooit getest. Maar heb je wel bij 'stoom' gesorteerde zaken.
De pijpbuigertjes zoals hieronder tref je bij modelbouwzaken. Ik had em destijds bij Hobby-In in Waalwijk weg gehaald. RC-Point of Quartel. Gebruikelijk gereedschapje om brandstofleidingen te buigen.
Bij Hobby King niet 1,2,3 aangetroffen... Echt strak lukt bij mij niet altijd, implodeerd snel als je niet op past. Merk is Du-Bro (USA)

Zo gezocht...
https://www.google.nl/search?q=pipe...m=isch&q=pipe+bender+RC&imgrc=pb9JZH1NRC3UuM:

2da7f8ac4aad02110cee567a3212d662.jpg

oef heb lang moeten zoeken in verschillende fora. Google heeft me niet geholpen.
Dit was het wat ik zocht. Een stukje dat je in de bankschroef plaatst en per diam. buis heb je 2 wieltjes en een stop nodig samen met een handvat.
bender.jpg

Volgens de uitleg zou je dus bochten kunnen plooien met een straal van 3x diameter van de buis. Moet ergens in "model-engineer" van 2000 gestaan hebben.

Laatst bewerkt:
Bedoel je deze soms ?
Als je een draaibank hebt eenvoudig te maken. Is een tekening uit de serie Dampf nr. 33/34 en werkt perfect. Ik kan hiermee hard messing/alu/rvs- buisjes van 2, 3 en 4 mm buigen zonder knikken.

P1010951.JPG
P1010947.JPG

Bedoel je deze soms ?
Als je een draaibank hebt eenvoudig te maken. Is een tekening uit de serie Dampf nr. 33/34 en werkt perfect. Ik kan hiermee hard messing/alu/rvs- buisjes van 2, 3 en 4 mm buigen zonder knikken.

O.A. dit was ook wat ik ooit gezien had en niet terugvond.
Waar en hoe heb je daar de tekeningen van gevonden....

O.A. dit was ook wat ik ooit gezien had en niet terugvond.
Waar en hoe heb je daar de tekeningen van gevonden....

Een aantal fotootjes er van heb je misschien gezien op m'n stoom-draadje ? De tekeningen staan in Dampf 32/33 of
33/34 ?? Het is in ieder geval het zelfde boek ;)

Juist, nu herinner ik mij weer een groen stoommachine met 4 cilinders.
Dat boekje heb ik niet, en zo te zien is het in Duits. Totaal onleesbaar voor mij. Maar uit de verschillende foto's heb ik al een idee wat voor soort gereedschap ik moet maken. Als ik dan daar mee bezig ben ineens maar voor 3-4-5-6 mm. tube voorzien.

de schouw … de vorderingen.
Uit witte plastic bladen van 0.5mm heb ik verschillende banden gesneden van 7 , 5 en 4 mm. breed. Deze banden zijn dan op de schouw gelijmd.
Algemeen zicht:
IMG_3022.jpg

en wat detail van de banden
IMG_3023.jpg

volgende stap gaat het aanbrengen worden van de klinknagels.

Beagle je gaat heel snel ik ben benieuwd hoe je de klink nagels gaat aanbrengen , de romp is prachtig en moet niet superstrak zijn echte schepen zijn ook niet strak zelfs niet als nog niet in de vaart zijn en nog worden gebouwd.
Zat de schoorsteen bij de kit of een eigen productie .

Beagle je gaat heel snel ik ben benieuwd hoe je de klink nagels gaat aanbrengen , de romp is prachtig en moet niet superstrak zijn echte schepen zijn ook niet strak zelfs niet als nog niet in de vaart zijn en nog worden gebouwd.
Zat de schoorsteen bij de kit of een eigen productie .
1) de schoorsteen zat bij de kit maar met oplegbladen en gegoten randen en klinknagels. met de gekende kwaliteit.:hammer:. dus alles is eraf geschuurd totdat ik egale oppervlakte had.

2) klinknagels: dat is met Reliëf decals. Fluitje van een cent.
zie : http://www.archertransfers.com
en vooral voor klinknagels:
http://www.archertransfers.com/SurfaceDetailsMain.html

Laatst bewerkt:
speciaal voor Erwin.
Begin van aanbrengen van Decals.
IMG_3024.jpg

en zo even naakt op het ketelhuis nadat 80 % van de klinknagels is aangebracht
IMG_3025.jpg

Klaar voor de eerste laag lak.
IMG_3026.jpg

Het blauw ( Ceruleum-blue) is geen dekkende verf. Ik moet dus wel verschillende laagjes gaan spuiten. maar zo zie je effect van die klinknagels onder een verflaag.
IMG_3029.jpg

De bovenkant van de schouw in het zwart
IMG_3030.jpg

nu moten er nog wel enkel dunne laagjes verf overheen en dan kan ik verder met de uitrusting van deze schouw..

GRRRRRRR. mag ik even vloeken.
Had ik Tamyia plak tape op de schouw gezet om het zwart te kunnen schilderen.
nu haal ik de tape weg ;;; en ook al mijn klinknagels waarop die tape heeft gekleefd..
Ga je zien ;; en in dergelijke gevallen heb je juist je laatste blaadje verbruikt en geen reserve meer.

Dit is toch een varend model, met vallen en terug opstaan, in elkaar zetten en terug afbreken. :lol: :P

Kreeg die kleefklinknagels niet meer goed en als ik aan ééne kant plakte kwamen er anderen weer los etc.
dus:

Gekende methode/: alles in een plastic zak. Heel veel “Mr Muscle” , een nachtje wachten.
en dan nareinigen met aceton.
Gevolg door : maken van boormallen met klinknagels om de 4 mm. ( gaatjes van 0.7mm.) Juist zoals ik dat gedaan heb met de opbouw.
Gaten boren in de schouw met die boormallen, spelden afknippen zodat ze ongeveer maar 3 mm. lang meer zijn en plakken maar.

Kom juist een 100 tal spelden te kort om alles te kunnen afwerken.
en zover staan wij op een zondag avond..
IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

IMG_3033.jpg

Eens even wat andere activiteit.

Voordat ik verder ga met het afwerken van de bovenbouw en nu ik er nog min of meer zonder veel beschadiging aankan.

De verlichting.
- Ik heb gekozen dat ieder led zijn twee draadjes heeft en dat al die draadjes gaan samenkomen op één print plaatje. PCB die ik nog moet maken trouwens.
zo is het dan later ook mogelijk om meerdere kringen te maken .
Eerst natuurlijk de draden. Daarvoor heb ik gekozen voor Wired Wrap draden er moeten toch maar enkel mA doorlopen.
De bedrading in de bovenbouw.
IMG_3034.jpg

en
IMG_3035.jpg

Voorlopige aansluiting.
Voor de BB en SB leds heb ik voorschakel weerstanden van 680 Ohm
Voor de dekverlichting staan er per led een weerstand Van 560 Ohm in serie.
IMG_3039.jpg

en als we dat dan even laten branden.
IMG_3040.jpg

De dekverlichting lijkt mij veel te fel. dus even kijken in het donker wat dat geeft.
IMG_3041.jpg

ondertussen al een weerstand van 1K tussen een van de Led gezet en dat lijkt er al beter op.
( nu dus 1560 Ohm.) Dat moet nog minder licht gaan geven. er even een weerstandje van 2K2 tussengezet en dat geeft mij meer voldoening voor een deklamp. Dan vloeit er een stroom van 4-5 mA door de led.

Laatst bewerkt:
Het lijmen van het bovenstuk op de schouw. ik doe dat met de schouw omgekeerd. zo kan ik met een stel winkelhaken nazien of het schouwlichaam wel goed op de bovenkant staat?
IMG_3043.jpg

Dan de verlichting.
De schakeling met de weerstanden en de verdeling naar de verschillende soorten lichten, zit erin.
IMG_3044.jpg

De veranderde achterste mast. Normaal moet die maar zo hoog zijn als de Davitsen. daaraan zijn den bovenaan de blokken bevestigd. Zoals we heerder hier al heddeb besproken komt het achterlicht en het sleeplicht niet op het achterste dekhuis maar komt het op de verlengde mast.
De mast is uit metaal omdat hij moet dienen voor de geleiding van de gemeenschappelijke spanning van de verlichting. Voorlopig heb ik even voor het testen de verlichting er even aangehangen, zonder dat de draden al zijn aangebracht en of de led’s al in hun lamphuis.
IMG_3045.jpg

Voor een sfeer, idee van de verlichting . Navigatie + dekverlichting.
IMG_3046.jpg

nu even de hut verlichting.. ik heb daar 5 witte led’s voor voorzien, doch vind dat veel te blauw en/of the weinig.
IMG_3048.jpg

IMG_3049.jpg

enig idee hoe ik dat zou kunnen veranderen… warme led’s ?? soort licht gekleurde folie in de ramen ???

Baegle super de schouw met spelden koppen , ik ben blij dat ik die vellen nog niet hebt besteld.
De verlichting van deze modellen uit deze tijd zou ik ook met gloeilampen uitvoeren dit licht is eigenlijk te fel.
ik gebruik bij oude schepen ook gloei lampen .
prachtig werk weer .

Mocht je wel verder willen met led plaats dan eens een gele led naast de witte of misschien alleen geel. Ook kun je natuurlijk een hogere weerstand gebruiken om de led zwakker te laten branden.

Back