Bouwverslag Catalina PBY-5A

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Dodulation, 4 aug 2008.

  1. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Via dit draadje wil ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van de bouw van mijn Catalina PBY-5A (Spann: 3.26)

    Inmiddels ben ik al een paar weken bezig met de bouw van mijn Cat. Tussendoor moest ik nog wel even weg naar Singapore maar daar heb ik wel mijn ‘brommers’ gevonden die het gevaarte in beweging moeten gaan brengen. Twee heerlijke 15cc O.S. Max 91 vier takt motoren met brandstofpomp. Die pomp is voor deze kist niet echt nodig maar het waren de enige die de beste man had liggen.
    In het Aziatische land heb ik ook nog wat pneumatiek van Robart op de kop getikt wat uiteindelijk in mijn landingsgestel verwerkt wordt. Deze zal echter nog ontworpen moeten worden dus weer een uitdaging erbij. De cilinders hebben een erg lange slag maar voor de prijs kon ik ze niet laten liggen. Alleen het neuswiel is nog even een issue. Als er mensen zijn die nog een leuk ontwerp hebben liggen voor een landingsgestel houd ik mij aanbevolen.
    Voor nu; ‘to be continued’want de lijm is droog dus ik ga weer even aan de bak…

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  3. SimonW

    SimonW Guest

    Bijster interessant!
    Als nieuwkomer op deze site, mezelf juist geregistreerd om een forumvraag van iemand te beantwoorden. Maar daar opnieuw binnengekomen, vond ik die vraag
    (over vraag naar mogelijk autocircuit) uit Amersfoort niet meer terug.
    Wel de kop: Watervliegen , en waar ik nog nooit eerder iets over had gezien qua
    modelbouw. Maar wel mijn speciale interesse heeft.
    Ik ben scheepsmodelbouwer en wonende in zw-Frankrijk; en gepensioneerd dus heb
    wel wat meer tijd dan menig jong modelbouwer, zodat ik ook bij andere clubs op hun
    sites kijk dan waar ik zelf lid van was. Vandaar.
    Tja, ik ben een tijdje technisch vrijwilliger geweest in het Luchtvaartmuseum te Soesterberg en daar hield ik mij als ex-navigator-ter-zee bezig met het opknappen
    van enkele oudere vliegsimulators. Mijn collegae wilden mij echter ook enthousiast
    maken voor het echte vliegen, maar nee: ondanks dat ik ooit parachutist was en mijn militair brevet nog heb, ligt mijn passie toch in het water en je moet toch een keus
    maken nietwaar. Alhoewel een simulatorvlucht op vv Beek, in een Boeing777 cockpit
    als gast meevliegend, een onvergetelijke laatste ervaring is geweest.
    Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus nou vooruit dan: als ik nog eens
    uitsluitend voor de fun wilde vliegen, okee maar dan moet het wel met een ding zijn
    wat ook kan varen! En zo geschiedde.
    Eerst met een watervliegtuigje op 2 drijvers, en op het water geland. Motor uit,
    deur open en een rondje over een drijver mogen kruipen, het water aan te raken
    "zoals de paus de grond kust" zullen we maar zeggen. En stilte om je heen.
    Maar dan weer: riemen vast, motor aan, en hup: gas erop en ervandoor.... en los!
    Tweede keer, 3 jaar geleden vanaf vv Lelystad, met de bekende Catalina aldaar.
    Hier helaas geen complete waterlanding en motor uit, maar een doorstart oftewel
    een splash, jeetje wat ging dat nog hard! als een speedboat... en los weer!
    Ziehier: mijn interesse voor de vliegboot werd definitief en verankerde zich in deze
    twee ervaringen. Voor jullie "freaks" mogelijk nog kinderspel, maar voor 'n varensman
    als ik toch al heel wat.
    En als praktiserend modelbouwer -door teveel scheepswerk- mijmerde ik natuurlijk wel
    eens over de mogelijkheid om een vliegboot te beginnen, maar ach: ik kan zelf nog
    niet eens droogvliegen, en punt 2 ik weet hoe verdomd hard het water is als je er
    met een vaart op-in terecht komt. Door dit laatste begin ik dus maar nergens aan,
    want wil mezelf de deceptie besparen dat alles bij eerste landing al naar de bliksem
    is. Want ik schat in dat ie gelijk over de kop gaat, tenzij er een bonk lood achterin
    zit maar daar zie ik mezelf vooralsnog niet mee los en omhoog komen.
    Nee, ik wil dat eerst wel eens zien lukken en prijs de initiatiefnemer en deze site, die
    daar kond van doet hoe een dergelijke Catalina eerst wordt gebouwd, en onderdelen zelfs vanuit wereldwijd bij elkaar worden gesprokkeld. Een machtig project!
    Bijster interessant, dus.....
    Simon W , Frankrijk
     
  4. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Berto,
    Deze kit komt bij Ronald vandaan en ik heb zijn kist ook gezien. Hij heeft zijn landingsgestel echter laten maken in Amerika.
    Ik wil hem zelf gaan maken dus zoek allerhande ontwerpen, het hoeft nog niet eens van een Cat te zijn.
    Maar ondertussen ook niet stil gezeten dus er begint hier ook al een ontwerp te vormen. In ieder geval bedankt voor de tip.

    Gr, Jeroen

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jeroen,

    tja, als deze kit bij Ronald vandaan komt dan moet het helemaal goed komen.
    Ben zeer benieuwd naar de eigen ontwikkeling van het gear en hou ons hier dan ook van op de hoogte.


    He, wordt voor ons ook eens tijd om deze winter onze (wel veel kleinere) catalina-vliegboot-opknapper-bosmodelair gereed te gaan maken voor het watervliegseizoen 2009.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuke reactie Simon. Binnenkort meer over mijn Cat.
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo Jeroen,

    ziet er uit als een indrukwekkend project zeg :) Flinke spanwijdte hoor, dat zal een imposant gezicht worden als zo'n kist over het water scheert ...

    Abootje erbij hoor, ik ga het even volgen.

    Paar vraagjes:
    - ik neem aan dit een schaal-kist wordt ?
    - welke tekeningen gebruik je ?
    - welk vliegklaar gewicht heb je voor ogen ?

    Succes met de bouw, je mag wat mij betreft wel wat meer foto's plaatsen hoor ;)

    Grtz,
    Menno
     
  8. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Eindelijk heb ik weer even aan mijn Cat kunnen werken. Lange tijd in het buitenland gezeten en dan schiet de bouw er bij in.
    Ondertussen zit de basis van de vleugels in elkaar en heb ik de gehele onderzijde voorzien van platen. Nog een paar uurtjes klussen en dan ga ik het geheel uitlijnen en vastlijmen. Dan kan ik deze dame eindelijk uit haar kist halen om haar volledig te beplaten.
    Voor nu alvast een paar foto's en er volgt snel meer...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Prachtig toestel, zeer leuk bouwproject. Bouwbak zelf verzonnen?

    Ik vraag me af wat het nadeel is van de lange slag van de zuigers? Minder koppel evt maar dat is met de juiste prop toch op te lossen?
     
  10. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee, Yke Rusticus bouwt ook op deze wijze. Werkt prima als je een mooi recht en stijf model wilt bouwen.

    Die lange slag van de cilinder slaat niet op de motoren maar op de cilinders van het landingsgestel. Deze is wat aan de lange kant.
    Daar komen we ook wel weer uit...


     
  11. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ow, hehe. Als de lengte met de gewenste slag past misschien een bus om de zuigerstang in de cilinder als begrenzing?

    Komen er ook opklapbare drijvers op deze?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2008
  12. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, zo'n oplossing heb ik zelf ook voor ogen.
    De drijvers worden ook opklapbaar. Dit doe ik doormiddel van een draadeind en een elektromotor.

     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo rustig aan weer wat vorderingen, helemaal goed :)
     
  14. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik heb dit plaatje van een wielophanging van een Catalina.

    [​IMG]

    Ik begrijp alleen niet hoe het werkt. De cilinder zit aan de bovenzijde coaxiaal bevestigd met de druksteun. Als de cilinder korter wordt sluit het geheel zichzelf toch op, dit is een driehoek? Volgens mij moet er een offset plaat aan de bovenzijde komen waardoor bij korter worden van de cilinder het bovendeel van de druksteun naar het vliegtuig gedraaid wordt tot een aanslag. Gelijktijdig draait het onderste gedeelte verder met de wishbones van de wielophanging. Het bovenste oog van de cilinder moet dan m.i. iets verder van het vliegtuig weg gemonteerd worden op de hefboom.

    Dit stangenstelsel moet wel precies op elkaar afgestemd worden denk ik om niet vast te lopen en om te zorgen dat wanneer het bovenste deel, van de druksteun, de aanslag bereikt het wiel op zijn ingetrokken positie is.

    Zo'n kniehefboom kun je altijd goed zien bij een F14 als die in de katapult hangt, omdat dan de camera op het voorwiel gericht is. bij de achterwielen ongetwijfeld ook zo'n constructie waardoor de bediening, in dit geval de hydraulische cilinder, niet de krachten van de wielen voor zijn kiezen krijgt maar alleen voor positionering belast wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2008
  15. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Het ontwerp klopt wel. De cilinder trekt de twee wishbones op. De drukstang knikt naar binnen toe, deze dient er namelijk alleen voor om de dynamische belasting tijdens het landen op te vangen. De asymetrische ophanging van de wishbones zorgen ervoor dat het wiel iets schuin in de wielkast komt te zitten bij ingetrokken positie.
    Ik zal van de week ook eens kijken wat voor ontwerpjes ik heb liggen. Ze verschillen niet veel van die van jou maar het is altijd leuk om eens te kijken.
    Ik zag trouwens dat je opzoek bent naar tekeningen van de onderzijde van de Catalina. Ik heb twee verschillende tekeningen liggen van de Cat. Een van mijn model en een nog grotere. Waar ga je de onderzijde voor gebruiken? Zelf een ontwerp aan het maken misschien?

    Gr, Jeroen

     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2008
  16. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Zijn er trouwens mensen die nog een leuke tip hebben om een grijze propellor mooi zwart te krijgen. Spuiten werkt vaak niet want dat ligt er binnen de kortste keren af dus hopelijk heeft er iemand nog een alternatief.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    eh, gewoon zwarte propellors monteren? da`s eenvoudig weg het makkelijkste een duurbaarst.
    Alle andere vormen van schilderen, verven, stiften ga je op den duur toch weer zien.
     
  18. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    En weer wat foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Zijn de bodemplaten van multiplex en hoe dwing je ze in vorm te blijven tijdens het drogen van de lijm?

    Ga je de neus maken uit een blok zacht balsa?

    Al een oplossing voor de props gevonden?

    Ziet er zeer strak uit, ga zo door.
     
  20. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee, deze zijn van balsa. Ik gooi de planken eerst een tijdje in (heet) water totdat ze doordrengt zijn. Dan dwing ik ze in de vorm en zaag ze opmaat. Dan laat ik ze een paar dagen drogen in de gedwongen positie. Dit is vaak wel een heel circus van gewichtjes, elastiekjes, klemmetjes, plakband en naalden maar dan blijft het tenminste zitten. Werkt perfect bij "complexe" vormen. Als de planken dan droog zijn hebben ze de vorm aangenomen en dan lijm ik ze vast. Natte planken willen ook nog wel eens uitzetten dus houdt daar rekening mee. Hieronder een voorbeeld. Deze zijn ook nog niet gelijmt...

    [​IMG]

    De props zijn nog steeds lelijk grijs. Ik heb wat gehoord dat je het met textielkorrels kunt doen, maar ik ga waarschijnlijk nieuw kopen want ik vind ze sowieso niet mooi. Dit zijn van die GF props met vierkante uiteinde.
    Dus ik ga opzoek naar mooie zwarte klassieke props met ronde uiteinde. Hopelijk verkopen ze die ergens. Het mooiste zou zijn als ze dan ook nog gele of witte tips hebben. Nieuwe zoektoch dus.

    De Neus, tailcone, drijvers en de twee kop en staart stukken van de vleugelophanging zijn allemaal balsa blokken die in de vorm gemaakt moeten worden. Ook nog wat schuurwerk voor de boeg.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina