Bouwverslag Cessna 152, schaal 1:4,75, 26cc MVVS

• Topicstarter Topicstarter JasperW
  • Startdatum Startdatum
J

JasperW

Guest
Vandaag begonnen aan de Cessna 152 van Eurolight. Dit een semi-schaal model van 212cm.
www.eurolight.aero

Ik ga nog bekijken of er een schaal cockpit van Noll Modellbau in komt.
http://www.noll-modelltechnik.de/images/cockpits-2/cessna152_1g.jpg

Zodra ik door heb hoe je foto's kunt uploaden dan laat ik de vorderingen van de bouw zien.
Hier in Dubai wordt zomers gebouwd en s'winters gevlogen dus ik hoop dat deze kist in Oktober helemaal klaar is.

Aan boord komen: 26cc MVVS benzine, dubbel accu systeem en DX-7 breed spektrum ontvanger (2.4 GHz).

:lol: niet dat het heel belangrijk is , maareh .... zo`n cessna heet toch : SkylAne?

Dat zou heel goed kunnen zijn en klinkt mij ook bekend in de oren. Alleen staat er met grote letters Skyline 152 op de bouwbeschrijving.
Wie het weet mag het zeggen??

@Bar de Skylane is de Cessna 182 (oorpronkelijk de benaming voor de luxe versie)..... maar de 2007 versie heet nu alleen nog maar "Skylane" zonder nummertje .... de 150/152 heeft nooit een naam gehad (behalve dan de "Aerobat" de speciale versterkte versie voor aerobatic's)

t was ook maar een vraag 8) en niet belangrijk ook ...

foto uploaden via http://imageshack.us/ nadat je klikt op *upload * eventjes wachten ..

dan kopieer je de *direct link to picture* en plakt die TUSSEN de volgende symbolen :

dat zet je in je post en voila ... 8)

ik hoop dat mn uitleg voldoende is , want ik hoop dit draadje gauw te kunnen volgen MET foto materiaal :D

succes

Ik lees even mee.

Ben zeer benieuwd hoe die DX-7 breed spektrum (2.4 GHz) zender/ontvanger gaat werken.

Heb de discussie wel of niet full range ook al gelezen, meningen zijn verdeeld.

Heb je deze combinatie al geprobeerd in een wat "goedkopere" setup?

Johan

Dank je, ik ga het proberen.

cessna152_1g.jpg

Deze cockpit gaat er waarschijnlijk in komen.

Johan,

De eerste ervaringen met de DX-7 zijn heel goed. Er wordt hier met motor, Heli's en zelfs met jets mee gevlogen.
Als iemand zijn 10.000$ jet toevertrouwd aan de DX-7 dan durf ik het met een Cessna ook wel.

Het pakket ziet er goed verzorgt uit. Alleen de bouwbeschrijving is niet meer dan een paar foto's en tekeningen met bijbehorende tekst.
De onderdelen zijn goed afzonderlijk verpakt.

cessna1uo3.jpg

De romp en motorkap zijn heel mooi afgewerkt.

cessna2he0.jpg

En zo moet hij gaan vliegen

cessna3uf1.jpg

Na het uitpakken van de romp bleek dat er een gat in de onderkant van de romp zat. Is goed te repareren, maar wel een slechte beurt voor Eurolight.

gat1wx2.jpg

gat2yu2.jpg

Verder geen andere problemen tegengekomen.

Mooi model :D Aangezien ik ook een mvvs 26 heb, ben ik benieuwd naar je bouwverslag,

groeten, Frank.

Is alles ook recht? Op zich ziet deze kist er netjes uit, ik heb over Eurolight alleen ook klachten gehoord dat niet alles goed verlijmd zit, vleugels en rompen krom zijn, enzovoort..

Dus.. is alles recht en zit het goed verlijmd? Ze zijn niet duur en het ziet er op de foto's allemaal wel goed uit..

Ik zit ook te kijken naar de eurolight kisten maar had ook vraagtekens bij de kwaliteit. Dat gat vindt ik erg slecht en kan gewoon niet. Doos was niet beschadigd? Ik had dan even met hun contact op genomen...... aan de de andere kant, voor dat geld kan je ook geen 100% perfecte kist verwachten.....

Leuk bouwproject :yes:

Ik vindt alleen 118 euries voor alleen dat instr. panel wel een beetje veel geld :|

wat kost de kist dan? en is deze ook gewoon hier te verkrijgen?

hmmm een cessna mag eigenlijk ook niet in mn verzameling ontbreken..

Bedankt voor alle reacties en vragen. Ja de beschadiging van de romp is natuurlijk niet handig en als ik in Nederland had gewoon dan had ik de hele doos gewoon terug gestuurd. Maar het is minder moeite om de beschadiging te maken dan de doos vanuit de U.A.E. op te sturen.

Op het eerste gezicht zien alle onderdelen er recht uit ook de afwerking is mooi. En dat voor 299€ (www.eurolight.aero).
Ja Berto, je hebt gelijkt een cockpit van 118€is zeker niet goedkoop. Maar wel erg mooi en precies op schaal dus wel verleidelijk...
(Hoe is het met Onno zijn Piper Cub, leeft hij nog?)

pipercubuz1.jpg

Wat is jullie ervaring met rubber motorophanging? In mijn Snoopy II beviel het erg goed dus ik denk eraan om deze weer te gaan gebruiken.

snoopyiirm9.jpg

De verlijming is goed maar niet overdreven. Ik wil twee spanten en het motorschot nog van een extra versteviging voorzien met een 80 grams glasvezel matje en 30 min. epoxy.

Wat is jullie ervaring met het gebruik van een 9 pins sub-D connector in plaats van 4 losse servo kabels in de vleugel?

Hee Jasper,

(zou je kleinere foto willen maken 640 max. breedte kijkt voor velen wat makkelijker ;-) )

Voor die 118 euro kun je denk ik ook zelf een mooi schaal cockpit maken, voor dat geld verwacht ik eigenlijk ook wel stoelen erbij.

De Piper Cub van Onno heeft wat onzachte landingen gemaakt en is ondertussen uit de vaart genomen:
piper%20cub.jpg

JasperW zei:
Wat is jullie ervaring met het gebruik van een 9 pins sub-D connector in plaats van 4 losse servo kabels in de vleugel?

Ik heb daar geen ervaring mee, maar weet wel dat er mensen zijn die het probleemloos gebruiken. Ik meen gezien te hebben dat Han dat gebruikte.

Een andere mooie oplossing zouden multiplex stekkers kunnen zijn. die zijn 6 polig dus perfect voor wat je wil (2 stroom en 4 signaal).

Bedankt voor de tips (zowel de MPX als de foto's) Logisch inderdaad dat de voeding gewoon gekoppeld kan worden van alle 4 de servo's. Ook kan de MPX waarschijnlijk wat hogere stroomsterkte aan. Ik gebruik deze ook in mijn Cargo.

cargosq6.jpg

Jammer van de Cub, maar was ook al een heel oud kistje.

Here we go. Alles goed bekeken en aan de slag aan de hand van de heel beperkte bouw beschrijving. Het begint al met een inlegvel die aangeeft dat de orginele bouwbeschijving een verkeerde CG afstand had. Ik ga ermaar vanuit dat het zwaartepunt op het inlegvel de juiste is.

cgee0.jpg

De vleugels zien er mooi recht uit. De scharnieren zijn wel wat dun ik denk dat ik die vervang door een zwaarder type met splitpen.

vleugel1wb4.jpg

vleugel2yu9.jpg

Voor de flaps kan ik kiezen uit de dezelfde zware gewone scharnieren of uit Fowler / Slotted flaps scharnieren die ik nog van Lindinger heb liggen. Wat is jullie ervaring?

Back