Bouwverslag Cessna 182 van Top Flite

Draadje geopend .... na 15e december 2011 meer informatie!

topa0300-1b.jpg

Informatie:

Bouwervaring: 2 bouwdozen en 1 bouw van tekening (met hulp) en tig ARF's :-)
Vliegervaring: 4 jaar
Doel: toe werken naar (grotere) schaalmodellen (en zwevers).
Einddoel: bouwen van een (schaal)airliner.
Bouwpakket: Cessna 182
Fabrikant: Top Flite
Leverancier: Hobby-In Waalwijk
Uitvoering: geschikt maken voor elektro
Scalestudie: bijna voltooid. Bestudering honderden foto's, videomateriaal en technische informatie.

Dilemma's: folien of glas/epoxy? Welke elektromotor? Welke verlichting?
Scale of (semi) aanpassen naar eigen smaak en look? Dropluik? Zijdeur? Kleuren? Sleephaak?
Redundant uitvoeren en zo ja, hoe precies? Welke lijmsoort: CA, houtlijm of Epoxy.

Laatst bewerkt:
Bouwdoos binnen ...

Inmiddels de bouwdoos van de Top Flite Cessna opgehaald in Waalwijk. Van het weekend eerst controleren of alles aanwezig is.

Wat betreft de motorisering wilde ik het volgende voorleggen:

- Optie 1: Rimfire 1.20 van Greatplanes (aanbevolen motor waar ik wel veel klachten over lees op diverse fora
- Optie 2: Turnigy 50-65A 400Kv, ESC: 80A, Prop 16X10e, 2 maal 3S lipo 2650 mah
1413 Watt, 61 Ampere.
- Optie 3: Hacker A50-16S, 55A, 1250 Watt, 378 Kv, 6S met prop 16X12E
- Optie 4: Robbe Roxy5065-09, 810 Watt, 325 Kv, 4-6S, 67A, 16X10.

Verder zijn er natuurlijk nog wat HK varianten zogezegd, maar ik wacht eerst even de reacties af.

full

'De bouwdoos is binnen.'
Geen idee wanneer ik erin zal gaan kijken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan het lijstje met motoren kan nog worden toegevoegd de Turnigy G110 295Kv.

Verder ben ik druk bezig met het lezen van de handleiding. De eerste keuzes zijn gemaakt:

- Flaps? Tuurlijk. :-)
- Verlichting? Ja, maar weet nog niet precies welke.
- We gaan folien, dus geen glas met epoxy. Lichter en eenvoudiger.
- Aantal cellen gaat van 6 naar 8. Meer kracht en meer gewicht voorin.
- Geen CA (is gebaseerd op glas en epoxy later) maar houtlijm.

Van het weekend kijk ik of de doos compleet is.
Iemand al een motorsuggestie?

waarom geen CA?

Inmiddels de bouwdoos van de Top Flite Cessna opgehaald in Waalwijk. Van het weekend eerst controleren of alles aanwezig is.
Geen idee wanneer ik erin zal gaan kijken.
In ieder geval in het weekend dus. ;)

Mooie kist! Gelet op zijn spanwijdte en gewicht voor onze club weer een mooi voorbeeld project dat het ook electrisch kan!
Waarom geen CA ? daar heb je maar weinig van nodig en hou je het licht?
Probeer ook wat info te achterhalen om hem zo licht mogelijk te bouwen, wellicht hebben andere daar ervaring mee. Je weet dat ik een X-tra 60 heb, maar bij sommige van dit forum is hij 500 tot 750 gram lichter :-|.
Succes met de bouw!

@Arier Ik gebruik geen CA omdat het te broos is. Houtlijm is sterker en flexibeler. De reden dat Top Flite wel CA (en epoxy) gebruikt is waarschijnlijk dat men daarna een glasmat gebruikt. Andere reden zie ik nog niet.
Verder kijk ik waar ik gewicht in de bouw kan besparen. Motor maakt al erg veel uit natuurlijk en de lipo's komen voorin.

Morgen foto's van de geopende doos. We gaan morgen de hele dag de onderdelen bekijken en sorteren.
paulreesec182link.gif

Het is mooi weer om een erfenis te verdelen zegt mijn vader altijd op dit soort dagen, maar aangezien we dat vandaag niet kunnen doen, ging ik vandaag volgens plan verder met de Cessna 182.

Ik had dit weekend gepland om de bouwdoos te controleren op alle onderdelen en deze te markeren. Deze tijdsinvestering komt mij straks ten goede als ik door de onderdelen de Cessna niet meer zie denk ik. Dit klusje duurde overigens 2,5 uur. Samen met de handleiding doorlezen zo'n 3 uur en dat te bedenken dat ik nog niet eens begonnen ben.

Erg weinig reacties trouwens nog op de motorplannen, dus bouwers: waar blijft jullie technische kennis?

full

Met de stukslijst erbij alle onderdelen controleren en markeren met een stabilo is een heel werk. Bijna alles klopt ... tenminste ... in een zakje zit een onderdeel teveel en van een aantal onderdelen weet ik niet precies wat het is. Wellicht is jullie hulp nuttig.

full

Netjes een kruisje voor elk onderdeel en een plakkertje op het onderdeel.

full

Kijk, dit zijn de ABS onderdelen. Maar zijn dit de Tail Cones, the Wheel Pants of de Nose wheelpant? Of de struts? Anyway, dat komt later in de bouw wel. het aantal onderdelen klopt in elk geval wel volgens mij.

full

Maar dan deze ... dit zijn een soort plastic strips. Is dit:
A) CA Hingr Strip 2"X 9"
B) Controle Surface Corrugation

Geen idee wat beide termen betekenen. Corrugaton betekent 'lenen' in het Engels, maar ik snap er niks van.
Van onderdeel B zuden er 78 moeten zijn. Daar zie ik niks van terug.
Dit zijn ongeveer 25 strips.

Iemand een idee?

Laatst bewerkt door een moderator:
B) Controle Surface Corrugation
:yes:

Deze moet je op lengte maken en die zitten op de rolroeren, flaps en hoogteroer (richtingsroer dus niet!).
Zijn driehoekjes die je op deze vlakken lijmt.

Bij de originele zijn de huidvlakken namelijk uit 1 plaat dun aluminium gemaakt.
Om dit wat stevigheid te geven heeft Cessna deze om de 5 a 6 cm een "vouw" gegeven.

Zie hier het rolroer bij de echte:
C172_aileron_hinge.jpg

Hoogteroer:
C172_elev_trim_tab.jpg

Bij de flaps beginnen ze pas op +/- 1/3 vanaf de voorzijde:
C172_flap_rod.jpg

Laatst bewerkt:
Thanx Berto. Hier hebben wij wat aan!
Momenteel ben ik alles aan het uitzoeken voor de navigatieverlichting. Die Henri destijds gebruikte lijkt mij wel wat, want ik vrees dat die van HK te zwakjes zijn.
Die ledstrips met 3 leds overweeg ik wel voor de verlichting in de vleugel aan een zijde.

Nog steeds aan het stoeien met de motorkeuze. Op dit filmpje zie je dat er toch niet zo'n hele dikke setup is gebruikt.
Een Turnigy 50-65B op 350Kv of natuurlijk een Scorpion 5025-12 en dan beiden gevlogen met 2 maal 3S lipo van 4000mah zou moeten kunnen.
Komt er een 80Amp regelaar in.
Hij trekt dat toch behoorlijk moet ik zeggen. Wat vinden jullie?

Wat betreft de verlichting overweeg ik nu de set van rc-lights. (inmiddels aangeschaft op 26-12-2011)
Lijkt mij een mooie en redelijk betaalbare set.
Set van RC-Lights aangekomen vandaag, 4-1-2012 .... ziet er goed uit.

Laatst bewerkt:
Mooi project Olaf!

Ik heb dit model een aantal jaren geleden ook gebouwd en heb daar veel plezier aan beleefd

Leuk dat je 'm electro maakt,mischien doe ik dat ook nog wel eens.
Ik heb nog een turnagy t600 600 kv met een kforce 150 A opto liggen die ik daar mischien wel voor kan gebruiken.Ik zou eens moeten gaan rekenen wat voor prop er bij 6s op moet.

Momenteel zit er een supertigre g75 in.

Als je nog vragen hebt tijdens de bouw hoor ik het graag.

Succes met de bouw van dit mooie vliegtuig!

Back