Bouwverslag CM Pro P-51

Na een tijdje gezocht te hebben naar een model voor een XYZ 26cc benzine motor, is de keuze op een Mustang van CM Pro gevallen. Nou ja, keuze...ik had eigenlijk niet veel keus en dit toestel was eigenlijk het enigste beschikbaar op dit moment hier.

Dit is het toestel:

China Model Productions

P-51_140.jpg

Voor: 2T 108~120 of 140 4T

Voor de prijs is het eigenlijk geen mis model, een glasvezel romp, niet 100% schaal maar wel wat moois van te maken.
Het is gespoten in USAF kleuren met de na-WWII rondels met de rode strepen, eerder een tijdperk van de Koreaanse Oorlog en daardoor is het dus eigenlijk een F-51 ipv een P-51.
Heb hem liever in WWII kleuren dus schuren en opnieuw spuiten. Ben nog niet zeker welke het gaat worden, de keuze aan spuitbuskleuren is ook niet echt groot hier.

037.jpg

038.jpg

039.jpg

Romp geschuurd.

040.jpg

Balans tap uitgesneden...

041.jpg

..en tap aan het roer bijgemaakt, tevens al nieuwe (zwarte)covering erover, neigt al naar de nieuwe versie, niet erg origineel maar wel mooi:
44-63634_24_dj3.jpg

042.jpg

De bijgeleverde wielen (rechts) zijn wat aan de erg kleine kant en mogen als vervanging dienen voor een ander model. De linkse komen erop.

034.jpg

De ruimtes in de vleugel zijn dus ook voor de te kleine wielen en moeten groter gemaakt worden, tevens zullen er (voorlopig mechanische) retracts in komen
035.jpg

036.jpg

Dremel dremel dremel
043.jpg

044.jpg

Eén kant klaar
059.jpg

en de andere bijna...

058.jpg

055.jpg

ff passen

054.jpg

Hier moet ergens het staartwiel in komen, moet nog wat ideeen opdoen hoe ik dat ga fixen.

048.jpg

Nu wou ik er eigenlijk deze chinees in bouwen, maar de OS 120AX past er perfect in in zonder dat ik moet gaan breken:
047.jpg

046.jpg

Ik denk dat ik er de 120AX in zet, zal zien hoe dat vliegt en kan daarna nog altijd veranderen.

Verder wil ik nog een cockpit erin maken, canopy laten openen en de radiator scoop te openen, maar dan heb ik eerst een andere zender nodig, de mijne heeft maar zes kanalen.
De scoop kan ik eventueel nog laten samengaan op het gas, maar verder heb ik dan geen kanaal meer vrij voor de canopy. We shall see what happens.

Zooo, dat is nogal wat!

Hee Mike

Is dat even toevallig? De mijne is zojuist klaar. Dus als je informatie nodig hebt over dit toestel, dan hoor ik het graag. Het eerste zal ik je hierbij vast geven..........

Allereerst, ik hoop dat je een beetje ervaren vlieger bent. Niet dat ik iemand graag onderschat, maar omdat ik een klein beetje ervaring heb met deze kist. En 1 ding kan ik je vertellen, het is geen makkie! Gelukkig hadden wij een zéér ervaren vlieger bij de club, die deze kist ingevlogen heeft. Zelfs nu, met 2 jaar ervaring durf ik deze kist nog niet goed te landen.

Qua motor, ik heb er een .91 inzitten van OS. Dit is een 4takt met meer dan voldoende vermogen voor deze kist. Meer info? geef maar een gil.

Wat ook echt belangrijk is bij deze kist, is het inbouen van het stabilo, zorg dat het absoluut recht zit ten opzichte van de vleugel. Meer info
? laat maar horen

Veel suxxes daar in de warmte met het bouwen van "het vliegtuig". Zoals Chuck Yeager al 40 jaar geleden zei. " Er zijn slechts 2 vliegtuigen, een P51, en haar doelwit".

Groetjes uit Goirle

Robert

Leuk te horen dat er toch nog mensen zijn met deze bak, vond er eigenlijk maar weinig over. Daarom dus ook erg interessant om over jou ervaringen te horen.

Op welke manier is hij moeilijk te vliegen, welk vlieggewicht heb je en welke prop draai je op de os91FS?

Het is hier op het moment niet zo erg warm, het is winter he :) , 24* en af en toe wat regen. Kun je je voorstellen dat er hier nu mensen met een muts op hun hoofd rondlopen!

De bijgeleverde bouwbeschrijving van CM Pro is niet erg gedetailleerd te noemen:

064.jpg

...eerder erg symplistisch.

Back