Bouwverslag CNC-Telemaster

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Willy Swart, 13 jul 2010.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Al lang staat de CNC-Telemaster op mijn verlanglijst. Te gebruiken als sleepmodel voor het slepen of afwerpen van parachutes o.i.d. Een model om "iets mee te doen".

    Informatie, files en een bouwverslag zijn te vinden op de site van Modellfliegergruppe Burgfalken Urbach
    Daarnaast is een bouwverslag te vinden op de site van MVC de Stootkop Swalmen onder Slepen Nieuw! -> Project Rob.

    Een paar maanden geleden had ik voor het testen van m'n freestafel een testfile nodig met veel freeswerk en had ik geen zin in tekenen. Daarvoor toen maar de ribben van de CNC-Telemaster als testobject gebruikt. Zie [98878] bouwverslag-van-een-tron-plus-cnc-freestafel-6.

    En dat zag er erg mooi uit. Om eens te kijken of en hoe de onderdelen in elkaar pasten, de CNC-Telemaster daarna "virtueel"gebouwd in Solidworks.

    [​IMG]

    Hierbij heb ik domweg alle onderdelen uit de originele dxf files gecreëerd en dit in elkaar gezet. Ook dit paste wonderwel in elkaar. De afgelopen weken het hout besteld en de overige freesfiles gemaakt voor mij tafel. Het triplex is gefreesd, het balsa moet nog.

    Ik dub nog over de motorisering. Tussen een 8S op 10S aandrijving. 8S lijkt mij meer dan voldoende om zwevers tot een meter of 3 omhoog te krijgen. Iemand daar ervaring mee?

    Daarnaast heb ik mijn twijfels over de stevigheid van de bevestiging van het onderstel en het motorschot. Is daar ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Willy,

    Hier kun je heel veel info vinden over deze sleper:
    CNC-AFF-Schlepper Bausatz Sammelthread - RC-Network

    Landingsgestel kan inderdaag enige versteviging gebruiken.
    Voor slepen tot 3 kilo kun je prima uit de voeten met een 8S setup, geen enkel probleem.

    Groet,
    Gerben
     
  4. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Dank voor de setups en de tips. Het verbaasde me dat er op het MBF nog geen bouwverslag van de CNC-Telemaster stond. Ik heb op een aantal manieren gezocht, maar geen verslag gevonden. Dat terwijl de tekeningen al wel een paar jaar in omloop zijn.

    De reden om eventueel voor een 10S te gaan is meer om door de wat lagere stroom één of twee stijgvluchten meer te kunnen maken. 8S heeft mijn voorkeur omdat ik daar wel een setup voor heb liggen. Ik heb overigens nog niet uitgezocht of 10S er eigenlijk wel inpast. De romp is vrij smal.

    Vandaag een deel van het balsa gefreesd. Ik ben gestopt toen het me echt te heet werd. Nog drie 5mm plankjes, dan kan het bouwen beginnen.

    Ik ben van plan om tijdens de bouw daar waar het onderstel komt te zitten de romp te versterken met 3 of 4 mm meerlaags berken triplex. Een kijken wat handig is.
     
  5. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Freesplaten zijn klaar

    Het frezen is klaar. Nog even in elkaar plakken en dan kan ie vliegen ;-)

    Wat aan hout nog meer nodig is balsa voor de indekking, 10x5 vuren vleugelliggers, een stukje 10mm vuren voor de bevestiging van de vleugel en een motorschot.

    [​IMG]
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Willy,

    Ziet er goed uit!
    Of je nou 8S 5000mAh of 10S 4000mAh meeneemt, is om het even, de hoeveelheid energie blijft hetzelde. Ga je naar 10S bij gelijkblijvende capaciteit, heb je inderdaad 20% meer energie mee, maar ook meer gewicht. Dit gewicht zal bij slepen omhoog gebracht moeten worden, wat weer energie kost, en het extra gewicht belast de constructie meer bij landen e.d. Geen extreme verschillen, maar toch. Als je al een 8S setup hebt, zou ik, gezien je wens tot een kg of 3 te kunnen slepen, met 8S gaan vliegen in de Telemaster.

    Bij MVC De Stootkop in Limburg zijn ze ook bezig geweest met dit model en zijn er enkele gebouwd.

    Succes met de bouw, groet,
    Gerben
     
  7. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Wij slepen bij ons op de club met een telemaster (1.8m) met 10cc methanol.
    Land lastig omdat de motor erg sterk is, en op stationair het toestel al in de lucht wil houden.

    Heb je met electro geen last van. Versterk idd het plankje voor het landings gestel maar, met die hoge poten die je nodig zult hebben voor die grote props zal dat aardige klappen gaan krijgen. En de motorsteun zal ook wel wat sterker mogen.

    6S zal aan de lichte kant zijn. maar 8S moet genoeg zijn...
     
  8. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Voorlopig houd ik het op een Turnigy C5065D-270 op 8S. Ooit eens gemeten met een 17x10 prop 5,52 trekkracht kg bij 42A bij 6750 omw/min. Kan eventueel een 18x12 op. Heb ik in m'n Challenge zitten. En kan tijdelijk even overgezet worden.

    Mogelijk dat ik nog even kijk naar een motor met een iets lagere Kv. De Telemaster zal een voorkeur hebben voor wat lagere snelheden.

    Ik was vanmorgen wat snel met de mededeling dat het frezen klaar was. Ik bleek een 5 mm balsa en een 4 mm triplex plaat over het hoofd te hebben gezien. Maar nu is het echt klaar.

    Met het bouwen begin ik met de vleugel. Kan ik parallel nog even kijken hoe ik de romp kan aanpassen voor een sterker onderstel bevestiging. Eerst nog even pootjes scoren.
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Pootje kun je of zelf maken (bijvoorbeeld carbon over een mal van schuim of alu lamineren), of je kunt eens kijken bij F3A Lorenz en/of KhK Modelbouw.

    Groet,
    Gerben
     
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen


    @willy n 18/12 is wel erg groot hoor :yes: zoals sanka al vertelde bij ons in de club slepen wij met n telemaster:yes: en als ik me niet vergis draait hij n 12/6 met n 61 os metanol., en dan maken wij het nog regelmatig mee dat hij tegen de grond tikt en afslaat.:yes: en hij staat toch niet erg laag bij de grond:nooo: dus met n 18/12prop komt hij veel te hoog op zn stel te staan denk ik das niet mooi:nooo: meschien moet je ns aan n 3 blads denken?? wel vliegt hij perfekt en is niet naar beneden te krijgen top kist:yes:

    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2010
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je vergelijkt nu appels met peren , deze konstruktie is ook gedacht voor het slepen van grotere zwevers van 5 meter en gewicht van 13,5 kg.

    En dan kom je er niet met een klein propje .

    En zelfs 20" of 22" prop past makkelijk .


    Coca_Cola-Schlepperle_wmv - RC-Network.de Medienportal

    Mvg Johan
     
  12. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    @snijders. Een één op één vergelijking van brandstof naar elektro kan ik slecht maken. Maar als ik de 61OS vervang door een 60 klasse elektro kom ik op een aandrijving van zo'n 1000 W uit. In de praktijk een 6S of 8S configuratie. Door de beschikbaarheid van elektromotoren met een lage Kv (rpm per Volt) ben ik in staat om een grotere prop toe te passen. En een grotere prop heeft een beter rendement.

    Wat betreft mooi: eigenlijk vind ik de CNC-Telemaster er niet uitzien. Maar hij lijkt me wel praktisch. Recht toe recht aan, eenvoudig te bouwen.

    Even in de 3D opzet (zie schermprint in topic 1) even de grondspeling nagemeten: 280mm. Dus met een 18 inch prop houd ik nog 5 cm over. Zou voldoende moeten zijn. Maar wat hogere pootjes geeft wat meer ruimte. Volgende week ga ik de pootjes uitzoeken. Ik denk bij KHK.

    De achtergrond van mijn vraag "welke aandrijving" komt voort uit mijn onbekendheid met het sleepwerk. De CNC-Telemaster gaat vliegklaar waarschijnlijk tussen de 4 en 5 kg wegen. Een aandrijving van 6S/40A, zo'n 800 W, zal dan voldoende zijn om er mee te vliegen.

    Nu hang je er een zwever achter. Hoeveel meer moet je rekenen? Uit de antwoorden hierboven (dank daarvoor) en de draadjes op het RC-Network.de concludeer ik: minimaal 6S, 8S geeft meer reserve maar 10S is ook mogelijk.

    Voorlopig ga ik voor 8S, de midden weg.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Willy,

    Ik werk met de volgende stelregel: Minimaal 125w/kg voor zwever en sleper tesamen.
    Hoe dichter je bij deze waarde komt, hoe meer ervaring van de piloten vereist is. Heb je meer dan 150W/kg voor het sleep-span, kun je vermogenstechnisch behoorlijk veilig slepen.

    Groet,
    Gerben
     
  14. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Op basis van bovenstaande vuistregel moet een 8S setup meer dan voldoende zijn.

    Het onderstel is besteld bij KHK. Model 103: 440 mm spoorbreedte, 230 mm hoog, 60 mm opbouw voor de romp. Ik heb nog geen bevestigingsmail ontvangen met een levertijd.

    Folie had ik een paar weken geleden al besteld bij HobbyKing. Was toen niet op voorraad, maar is nu verzonden. Zal over een paar weken wel afgeleverd worden.

    Afgelopen vrijdag met het bouwen gestart. Alle onderdelen voor de vleugel verzameld en nabewerkt. Doorat de frees rond is moeten alle hoekjes even met een vijltje nagelopen worden en recht worden gemaakt. Met een half uurje zijn alle onderdelen voor de vleugel klaar.

    [​IMG]

    Blijkt er toch een verkeerde rib tussen te zitten. Foutje in de gedownloade tekening. De onderste rib op de foto hierboven is denk ik een overblijfsel van een oudere versie. Deze ribben staan ook op de gedownloade pdf-jes met de in-elkaar-zet tekeningen (bauhilfen). Deze rib vervangen door een goede.

    [​IMG]

    Alle ribben. Ik ben zelf dik tevreden over het freeswerk. Het bouwen van de TRON-plus is best een goede keuze geweest.

    [​IMG]

    Hier liggen alle onderdelen uitgezocht en voorgesorteerd.

    [​IMG]

    Zaterdag begonnen met het aan elkaar lijmen van de onderdelen

    En hierboven zitten de delen al aan elkaar. Bouwvolgorde is:
    - Vleugel midden achterzijde in elkaar zetten;
    - Vleugel midden voorzijde;
    - Vleugel links. Ligger op de tafel, webbing er op positioneren (nog niet lijmen) en daarna vanaf één zijde de ribben er op lijmen en tegelijkertijd een deel van de webbing vastzetten. Vervolgens voorlijst, achterlijst en de vleugeltip er tegenaan en de lijm goed laten drogen;
    - Vleugel rechts. Gespiegeld t.o.v. links links.

    [​IMG]

    Vervolgens worden de vier vleugeldelen aan elkaar gelijmd. Door de 4 mm positioneringsgaten wordt de v-stelling vastgelegd. Ik had als 3mm triplex Gamma timmerplaat gebruikt. Voor de vleugelbevestigings doosjes heb ik dat vervangen door 3 mm berkentriplex. Ik ben bang dat als ik de bevestigingsconstructie uitvoer in timmerplaat ik, na een paar keer vleugel monteren, de schroeven er doorheen trek.

    [​IMG]

    Hier zittende vier vleugeldelen aan elkaar.

    [​IMG]

    Vervolgens worden de bovenste vuren liggers er op gelijmd. Dit is de "langzame" bouwfase. Lat lijmen, uurtje wachten, volgende lat, uurtje wachten, indekking, uurtje wachten etc. Met dit klusje de zondag gevuld.

    [​IMG]

    De indekking van de midden van de vleugel kan er op. Let op de vulblokjes rondom de bevestigingsgaten.

    [​IMG]

    Daarna de indekking van aan de voorzijde erop. De vleugeltippen moeten hiervoor in model worden gevijld en geschuurd.
    De bovenzijde is nu klaar. Onderzijde moet nu ingedekt worden.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  15. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hoi Willy,

    Ziet er mooi uit!

    Misschien een tip voor de volgende keer: in plaats van de 'ronde hoekjes' in de ribben bij te vijlen, kun je ook een schuurpapiertje langs je ligger halen en die juist afronden. In theorie krijg je dan de mooiste verbinding, juist omdat je geen scherpe hoek meer hebt.

    Deze tip heb ik ook niet van mezelf, maar gelezen in de instructies van een aanbieder van cnc freeskits voor grote zwevers.

    Arthur
     
  16. firefox309

    firefox309 Guest

    "ronde hoekjes" zijn ook steviger tegen het doorbarsten bij een onzachte landing.

    ook zou ik die zware lijmklemmen niet gebruiken op een lichte broze vleugel...
    je gaat door het gewicht de vleugel lichtjes krom lijmen!
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ronde hoeken betekent minder lijmoppervlakte , kan dus nooit sterker worden .;)

    Ik frees met 1,2 mm freesjes en hoef de hoeken niet te bewerken , als je grotere freesjes neemt is er ook wel een software die " eckvektors " kan plaatsen.

    En die "zware " lijmklemmen wegen niks , en buigen ook niks door .

    Ik gebruik zelfs zware (500 gram) van de Aldi , en ook bij die trekt niks krom als je ze op de juiste manier gebruikt.

    Mvg Johan
     
  18. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Goede tip. Nooit bij stilgestaan. Dank
     
  19. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Alle foto's die ik plaats plus nog wat meer zijn ook te vinden onder Bouwverslag CNC-Telemaster in Foto's.

    Het indekken van vleugel midden aan de onderkant en het plaatsen van de servobehuizingen.

    [​IMG]

    Nadat de servobekabeling er in is gelegd kan het laatste deel van de onderzijde van de vleugel worden ingedekt.

    [​IMG]

    Het in elkaar zetten van kielvlak en richtingroer: ongeveer 10 minuten :)

    [​IMG]

    De ribben van het stabilo zijn op onderstaande foto al op de ligger en de voor- en achterlijst gelijmd.

    [​IMG]

    Het ontwerp gaat er van uit dat het stabilo en kielvlak afneembaar is. Op zich zelf een goed plan: past hij gemakkelijker in de auto. Allereerst de bevestigingsplaatjes van timmerplaat vervangen door berkentriplex. De timmerplaat is veel te zwak om het geheel stabiel vast te zetten verwacht ik.
    Daarnaast past het kielvlak niet door de sleuven. Had ik bij het "virtueel" bouwen ook al gezien, maar toen terzijde gelegd onder het motto: zoek ik wel uit als ik ga bouwen. Dat nu dus uitgezocht. Blijkbaar is de 1,5 mm versterking van de ligger later toegevoegd en is in het orginele ontwerp dit in de achterste plaat niet aangepast. Als deze 1,5 mm korter wordt gemaakt past e.e.a. Ook de middelste 4 ribben moeten aangepast worden.

    Dan de bevestiging: de gaten in de achterkant van de romp zijn 6mm evenals die in de bevestigingsplaatjes van het stabilo. Als je de uitsparing in de middelste ribben ziet, past daar net een M4 inslagmoer in. Maar om nu stabilo en kielvlak met 2 M4 boutjes vast te zetten... hmm. Dus de ribben weggefreesd, gat 7,5 mm gemaakt en er 6 mm inslagmoeren ingezet. Dit aan de bovenkant helemaal massief opgevuld met balsa. Nu kunnen stabilo en kielvlak met twee M6 boutjes worden vastgezet.

    [​IMG]

    Indekken van het stabilo moet nog gebeuren. Maar eerst alle lijm goed laten drogen

    [​IMG]

    Vervolgens met de romp aan de slag gegaan.

    [​IMG]

    Voorste en achterste deel aan elkaar gelijjmd en de rompversterking er deels in gezet.

    [​IMG]

    Me daarna gestort op de opbouw van, zeg maar, de cabine. Deze wil ik wat steviger hebben. De krachten van het onderstel moeten goed opgevangen kunnen worden. Daarvoor verdubbel ik de bevestigingsplaat van 4 naar 8 mm en vervang de spanten en accuplaat door spanten van 3 mm berkentriplex. Daarmee krijg ik eigenlijk een doos constructie of frame dat volledig is opgebouwd uit stevig meerlaags berkentriplex. Dat moet het dan houden.

    Ondertussen de tekeningen aangepast en de freesfiles gemaakt. Ook het motorschot aangepast op de geselecteerde motor (wordt een SK5065-270). Morgen maar even frezen.

    [​IMG]
     
  20. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ter info: ik frees 3mm triplex ook met 1.2 mm. En ja, ik kan de lipjes zonder bewerking er wel inpersen. Maar één haal met een kleine vijl en het past zuigend. 4 mm triplex met 1.5 mm. En dikkere balsa gaat met 2 mm.

    Gaat in dit geval denk ik wel goed. Onderste ligger is aan de webbing gelijmd en de lijm is 24 uur uitgehard. Wat ik hier doe is de bovenste ligger op de webbing+onderste ligger vastzetten. Dit is een stijve constructie. Na zo'n 10-15 minuten, als de witte houtlijm hecht, leg ik alles weer op de vlakke tafel. Onder een paar kilo druk en laat e.e.a. uitharden.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010

Deel Deze Pagina