bouwverslag Colin Archer (Billing Boats)

• Topicstarter Topicstarter Smeigel
  • Startdatum Startdatum
S

Smeigel

Guest
Gisteren mijn eerste bouwpakket sinds tijden aangeschaft. De Colin Archer van Billing Boats. Dit zal mijn eerste bootje met beplanking zijn dus het wordt een hele uitdaging. Ik heb al twee verslagen over de bouw van dit bootje weten te vinden waardoor ik hopelijk wat foutjes in het bouwpakket zal kunnen ontwijken.

Hieronder alvast wat foto's van hoe het er tot nu toe voor staat. (sorry voor de slechte beeldkwaliteit, maar ik moest de foto's met mijn telefoon maken aangezien de batterijen van mijn camera leeg zijn).

Uploaded with ImageShack.us
Billing Boats werkt met twee halve rompen die je in een later stadium aan elkaar vastlijmt. Hierboven 1 helft.

Hierboven de spanten iets meer gedetailleerd. Ik heb de spanten iets aangepast zodat ik straks geen grote kieren krijg bij de kiel tijdens het beplanken.

In de summiere bouwomschrijving staat dat het beplanken ook per helft gedaan moet worden voordat je ze samenvoegt. na het lezen van de twee andere bouwverslagen bleek dat het aangeraden wordt om eerst de helften te verlijmen.

Hallo Herman,

Ja het wordt een statisch model. Ik ben nu op het punt gekomen om met beplanken te beginnen. Nu vroeg ik mij af hoe jullie de plankjes verjongen. Met een hobbymesje of met een kleine bandschuurmachine o.i.d.? Of gewoon met de hand schuren tot je een ons weegt?

En wat is nu de beste manier om de plankjes tegen de romp aan te klemmen? ik heb het gezien met punaises, spelden, spijkertjes, tape, etc. Echter denk ik dat het materiaal van mijn spanten te hard is om er punaises in te prikken en dat tape niet sterk genoeg is om de spanningen in de plankjes op te nemen.

Groeten,
Michiel

Beste Michiel,
plankjes verjongen gaat heel eenvoudig met een hobbymes. Je legt ze tegen de romp en dan kan je zien hoeveel er van af moet. De spanning uit je plankjes halen doe je door ze een tijdje te laten weken in lauw water. Dan kan je ze gemakkelijk buigen. Zo pin je ze vast op je romp tot ze droog zijn. Dan verjongen en vervolgens vastlijmen. Je zal zien dat na het weken je toch relatief eenvoudig spelden kan gebruiken. Een alternatief voor het weken ( als je niet zoveel geduld hebt ), is het buigen over hete stoom ( waar een ouwe fluitketel al niet goed voor is ) het nadeel is dat je erg moet oppassen om je vingers niet te verbranden.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Even een kleine update:

Ik ben inmiddels begonnen met beplanken. zoals je ziet heb ik de plankjes verjongt (stanleymesje) en vervolgens heb ik de plankjes in een kwartiertje in kokend water gelegd. Vervolgens het plankje in de juiste vorm op het model geprikt en een uurtje of 2 laten zitten tot het latje gedroogd is. Dan het latje vastlijmen en het volgende latje op maat snijden, etc.

Op de foto's zie je dat ik het 4e latje heb vastgeprikt met punaises.

Beste Michiel,
zorg er wel voor dat je latjes echt droog zijn voor je ze vastlijmt, anders kunnen ze loskomen. Nog een bijkomende tip. Lijm de latjes niet alleen op de spanten maar ook aan elkaar, dat geeft bijkomende stevigheid en stijfheid.
Groetjes, Jos

goedemorgen Jos,

Bedankt voor de tips. Ik laat de latjes inderdaad goed drogen. Het latje wat er op de laatste foto op is gespeld was nog niet gelijmd maar aan het drogen in de juiste vorm. Ik heb de latjes ook aan elkaar vastgelijmd :). Inmiddels al weer een stukje verder. er zitten 8 latjes op gelijmd. Een tijdrovend klusje maar wel erg leuk.

Iemand nog andere tips/opmerkingen op mijn werkwijze? Het is mijn eerste keer beplanken dus alle tips zijn welkom :n00b:

Hierbij een kleine update van mijn beplanking. Helaas heb ik op deze manier te weinig latjes meegeleverd gekregen van Billing Boats. Nu is dat waarschijnlijk opgelost omdat medeforumlid Sjaak nog wat latjes over heeft :-). Helemaal top!!!

Ik ben nu zo ver dat een kant bijna af is en de andere kant voor de helft.

full

full

full

Nogmaals mijn excuses voor de slechte foto kwaliteit. Mijn mobieltje is te dramatisch voor woorden wat betreft foto's maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste modelbouwvrienden,

Het is al weer een paar weekjes geleden dat ik een update gepost heb van de bouw van dit bootje. Ik moet zeggen dat ik met de kerstdagen niet veel tijd heb gehad om eraan te werken. Inmiddels is wel de beplanking klaar, mede dankzij de hulp van Sjaak die wat abachi plankjes kwam langsbrengen die hij nog over had van zijn eigen bouwproject. Nogmaal bedankt daarvoor Sjaak!!

Hierbij dus twee foto's van de beplankte romp. Ik moet nog het één en ander schuren maar ik ben erg tevreden met het resultaat gezien het feit dat dit de eerste keer is dat ik een romp beplankt heb.

full

Een aanzicht van de achtersteven

full

Een aanzicht van de boeg

Ik heb nu nog mijn twijfels hoe ik de romp ga afwerken. Ik hou er over het algemeen wel van om het hout en de beplanking te blijven zien door hem blank te lakken (onder de waterlijn wit). Nadeel hiervan is wel dat al de foutjes zichtbaar blijven.

Wat is jullie mening hierover?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou hem verven.

anders ga je al die gaatjes nog zien.

de beplanking klopt niet echt en daar ga je later altijd terug opmerken.

je gaat een veel mooier resultaat krijgen met dit te verven.(wel eerst alles mooi bijwerken met plamuur)

Mooi werk

Colin Archers schepen zijn beroemd om hun zeewaardigheid door de spitsgat kont, dat zorgde ervoor dat als ze voor de wind zeilden (en tegenwoordig motoren) de zeeen die van achteren kwamen het schip niet op haar zij gooide (en dus omsloeg). Toen een hele boel engels vissersschepen vergingen bij een storm heeft de engelse overheid een onderzoek gedaan naar de oorzaak, het bleek dat het gebruikte scheepsontwerp niet zeewaardig genoeg was. Ze kwamen toen uit bij dit zeewaardige schip en sinds die tijd werden de engelse kotters ook voor zien van een spitse kont. Zie de oude schotse visserboten
Maak er wat moois van en mijn complimenten hoe je dit hebt gedaan!
grt
Hawser

Back