bouwverslag container ship

Weet je het zeker van die 280 motor, raf? Dat is dezelfde motor, en ik dacht ook de 20 mm schroef, die ik in de Vegesack heb zitten. Maar dat is wel een stuk kortere, en ook lichtere boot. Ik kom op 515 gram vaarklaar, enig idee wat dit containerschip vaarklaar gaat wegen?
 
hallo

het is de 380 van robbe
en de prop is een 25 mm op een 2 mm asje
eventjes een foto maken dan zie je dat er gewoonweg niet meer onder geraakt
nu zit er een 20 mm prop op
sam0548v.jpg

sam0549i.jpg

niet zo beste foto's het is nu wat te donker en met flits zie je der niets meer van
maar er is maar ruimte voor een 25 mm prop die dan wel in een straalbuis komt te zitten
deze straalbuis mag niet onder de romp uitkomen volgens plan
en ruimte om de as anders te zetten is er ook niet
dus we gaan zien hoe hij loopt meer kan ik er ook niet van zeggen
een race boot zal het niet worden maar hij moet toch minstens wandel snelheid halen
gr raf
 
Ah, een 380, dat is andere koek. En 25 mm prop ipv 20 mm scheelt ook flink. Heb ik wel vertrouwen in dat dit voldoende vooruit zal komen. Let wel op dat een 380 snel warm kan lopen, althans dat is mijn ervaring. Ik heb een Speed 400 (is eigenlijk gewoon een 380) in de Hertha Jeep, en na een minuutje of wat volgas begint de motor wel aardig op te warmen. Zit wel een 30 mm onder, dacht ik. En in de Dolly zit een 380, waarmee ik ook wat terughoudend met het gas moet zijn, om overmatig opwarmen te voorkomen. Maar of dat hier ook geld, zal inderdaad moeten blijken bij het proefvaren.
 
hallo

de romp is maar 4.5 cm hoog dus een dikkere motor kan er gewoon niet in
onder de kabine is wel iets meer plaats maar er moet ook nog een accu in
en Brecht wil ook een boegschroef
zie dat allemaal er maar eens in te krijgen

gr raf
 
Ik zou het gewoon bij die keuze houden, mocht de motor te warm draaien of te fel zijn, kun je altijd nog een celletje minder nemen, en op 4.8V gaan varen.
 
Ik draai die 25mm schroefjes in mijn bathtub bootjes, op kleine Mabuchi pruldingen die ik ooit bij zo'n Conrad RTF tweekanaals piepschuimvliegtuig kreeg. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze daarmee warm liepen... Dat zijn motortjes van 20mm rond, en dan afgeplat naar 16mm geloof ik. Die 380 moet dat 25mm schroefje m.i. prima rond kunnen krijgen.
 
Licht er maar net aan welke 380, daar zijn meerdere uitvoeringen van, net als van de Speed 500, en die zijn soms zeer verschillend. Als je een auto-versie van de 380 hebt, die gek is op toeren, en nauwelijks koppel heeft, dan kan het best zijn dat een kleinere motor beter zal voldoen...

Vergis je ook niet in de weerstand van een schip. Zo'n mini springer zal vast een lagere weerstand hebben dan een schip van een meter of langer.

Maar het zal best los kunnen lopen, de enige goede test is straks het water op, en eventueel het stroomverbruik meten, dat geeft een goede indicatie of je een motor efficïent gebruikt, of het meer tegen wurgen aan zit, waardoor je vooral stroom in warmte omzet, en minder in voortstuwing.
 
Dat klopt, in theorie kan een schip met langere waterlijn een hogere snelheid halen, even bij gewone verdringers gekeken, voor planeren is het weer een ander verhaal, maar je moet wel extra gewicht in beweging zetten voordat het zover komt. Maw, als je schip ondergemotoriseerd is, ga je dat niet oplossen door hem langer te maken. Maar goed, ik denk dat we gewoon even de eerste vaartesten moeten afwachten, hoe goed de theorie ook is, wat het meest telt, is hoe het vaart.
 
hallo

de romp staat in de epoxy en kan nadien met hier en daar wat plamuur mooi glad gekregen worden
hopelijk is dat vanavond allemaal achter de rug en kan ik er (omdat het een mooie romp is geworden)een mal van maken
brecht kan dan zondag uit de mal zijn boot uit maken zodat hij leert met polyester te werken
het is een erg slanke boot met zijn 11 cm op een lengte van 1.15
de diepgang (tot het gangboord)is maar 4.5 cm
dus eigenlijk is het niet zo heel veel boot desondanks zijn lengte
wat het optrekken van zo een boot betreft
als een lichter geladen is dan gaat die er ook niet als een speedboot vandoor
het heeft allemaal zijn tijd nodig om opgang of tot stoppen te komen
er zal dus vooruit gekeken moeten worden van wat er allemaal op hem af komt
het probleem met schaalmodellen is dat je vast zit een de schaal en dus niet zomaar ergens wat aan kunt veranderen
een prop van 25 is de max wat er onder kan
dit is de 380 motor die ik bedoel
4469.jpg

normaal als de schroef niet groter is als de diameter van de motor zou de motor niet warm mogen lopen
dit geld niet voor speedschroeven alleen voor de standaard schroeven
gr raf
 
Dat is inderdaad een smal schip 11 cm breed tegenover meer dan een meter lang. Wat betreft die vuistregel, geldt voor de meeste Speed motoren wel aardig, maar van de 380 heb je meerdere versies waarvan het toerental flink varieert, en ook het koppel. En daar zitten er ook tussen die direct drive niet leuk vinden, ook niet bij een relatief kleine schroef. Maar gezien de "slow fly" opdruk op de 380 van je foto, krijg ik de indruk dat die wel redelijk wat koppel, en minder op toeren is gebouwd, dus het wel goed zal doen in direct drive.


Weet je trouwens zeker dat het een 380 is? Er staat 300 op, en dat lijkt veel op de afronding die Graupner toepast, 380 word Speed 400. Gewicht volgens Robbe ligt net iets boven de 50g, en een 380 zit boven de 70. De Graupner Speed 300 weegt wel ca 50g maar dat is geen 380. Hoeft op zich geen probleem te zijn, gezien de beperkte breedte en diepgang zou dit best wel eens goed kunnen uitpakken.
 
lengte en breedte

Heey Brecht en Raf,

inderdaat qua lengte en breedte is niet echt super, mijn eigen scheepje is een op schaal gebouwde verlengde kempenaar en is nu 126 op 13.2 en 6 cm hoog en ik ben er zelf van overtuigt dat dat al redelijk rank is.

heb maar minimale golfjes nodig of zij leg al bijna op zijn kant.
en geladen valt het wel mee dan is zij redelijk stabiel.

maar ik weet wel als ik nog een schip gaat bouwen dat het groter word.

en slik niet ik heb er een 700 motor in liggen, beetje overspeed want net in zijn werking is het al mooi genoeg. voorkomt wel warm lopen.

en mijn schroef is in diameter 3.

wel heel veel succes met dit project.
 
hallo

die dertig krijgen we der gewoonweg niet onder
de prop draait ook nog eens in een straalbuis dus misschien dat als de boot goed vaart we kunnen overwegen om een messing 30 te kopen en deze af te draaien naar 28 zodat hij mooi netjes in de straalbuis past
zo is er toch iets meer vermogen ,maar eerst zien hoe ze loopt
en een 700 ????? hoe heb je die der in gekregen
die steekt haast boven het dek uit mijn gedacht
wat het omgaan betreft heb ik geen vrees daar ze 4 cm diep in het water ligt
alles wat zwaar is moet aan de onderkant geplaatst worden
dus wat de accu aangaat zullen we zien wat we gaan gebruiken
lood komt niet in aanmerking daar je gewoonweg geen platte lood accu vind van 4 cm dik
dan is de keuze Nmh of lilo accus van 4 amp
lilo accu's zijn gratis te verkrijgen bij de computer herstelling uit oude laptop accu's
maar dan heb je wel een speciale lader nodig ;maar die zijn ook niet meer zo prijzig tegen vroeger

gr raf
 
Als Brecht nog geen lader heeft, kan ik de Imax B6 aanbevelen. Kan LiPo en Life laden, ook NiMh en Lood, en is niet duur, compleet met voeding, en dan de originele versie, rond de 40 euro, exclusief verzenden. Zo'n lader had ik moeten hebben toen ik met modelbouw begon, veel beter dan dat geklungel met een "Unilader" en dan de accu's maar een tijdje laten laden, in de hoop dat ze dan vol waren.

En geen zorgen over de voorstuwing, motortje zal het wel trekken. Straalbuis geeft ook wat extra rendement, en je kan inderdaad altijd nog een schroef aftoppen, voor nog net dat beetje meer. Ik zou meer aandacht besteden aan het waterdicht maken van de bovenkant, gezien het lage vrijboord, en/of de kwetsbare electronica hoog (maar dat is dan weer slecht voor de stabiliteit) of anders waterdicht afgeschermd in te bouwen.


@Brecht: vanwaar eigenlijk de voorliefde voor lange vrachtschepen? Ben ik wel benieuwd naar.
 
hallo

de elektronica inbouwen is geen probleem (bouw 35 jaar duikboten)
als je het vrijboor neemt op 0.5 cm en dan de den er nog eens op 2 cm kom je op 2.5 cm vrijboord
ja het is niet veel maar de boeg en de kont zijn een beetje hoger ik dacht 1 cm
kom je op 3.5 cm golven die je kan nemen
voor de rest zou ik zelf de boot vol schuim steken zodat hij zeker als hij vol loopt nog gewoon door kan varen zonder te zinken
maar dat moeten we allemaal proefondervindelijk proberen want nu is het allemaal gissen wat de romp gaat doen
door een golfje heen zal eerder gebeuren dan er overheen te wippen ;dit komt door de lengte
gr raf
 
@Indoorvlieger:

mijn pasie voor binnenvaartschepen is omdat mijn nonkel zelf binnenschipper is en ik vaar toch regelmatig met hem mee. (het schip heet Sanremo)

full

ik vind het ook gewoon super om met een schip te varen.


raf,

voor de accu'(s) zorg ik wel, mijn papa heeft een vriend en die is leverandsier van batereien dus ik kan heel goedkoop aan super baterijen geraken. smale, dike, plate, hoge, lage alles wat je maar wilt

grtn Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heey Raf,
jaah ik wist helemaal neits van modelbouw voordat ik dit schip ging bouwen,
en heb alleen bij de shop gevraagt van wat heb ik nodig nja nu heb ik ervaring en is het te veel eiglijk maar hij past er wel redelijk in kijk maar naar bouwverslag van ms Anmares.

en over de batterij is heb een 12 v accu van ong 12 cm lang 3 cm breedt en 5 hoog en die leg ik plat in de boot, is wel een lood maar zonder water zoon gel accu.

mvg,
 
hallo

eerst eens varen met de opzet die ik bedacht heb
de motor op de foto is er eentje van robbe ik kon de foto van graupner niet zo direct vinden
de motor maakt 12.000 rmp onbelast
als het mocht blijken dat het teveel is dan kunnen we nog steeds over gaan op een vertraging
ik heb van conrad nog van die losse pil vertragingen liggen en daar past die motor perfect op
anders heb ik nog wel wat in de rommel kist liggen waar we mee kunnen proberen
gr raf
 
Back
Top