Bouwverslag Das Ugly Stik

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 3 okt 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik moet er weer aan geloven. Het vliegseizoen nadert zijn einde en de snertdagen zullen beginnen komen.
    Ik had al een tijdje weer zin om het mes in wat balsa te zetten voor een snelle bouw en de Ugly Stik stond al een tijdje op het verlanglijstje.
    Zaterdagavond even door mijn berg plannen gesnuisterd. Wat zou ik maken?
    Een nieuwe lichtere romp voor mijn Wayfarer? Neen...
    Een racertje? Al teveel van in de hangar.
    Een klassieke rc1? Gaat te lang duren, ik wil er op de goeie dagen deze winter al mee vliegen.
    En dan kwam ik de Stik tegen.

    Het originele plan is nogal "zwaar" (6mm balsa voor de romp ...) dus her en der ga ik toch lichter bouwen.

    Meer info volgt uiteraard :)
     
    LeoG, johnnyb, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even wat foto's. De romp bouwen gaat zeer snel door de doosconstructie.
    Ook stabilo en kielvlak zijn reeds gemaakt en verlijmd. Na een dagje werken hebben we dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En op het einde van de dag ziet het er al uit als een romp.

    [​IMG]
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zo krijg je de snertdagen niet vol.
    Gaat veel te snel , mag je er wel 10 maken
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Leuk, bij deze een abbo!
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Weer zo'n klassieker, binnenkort hebben we een Duxford in Oordegem.
    Ik kijk al uit naar de vorderingen en de formatievlucht met m,n Puma ;-)

    Dirk
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had al de ribben uitgesneden zondag met een mal, gisterenavond heb ik ze op maat geschuurd en de nodige inkepingen gemaakt.
    [​IMG]

    Een secuur werkje maar nadien wordt je beloond met een snel op te bouwen vleugel omdat alles past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vanmorgen kon ik het niet laten om het even te presenteren

    [​IMG]
     
    renetl50, MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toppie zeg! :)
    En met een 'plank' vleugel en niet de complexe V-stelling. Komen de 1/4 spantjes nog er tussen?
    Vast!
    Whoeha! Hoort officieel binnen 36 uur's Phil Kraft tempo... te vliegen... bij de vleet gebouwd om z'n reparatie 'Kraft' servo's voor klanten te kunnen testen... high van de spanlak...
    Ofwel... :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    [​IMG]

    Voorzien van neuslijst en webbing.
    We kunnen ons gaan opmaken voor de vleugeltips, plaatsing van de servo's en de vleugelbevestiging. En dan stilaan in de cover zeker?

    Als het zo doorgaat vliegt hij nog voor half oktober...
     
    p40 vindt dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De kwart spantjes komen er niet in.
    Ik werk met de grid leaks verise ( http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5175) en daar staan ze er ook niet op.

    En ik gebruik het plan losjes, zeker bij de romp wat minder bruut gebouwd.

    Het is idd de plank vleugel. De v stelling zou vooral pret bederven :)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hou er wel rekening mee dat die vleugel destijds ontworpen is om ingedekt te worden met zijde en dope. Vele malen treksterker dan het elastischer Oracoverfolie.
    Zijde gecoverd met spanlak geeft enorme sterkte, vraagt alleen om veel meer bewerking/stadia, en het schade herstel is iets anders.
    de 1/4 spantjes in de voorlijst hebben wel hun functie in samenhang met de zijde indekking en garanderen ook een nauwkeuriger vleugelprofiel wat de vliegeigenschappen ten goede komt. Tenzij je de gehele voorlijst indekt met balsa, gelijk de Midwest Little Stik.
    Jensen Ugly Stik (de oer versie) en Great Planes bouwdozen divers, heb ik hier staan, waren eigelijk bedoeld voor silk en dope...
    De Midwest bouwdoos niet meer aan toe gekomen. Porto uit USA werd exorbitant hoog in 2009 ;) Best jammer... De Midwest was ontwikkeld om 'veilig' met de 'nieuwe' folie gecoverd te kunnen worden. Eind jaren 70 naar 80 werd folie 'the way to go'... aangezien spanlak (met nitro) te ongezond werd verklaard.

    Maar gewoon proberen. Als het niet houdt bouw je evenzo vlot een nieuwe. Dat was immers de bedoeling van het ontwerp. Bliksem snelle bouw.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2016
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De vleugel torst idd nog wel wegens het ontbreken van enige kruisconstructie. De webbing (die niet op het plan stond) is gedaan met 1mm balsa maar heeft de vleugel enorm veel stijver gemaakt.
    Misschien moet ik idd gewoon direct een D-box maken met 1 mm balsa en cap strips. Handjeklap zal de vleugel niet doen want in die richting is de vleugel zeer sterk geworden (ook door de webbing)
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    D-boxje gemaakt met 1 mm balsa. Torsie weg! Nu bezig met de vleugelpennen aan het inlijmen, even wat pas en maatwerk dus :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zaterdagavond kon ik dan eindelijk beginnen met het coveren van de vleugel. Zondagavond de vinylplotter aan het werk gezet voor de ijzeren kruisen en kon het niet laten om ze al even te kleven.

    Blij met het resultaat :)

    [​IMG]
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ziet er al vree goe uit Dries, enkel over de V-stelling ben ik het niet zo eens. Volgens mij kan een graad of twee geen kwaad wat betreft de fun (we hebben het hier niet over een competitie bak) wat dat beetje V-stelling wel doet is dat je model er beter uitziet in de vlucht. Bij een schouder- of hoogdekker met 'plankvleugel' lijkt het altijd of deze een negatieve v-stelling heeft als je naar je toe vliegt en dat vind ik er persoonlijk lang niet zo goed uitzien, daarom vind ik het beetje meer werk dat de V-stelling met zich me brengt steeds de moeite waard.
    Beste lezers ik weet dat ik aan het pezen weven maar als we vliegen moeten we steeds naar ons model kijken en dan heb ik graag dat het er goed uitziet dus let ik op zo'n details, dit is zoals gezegd een puur persoonlijke mening en zeker geen kritiek.

    en doe vooral zo verder

    Dirk
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dirk, ik ervaar dit niet als pezeweven hoor :) Je hebt veeeeeel krediet ;-)

    Een spitfire zonder V stelling is ook geen spitfire :)
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zijn 'barmhartigheids' kuizen, geen 'ijzeren'...DGzRS voert ze ook op de 'Seenotrettungskreuzer' :eek:

    V-stelling? Werd zelfs bij de stik zelfs wel op negatief gesteld... bij al die RC-Univers schrijverijen in een inmiddels ver verleden...negatief V?... om de uitdaging op te zoeken natuurlijk... :)

    Netjes Dries! Ziet er mooi uit. Wordt een echte 'Das Ugly'

    Er zit nog al wat winst in het vlieggedrag, door het zwaartepunt niet te achterlijk te plaatsen...
    Achterlijk werd ie bij mij erg zoekerig van. Maar die van mij was sowieso 'tricky' met een te korte staart... maar heel veel plezier aan gehad...
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... nee da's nu niet echt zoek resultaat hé?
    Moin... zoiets? Kruis Pattée (doe mij maar de Ardenner versie... op een toastje)
    https://de.wikipedia.org/wiki/Tatzenkreuz

    Maar je hebt wel gelijk in de benaming! Poi! Waar ik dat nu weer gelezen heb?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_pattée

    Rood als een tempelier? :) (zuipen als een tempelier?) Haha! Ugly? Mooi van lelijkheid!

    Knetters! 6S? trek je vacuum! Instant 'black-hole, dark matter'... kan Von W ech' niet bijhouden! :confused:
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2016
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Neen hoor, hij is knal oranje (de foto is bij avondlicht genomen en met een brakke telefeun) voor de Nederlandse vrienden (ik vind oranje gewoon een heel leuk kleur voor een modelvliegtuig)
    De grootte bepaling van het witte vlak en het kruis is met een onnauwkeurige duim gedaan, geheel in de stijl van de Stik (het steekt allemaal niet zo nauw).
    Wat de benaming ook is van het kruis: het kwam behoorlijk netjes uit de vinylplotter :)

    6S vooral omdat ik veel op 6S lipo's vlieg.
    Ik zou er toch niet te gerust in zijn, Von W's puma IV ziet er al niet al te zachtmoedig uit en valt bovendien onder de rubriek 'moddervette scheurijzers'.
    En ja, de lelijkheid? Het "heeft" iets. Er schuilt toch een zeker karakter in ;-) (en natuurlijk is het een klassiekertje die niet kon ontbreken he :) )

    Binnenkort is er in de buurt weer een tweedehandsbeurs, kijken of ik een landingsgestelletje kan scoren ervoor ;-)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina