Bouwverslag de Groene Draeck

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard, 27 mei 2020.

  1. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Naar aanleiding van de vragen over monteren van de mast even schrikken en komt natuurlijk meteen bij mij als onervaren bouwer de vraag: wat heb ik nu weer over het hoofd gezien. Zoekende in de papieren kwam ik nergens een omschrijving hierover tegen. Ook het internet kon mij niet voorzien van informatie hierover. Als oplossing heb ik bedacht om de mast met twee pinnen vast te zetten op het dek. Ter versteviging heb ik een kader op het dek aangebracht met daarboven een koperen rand. Verder zal de mast met tuigage worden vastgezet. Misschien niet de juiste, maar ik denk dat dit de beste oplossing is.
    40. mastkader met verbinding.jpg
    41. mast geplaatst in mastkader.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Uiteindelijk komt het best goed hoor. Mischien gewoon een deuvel er in boren? Had ik ook gedaan dacht ik..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Zijn de masten op die platbodems niet vaak strijkbaar?, Met andere woorden, geen verankering door het dek, maar een steun met spil zodat de mast kan achterover gekanteld worden?
    Is maar een idee hé, platbodems zijn leuk om te zien, maar niet mijn specialiteit om te bouwen.
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    +1
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit suggestief is op het model en dat de mast in werkelijkheid wel gewoon door loopt naar de kiel..???
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Volgens mij hoort dit inderdaad een kantelbare mast te zijn, op modelbrouwers.nl staat dezelfde boot, zelfde leverancier, met kantbare mast, de versierselen die nu aan de mast vastzitten staan daar op het dek, met een bout door de mast heen. Of dat eigen inbreng is geweest weet ik niet, want er staat maar heel weinig tekst bij.
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
  8. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    heel erg mooi
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Stukkie rondhout erin, een dot goeie lijm en dan moet het inderdaad kunnen volgens mij, en wat het kantelbare betreft, als je er zo naar kijkt dan is het een kleine moeite om de illusie te wekken dat deze kantelbaar is. Hans Klok is er zo rijk mee geworden ;);)
    Succes Eduard, en oh ja het ijzeren plaatje is een heel leuke toevoeging...
     
    Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit model is niet gemaakt als kit met een kantelbare mast
    Het kan zo makkelijk zijn...
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Dank voor jullie wijsheden. :thumbsup: Ik denk dat ik het zo laat. Inderdaad alleen de illusie wekken dat de mast kantelbaar is. Er zullen weinig modellen zijn die zo zijn gebouwd dat alles werkt. Mocht het al wel werken zullen er weinig eigenaren zijn die de zeilen af en toe strijken en masten kantelen. Nu op naar de volgende onderdelen.
     
    Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  13. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit is leuk om te sien hoe die mast se vassit opgelost is!:thumbsup:
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eduard, wat dit betreft ben je al zover, want die onderdelen op de zijkant van de mast samen met de stang door de mast heen geven al de indruk dat hij kantelbaar is.
    Ik vind hem vreselijk mooi zoals hij is, ik zou hem zelf zeker niet veranderen. ( ik heb zelf ook gedacht om de mast van de botter kantelbaar te maken, maar ik vond dat veel te veel knoeierij, in een bootje die daar niet op ontworpen was)
     
  15. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Meestal zit er ook een mastluik op die rondbodems, weet niet of dat voorzien is bij de GD. Mast strijken is niet zo lastig.
     
  16. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Schitterend!
    Vraag ( misschien al gesteld maar dan heb ik er overheen gelezen).
    Dat plaatje aan de voet van de mast ,zat dat bij de kit of eigen zoek tocht?
     
  17. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Sjors, de vraag was nog niet gesteld maar het plaatje bij de mast zat bij de kit. Ik vind het wel een leuke toevoeging.
     
  18. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Beste medebouwers, Graag zou ik raad willen om het volgende probleem op te lossen.
    Zoals op onderstaande tekening is te zien moet de giek voorzien worden van een koperen kniegewricht. Zal wel een maritieme naam voor zijn maar dat weet ik niet. Cirkel met daarin de nummers 94-96-97 en 98 geven aan hoe ea in elkaar zit. Alle onderdelen moeten van koper zijn Nr 94 is een koperen staafje met een gat (rietje) hierin moet dan nr 98 geschoven worden. Dit is een massief staafje van 2 mm. In dit staafje moet het kniegewrichtje gemaakt worden. Dit betekent een inkeping en een gaatje geboord om ander deel van het gewricht hieraan vast te maken wat ook een koperen staafje is van 2 mm

    IMG_20201009_110924.jpg

    Ik ben er mee bezig geweest maar het resultaat hiervan is echt rampzalig.
    IMG_20201009_111044.jpg

    Toen maar het gewricht gemaakt van hout. IMG_20201009_111352.jpg
    Voor nood even een koperen draadje gebruikt als asje.
    IMG_20201009_111357.jpg
    Zijn er bouwers die en tip hebben om dit in koper uit te voeren. Ik denk namelijk dat dit houten gewrichtje fragiel is en zal afbreken.
     
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Heb je een dremel of proxxon. Hiervoor kan je slijpschijfjes krijgen, deze zijn ongeveer 0,7 mm dik.

    Boor eerst de gaatjes voor het asje van het scharnier. Dan slijp je haaks hierop een sleuf in de ene. Doe dit heel rustig het is maar 2 mm dik. Je kan dit ook met de figuurzaag. Maar doe dit heel rustig zonder druk.
    Het andere deel doe je met een vijltje op beide kanten afvlakken. Meer kan ik niet zeggen. Niet erg als het de eerste keer niet lukt.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat Stephan hier zegt is waarschijnlijk wel de manier om dit te doen, en lukt je dit niet, dan kun je ook proberen om je houten scharnier sterker te maken door er een paar laklagen op te leggen, en goed uit laten harden, daar wordt hout sterker van, en je kunt ook nog een laagje dun koper op het eind plakken waar het asje komt
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina