Bouwverslag de Groene Draeck

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard, 27 mei 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    En heb je die dremel niet, je kan om de juiste dikte te krijgen ook 2 vlakke figuurzaagjes tegelijk inspannen om de juiste dikte te krijgen. Ik doe dit om roosters te maken dat werkt goed.
     
  2. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Ik ben even weekend afwezig geweest. Ik ga aan de slag met jullie adviezen. Even ea uitproberen en uiteindelijk voor mij de beste optie kiezen.
    Dank voor jullie raad
     
  3. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    En ja hoor, na een weekend bouwen is er weer wat te melden. De mast en de bomen heb ik verder voorzien van beslag. De koppelstukken heb ik wel van hout gemaakt. Deze voorzien van een laklaag om ze wat steviger te maken. Een boom heb ik geschilderd in de groene kleur van het schip. Dat was geen succes. Hij viel echt buiten de boot hierdoor. Stukje aan het schuren gegaan en dat moet nog verder gebeuren. Hierna gewoon aflakken met blanco lak. 43. Masten klaar.jpg

    Hierna heb ik het anker gemaakt en geplaatst.
    44. Anker gemaakt en gemonteerd.jpg

    Nu verder met plaatsen van de mast. Dit zal nog even een probleempje geven omdat de spanners die als prefab zijn bijgevoegd heel dun zijn.
    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Netjes, vooral je koperwerk vind ik heel mooi hoe je dat doet.
     
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Die koperwerk is inderdaad baie mooi! Chapeau, Eduard!
     
  6. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Na dagen van klussen is er weer een resultaat te melden. De boegspriet is gemonteerd. Dit gaf voor mij even wat denkwerk omdat ik nog niet goed ingeschoten ben met tuigen van boten. Uiteindelijk na veel zoeken en plaatjes kijken was ik er grotendeels uit. Verder gewoon doen en zeker een paar keer foutje gemaakt waardoor ik weer opnieuw kon beginnen. 44. boegspriet geplaatst.jpg

    Na de boegspriet verder gegaan met het plaatsen van de mast. Ook dat heeft hoofdbrekens gekost. Vooral de ringentjes maken en de katrollen monteren. 45. Mast geplaatst.jpg

    Na plaatsen van de mast deze middels de tuien uitgelijnd Dit was ook even een dingetje. Mede omdat de boekspriet hier al aan gekoppeld was. Ook kwam ik er achter dat ik vergeten was om de uithaalring van de kluiverboom zodanig groot te te maken dat hij over de boegspriet kon glijden. Dus maar weer daarmee aan de gang gegaan wat resulteerde in het gewenste resultaat. 46. Mast uitgelijnd.jpg

    Na deze exercitie de naam van het schip aangebracht. 47. Naam aangebracht.jpg

    Nu langzaam beginnen met het maken van de zeilen. Ook dit zal weer een uitdaging zijn.
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
  8. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Dat wordt een mooie Eduard. Je metaal werk is echt heel fraai.
     
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit is n besonder practige schip, Eduard - en jou bouwwerk is net so mooi! Chapeau!
     
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Echt een mooi bouwwerk. Krijg je ook een deel van de onderhoudssubsidie van het origineel?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Éen mooi schip maak je hiervan Eduard, je koperwerk vind ik ook heel erg mooi. :):)
     
  12. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Druk weekend. Bouwen aan de Draeck en Formule 1 kijken:rofl:. Voor wat betreft het eerste heeft mijn echtgenote de Zeilen onder de naaimachine doorgehaald. Was wel precies werkje om de lijnen goed op het zeil te krijgen. Hierna de touwen in de zeilen aangebracht. Maar toen....? Eerst maar weer tekeningen bekeken en plaatjes gezocht. Hierna begonnen met het plaatsen van het eerste zeil. Ik kwam er achter dat de achterzijde van het zeil geborgd moest worden met een lijn met daaraan aan beide zijde een katrol. Deze diende die op hun beurt weer met touw vastgezet te worden aan beide zijde van het schip. Als je ermee bezig bent kom je achter de werking en het nut van diverse onderdelen. 48. Voorste zeil.jpg
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ze heeft de banen keurig gemaakt. En dat is het leuke van iets bouwen en de werking steeds duidelijker gaat worden inderdaad.
    Bea zou trots zijn op je model overigens
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  14. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Prachtig!
    En leuk dat ook jouw vrouw een bijdrage levert aan het model :)
    Die van mij heeft me al verteld dat ik eventuele zeilen zelf mag maken....( geloof daar niets van )
     
  15. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Hulp gevraagd. Ik heb de giek voorzien van beslag volgens bijgevoegde tekening. Echter de werking met deze onderdelen is mij niet bekend. Ik heb het net afgespeurd naar info en foto's die mij zouden kunnen helpen. Echter zonder resultaat. Op de tekening is bij nummer 77 montage te zien van drie katrollen. Tevens is een slede te zien welke is voorzien van nummer 15 en 16. Veder nog twee katrollen met nummer 18. Ik kan me voorstellen dat de slede er op zit om het grootzeil mee aan te kunnen spannen maar hoe de tuigage dan verder moet worden aangebracht is mij een raadsel. Ik hoop dat iemand daar antwoord op wil/kan geven. Tekening Giek.jpg
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb je hier niet een tuigplan bij gekregen Eduard??

    edit: https://nl.pinterest.com/arendramaker/de-groene-draeck/

    Kijk eens op deze link Eduard, hier zag ik in elk een foto van de slede op je giek, die wordt gebruikt om je achterlijk strak te trekken. Die drie katrollen leken ongebruikt op dat moment,
    Maar die zouden gebruikt kunnen worden voor een (of meer ) smeerreep
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2020
  17. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Er zit wel een tuigplan bij maar dit gedeelte staat er verder niet op beschreven. Ik heb nog even naar plaatjes gekeken en overal zag ik dat de katrollen niet in gebruik waren. Dus ik heb deze ook verder niet gebruikt.

    Na enkele dagen tuigen en vooral kijken waar wat moet komen is de Groene Draeck klaar. Was een leuk project waar ik ook weer van heb geleerd. 49. De groene draeck is klaar.jpg

    Nu even de werf opruimen en dan weer een nieuw project starten.
    Ik dank iedereen voor de support en belangstelling.
     
    janzwart, Danny tH, freekt en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi schip geworden. :thumbsup::thumbsup:
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi scheepje geworden! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    ps, je vlaggen hangen wel verkeerd, als je een schip met zeil bouwt dan staan de vlaggen naar voren, met de wind mee...;)
     

Deel Deze Pagina