Bouwverslag "de Naan"...EPP 3D

De regelaar is een 18A graupner control, mijn favoriet. Ik vlieg met spektrum en gebruik voor deze kist de bijpassende ontvanger volle rijkwijdte. 4x D47 servo's van dymond. 1050 Mah accu. Het totale gewicht is 400 gram geworden, een prachtig uitgangspunt.

Hierbij enkele foto's van de details.

De servo's zo kort mogelijk op de roeren geplaatst om verzekerd te zijn van een spelingsvrije aansturing. Dit is uiterst belangrijk om messcherp te kunnen sturen.

full

full

Nu maar even afwachten op goed weer voor de eerste vluchten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wouw! Supegoed gedaan!
En dit kost +/-5 euro aan EPP?
Met hoeveel man bestellen jullie samen dat spul? En kun je eens uitleggen hoe je die vleugels zo mooi in profiel hebt gesneden? (gloeidraad? Maar hoe maak je zoiets?)

Lijkt me leuk om eens te doen met een groepje!

Het maken van schuimvleugels gebeurt met een CNC (warmtedraad) snijmaschine. Hoe dat precies in z'n werk gaat zou betekenen dat ik een nieuw topic moet beginnen. Maar zie het maar zo: 2 onafhankelijke torens waartussen een snijdraad gespannen zit worden middels een computerprogramma aangestuurd. Het is een 4 assige maschine die de vormen van 2 ribben kunnen volgen zodat daartussen middels snijdraad een profielvleugel ontstaat. Omdat zo'n maschine ongelooflijk naukeurig snijdt verkrijgt het snijvlak een super gladde en gelijkmatige oppervlakte. Een vleugel wordt binnen 10 minuten vol automatisch gesneden. Deze maschine heb ik zelf ontworpen en gemaakt:

full

Ziet er erg goed uit allemaal! Ben ook benieuwd hoe het gaat vliegen!
Nu nog even uit zien te vogelen hoe dat ik die vleugels het beste zou kunnen snijden (gloeidraad achtig iets, maar hoe maak ik zoiets?)

Dit idee is in principe toch te doen met vrijwel elke shockflyer met een rechte vleugel?

Igor

Is de D47 wel voldoende voor een ~400 gram vliegklaar kistje? Zeker als je er ook nog 3D mee wilt gaan vliegen.. denk dat je beter voor de HS65 kunt gaan dan..

Mooi ding voor de rest hoor, vroeg het mij gewoon af :)

@hezik: ja dat is een goede vraag of de D47 wel voldoende zijn. Ik ga het gewoon proberen. Misschien moet ik voor het hoogteroer wel een D60 gebruiken..die gebruik ik ook voor een 1200 grams sukhoi....

@igortje ik gebruik thuis een trafo als voeding voor mijn snijdraad. Je moet trouwens weerstandsdraad gebruiken die krijg je bij de modelbouwwinkel wel. Verder moet je nog een beugel maken waar je de draad strak inklemt. Dan uitzoeken wat een aantal cm draad aan stroom trekt bij een bepaald voltage. Dit moet je voeding dus aankunnen en je voltage bepaald ook de warmte want meer V bij dezelfde weerstand is respectievelijk meer A en meer warmte.

Met een draad kan je ook piepschuim snijden dit word bij grotere kisten wel gedaan en dan beplankt met balsa. Dus je kan meer als alleen shocky vleugels snijden.

groeten Yannic

Snijden

Veel mensen vinden het moeilijk het juiste weerstandsdraad te vinden.

Tip: ga naar een muziekwinkel (daar zijn er meer van dan modelbouwwinkels) en koope een gitaarsnaar (die kun je los kopen voor een euro of zo).
Koop een "hoge E" snaar van een western gitaar. Die zijn 0.010 dik.

Als je die snaar op volle lengte (70-80cm) gebruikt is hij geschikt om er 12V op te zetten. En je kunt vleugels tot 140cm snijden (2x70cm).

Harm

(ik gebruik zelf de "oude" snaren die van mijn gitaar af komen).

Ik gebruik gewoon weerstanddraad 0,035 van Conrad.

Vanmorgen de Naan even gevlogen...wel met behoorlijke wind. Het ging prima, erg stabiele kist, ja ook te vliegen met veel wind. Het viel me op dat de voorvleugels ietwat doorbuigen. Dat wil ik aanpassen door nog een carbonstrip bovenop de vleugel aan te brengen. Ik zal zo snel mogelijk wat foto's maken en filmpjes.

Yup, de staart is super stijf...met veel wind vanmiddag even gevlogen en de vleugels buigen ook niet meer door. Ik heb het idee dat het wel goed gaat met de servo's, met deze turbulente wind hebben ze heel wat klappen op te vangen.

full

full

full

Ziet er erg leuk uit!

Ik ga eens uitzoeken hoe het dan zit met zo'n gloeidraad.
Een beugel maken moet wel lukken, en dat draad ook wel, maar wat kan ik gebruiken als stroomvoorziening?

En even uitzoekken hoe het zit met het EPP bestellen. Welke maten epp heb jij besteld voor dit model?

Igor

@bluefalconholland

Wat zijn de totale kosten van het vliegtuig zonder de electronica?

Ik heb wel interesse in een setje van dit toestel namelijk:)

Back