Bouwverslag "de Naan"...EPP 3D

profiel vleugel

Die Naan ziet er leuk uit. Het vliegt ook nog mooi.
Lijkt me ook wel te vliegen in de hal. (indoor Hengelo komt er weer aan)
Dan lijkt me een iets kleinere uitvoering beter. (80 cm span.)

Profiel aan de vleugel gaat ook goed met 3 mm depron.
Hier kun je op het internet van alles over vinden.

Een voorbeeld:
Bauen mit Depron - symetrisches Profil

Je hebt me op een idee gebracht.
In indoor yak met profiel in de vleugel:rolleyes:

Groet, Gerhard
 
ik krijg een foutmelding als ik op die link klik..:
Invalid Attachment specified. If you followed a valid link, please notify the webmaster
 
Dat is vervelend, het is een PDF. Het lukt me niet die file hier te plaatsen. Voor wie de tekening wil PM even en geef ff een email adres dan stuur ik het wel.

(De file is nog in progress...nog niet vrij gegeven)
 
Laatst bewerkt:
Ben er nog steeds mee bezig. Ondertussen al veel gevlogen met de Naan en ze vliegt goed. Toch kan het nog beter. Ik ben nu met een 2e model bezig. Ik wil het model torsievrij maken. Ik heb al een vleugel met 25 grams glas bekleed. Hoe dat precies in z'n werk gaat daar kom ik later op terug. Het gewicht neemt daardoor met 25% toe maar daardoor wordt alles zo stijf als een plank. Ook heb je niet veel carbon meer nodig dus dat compenseerd enigzinds. Het grootste voordeel is dus de stijfheid. Daarnaast bied het glas bescherming tegen vocht. We gaan weer een natte tijd tegemoet en ik wil wel kunnen doorvliegen. Het oppervlak wordt superglad en overschilder/spuit-baar.
 
Het epp lijkt me inderdaad nog redelijk prijzig. Denk dat je aan de eerdergenoemde 5 euro niet genoeg hebt. Maar dan nog al zou het met een groepje van 3-4 man 15-20 euro p.p. zijn is het nog aantrekkelijk en leuk om te doen!

Ik ga het nu eens uitzoeken hoe het zit met dat schuim snijden, want ik ben ben er nog niet aan uit. Heb van school een stuk koperdraad meegenomen wat word gebruikt in de schuim snij tafels. schat zo'n 0,3-0,5 mm. Nu nog een stroomvoorziening, de boog moet wel lukken!
 
De bouw van de 2e Naan gaat verder. Een nieuwe methode van bouwen. Epp met fiberglas belegd. Ik verwacht er veel van. Ik ga nu wat dieper in op de manier van aanpak.

Ik gebruik een geplastificeerde spaanplaat (plank) als ondergrond die ik insmeer met lossingsmiddel op basis van was. Goed laten drogen en dan insmeren met epoxy geschikt voor imprigneren van galsweefseldoek. Ik gebruik een 25 grams glasdoek die ik op maat knip en oprol. Daarna uitrollen over de ingesmeerde plank. De epoxy trekt in de mat. Daarna closet papier erover en met rol aandrukken om de overtollige epoxy te absorberen. Het papier verwijderen en de plank gaat in de oven bij een temperatuur van 50 graden celcius. Dit om het hardingsproces te versnellen. Nooit meer dan 50 graden anders krijg je teveel verschil in uitzetting tussen de plank en het glas. Uitharden duurt ongeveer 3 tot 4 uur.

full


Na het uitharden ontstaat een folie, een super dun laagje fiberglas. De glaslaag van de plank trekken en op een ondergrond van bakpapier leggen. Daarna de Epp en de folie inspuiten met lijmspray. Alleen powerspray van pattex is de enige lijm waar dat mee kan. Deze folie kan ook perfect gebuikt worden als scharnier.

full


Daarna de delen na 12 minuten uitdrogen samen plakken. Doe het wel in 1 keer goed, nastellen kan niet meer. Goed aandrukken. Lijmspray werkt snel en gebruik is zeer weinig. Het kan ook met bisonkit transparant lijm maar dat moet opgebracht worden met een kwast, beide kanten insmeren en 20 minuten wachten voordat je ze samendrukt. Een prachtig oppervlak en perfecte combinatie van 2 materialen dat onvoorstelbaar stijf wordt.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@bluefalconholland:

Waarom gebruik je EPP ? De kracht van EPP is toch juist dat het flexibel is. Nu ga je het stijf maken met een "koker" er omheen. Was het niet goedkoper (en nauwkeuriger (*)) geweest om styropor te gebruiken ??

Mijn (zeer minimale) ervaring met snijden met een hete draad is dat de oppervlakte van styropor veel vlakker blijft dan gesneden EPP (grotere lucht bellen ?)

Harm
 
Styropor met een laagje fiberglas werkt natuurlijk ook prima. Epp is kwalitatief gewoon veel beter. Maar omdat juist styropor vrij breekbaar is en met weinig goede lijmsoorten te verlijmen, is de combinatie niet goed. Zie het zo: De Epp zorgt voor een zachte verende kern en het glas zorgt voor een glad oppervlak en stijfheid (in de lengterichting van de vezels). Wat wel werkt is styropor met een laagje balsa erover en dan afwerken met een laag glas. Maar dat wordt allemaal veel te zwaar. Een vleugel die van styropor gemaakt is en een klap maakt zal in stukken breken, een Epp belegde vleugel niet. Omdat het glaslaagje zo dun is en loodrecht op het oppervlak van het materiaal zeer buigzaam is vormt/veert het mee met de ondergrond. Het Epp veert onmiddelijk weer terug naar zijn oorspronkelijke vorm, alleen het glas kan beschadigd zijn. Epp moet anders altijd verstevigd worden met staafjes carbon, en dat is misschien wel net zo duur. Een vierkante meter glasdoek kost rond de 5 euro, je hebt ongeveer 1,5 meter nodig met 100 gram epoxy. Een staafje carbon van 3 x 0,8 kost ongeveer 2,50 euro, je hebt er zeker 5 van nodig....

Styropor heeft inderdaad een vlakker opervlak maar heeft ook meer massa lijkt me dan 25 grams/ dm2 Epp( ik weet het niet precies). Omdat ik voor het maken van de glasmat een geplastifiseerde spaanplaat gebruik neemt het oppervlak van de folie het opervlak van de ondergrond aan...die is niet spiegelglad maar krijgt een "matte" structuur. Hierdoor krijg je een prachtig oppervlak op je Epp die niet "hobbelig" lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Het 'gamma' styropor zit geloof ik rond de 15g/dm² geloof ik, lichter dan het meeste epp. Het lijkt het mij daarom om in te dekken beter, maar idd, bij een crash zet het niet meer uit.


Waarom denk je dat glad beter is dan ruw?
Voor zover ik het heb begrepen is het zeker niet nadelig in een langzame 3D kist.
Een parkmaster en shockflyer zullen slechter vliegen als je er folie over doet. 1 van de redenen waarom de 1e flatout serie het zo slecht deed, veel te glad als je hem oversnijd van normaal depron vliegt hij beter.
Zodra snelheid en efficiëntie van belang zijn graag glad idd, maar dat is niet van toepassing in een 3d kistje.

Ik denk persoonlijk dat het ding beter vliegt en lichter is als je gewoon een kruis onder de vleugel monteert, icm 1 of 2 liggers. En naar de staart koolstof verstevigingen als een shock als enkel 2 of 4 liggers niet voldoende zijn.
 
Waarom een glad oppervlak beter is dan een ruw? Ik zeg ook niet dat het nadelig is voor de vliegeigenschappen. Een nadeel van Epp is dat het veel vocht opneemt als het in aanraking komt met water of regen/dauw druppels. je krijgt dan plaatselijk onstabiliteit in het materiaal. Onverstevigd Epp zet nadelig uit in de zon. Ook is Epp veel te slap, en zonder versteviging kan je wel leuk hooveren maar niet echt fijn en vooral strak vliegen. Kijk maar eens naar de wat grotere kisten zoals de Sukhoi van Sebart. Spiegelglad, je kan er perfect mee vliegen, snel en langzaam en ook hooveren! APEVtnj2ro8[/media] - Sukhoi 29s Sebart 30e HD Dat is niet te vergelijken met een depron kistje. Al deze eigenschappen wil ik in de Naan terug zien. Wat ik nu zie is dat je met de Naan al prachtig vliegen kan tot en met windkracht 4. Ik heb de Naan bedacht voor het buiten vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even terug over het schuimsnijden, als ik een gitaarsnaar (hoge E) met de volle lengte gebruik, kan ik dan een niet regelbare 12v 1A voeding gebruiken of zal deze doorbranden? is het persé nodig om een regelbare voeding te nemen?

ontopic: mooi ontwerp, maar ik denk dat bekleden met glas teveel gewicht gaat toevoegen, ik denk dat je beter koolstof hiervoor kunt gebruiken.. correct me if i'm wrong;)

grtz. Maarten
 
Het is niet persee nodig om de voeding te regelen, je kan de warmte ook regelen door met de lengte van de kabel te spelen. Lang beginnen en steeds korter, dan maak je de boog net iets langer als de lengte die goed gaat.
 
oke, bedankt, maar het gaat me erom of ik de voeding niet sloop. ik ben bang dat als ik het zomaar ga proberen en het kon dus niet dat ik dan mijn voeding sloop, begrijp je? weet iemand de weerstand van een snaar toevallig?:rolleyes:

Maarten
 
Gewoon een multimeter tegenaan houden in ohm stand.

Maar 12v1A zal denk ik niet genoeg zijn, heb je niet gewoon de voeding van een lader ofzo?
12V10A, of iig 5A?
 
mijn lader werkt op 230V dus daar heb ik geen voeding van, maar ik kan vast nog wel een andere vinden, even zoeken alleen.
 
ik heb een 12v 5a en een 12v 2a voeding. de 5A lijkt me het beste dan, maar wat betekend dan 60va? dat staat er namelijk ook nog op..
weerstand zal rond de 3 ohm liggen (heb even geen losse snaar bij de hand, alleen eentje die op de gitaar zit, maar daar kan ik de volle lengte niet van meten.

weerstand = Volt / Ampère
dus:
stroomsterkte (A) = Volt / Ohm
dus:
12 / 3 = 4 Ampère, dus dan zou de 5A voeding moeten kunnen.. toch?

Maarten
 
Back
Top