A
Arvid
Guest
Om te kunnen oefenen voor het anders aanvliegen straks met de Corsair, ben ik van de trainer overgestapt naar een laagdekker. Alleen, m'n oren vonden het iets minder plezant. Jemig, wat een t.... herrie!
Nu is hier al meer over geschreven en staan ook al aardig wat links zo hier en daar genoemd, maar nergens staat een bouwverslag (voor zover ik dat even zo snel kon zien) van een zelfgemaakte geluidsdemper. Dus bij deze dacht ik mijn creatie met jullie te delen.
De demper van dit motortje kon in drie delen uit elkaar gehaald worden. En bij deze demontage was al meteen duidelijk wat die snerpende oorbelasting gaf, een 1 kamer demper. Dat de demper in drie delen te demonteren was, gaf mij het voordeel om van een 1 kamer demper een drie kamer demper te maken. Immers, het aantal kamers zorgt al behoorlijk voor wat demping.
Dus aan de slag. Eerst op zoek naar iets waar van het gemaakt kan worden. Natuurlijk moet het licht zijn, liefst van blik, niets kosten en ga zo maar door. Zoekend door het huis, kwam ik van die geconcentreerde tomatenpuree blikjes tegen. En jawel, dat is de uitkomst
De twee dekseltjes waren precies wat ik zocht. Met een schaar kan je ze precies op maat maken. Met een passer specieaal voor metaal, kan je een mooi rondje aftekenen. Let wel dat je het midden even markeert met een centerpoint. Na het uitknippen wat gaatjes boren voor de luchtdoorlaat. Aan de rand zie je een inkeping, dit is met opzet gedaan zodat de overtollige vloeibare zooi makkelijker de uitlaat kan verlaten.
Op foto 1 kan je mooi zien dat er inkepingen in de uitlaat zitten. Het middendeel valt bijvoorbeeld mooi in het rechter deel en het sluitstuk mooi in het middendeel. De schotjes worden nu voor deze delen in de uitlaat gezet. Beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien zeggen de volgende foto's het beter.
Maar ook de vleugel kan mee resoneren in het geheel. Door glasband te gebruiken wordt de vleugel geïsoleerd van de trillende romp.
En dan de proef op de som:
bijna absoluut stil. Alleen, omdat het hier om een laagdekker gaat, was het glasband te veel van het goede. Er was geen goede sluiting meer tussen de vleugel en de romp. Dus dat moest er af. Resultaat, nog steeds een betere demping, maar net iets minder. Dus dat wordt de motor toch maar op wat zachtere ondergrond zetten denk ik, zodat het trillen daar al wordt opgevangen.
Nu is hier al meer over geschreven en staan ook al aardig wat links zo hier en daar genoemd, maar nergens staat een bouwverslag (voor zover ik dat even zo snel kon zien) van een zelfgemaakte geluidsdemper. Dus bij deze dacht ik mijn creatie met jullie te delen.
De demper van dit motortje kon in drie delen uit elkaar gehaald worden. En bij deze demontage was al meteen duidelijk wat die snerpende oorbelasting gaf, een 1 kamer demper. Dat de demper in drie delen te demonteren was, gaf mij het voordeel om van een 1 kamer demper een drie kamer demper te maken. Immers, het aantal kamers zorgt al behoorlijk voor wat demping.

Dus aan de slag. Eerst op zoek naar iets waar van het gemaakt kan worden. Natuurlijk moet het licht zijn, liefst van blik, niets kosten en ga zo maar door. Zoekend door het huis, kwam ik van die geconcentreerde tomatenpuree blikjes tegen. En jawel, dat is de uitkomst


De twee dekseltjes waren precies wat ik zocht. Met een schaar kan je ze precies op maat maken. Met een passer specieaal voor metaal, kan je een mooi rondje aftekenen. Let wel dat je het midden even markeert met een centerpoint. Na het uitknippen wat gaatjes boren voor de luchtdoorlaat. Aan de rand zie je een inkeping, dit is met opzet gedaan zodat de overtollige vloeibare zooi makkelijker de uitlaat kan verlaten.

Op foto 1 kan je mooi zien dat er inkepingen in de uitlaat zitten. Het middendeel valt bijvoorbeeld mooi in het rechter deel en het sluitstuk mooi in het middendeel. De schotjes worden nu voor deze delen in de uitlaat gezet. Beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien zeggen de volgende foto's het beter.



Maar ook de vleugel kan mee resoneren in het geheel. Door glasband te gebruiken wordt de vleugel geïsoleerd van de trillende romp.

En dan de proef op de som:
bijna absoluut stil. Alleen, omdat het hier om een laagdekker gaat, was het glasband te veel van het goede. Er was geen goede sluiting meer tussen de vleugel en de romp. Dus dat moest er af. Resultaat, nog steeds een betere demping, maar net iets minder. Dus dat wordt de motor toch maar op wat zachtere ondergrond zetten denk ik, zodat het trillen daar al wordt opgevangen.