Bouwverslag demper stiller maken

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
Om te kunnen oefenen voor het anders aanvliegen straks met de Corsair, ben ik van de trainer overgestapt naar een laagdekker. Alleen, m'n oren vonden het iets minder plezant. Jemig, wat een t.... herrie!

Nu is hier al meer over geschreven en staan ook al aardig wat links zo hier en daar genoemd, maar nergens staat een bouwverslag (voor zover ik dat even zo snel kon zien) van een zelfgemaakte geluidsdemper. Dus bij deze dacht ik mijn creatie met jullie te delen.

De demper van dit motortje kon in drie delen uit elkaar gehaald worden. En bij deze demontage was al meteen duidelijk wat die snerpende oorbelasting gaf, een 1 kamer demper. Dat de demper in drie delen te demonteren was, gaf mij het voordeel om van een 1 kamer demper een drie kamer demper te maken. Immers, het aantal kamers zorgt al behoorlijk voor wat demping.

afb10029.jpg

Dus aan de slag. Eerst op zoek naar iets waar van het gemaakt kan worden. Natuurlijk moet het licht zijn, liefst van blik, niets kosten en ga zo maar door. Zoekend door het huis, kwam ik van die geconcentreerde tomatenpuree blikjes tegen. En jawel, dat is de uitkomst :D

afb10028.jpg

De twee dekseltjes waren precies wat ik zocht. Met een schaar kan je ze precies op maat maken. Met een passer specieaal voor metaal, kan je een mooi rondje aftekenen. Let wel dat je het midden even markeert met een centerpoint. Na het uitknippen wat gaatjes boren voor de luchtdoorlaat. Aan de rand zie je een inkeping, dit is met opzet gedaan zodat de overtollige vloeibare zooi makkelijker de uitlaat kan verlaten.

afb10030.jpg

Op foto 1 kan je mooi zien dat er inkepingen in de uitlaat zitten. Het middendeel valt bijvoorbeeld mooi in het rechter deel en het sluitstuk mooi in het middendeel. De schotjes worden nu voor deze delen in de uitlaat gezet. Beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien zeggen de volgende foto's het beter.

afb10032.jpg

afb10033.jpg

afb10034.jpg

Maar ook de vleugel kan mee resoneren in het geheel. Door glasband te gebruiken wordt de vleugel geïsoleerd van de trillende romp.

afb10031.jpg

En dan de proef op de som:
bijna absoluut stil. Alleen, omdat het hier om een laagdekker gaat, was het glasband te veel van het goede. Er was geen goede sluiting meer tussen de vleugel en de romp. Dus dat moest er af. Resultaat, nog steeds een betere demping, maar net iets minder. Dus dat wordt de motor toch maar op wat zachtere ondergrond zetten denk ik, zodat het trillen daar al wordt opgevangen.

Glasband is vervangen door eens tuk tochstrip. Let hier op dat er verschillende diktes zijn. Ik heb de dikte gekozen van 1-3 mm. Zelfs dit was nog te dik 8O . Doordat het te dik is, komt de vleugel te ver van de romp af naar mijn gevoel. Dus het mes maar gepakt en de strip de helft dunner gemaakt. Nu past het een stuk beter.

Gister gevlogen met de nieuwe combinatie en ongelooflijk wat een verschil. Op half gas hoorde ik m'n eigen toestel niet eens meer, alle andere toestellen (1 of meer) overstemde gewoon het geluid. Errig vervelend als de motor opeens uitvalt, je hoort er niks van.

Maar goed, projectje geslaagd en ik kan het iedereen aanbevelen als ze op een simpele manier het toestel wat geluidsarmer willen maken.

Let op dat het blikje niet gaat roesten van binnen uit.
Dan, voor de geluidsmeting maakt het niets uit maar voor de geluidsindruk op de grond tijdens het vliegen wel: de uitlaatopening naar boven laten wijzen. Ik vermoed dat je dat al doet omdat je een laagdekker hebt. Bij een hoogdekker krijg je zo wel meer olie op je vleugel.

Goede oplossing. Dat van de uitlaatopening naar boven zoals Ron zegt klopt ook helemaal.
Ik heb ook goede resultaten met een Irvine uitlaat op een OS Max 46 FX motor. Geluid is merkbaar minder zoals ik gisteren nog eens heb vastgesteld.

Uitlaat poort ben ik nog een beetje mee aan het stoeien. De Tracer is meer een soort van laag schouderdekkertje, naar beneden en naar boven is beide vervelend. De uitlaat was gister nog naar beneden gericht (en dan nog bijna niets horen....). Maar je hebt inderdaad gelijk, als je de uitlaat naar boven laat wijzen zal dat veel doen voor het gevoel op de grond. Vraag me alleen af wat het op afstand doet, zal het dan ook minder zijn? Geluid heeft de neiging af te buigen. Dus dan is het altijd beter om je toestel zo geluidsarm mogelijk te maken, zodat we langer de hobby kunnen beoefenen.

inderdaad is het vervelend als jouw vliegtuig het stilst is, ik zat op 73 db, motor op trillingsdrmpers , ook de inlaat was gedempt ( met filtertje ) en met een hatori pijp, en ook nog gevlogen met nademper van irvine (mousse)

Kijk!!! :mrgreen:

Precies wat ik ook nodig heb voor mijn 1 kamer dempertje. En waarempel: wij hebben ook die blikjes tomatenpuree :yes: !!

Dempers op je motor... vleugels... gebruiken veel mensen dat? Lees er niet veel over namelijk.

Toch mooi dat ik iemand heb kunnen helpen :D

Omdat de vleugels een soort van trommelfunctie hadden (een tikje er op geven, gaf hetzelfde effect als een goed gespannen trommelvel), wilde ik de overbrenging van de trillingen dempen. Zo kon de vleugel niet meer functioneren als klankkast.

Normaal zal je dan de motor op rubbers zetten, helpt ook weer mee in het verminderen van de trillingen in de romp en dus ook voor je apparatuur. Alleen, de motorsteun lijkt wel op de romp vastgelijmd. Heb maar niet geprobeert om deze los te breken en moest dus een alternatief verzinnen.

Een ander vliegtuig vlieg ik met een Magnum 7,5CC, daar heb ik niets gedempt en is ook heel stil.

Pas op dat je um ook niet te stil maakt, anders ben je straks ook de stilste in de lucht..... :wink:

dempen kost altijd een klein beetje vermogen, wat het geluid ook veel reduceert is het experimenteren met schroeven. Ook moet U eens properen met het doceren van de gasknuppel, tussen 3/4 gas en 4/4 is er weinig verschil in vermogen, maar wel veel minder geluid.

Nog een nakomertje.

Als je de gaten in de tussenschotjes niet helemaal doorboort maar schuim tot de iets over de helft inkeept en schuin doorzet krijg je een soort schoepenrad. Dit kan je bereiken door bv de achterzijde van een oude boor van ca. 5 mm schuim af te slijpen. Nu krijg je een soort circulaire geluidsgolf die rond blijft draaien en geen directe verbinding met buiten heeft. Je kan dus meer, of wat grotere gaten maken. Smoort de motor ook nog eens minder. Dit systeem was vroeger (en misschien ook nu nog) het systeem wat minifox gebruikte. Werkt perfect. Dan heb je waarschijnlijk aan een schotje voldoende.

Succes ermee.

Lijkt me ook een prima idee. Maar dan geen ronddraaiende geluidgolf en uitlaatgassen. Of zie ik wat over het hoofd? Overigens ..... ik versta ""een oude rasper "" best hoor hahaha Zo'n oude waar je komkommers op raspte zeker? En gepikt van je vrouw zeker? Die is dus nu nog zoekende:-))

:lol:

Alleen de schoepjes staan dan meteen goed, maar dan heb je natuurlijk minder een ronddraaiende beweging.

En wat je hier allemaal zegt, kunnen anderen (en ik waarschijnlijk in de toekomst ook) zeker goed gebruiken. Laat maakt helemaal niets uit. Toch mooi dat je hier weer een aanvulling op hebt!

Zeker weten! 2 weten meer dan een. Laat staan een heel volk van forumgebruikers.

Nu jongens, dit is heel boeiend, ik vuur gelijk mijn vraag af,

Zou het mogelijk zijn om van lucht dempers van pneumatische systemen een nademper te maken?

Vroeger had je van J-Tech zo'n nademper (gelijkte een beetje op een fluitketel) om op je bestaande uitlaat te schroeven.

Volgens mij moet het perfect mogelijk zijn met van die lucht dempers, er zou tevens geen probleem mogen zijn naar verzadiging door olie toe aangezien die toestellen die op lucht werken ook olie verbruiken waarbij het via de demper wordt buiten gegooid.

Dit zou een mogelijke oplossing kunnen bieden voor uitlaten van modelmotoren die niet uit elkaar kunnen worden gevezen en waardoor je, zonder zaag , geen baffle kan voorzien. Ik spreek dan vooral over de OS SF serie en anderen die een uitlaat in één stuk hadden.

afb13466.jpg

afb13467.jpg

nog enkele specs. waaruit mag blijken dat het moet te doen zou zijn voor onze toepassingen (buiten de bevestiging, daar ben ik nog niet uit) :

*Straight through, open bore design to reduce blockages

*Standard NPT pipe thread sizes for ease of attachment to air tools or
pneumatic systems

*Noise reduction level of approximately 12-16 db.

*All anodized aluminum construction allows use in harsh, dirty environments and cleanrooms

Hier nog de link voor de afmetingen :

http://www.2linc.com/air_tools_silencer.htm

Stevo

Bijna zeker weten. Ik heb dit in het verleden al eens gedaan. Wonderbaarlijk want je verwacht door de directe in/uitgang weinig demping. Maar valt best mee. Beste is gewoon uitproberen. Hangt ook beetje van type motor af. Wat betreft de olie. Ze lopen echt wel vol hoor. 15 - 20% olie gooi je er niet zomaar uit. En wat doet demping nog indien verzadigd met olie? Oplossing? Gewoon een 1 a 2 mm gaatje boren aan de onderzijde van je demper. Doe ik ook al vaak in alle gewone dempers. Loopt olie er gewoon uit en voorkomt een stortvloed en vuile kleren als je vliegtuig even op zijn staart houd. Of je auto en ega daar blij mee zal zijn is een tweede. Poetsdoek erom heen met vervoer dus. Maar waar zijn ze van gemaakt? Staal? Weegt weer veel he?

Back