Bouwverslag depron Airbus A380-800

Hallo Allen,

Sinds kort heb ik de bouwplannen van een A380-800 uit depron binnen.
Ik had nog een aantal platen depron over en dit leek me een leuk bouwprojectje. De kist heeft de volgende afmetingen:
Spannweite :1800 mm
Rumpflänge :1560 mm

Ik ben inmiddels een redelijk eind gevorderd met de bouw van de romp.
Is er belang bij een bouwverslagje?

Groeten

Hoi

Leuk idee, er is altijd wel interesse in een bouwverslag.
zo ie zo om andere bouwers te zien bouwen.
en zo misschien ook nog wat kunnen bijdragen.

mvg hans

Nou, dan moeten er toch maar wat foto's komen.

Ik heb het kielvlak bijna af, hier 3 foto's. Het moet nog geschuurd worden en de bovenkant + servo dienen verlijmt te woden. Ik moet zeggen dat het leuk bouwen is, de tekening is vrij duidelijk en het toestel is goed uitgedacht. binnenkort nog even een partij (vliegtuig)triplex en carbon halen.
full

full

full

De romp zijn inmiddels alle depron delen van uitgesneden, deze heb ik even in elkaar gedrukt om te kijken of het past en om een beetje een indruk te krijgen. (dus niets verlijmd, vandaar dat de romp nog krom is)
Met het volgende resultaat:
full

full

Nu eerst even alle zooi opruimen om daarna verder te gaan met het kielvlak (het schanierend deel) en het hoogteroer.
Genoeg werk aan de winkel dus!:)

Laatst bewerkt door een moderator:
goed bezig Justus !!!

beetje inspiratie van Martin Muller

doe ik binnen kort een verslagje van mijn projectje "de aanhangwagen" lol

Hallo Han,

Dank voor je reactie, blijft een leuk filmpje!
Heb er ook al naar gekeken om met helium te gaan vliegen.
Echter om dit in de praktijk te brengen gaat toch even wat lastiger worden dan gedacht. Dat laten we dus maar mooi aan MM over;)

Is met het projectje ''de aanhangwagen'' de ASW wat vaker te bewonderen op het veld straks?;)

Van de week heb ik niet zoveel aan de airbus gedaan. Ik heb namelijk alleen het ruder gedaan.
full

full

full

(kwaliteit van de foto's is bagger,telefoon...)

Nu weer verder met het uitsnijden van het stabilo, al met al best nog wat werk!

iemand nog suggesties kwa aandrijving?
Ik wil er in principe 4 kleine EDF's in zetten, al ben ik daarin niet heel erg thuis.
Wat zijn bruikbare fans (dus fatsoenlijk gebalanceerd) voor een betaalbare prijs?

Ik twijfel zelf ook nog tussen 2 en 4 EDF's te verbouwen, 4 is wel meer schaalgetrouw...
Er vanuit gaande dat het toestel zo'n 2 a 3kg zal gaan wegen zit ik te denken aan een vermogen tussen de 600 en 900Watt.

Iemand suggesties?

Naar een hele tijd niets te hebben gedaan met de A380 ben ik van het weekend weer verder gegaan.
Ik ben begonnen met de bouw van de vleugel, dus dat betekent eerst het uitsnijden van de ribben. Dit bleken er toch nog aardig wat te zijn al met al!

Ribben uitgetekent op het depron;
full

En al wat spantjes uitgesneden;
full

Straks de rest van de spantjes uitsnijden. Vervolgens de vleugel uitteken op depron en alle houten delen snijden.
Dan begint het deel waar ik het meest tegenopzie, het bouwen van de vleugel, met de knikken in de vleugel zonder deze daarbij te verdraaien.

Ohja, in de tussentijd heb ik het beide stabilo's al wel afgemaakt. Hier zal ik binnenkort wel een foto van posten.

Groeten

Weer een kleine update.
Alle depron ribben zijn inmiddels klaar.
Nu moeten de houten ribben en liggers worden gesneden.
En moet de vleugel uitgesneden en uitgeketend worden.
Aangezien ik het stuk houtbewerking het minst leuke (lees; lastigste) deel vind heb ik besloten eerst met de vleugel te beginnen.

Vleugel op het depron gelijmd met spuitlijm;
full

Ribben doortekenen;
full

Tekening eraf en alles uittekenen! De vleugel kan uitgesneden worden, en dan natuurlijk nog vleugel nummero 2...
full

Vraag; de hoofdligger moet uit 1.5mm triplex komen, en hier zitten twee knikken in. Eerst omhoog en vervolgens omlaag (hehe, het is een A380..).
Nou zit ik met het volgende probleem, mijn plaatjes triplex hebben een dergelijke lengte dat ik de ligger in 3 delen moet snijden. Hoe verlijm ik de delen triplex aan elkaar, met als belangrijkste eis dat het zo makkelijk mogelijk recht te houden is.
Ik zat zelf te denken om de delen schuin af te zagen, met epoxy te verlijmen en vervolgens voorzien van triplex fineer. Zou dat werken?

Ruimte is geen probleem, echter ontstaat er wel een stijf punt in de vleugel op deze manier, al zul je hier niet onderuit komen...
En het belangrijkste zoals eerder genoemd, het moet recht blijven, hiervoor zou het makkelijk zijn de platen droog/recht aan elkaar te lijmen icm fineer. Zou alleen de fineer in dat geval voldoende sterkte geven?

Groeten

Vraag; de hoofdligger moet uit 1.5mm triplex komen, en hier zitten twee knikken in. Eerst omhoog en vervolgens omlaag (hehe, het is een A380..).
Nou zit ik met het volgende probleem, mijn plaatjes triplex hebben een dergelijke lengte dat ik de ligger in 3 delen moet snijden. Hoe verlijm ik de delen triplex aan elkaar, met als belangrijkste eis dat het zo makkelijk mogelijk recht te houden is.
Ik zat zelf te denken om de delen schuin af te zagen, met epoxy te verlijmen en vervolgens voorzien van triplex fineer. Zou dat werken?

Ruimte is geen probleem, echter ontstaat er wel een stijf punt in de vleugel op deze manier, al zul je hier niet onderuit komen...
En het belangrijkste zoals eerder genoemd, het moet recht blijven, hiervoor zou het makkelijk zijn de platen droog/recht aan elkaar te lijmen icm fineer. Zou alleen de fineer in dat geval voldoende sterkte geven?

Iemand die een mening heeft over bovenstaand punt? Hier loop ik momenteel een beetje tegenaan.

Ondertussen is de vleugel uitgesneden en zijn een aantal ribben verlijmd;
full

full

Nu even naar de bouwmarkt om een alu buis te scoren en dan moet de ligger gefabriceerd gaan worden...

Groeten

De bouw vordert inmiddels aardig en ik zit te kijken naar geschikte EDF's.
Voorgeschreven staan GWS 75 edf's, nu zit ik er zelf aan te denken om in plaats van 4 edf's 2 iets krachtigere edf's erin te verwerken. Dit scheelt toch best in de portomennee.

Ik ben alleen compleet nieuw met edf systemen, iemand die mij hiermee kan helpen/suggesties heeft?

Back