bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Ik heb geen idee hoe hard dat ding gaat want er staat echt een stevig windje
maar de autos die door de wijk rijden hield ik makkelijk bij,

Vanuit HK van UH als het op voorraad is dan ongeveer een dag of 10 a 12.

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit idd, leuk die rode vleugel! Die van mij vliegt ongeveer net zo, waarschijnlijk ietsje harder.

Wat bedoel je met vanuit hk trouwens?
Komt er nog belasting of invoerrechten over trouwens?

HK = Hong Kong, want daar zit UnitedHobbies..

wat belasting betreft heb ik tot nu toe nog altijd geluk gehad...
pas 1 keer IR hoeven te betalen en was heel laag omdat ze er maar een fractie van de prijs op het pakketje hadden gezet... Bij UH daarintegen nog nooit IR betaald

(IR = invoerrechten)

Het kissie zelf wil ik nog wel een kleurtje geven met zwarte raampjes uiteraard, maar toen hij klaar was had ik effe geen zin meer dus gelijk maar vliegen, ik zal hem van de week wel effe afmaken met een kleurtje

aha, duidelijk.

Ik ga ze niet verven want ik verslijt ze nog iets te hard om daar de moeite voor te nemen, ik vlieg nu met de derde in een week of 2/3, maar nu gaat het steeds beter! Het enige wat nog wel eens kapot gaat is het voorkantje.

Ja joh dat is juist het leuke vind ik, beetje klootviolen tegen de wind... hebbie wat te doen.

Maar ondanks dat, op dat filmpje bijvoorbeeld vlieg ik nog lang geen volgas hoor mensen,
ik denk dat ik daar ongeveer op driekwart gas zat. Nog zat over dus.

Hey Gaaf joh, dat zag er erg strak uit die Skyvan...
niet mijn type vliegtuig maar je had dat erg mooi gebouwd !!!

Ik las daar dat jij ervaring had met 2 BL motortje op 1 regelaar ?
heb je dat nog verder uitgetest ?
Zouden BV 2x max 8A motortjes op één 20A regelaartje kunnen ?

Ik heb namelijk ook plannen om een tweemotorig toestel te maken,
maar was toch niet van plan met de motoren te gaan sturen.

Mijn eerste vlucht ging afgelopen weekend helaas niet zo goed. Nadat hij was opgestegen en een stuk rechtdoor had gevlogen schoot ineens de rechter helft van de vleugel los en viel het geheel van een meter of 10 recht op de neus.
Schade:
- Romp is tot aan het windscreen helemaal kapot.
- prop gebroken
- motorsteun kapot
- Vleugel is weer in twee stukken

Mijn vraag is nu dus ook hoe hebben jullie de twee stukken van de vleugel aan elkaar bevestigd, want dat was bij mij duidelijk het probleem. Zou het voldoende zijn dat als de vleugel weer in elkaar gelijmt is ik er vanboven een stuk ijzerdraad op plak dat in de juiste v vorm staat? Of is het echt noodzakelijk om de struts onder de vleugel te monteren? Ik dacht dat ik bij meer mensen had gezien dat ze deze er niet aan zitten.

WuTangcl zei:
Ja joh dat is juist het leuke vind ik, beetje klootviolen tegen de wind... hebbie wat te doen.

Maar ondanks dat, op dat filmpje bijvoorbeeld vlieg ik nog lang geen volgas hoor mensen,
ik denk dat ik daar ongeveer op driekwart gas zat. Nog zat over dus.

Hey Gaaf joh, dat zag er erg strak uit die Skyvan...
niet mijn type vliegtuig maar je had dat erg mooi gebouwd !!!

Ik las daar dat jij ervaring had met 2 BL motortje op 1 regelaar ?
heb je dat nog verder uitgetest ?
Zouden BV 2x max 8A motortjes op één 20A regelaartje kunnen ?

Ik heb namelijk ook plannen om een tweemotorig toestel te maken,
maar was toch niet van plan met de motoren te gaan sturen.
Vliegen met veel wind heeft ook zij charme als je het vliegtuig goed onder de knie hebt maar maiden graag met weinig wind. :wink:
Die skyvan vloog ik toen met te veel wind en toen ging het fout.
Aillerons werkte erg zwaar en dat komt de controle ook niet ten goede.
2x borstelloos op een regelaar lukt onder een paar voorwaarden.
Gezamelijke max stroom niet meer als esc max stroom maar dat spreekt voor zich.
Hoofdzaak is esc niet over belasten maar velen hebben daar wat over capaciteit.
Motoren exact gelijk en makkelijk startend ook als enkele motor.
Props losjes op de prop saver zodat de motoren bij synchroniseren weinig last hebben van vliegwielwerking van prop en wat slappe O ringen.
Bij start problemen motor meteen stil zetten en opniew proberen.
2X8=16 en dat is minder als 20 dus dat moet lukken.
Motoren draaien natuurlijk atijd exact hetzelfde toeren tal en als een prop iets raakt staan ze meteen allebij stil.
Als starten problemen geeft dan wat kleinere props proberen. :)

Adrie de H zei:
Mijn eerste vlucht ging afgelopen weekend helaas niet zo goed. Nadat hij was opgestegen en een stuk rechtdoor had gevlogen schoot ineens de rechter helft van de vleugel los en viel het geheel van een meter of 10 recht op de neus.
Schade:
- prop gebroken
- motorsteun kapot

Mijn vraag is nu dus ook hoe hebben jullie de twee stukken van de vleugel aan elkaar bevestigd, want dat was bij mij duidelijk het probleem. Zou het voldoende zijn dat als de vleugel weer in elkaar gelijmt is ik er vanboven een stuk ijzerdraad op plak dat in de juiste v vorm staat? Of is het echt noodzakelijk om de struts onder de vleugel te monteren? Ik dacht dat ik bij meer mensen had gezien dat ze deze er niet aan zitten.

Jammer van je slechte Maiden Adrie, hoop dat het volgende keer beter gaat...

Vleugels lijm ik met een lijmpistool aan elkaar en dan gelijk in de goede hoek,
die doe ik door plakband aan de bovenkant te plakken dan er een verhoging onder te leggen
zodat ze de goede hoek krijgen en dan spijt ik met het lijmpistool goed de warme lijm ertussen,
ook en het ronde gedeelte waar de vleugels heel iets uit elkaar staan... de lijm blijft een beetje flexibel
maar genoeg uitgehard om de vluegels precies goed te houden...

Wat de struts betreft, dat doe ik zowizo bij een bovendekkertje want dan is het Altijd steviger en
kan je juist met een beetje wind vliegen, zonder dat je bang hoef te zijn dat je vleugels dubbelklappen.

cdrom flyer zei:
(KNIP)
2x borstelloos op een regelaar lukt onder een paar voorwaarden.
Gezamelijke max stroom niet meer als esc max stroom maar dat spreekt voor zich.
Hoofdzaak is esc niet over belasten maar velen hebben daar wat over capaciteit.
Motoren exact gelijk en makkelijk startend ook als enkele motor.
Props losjes op de prop saver zodat de motoren bij synchroniseren weinig last hebben van vliegwielwerking van prop en wat slappe O ringen.
Bij start problemen motor meteen stil zetten en opniew proberen.
2X8=16 en dat is minder als 20 dus dat moet lukken.
Motoren draaien natuurlijk atijd exact hetzelfde toeren tal en als een prop iets raakt staan ze meteen allebij stil.
Als starten problemen geeft dan wat kleinere props proberen. :)

Wat een geweldige Tips, DANK JE WEL cdrom flyer

cdrom flyer zei:
robert14 zei:
Senne zei:
heeft hij al gevlogen ??
nee de motor is kapot :hammer:
Vertel eens wat meer.
Geen leedvermaak maar gewoon belangstelling. :)

nou, ik had een 370 motor met een vast tandwiel, maar die wou ik eraf hebben voor direct drive. dus ik met een schroevendraaier tussen de motor en het tandwiel en wrikken. lukte niet maar de as was verschoven. dus zet de motor aan de regelaar maar de motor doet heel raar. heel zacht draaien en erg afwisselend. op vol gas valt hij gewoon uit.

maar ik ben dit weekend (i love my daddy :D) naar quartel geweest en een speed 400 met propadapter en 2 props opgehaald. een 6*4 en een 6*5.

maar nu blijkt dus dat die gast mijn de verkeerde propadapter mee heeft gegeven. dus ik moet binnenkort eerst weer naar zwolle (85km) om hem te ruilen. ik heb al nieuwe accu's besteld van 7.2 volt. ik had welke liggen van 9.6 volt alleen die hadden een te hoog voltage. ik ga waarscheinelijk zaterdg naar quartel en hopelijk kan ik dan ook mijn accu's ophalen. die heb ik overgins ergens anders besteld

Wat een triest verhaal.
Het is kennelijk moeilijk om rond Emmen je hobby uit te voeren.
Maar heb je onderzocht of je niet veel makkelijker via internet je spullen kunt bestellen.
Meestal je spullen binnen 2 tot 3 dagen in huis b.v. bij RC technics.
http://www.rctechnics.eu/

cdrom flyer zei:
Wat een triest verhaal.
Het is kennelijk moeilijk om rond Emmen je hobby uit te voeren.
Maar heb je onderzocht of je niet veel makkelijker via internet je spullen kunt bestellen.
ja, maar we hebben een stacaraven in heerde en dan kun je makkelik via zwolle, je moet alleen even wachten tot we daar weer heen gaan maar daar gaan we dit weekend toch weer heen. :D:D en die accu's van 7.2 volt zijn 4.95 per stuk.

maar ookal is het in emmen moeilijk, ik ga gewoon lekker door. :lol:

UPDATE:
ik heb even de prijzen vergeleken en quartel is wel goedoper want een speed 400 kost bij rctachnics 7 euro en bij quartel maar 6 euro

WuTangcl zei:
Adrie de H zei:
Schade:
- prop gebroken
- motorsteun kapot

Jammer van je slechte Maiden Adrie, hoop dat het volgende keer beter gaat...

Vleugels lijm ik met een lijmpistool aan elkaar en dan gelijk in de goede hoek,
die doe ik door plakband aan de bovenkant te plakken dan er een verhoging onder te leggen
zodat ze de goede hoek krijgen en dan spijt ik met het lijmpistool goed de warme lijm ertussen,
ook en het ronde gedeelte waar de vleugels heel iets uit elkaar staan... de lijm blijft een beetje flexibel
maar genoeg uitgehard om de vluegels precies goed te houden...

Wat de struts betreft, dat doe ik zowizo bij een bovendekkertje want dan is het Altijd steviger en
kan je juist met een beetje wind vliegen, zonder dat je bang hoef te zijn dat je vleugels dubbelklappen.

Als je de vleugels met alleen een lijmpistool aan elkaar hebt gemaakt zou ik het maar regelmatig controleren of het nog goed vast zit. Ik had het namelijk ook op die manier. Van wat heb je de vleugel struts gemaakt? Ik heb al zitten denken aan een holle koolstof buis alleen zit ik met het probleem dat ik de vleugel er wel makkelijk af wil kunnen halen. Intussen ben ik al begonnen met de reconstructie van de neus. De orginele stukken zitten weer min of meer op hun plek. Volgend weekend moet ik de neus nog wat extra verstevigen, maar ik hoop de zondagavond een nieuwe vliegpoging te kunnen wagen.

Sorry ik heb er geen foto's van gemaakt. Van het weekend kan ik wel een paar foto's plaatsen van hoe het er nu (half in elkaar gelijmt) uitziet en hoe het er na de reparatie weer uit ziet.

Als jullie dit draadje bekijken desnoods alleen de plaatjes dat staat daar al veel nuttige info in. :wink:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=372857
Struts maak ik van sate prikkers met aan beide kanten gaatjes met een stukje verenstaal er in.
Dus net zo als servo stangen maar wat sterker uitgevoerd.
Een ijsstokje door de romp en daar gatjes in om de struts in te haken.
In de vleugel een rib met een gaatje er in zodat het snel demontabel is. :)

Back