Bouwverslag: Depron Duplex Delta! Met verlichting!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Boek, 2 dec 2007.

  1. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Hoi allemaal,

    Na aanleiding van een draadje die ik had geopent op het "oude" forum heb ik gister en vandaag een DDD gebouwd. Ik heb de tekeningen van www.rcplans.nl gedownload en ben gister avond begonnen met bouwen.

    Dit is mijn eerste bouwverslag dus tips zijn welkom.

    Setup:

    - Motor : 1540kv brushless motortje van Rctechnics
    - Regelaar : 12A Fly brushless esc
    - Servo's : 2x Towerpro 5gram
    - Ontvanger : Esky 6ch 17gram
    - Accu : Lipo 7.4V 800mAh
    - Prop : GWS slowfly 7x6

    Onderdelen uitsnijden:
    [​IMG]

    Heb altijd zo'n rotzooi tijdens en na het bouwen, dit handige zakje wat je aan je tafel plakt voorkomt dit. Je kan alle depron restjes er zo inschuiven:
    [​IMG]

    Achterste deel van de romp aan elkaar plakken met Uhu por:
    [​IMG]

    Tussenschotje inlijmen, zorg wel dat de staart die net gelijmd is goed droog is anders kun je weer opnieuw beginnen:
    [​IMG]

    Toen ik depron ging halen was ik nog even de Zeeman ingelopen en daar kwam ik dit verlichtingssetje tegen, met 20 ledjes voor 2 euro. Werkt op 2 AA batterijen.
    Meteen maar inbouwen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Romp kan op de onderste vleugel gelijmd worden:
    [​IMG]

    Nieuwsgierige beestjes kwamen ook nog even kijken:
    [​IMG]

    Normaal zit de onderkant van de neus aan de vleugel vast, ik heb 't er later apart opgelijmd:
    [​IMG]

    Servo's erin lijmen, ik heb de servo gewoon met Uhu por ingesmeerd en even laten drogen, in de tussen tijd alvast de bovenkant van de neus lijmen en even laten liggen:
    [​IMG]

    Bovenkant monteren, even vast zetten met wat schilders tape:
    [​IMG]

    Rol- hoogteroeren uitgesneden en met doorzichtig tape vastgezet. Beide servo's zijn ook gelijmd:

    [​IMG]

    Voor stevigheid een koolstof staaf in de bovenste vleugel lijmen, ik heb alleen geen koolstof staaf gebruikt maar een deel van een vlieger, het is vrij stevig maar wel veel flexibeler dan koolstof:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ontvanger vastzetten, ik heb een soort dubbelzijdig kleefschuim gebruikt:
    [​IMG]

    Control horns in de Ailerons gelijmd, met verenstaal een 2-delige stuurstang gemaakt. Heb deel van een kroonsteentje gebruikt om de lengte van de stuurstang de veranderen. Die tip had ik ergens gelezen. Control horns heb ik gemaakt van een oude geo-driehoek:
    [​IMG]

    Motor op de firewall gemonteerd, klaar om gelijmd te worden:
    [​IMG]

    En gelijmd:
    [​IMG]

    Kwam erachter dat ik niet zo goed bij de accu kom, daarom heb ik de bovenkant van de neus los gesneden zodat ik een luik kan maken:
    [​IMG]

    Ik heb geen foto's gemaakt toen ik de cockpit kap ging bouwen want die had ik al eerder gemaakt. De kap in vorm geschuurd en met acryl verf rood geschilderd:
    [​IMG]

    En klaar is kees:
    [​IMG]

    Met lampjes aan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles bij elkaar weegt het model 294 gram, met iets zwaardere accu (li-ion) en zonder batterijen van de verlichting komt het uit op 299 gram.

    Dit was het dan, hoop dat jullie het leuk vonden!

    Groet,

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    motortje

    ik heb dat motortje gister ook gekregen , alleen zat er bij u ook bevestigings materiaal ofzo bij?..

    mike
     
  3. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Bij zat er geen bevestigings materiaal bij, ik maak meestal van triplex (3mm) een schotje en dan zet ik het motortje met twee m3 schroefjes vast.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2007
  4. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ..

    oke bedankt :D
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb hier ook nog drie witte LED's liggen.

    Ze zaten in zo'n lampje dat je overal kunt monteren. Wordt gratis uitgedeeld aan bezoekers van de Praxis, bij besteding van min. € 10,-.

    Op drie AAA batterijen, dus hij kan zo op het boordnet.

    Moet ik nog even op mijn kleine Duplex Delta monteren.

    Hij ziet er verder prima uit, Freek. Nu nog even wachten op rustiger weer....

    Vincent
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    Dit is echt een super vliegtuig hier heb ik mijn eerste vlucht mee gemaakt gewoon met alleen maar fms ervaring zonder instructeur etc.
    1 ding je cockpit zit voor op die hoort tegen de staart aan met de achterkant..
     
  7. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    haha, goed dat je het opmerkt, heb ik met opzet gedaan want dan kon ik makelijker een luikje maken.

    "Hij ziet er verder prima uit, Freek. Nu nog even wachten op rustiger weer...."

    Dankje prop-er en je hebt gelijk, wat een vreselijk weer...


    Freek
     
  8. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Freek,

    Ziet er toppie uit man, zoals alles wat je maakt, nu nog even wachten op goed weer en dan de lucht in met die handel.

    groet Jaap
     
  9. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Als verlichting kan je ook gewoon fietsverlichting gebruiken, 3 felle led's op 2 aa baterijen en verschillende knippermogenlijkheden, een paar euro bij de action :)

    voor de rest, mooi gemaakt!

    Igor
     
  10. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Igor, ik heb nu 20 leds op 2 AA batterijen :smile: bedankt voor de complimenten, Jaapie jij ook :D
     
  11. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    waneer denk je de maiden te gaan doen?..
    lijkt me wel een leuk ``tussendoor`` modelletje en k heb precies dezelfde motor dus even kijken of hij het lekker doet :p
     
  12. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    kep werkelijk geen idee wanneer ik de maiden ga doen maar ik moet eerst wachten op goed weer
     
  13. Manuel

    Manuel Guest

    Dit toestelletje kan echt veeel wind aan maar omdat de jouwe nog al over gewicht heeft zou ik het niet bij al te veel wind doen
     
  14. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    goedenmorgen,

    ik heb net de tekeningen uitgeprint en aan elkaar geplakt , maar er staan maar 2 halve vleugels , moet je die gewoon omdraaien zodat je er ze in spiegelbeeld krijgt?...
    en dat stuk boven in , waarin staat : position of former, is dat de bodem ofzo?.. en moet ik die gewoon 1X uitsnijden?..

    bovenstaande is al opgelost , hij is bijna af :D

    mike

    p.s. is die van u/jou 20`` of 30``??¿
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2007
  15. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Het model is inderdaad wat aan de zwaare kant maar dat komt door de ledjes en de 2 AA batterijen.
     
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ah nee !!,

    heb ik het vliegtuig klaar kom ik er achter dat mijn zender de geest heeft gegeven!!!
     

Deel Deze Pagina