Bouwverslag depron Mustang P-51D

Hey,

-disclaimer-
Niets aan dit toestel is door mij bedacht (nog niet, afneembare vleugel komt nog ;)), ik volg gewoon de bouwwijze uit onderstaande draadje op mijn eigen manier. Voor meer informatie en de plannen bekijk:

Geleend van het RCgroups forum:
P-51D Mustang Parkflyer 1/9 Scale - RC Groups

Dit is het origineel (van de eerste bouwer dus :D)
origineel.jpg

Maiden van dit toestel: link
vanuit de cockpit: link

Plannen op A4:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1012423

Na uitgebreid lezen en twijfelen toch maar begonnen omdat ik al jaren graag een P-51 wil (maar honderden euro's voor een schaalmodel teveel geld vind) en het mijn bouw-skills wel eens ten goede kan komen. Alleen in het doorlezen van het topic, uitprinten van de plannen, knippen-en-plakken om van de A4-tjes weer een tekening te maken, templates maken, depron snijden en uitzoeken wat-waar-komt zit een week werk :D Geeft niets, hoeft niet vandaag af..

Ik heb de plannen op 85% uitgeprint omdat ik anders problemen krijg met opbergen.

Zo moet ze er uiteindelijk uit gaan zien:
topa0110b.jpg

of zo:

13358.jpg

of eventueel zo:

topa0400-2b.jpg

Maar nu is het nog maar dit :D
eerste.jpg

Motor:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner $19.79
Vanavond de motor op de mount gemonteerd en uitgerust met een 11x4 prop. Even een testdraai gedaan (juiste richting motor, schatting van vermogen).. Nou, verticaal zal GEEN probleem vormen. Minimaal 1000-1100G thrust op 3S1P. Amperes zou rond de 18 a 20 moeten liggen. Goed voor vliegtijden van 10 minuten dus.

In combinatie met een supersimple 30A BESC (card programmable), multiplex 6-kan. synthesizer Rx en 1800mAh 3S1P LiPo. In iedere vleugel een servo, eentje in hoogteroer en een in richtingroer. Gewicht zou uit moeten komen op 700-800 gram compleet (zwaar, ik ga voor lichter maar ik wil het toestel voor de stevigheid na het skinnen eerst tapen en daarna folieen). Ik twijfel nog over retractables, ik denk dat dat in de volgende komt. Eerst maar eens vliegen!

Ik ben dus nog maar net begonnen maar naar mijn mening verdient dit toestel hier ook een plaatsje, er gaat ongeveer 2m2 depron in, een plaat 6 en een plaat 3mm. Kosten zijn dus goed in de hand te houden. Ik zal de komende dagen (weken denk ik eerder) hier een verslag van de bouw plaatsen, hopelijk zijn er meer mensen die dit een goed idee lijkt. Ik hoop dat je verslag van de bouw wil doen hier en af en toe wat foto's plaatsen! Er zijn nooit genoeg mustangs in de lucht..

Laatst bewerkt:
Direct eronder maar even een reactie, anders wordt de OP zo groot :D

Zelfs op 85% is het een respectabel toestel, span ongeveer 90cm:
tweede.jpg

Het super-exclusieve materiaal om het toestel mee te bekleden - verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt in Nederland voor een paar tientjes, gaat 20 toestellen mee ;):
bekleding.jpg

En het luxe en moeilijk verkrijgbare folie dat voor het mooie metalen huidje gaat zorgen; verkrijgbaar bij blokker, action, wibra of warenhuis. Of vergelijkbaar. Drie rollen voor maarliefst TWEE euro :D goed voor heel wat bespanning. Aan te brengen door middel van lijmspuitbus (zowel toestel als folie dun inspuiten):
folie.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk projectje ...

Hoi,

dat is een leuk prjectje, dat ga ik even volgen :)

Bouw zelf ook wel met Depron, maar tot nu toe is het bij een Minimoth gebleven en wat bouwpakketjes (en het nabouwen ervan) van Depron gebleven.

Dat draadje op RCG zal ik eens even helemaal doornemen, ben wel nieuwsgierig naar de bouwwijze.

De constructie wordt dus van 6 mm depron en de "beplanking" van 3 mm ?

Grtz,
Menno

Hallo,

Zeker een leuk project. Ben erg benieuwd naar de resultaten met de flexibele Gamma schuim platen. Daar heb ik ook nog een pak van liggen. En de rest van de hardware moet ook geen probleem zijn. Alleen het vliegen met rolroeren......ai dat is nieuw voor mij. Maar ok ik ben benieuwd en misschien dat ik er ook aan ga beginnen. Ik ga zeker eerst even goed in de gaten houden hoe het bouwen gaat.
keep up the good work laten we maar zeggen.

Overigens, depron is bij mij te koop, verdien er geen cent aan, zie het maar als een service voor de mensen die in de buurt wonen.. Zowel 3 als 6mm op voorraad (beiden een plaat of tien), wil je meer afnemen graag even PM, dan kan ik bij parketland kijken wat zijn voorraad is :)

*schooooop!*

Vanavond weer wat spacers gesneden, morgenochtend beginnen met inkleden denk ik (of ik moet dingen over het hoofd gezien hebben, toch nog maar even het originele draadje doorbladeren)

Al iemand anders hieraan begonnen?

... En nu maar wachten tot die aardige postbodemevrouw een pakketje uit hong kong bezorgd.. De motor die ik hiervoor had gereserveerd zit ondertussen in mijn EZglider (verticaal!) maar in dat betreffende doosje moet er nog eentje zitten... Evenals de regelaar en wat extra lipootjes. En retracts. En servo verlengsnoertjes. en de prop en spinner..

Hoi sadkingbilly.

Waar bestel jij je onderdelen eigenlijk als ze uit hong kong moeten komen?
Ik volg het draadje wel maar ben er nog niet aan begonnen. Ben nu bezig om een bouw verslag voor te bereiden voor de parasol moth. Had :rolleyes: een vliegend model gemaakt maar helaas is die beyond repair. Deze had ik gebouwd zonder tekening van een foto die ik zag in het draadje van dirk 57 over de tigermoth. Nu wil ik een tekening maken en dat delen met de rest. Hij vloog erg mooi. Maar door een kleine storing was er wat schade en na de reparatie was de balans weg, helaas.
Dus hopelijk als ik die binnen kort af hab kan ik hier ook wat mee gaan doen. Ziet er namelijk erg leuk uit en ik ben benieuwd of ik ook met een p51 kan vliegen.
Welke setup wilt je gaan gebruiken?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben nog niet zo bekend in de modelbouw qua vliegtuigen.
Heeft iemand misschien een tip met welke vliegtuig ik kan beginnen??
Alvast bedankt!!

Hallo,

Alvast bedankt!!

Hallo Harry, welkom op het forum! (ah, dat heb ik altijd al eens willen zeggen ;))
Jazeker kan ik je een tip geven, en die zul je vast wel eens meer gaan horen:

De Multiplex Easystar is het ideale beginnerstoestel.. Waarom?

- goedkoop in aanschaf
- makkelijk en redelijk snel (maar niet in twee uurtjes zoals de doos zegt tenzij je het al tien keer hebt gedaan) in elkaar te zetten
- eenvoudig om mee te leren vliegen (met een beetje hulp zeker!)
- bij schade (want crashen GA je doen, verzoen je daar maar vast mee :P) heel eenvoudig te repareren met voor 20 cent secondenlijm :)
- makkelijk te upgraden naar brushless motor als je beter kunt vliegen of meer geld tot je beschikking hebt, vlieg je sneller, hoger en langer..
- makkelijk om erbij te hebben voor later. je kunt er luchtfotografie mee doen, filmen, mee zweven, mee vliegen met de motor aan, je kunt andere mensen ermee leren vliegen..

En dat alles voor nog geen 70 euro (voor het toestel) en een paar tientjes aan overige materialen (kijk maar eens bij Hobbycity Online R/C Hobby Store : voor regelaartjes, ontvangers en accu's..)

Reken maar inclusief een eenvoudige zender en een paar lipo accu's, lader en overige zooi op een kleine 200 euro, dan ben je een heel eind!

Hallo,

Alvast bedankt!!

Nou Dan ik ook maar welkom dan :D. Als het bouwen van een vliegtuig je leuk lijkt kan je ook een keer naar het draadje van de tiger moth uit 3mm depron kijken. Ik ben daar ook mee begonnen, is echt ook een heel leuk vliegtuigje om mee te beginnen (bouw er 2 in een keer, dat scheelt veel tijd) Ik heb er een gebruikt om mee te leren vliegen en de 2de gebruik ik nu en het gaat erg goed met m'n moth. Hij vliegt er mooi en rustig. Vlieg ervaring heb ik verder ook niet maar het lukt me goed met de moth.
Ja en natuurlijk is de Easy start een prachtig starters kistje. Ik heb er veel over gehoord zelf nog niet mee gevlogen.
Veel plezier in ieder geval en ik hoop dat je het een leuke hobby gaat vinden. Ik ben iniedergeval erg verslaafd aan het bouwen en vliegen.
;-)

hee dit is een leuk projectje voor op school in de pauze's

zo kunnen de leerlingen elke dag beetje bij beetje zien wat je van een plaat depron kan maken.

volgens mij ben ik p51 gek aan het worden haha

abbo erbij hier

Zeker een leuk projectje, ik moet er dringend mee verder.. Maarja, ik moest ook dringend de kozijnen buiten schilderen, die waren zowat kaal. En de zolder was zo'n chaos dat ik een kwartier aan het zoeken ben geweest naar een stukje krimpkous. En er lag zoveel was dat ik al drie dagen in een werk T-shirt loop. En het metselwerk in de tuin moet dringend af. En ik heb wel zes smaken ranja in huis maar geen beleg. En het is maarzo weer een beetje lekker weer dus moest er nog even gevlogen worden.

Waarom zit er maar 24 uur in een dag, en moet je daar ook nog vier tot zes van slapen? :(

*schopje* binnenkort weer een update, eerst even snel mijn Nano Shark afmaken (let op! deze site draait *ugh* muziek, dus even geluid zacht ofzo - nanoplanes_index_nanoplanet) zodat ik wat motoren kan testen, daarna komt de P51 weer van zolder.

Marcel, al begonnen / gevlogen?

Laatst bewerkt:
Goed dat je het zegt, ik zal mijn post even voorzien van een waarschuwing over die vreselijke muziek. Had het nog niet gehoord (geluid van de laptop uit) maar brr zeg :D

Nou Dan ik ook maar welkom dan :D. Als het bouwen van een vliegtuig je leuk lijkt kan je ook een keer naar het draadje van de tiger moth uit 3mm depron kijken. Ik ben daar ook mee begonnen, is echt ook een heel leuk vliegtuigje om mee te beginnen (bouw er 2 in een keer, dat scheelt veel tijd) Ik heb er een gebruikt om mee te leren vliegen en de 2de gebruik ik nu en het gaat erg goed met m'n moth. Hij vliegt er mooi en rustig. Vlieg ervaring heb ik verder ook niet maar het lukt me goed met de moth.
Ja en natuurlijk is de Easy start een prachtig starters kistje. Ik heb er veel over gehoord zelf nog niet mee gevlogen.
Veel plezier in ieder geval en ik hoop dat je het een leuke hobby gaat vinden. Ik ben iniedergeval erg verslaafd aan het bouwen en vliegen.
;-)

leren vliegen met een zelfbouw is altijd riskant. ( mijn mening ).
DE easystar moet je gewoon mee beginnen. Wil je echt goedkoper dan een easystar, kan je beter even naar een slowstick kijken. Ik vlieg met een zelfbouw slowstick ( wel mijn eerste vliegtuig ). en die kan soms rare stunts uithalen in de lucht. IK wacht ook met het halen van een easystar, dit vleigtuig ga ik halen op dordtmund 09'. Waar ik ook een losi dt ga halen maarja. Daar scheelt het enorm in de prijzen. Dus mischien een aanrader.

MVG

Ik ben bang dat 'ie nog net zo op zolder ligt als in de laatste foto's hier. Helaas is.. "het leven" er een beetje tussen gekomen. Als ik weer wat meer energie heb ga ik zeker weer aan de slag ermee (liggen ondertussen een dikke 10 toestellen op zolder te wachten om vliegklaar gemaakt te worden)

Alleen nu nog even niet..

Back