[Bouwverslag] DG-1000 zwever met 7 meter span

Bij ons op de club zijn 2 broers begonnen met de bouw van een DG-1000 met een spanwijdte van maar liefst 7 meter.
Zelf ben ik niet zo op de hoogte wat betreft zwevers, maar ik vond het zo'n interessant project dat ik het de moeite vond om er een verslag van te posten.

De bedoeling is de romp uit polyester op te bouwen. Dus van oermodel naar mal naar eindprodukt.

Maar hoe maak je een oermodel dat perfect op schaal is van de DG-1000, symetrisch is en een vloeiende stroomlijn heeft?

Er werd gekozen het oermodel uit hout op te bouwen.
Eerst werd de vorm van een 3 meter DG-1000 overgehaald door om de zoveel centimeter een afruk te maken met een stuk soldeertin. Deze vormen werden overgetekend op stukken papier. Na de volledig romp op deze manier opgetekend te hebben, zijn ze met het stappeltje A4-tjes naar het copycenter gegaan en daar alles 200% laten vergroten.

Toen werden de vergrootte tekeningen uitgeknipt en op triplex plaaten geplakt. Daarna werden deze in de juiste vorm gezaagd en en geschuurd.

Alle spanten werden netjes achter elkaar geplaats in een verhoudng van 2/1 zoals deze waren afgetekend. Nu moest de buitenkant van de romp tot stand komen door de buienkant van spanten van latjes te voorzien. Menig uren, potjes zap, en activator later kregen we al een beeld van een romp.

IMG_2426.jpg

IMG_2429.jpg

IMG_2437.jpg

IMG_2438.jpg

IMG_2439.jpg

Het valt niet mee om zo'n joekel van een romp te hanteren. Er werd daarom een speciale ophanging gebouwd, waarin de romp om zijn as kan draaien zodat ze overal goed bij kunnen. Deze ophangen is trouwens ook voorzien van wieltjes zodat hij makkelijk verplaatsbaar is.

IMG_2440.jpg

Uiteraard moet het oermodel nog 'geboetseerd' worden om een glad en gestroomlijnt geheel te krijgen.
Hiervoor werd het model opgevuld met PUR-schuim.

IMG_2441.jpg

IMG_2442.jpg

Om niet de hele romp te moeten vullen met PUR zijn er blokken piepschuim geplaatst.

IMG_2443.jpg

IMG_2444.jpg

Ik heb gehoord dat er ondertussen al heel wat geschuurd.
De foto's hiervan zal ik dit weekend wel krijgen en worden dan uiteraard gepost.

IMG_2445.jpg

IMG_2446.jpg

Hier krijg je goed zicht van het formaat van het project.

IMG_2447.jpg

IMG_2448.jpg

Alleen al het ontwerpen en berekenen zorgt voor een aardig dossier.

De zwever zal voorzien worden van een 3000 watt motor die zijn 'sap' uit 32 cellen 3200 mah NIMH krijgt.
De prop wordt een 23/12.
Deze zal bovenop de zwever komen en in tweede fase zal het de aandrijving inklapbaar moeten worden.

Om meer te weten te komen over trekkracht, toerental en verbruik van deze combinatie loopt er parallel een test-project in ons clublokaal.

IMG_2450.jpg

IMG_2451.jpg

IMG_2452.jpg

Zo da`s een aardig project 8O

ik zet alleen vraagtekens bij het gebruik van dat PUR schuim, ik heb het idee dat als je dat niet gelijkmatig aanbrengt dit de romp zal kunnen gaan krom trekken, of is dat ondervangen door de romp op een bok recht te houden?

Op deze foto lijkt het namelijk dat de PUR een stuk rompligger wegdrukt:
IMG_2447.jpg

Prachtig project! Heerlijk mooie zwever ook, zo'n DG1000.

Kan er iets over het ontwerp en de berekeningen gepubliceerd worden? :yes:

Waarmee wordt het oermodel beplankt? Balsa, laagje glas en schuren tot je scheel ziet? :wink:

En, er zal wel epoxy gebruikt gaan worden ipv polyester?

Hoe gaat de vleugel gemaakt worden?

Veel succes in ieder geval!

Hoi,

Een mooi project zo,n grote zwever dit staat ook nog eens op mijn lijstje om te bouwen.
de gebruikte methode is ook nog niet zo verkeerd op bijna de zelfde manier maak ik buiten cnc frezen ook mijn pluggen(oermodellen)
alleen vul ik de tussenligende ruimtes op met het blauwe roofmate,dit is drukvaster en mooier te schuren als pur.
een drukvaste plug is wel zo fijn bij het later plamuren/schuren en polijsten van de plug,je hoeft dan niet zo snel bang te zijn voor deuken en butsen.
ook komt een sterke plug makkelijker uit de mal,zonder dat je hem hoeft te slopen.
Voor afwerking zo ik bij zo,n zwever kiezen voor 2 lagen 110 of 160 gramms en als laatste een laag 58 gramms dit is zeer dicht geweven en bespaart je veel werk bij het plamuren en strak maken.

Ook voor de uiteindelijke mal zo ik niet kiezen voor polyester maar voor epoxy,omdat epoxy minder krimpt en dus minder kans kromme mallen.
epoxy geeft veel mooiere mallen die langer meegaan en ook na jaren nog mooie rompen produceren.

groeten Ruud

Ikzelf ben maar de poster en neem ook niet aktief deel aan dit project.

De bouwers zijn verwittigt over het draadje, en zullen spoeding wal inpikken voor de juist informatie.

Het kan goed zijn det het epoxy is i.p.v. polyester.

De plug zal inderdaad met matten toegedekt worden.

De vleugels gaan we op mijn machientje eerst uitsnijden en daarna beplanken.
zubehoer_24_kl.gif

dit project ga ik ook op de voet volgen. prachtg model een DG-1000. maar die PUR alleen kost toch al een fortuin? of is dat niet meer zo duur?

je zou bijna een echt gaan bouwen :-P

Zonder motor zou je bijna een echte lier nodig hebben om het ding boven te krijgen 8O

Ik neem ook een abonnementje

Rol@nd, is de bouwers van plan om meerdere rompen te produceren uit deze mal. Het word een prachtige plug, maar dan moet de mal nog gemaakt worden en daarna pas de romp. Tegenwoordig bieden Rosenthal en Gewalt dergelijke rompen aan voor prijzen waar je ze zelf niet voor kan maken en laat staan de kwaliteit. Dus prachtig project maar vanwaar de keus voor deze intensieve methode?

Alex Söntgerath zei:
Rol@nd, is de bouwers van plan om meerdere rompen te produceren uit deze mal. Het word een prachtige plug, maar dan moet de mal nog gemaakt worden en daarna pas de romp. Tegenwoordig bieden Rosenthal en Gewalt dergelijke rompen aan voor prijzen waar je ze zelf niet voor kan maken en laat staan de kwaliteit. Dus prachtig project maar vanwaar de keus voor deze intensieve methode?

Waarschijnlijk omdat ze als hobby "modelbouwen" hebben ! :wink:

Rol@nd zei:
Eerst werd de vorm van een 3 meter DG-1000 overgehaald door om de zoveel centimeter een afruk te maken met een stuk soldeertin. Deze vormen werden overgetekend op stukken papier. Na de volledig romp op deze manier opgetekend te hebben, zijn ze met het stappeltje A4-tjes naar het copycenter gegaan en daar alles 200% laten vergroten.

Hoi Roland,

Hoe gaat dat maken van die afdrukken nu precies in het werk? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

PS - Zeer interessant project!

Mvg
Arthur

Ik ga het ook volgen.
Maar snap ook de keuze van zelf zo enorm veel kosten maken voor een kist die er al is.
Het had mij mooier geleken om hem nog verder te vergroten 11 meter is een mooie maat voor een ktw
De gewichts verhoudingen komen dan veel mooier uit.
En je heb dan een afmeting waar Nederland nog niet vol mee hangt.
Maar wel veel succes met de bouw toegewenst.
Ik ga met intresse vooral de bouw van de mallen volgen.
Hopelijk komen er veel foto's :yes:

Back