Bij ons op de club zijn 2 broers begonnen met de bouw van een DG-1000 met een spanwijdte van maar liefst 7 meter.
Zelf ben ik niet zo op de hoogte wat betreft zwevers, maar ik vond het zo'n interessant project dat ik het de moeite vond om er een verslag van te posten.
De bedoeling is de romp uit polyester op te bouwen. Dus van oermodel naar mal naar eindprodukt.
Maar hoe maak je een oermodel dat perfect op schaal is van de DG-1000, symetrisch is en een vloeiende stroomlijn heeft?
Er werd gekozen het oermodel uit hout op te bouwen.
Eerst werd de vorm van een 3 meter DG-1000 overgehaald door om de zoveel centimeter een afruk te maken met een stuk soldeertin. Deze vormen werden overgetekend op stukken papier. Na de volledig romp op deze manier opgetekend te hebben, zijn ze met het stappeltje A4-tjes naar het copycenter gegaan en daar alles 200% laten vergroten.
Toen werden de vergrootte tekeningen uitgeknipt en op triplex plaaten geplakt. Daarna werden deze in de juiste vorm gezaagd en en geschuurd.
Alle spanten werden netjes achter elkaar geplaats in een verhoudng van 2/1 zoals deze waren afgetekend. Nu moest de buitenkant van de romp tot stand komen door de buienkant van spanten van latjes te voorzien. Menig uren, potjes zap, en activator later kregen we al een beeld van een romp.
Het valt niet mee om zo'n joekel van een romp te hanteren. Er werd daarom een speciale ophanging gebouwd, waarin de romp om zijn as kan draaien zodat ze overal goed bij kunnen. Deze ophangen is trouwens ook voorzien van wieltjes zodat hij makkelijk verplaatsbaar is.
Uiteraard moet het oermodel nog 'geboetseerd' worden om een glad en gestroomlijnt geheel te krijgen.
Hiervoor werd het model opgevuld met PUR-schuim.
Om niet de hele romp te moeten vullen met PUR zijn er blokken piepschuim geplaatst.
Ik heb gehoord dat er ondertussen al heel wat geschuurd.
De foto's hiervan zal ik dit weekend wel krijgen en worden dan uiteraard gepost.
Hier krijg je goed zicht van het formaat van het project.
Alleen al het ontwerpen en berekenen zorgt voor een aardig dossier.
De zwever zal voorzien worden van een 3000 watt motor die zijn 'sap' uit 32 cellen 3200 mah NIMH krijgt.
De prop wordt een 23/12.
Deze zal bovenop de zwever komen en in tweede fase zal het de aandrijving inklapbaar moeten worden.
Om meer te weten te komen over trekkracht, toerental en verbruik van deze combinatie loopt er parallel een test-project in ons clublokaal.
Zelf ben ik niet zo op de hoogte wat betreft zwevers, maar ik vond het zo'n interessant project dat ik het de moeite vond om er een verslag van te posten.
De bedoeling is de romp uit polyester op te bouwen. Dus van oermodel naar mal naar eindprodukt.
Maar hoe maak je een oermodel dat perfect op schaal is van de DG-1000, symetrisch is en een vloeiende stroomlijn heeft?
Er werd gekozen het oermodel uit hout op te bouwen.
Eerst werd de vorm van een 3 meter DG-1000 overgehaald door om de zoveel centimeter een afruk te maken met een stuk soldeertin. Deze vormen werden overgetekend op stukken papier. Na de volledig romp op deze manier opgetekend te hebben, zijn ze met het stappeltje A4-tjes naar het copycenter gegaan en daar alles 200% laten vergroten.
Toen werden de vergrootte tekeningen uitgeknipt en op triplex plaaten geplakt. Daarna werden deze in de juiste vorm gezaagd en en geschuurd.
Alle spanten werden netjes achter elkaar geplaats in een verhoudng van 2/1 zoals deze waren afgetekend. Nu moest de buitenkant van de romp tot stand komen door de buienkant van spanten van latjes te voorzien. Menig uren, potjes zap, en activator later kregen we al een beeld van een romp.





Het valt niet mee om zo'n joekel van een romp te hanteren. Er werd daarom een speciale ophanging gebouwd, waarin de romp om zijn as kan draaien zodat ze overal goed bij kunnen. Deze ophangen is trouwens ook voorzien van wieltjes zodat hij makkelijk verplaatsbaar is.

Uiteraard moet het oermodel nog 'geboetseerd' worden om een glad en gestroomlijnt geheel te krijgen.
Hiervoor werd het model opgevuld met PUR-schuim.


Om niet de hele romp te moeten vullen met PUR zijn er blokken piepschuim geplaatst.


Ik heb gehoord dat er ondertussen al heel wat geschuurd.
De foto's hiervan zal ik dit weekend wel krijgen en worden dan uiteraard gepost.


Hier krijg je goed zicht van het formaat van het project.


Alleen al het ontwerpen en berekenen zorgt voor een aardig dossier.
De zwever zal voorzien worden van een 3000 watt motor die zijn 'sap' uit 32 cellen 3200 mah NIMH krijgt.
De prop wordt een 23/12.
Deze zal bovenop de zwever komen en in tweede fase zal het de aandrijving inklapbaar moeten worden.
Om meer te weten te komen over trekkracht, toerental en verbruik van deze combinatie loopt er parallel een test-project in ons clublokaal.


