Bouwverslag d'Halve Maen

Hoi Modelbouwers,

Sinds kort ben ik met pensioen.
Vroeger heb ik, naast modelzweefvliegtuigen, ook diverse houten jachten en vrachtschepen gebouwd.
Vorig jaar heb ik het houten bouwpakket van het Osenbergschip gebouwd, zie mijn profielfoto.
Het werken met echt hout om een schip te bouwen sprak me weer aan.
Gelet op de beschikbare ruimte om het schip neer te zetten en de mate van detaillering (1:30), kwam ik, voor mijn nieuw bouwproject, uit op de Modelbouwer tekeningen en beschrijving van de "d'Halve Maen".
De tekeningen en beschrijving stammen uit 1949.
voorblad beschrijving.jpg

Na bestudering van de tekeningen had ik een aantal vragen die ik 2 juli op deze website heb geplaatst onder het kopje "d Halve Maen advies".
Vooral Stephan heeft goed advies gegeven om de tekeningen beter te kunnen begrijpen.
Stephan heeft ook een link gegeven naar een virtueel 3D model.
Spelen met het 3D model verhelderde, voor mij, de bouwwijze van zo'n historisch schip.

De komende dagen verwacht ik wat meer te laten zien van de bouw.

Bertus.
 
De kanons.

Op d Halve Maan staan 6 kanons.
Vanaf tekening heb ik die in 3 D gemodelleerd en omgezet in een printbestand.
Vlak voor mijn laatste werkdag heeft een collega die kanons geprint.
De resolutie van zijn printen was ongeveer 0,3 mm.
Je ziet dus alle lagen van het printproces.
Na wat vijlen en schuren zijn de kanons redelijk glad geworden.
De kanons zijn in groen geprint.
Met een mengsel van bruine en zwarte verf over die groene ondergrond krijg je het idee van een "geroest" bronzen kanon, met een mooi patina.
kanons productie.jpg


Op het broekstuk zit een wapenschild.
Hier wilde ik een paar letters op laten printen.
Maar de letters waren te klein om fatsoenlijk te kunnen printen.
Weet iemand kleine +/- 1.5 mm gouden letters, die ik op dat wapenschild zou kunnen plakken?

Morgen weer een stukje.

Bertus.
 
Weet iemand kleine +/- 1.5 mm gouden letters, die ik op dat wapenschild zou kunnen plakken?
Je zou kunnen proberen om met een printer dit op iets dikker papier te printen. Uitsnijden en op het kanon plakken. Daarna het papier (dat steekt dan erbovenuit) met goudverf aan te tippen. Zo heb ik de versiering op mijn Spaans Galjoen redelijk netjes gekregen. Iets groter dan 1,5 mm. Maar met een vergrootglas/loep, geduld, vaste hand en een X-acto mesje moet dit kunnen. Het proberen waard. Lukt het niet, dan kijken bij de plastic modelbouw, die maken decals zelf.
 
Heren, bedankt voor jullie advies.

In Weert zit een stichting die zich tot doel stelt om het hout van lokaal gekapte bomen een zinvolle, liefst lokale, bestemming te geven.
Bij de houtvoorraad van die stichting kun je hout uitzoeken.
Volgens de beschrijving van d Halve Maen, heb ik 8 mm dik eikenhout nodig voor de spanten en 12 mm breed lindenhout voor de beplanking.
Na wat zoeken hebben we twee geschikte stukken hout gevonden.
Ze werden ter plaatse tot plankjes gezaagd.
Het hout had al een paar jaar buiten in de droogschuur gelegen, dus echt drogen was niet meer nodig, maar toch leuk.

hout uitzoeken.jpg


Wordt vervolgd.

Bertus.
 
De kanons zijn zwartig
Voor de belettering zit ik nu aan het volgende te denken.
In PowerPoint het wapenschild modelleren.
Daarna de tekst, in de gewenste opmaak, in het wapenschild plaatsen.
Hierna het geheel op zwart papier printen.
Schildjes uitknippen en op de kanons plakken.
In het weekeinde wat zwart papier gaan kopen.

Wordt vervolgd.

Bertus.
 
Spanten maken.

Op de tekening van d Halve Maen staan de vijf hoofdspanten en een paar boeg- en een hekspant.
Op de voor mij normale manier ga ik die spanten maken.
Het spantprofiel neem ik over op patroonpapier (gebruikelijk voor kledingpatronen).
Hierna het patroonpapier lijmen op de 8 mm dikke eikenhouten plankjes.
Op de figuurzaag het buikstuk, zitters en oplangen, iets te groot, uitgezaagd.
Vervolgens de onderdelen aan de maat gevijld, regelmatig controleren op tekening.
Van de originele, bruinige, tekeningen had ik een paar kopiën gemaakt op vormvast papier.
Uit zo'n kopie een spant uitgeknipt en met huishoudfolie omkleed op een plankje gelegd.
Het buikstuk op de plank geklemd, oplangen er tegenaan geplakt en zitters er bovenop geplakt.

lijmen spanten.jpg

(vijl is wat minder scherp)

En dat nu nog doen voor de andere vijf hoofdspanten en de ongeveer 25 tussenliggende spanten.

Wordt vervolgd,

Bertus.
 
Het stofmonster doet zijn best zo te zien. Mooie aanpak.
Tip voor het schuren, een vijl is prima, maar raakt snel verzadigd doordat het hout in de groeven gaat kleven. Je kan ook schuurplankjes maken van hout of aluminium. Bijv. de roerstaven die je voor verf gebruikt. Die zijn van beuken en vrij stevig. Dubbelzijdige tape erop en dan schuurpapier ertegen aan. Je kan verschillende grid nemen. Werkt goed. Zelfs een bezemsteel stuk voor de ronde vormen kan.
 
Hoi Stephan,

De vijl zelf is wel scherp, maar hij staat niet scherp op de foto.
Ik heb zo'n messing staalborsteltje om het hout uit de vijl te verwijderen, zodat hij niet verstopt raakt.

Hoi JanZwart,

Bedankt voor je advies.
Op de tekening heeft iemand de spanten al wat dikker gemaakt aan de binnenkant om na het schuinvijlen nog voldoende "vlees" over te houden.
Voor de tussenspanten gaai ik ook uit van de grootste materiaalbreedte.
De beschrijving geeft ook aan hoe de schuine kant, zwei noemen ze het daar, te maken.
Als timmermanszoon heb ik een zwaaihaak om afschuiningen over te nemen.
Zwaai en zwei zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

Wordt vervolgd.

Bertus.
 
Spantjes.

De eerste acht spanten, zoals die op tekening staan, zijn klaar.
In tegenstelling tot de oude bouwwijze, heb ik de oplangen ook al aan de zitters vastgelijmd.
Dekbalken ontbreken nog om de binnenbetimmering nog aan te kunnen brengen.

8 hoofdspanten.jpg


In het echte schip zitten er zeven tussenspanten tussen de hoofdspanten.
In de beschrijving, en op tekening, wordt aangegeven om slechts drie tussenspanten tussen de hoofdspanten te plaatsen.
Van deze tussenspanten zijn geen doorsneden beschikbaar op de tekeningen.
Nu ben ik bezig om, op basis van de gegeven hoogtelijnen van het schip, de dwarsdoorsnede van de tussenspanten uit te zetten, tussen de gegeven doorsneden van de hoofdspanten.
Daarna weer de tussenspanten uitzagen en gaan verlijmen.
Het wordt intussen ook tijd om de kiel te gaan maken en de spanten op te richten op de kiel om een beter zicht te krijgen hoe het schip er uit gaat zien.

uitzet tussenspanten.jpg


Wordt vervolgd.

Bertus.
 
Back
Top