Bouwverslag Dolphyn van Corel 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Konijn, 21 jan 2013.

  1. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    Hallo, ik heb mij zojuist aangemeld op het forum. Ik heb vorig jaar de kit van Corel Dolphyn gekocht en ben er toen ook mee begonnen. Toen heeft hij een tijdje stilgelegen omdat de tuin, mijn ouders en schoonouders en zo nog wat meer, veel aandacht vroegen. Nu het sneeuwt en vriest is het een mooie gelegenheid verder te gaan waar ik ben opgehouden. Op zoek naar wat tips bij het bouwen kwam ik op dit forum terecht. Ik heb al heel wat dingen gezien waar ik wat aan heb. Ik verheug mij op de verdere bouw.
    Ik ben een vrouw van 50 jaar in Noord-Holland. Ik vraag me af of er meer vrouwen met deze hobby bezig zijn. Mijn naam is Karen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2013
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Welkom en uhh voor zover ik weet op dit moment de enige vrouw in dit forumdeel en waarschijnlijk op het hele forum. Daar zullen ze in de 17e eeuwse gelagkamer raar van opkijken. Maar waarom ook niet, het is een mooie hobby, en hier is veel info te vinden!
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    welkom en je bent zeker niet de enige dame die historise schepen bouwt hoor.
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Ook van mij een hartelijk welkom op dit forum, enneeeh, ik denk ook dat je de enige vrouw bent, in ieder geval op dit forumdeel.
    Ik zou zeggen start een bouwverslag, en bij vragen helpen we je graag verder, er zitten hier genoeg mensen met de nodige kennis.

    Germt
     
  5. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Hartelijk welkom, als je uit noord holland komt dan is dat misschien niet ver van Alkmaar en kunnen we samen kijken en kan ik je misschien live helpen met bouwen hoewel ik zelf ook nog veel moet leren.

    gr. Ruud
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    welkom! we zijn erg benieuwd naar foto's. :D
    we helpen je graag
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ook namens mij welkom. Ik vind het altijd wel prettig een voornaam te weten, want ik ga mensen niet met hun forumnaam aanspreken.

    Communcatie loopt dikwijls een stuk vlotter als er foto's of illustraties ter ondersteuning gebruikt worden. Je moet het een keer gedaan hebben, en dan is het heel simpel. In deze link vind je instructies om dat te doen. In eerste instantie, als het gaat om foto's die je op je pc hebt staan, volstaat het om het filmpje te bekijken dat in het begin van de link staat.

    Mooi model, de Dolphyn. Daar zal je als beginner een behoorlijke kluif aan krijgen:

    [​IMG]

    Er heeft zich iemand de afgelopen weken aangemeld die haar ook bouwt of gaat bouwen. Ik ben alleen vergeten wie dat was, een falend korte termijn geheugen of zelfs een Alzheimer light zullen we maar zeggen. Maar we komen er wel achter!!!

    Veel plezier, zowel met de bouw als met het forum. Zoals al gezegd, een bouwverslag starten, dan kan je daar je vragen kwijt en krijg je zeker antwoorden.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Volgens mij kun je de titel "nieuw hier" ook wijzigen naar de naam van je te bouwen schip, bij voorkeur met de schaal erbij.
    Op die manier kunnen we haar makkelijk terug vinden;)

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2013
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat kan inderdaad. Je moet dan naar je eerste bericht gaan, en rechts onder op de "Edit" knop drukken. Dan krijg je het tekstbericht waarin je dan kunt wijzigen, maar niet de titel. Daarvoor moet je dan eerst rechts onderaan op "Meer Opties" klikken. Dan krijg je een scherm waarin je zowel de tekst van het bericht als de titel kunt wijzigen. Bijvoorbeeld "nieuw hier" wijzigen in "Bouwverslag Dolphyn van Corel schaal 1:50".

    Groet,

    Ad
     
  10. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ook vanuit Harderwijk welkom op dit mooie forum.
    Als je 'n bouwverslag start, het liefst met foto's erbij ter verduideling is er hier altijd wel iemand die je verder kan helpen.
     
  11. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Welkom leuk dat er ook een vrouw in deze hobby is geintresseerd is:thumbsup:
    Hopelijk zal er meerdere bij komen.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  12. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
  13. johnboy

    johnboy

    Lid geworden:
    7 nov 2011
    Berichten:
    109
    Locatie:
    maastricht
    Welkom hier inderdaad op dit mooie forum met veel tips en triks ;)
     
  14. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    Hoi Ruud, Ik woon in Schoorl, dus dat is bijna om de hoek. Ik hou je aanbod warm. Lijkt me erg leuk om iemand in de buurt te hebben die me kan helpen.
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Mooi gedaan, topictitel veranderd, zo houden we het overzicht wat er zoal gebouwd wordt:cool:
    Als je nog foto's plaatst, dan kunnen we verder.
    En nog een tip, als je het even niet weet, éérst een foto plaatsen van een dry-fit situatie en de bijbehorende vraag stellen, zodat we kunnen zien wat het probleem is.
    En zoals Ad al zei, graag een aanspreek naam, praat wat makkelijker als je aan te spreken met Konijn:confused:

    Germt
     
  16. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    Hoi Germt,

    mijn naam is Karen. Dan is dat ook maar geregeld. Ik zal binnenkort wat foto's maken. En bedankt voor de tip, ik zal er proberen aan te denken. Over het algemeen ben ik geneigd om te snel van stapel te lopen, dus dat kan nog wel een lastige worden. Maar je hebt wel gelijk..
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Mooi Karen, dat praat makkelijker.
    Te hard van stapel lopen, daar hebben we allemaal wel eens last van, we zijn soms geneigd om snel resultaat te zien, dus geduldig zijn, dan voorkom je een hoop fouten en vooral problemen die later niet meer herstelt kunnen worden.
    Foto's? graag; kunnen we even kijken hoe ver je nu bent.
    En gewoon je vragen stellen hé;)
    Mocht je meer willen weten, heb ik een USB stick met diverse boeken in PDF formaat, waar je een hele boel informatie uit kunt halen.
    Vooral het boek "Historische Scheepsmodellen" van Von Mondtfeld is zeker de moeite waard, en wordt door velen van ons gebruikt, en geeft een goede uitleg van de scheepsbouw in de 17e Eeuw met alle gegevens die je kunt gebruiken.
    Het ligt er maar aan hoe ver je in details wilt gaan.

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2013
  18. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    historie van de bouw

    Ik was al lang geinteresseerd in de geschiedenis van de scheepvaart. Voor wat betreft de modelbouw heb ik jaren ervaring met modelspoortreinen en dan met name de gebouwen. Verder heb ik zelf een poppenhuis van hout gebouwd en daar ook diverse meubeltjes van hout voor gemaakt. Toen ik vorig jaar aan mijn neus moest worden geopereerd en ik wist dat ik poosje thuis zou zijn, heb ik besloten nu toch de stap te maken naar een schip. Omdat de modelbouwwinkel een geringe keuze had, is het de Dolphyn geworden. Ik heb er overigens geen spijt van, want hij is mooi. Maar misschien wat moeilijk voor een beginner in de scheepsbouw.
    Ik ben er vorig jaar dus mee begonnen. Het laatste wat ik toen heb gedaan was een begin met de eerste beplanking. Nu heb ik hem dus weer uit de mottenballen gehaald en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik het helemaal verkeerd had gedaan. Toen heb ik een radikaal besluit genomen: alles er weer af! Ik was van plan om een paar foto's te plaatsen van hoe hij nu is, maar de accu van mijn camera is leeg, dus die moet eerst laden. Waar ik nu dus wel advies voor nodig heb, is hoe ik moet beginnen met de 1e beplanking. De beschrijving is niet erg duidelijk. Dus als iemand een idee heeft...
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is het lastige met beplankte scheepsrompen, Karen, je begint dus eigenlijk met het moeilijkste aspect van het bouwen van een scheepsromp.
    Ik zou zeggen: laat eerst even zien hoe het skelet (kiel + spanten) er nu voor staat, dan kunnen we wellicht wat adviezen geven.
    Ik vermoed dat de Dolphyn een dubbele beplanking heeft?

    Groet,

    Ad
     
  20. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    foto's

    Hoi Ad,

    de Dolphyn heeft inderdaad een dubbele beplanking. Ik heb inmiddels 2 foto's gemaakt van de stand van zaken nu:
    [​IMG] [​IMG]
    Ik heb van Rob2 een handleiding gekregen en daar ben ik al heel wat wijzer van geworden. Ik ga nu eerst eens lekker meten en rekenen en proefstukken maken van papier oid om een en ander uit te proberen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina