Bouwverslag duw-sleepboot

Ook ik ga het maar eens proberen, ik ben begonnen met de bouw van een sleep-duwboot. Zonder spanten plan, ik vaar zelf op een sleepboot en ik ga wel op zoek naar spanten als ik het niet meer weet:eek:
Ik ben verschillende bouwverslagen aan het lezen, en vol bewondering over een hoop projecten, vooral de invalshoeken van andere lezers zijn vaak praktisch.
Het zal soms even duren voor ik weer post, want ik vaar week op- week af. Dus ben om de week thuis, en er zullen vast niet altijd vorderingen zijn.
 
Welkom op het forum , weer een binnenvaartschipper erbij!
ik ben ook wel benieuwd wat je gaat bouwen ??

succes , Brandaris
 
eerste bouw

Ik bouw niet echt een bestaande boot na,
Ik wil van beide boten de pluspunten in het ontwerp combineren.
Duwboten varen niet goed op zich zelf, en sleepboten zijn onstabiel.
Ik wil de voordelen van beide modellen proberen te combineren, van der wees heeft een boot, waar hij nog het meeste op gaat lijken.
Een dubbelschroever voor goed manouvreerbaarheid, een spitse kop, zodat hij ook alleen goed kan varen, en een dubbele duwknie, zodat hij fatsoenlijk kan duwen.
 
foto's

14112009102.jpg
14112009103t.jpg
 
middensektie

14112009104.jpg


Ik ben met het middengedeelte begonnen, waar de motoren, de accu's en de electronica. Ben met 9 mm begonnen te bouwen, ga voor de rondingen en de overhangende kop 3mm gebruiken, ivm buigbaarheid
 
Laatste foto

14112009107z.jpg

Zo zijn we weer bij, zover ben ik met bouwen ook.
Schroefassen erin. Die grijze pijpen die er op staan zijn om de bekabeling naar de servo's te krijgen. Ik weet nog niet zo goed wat ik met de roeren aan wil, mischien gewoon de roeren achter de schroef. Misschien zet ik ze ook nog wel voor de schroeven. ivm achteruit varen.
De motoren zijn een beetje aan de zware kant, maar die had ik nog liggen van de tito neri, beetje zonde om te laten liggen.
 
update

Gisteravond even lekker aan het rommelen geweest om het achtergedeelte netjes te krijgen. Ik zit nog een beetje te klooien om genoeg ruimte te houden voor de roeren, en toch sterk genoeg om de opwaartse druk te dragen.
15112009108h.jpg
 
Goedemorgen,

We zien steeds meer vorm komen erin

Bent u er al uit of er ook nog flenking roeren opkomen? Dan is die wel heel wendbaar en vaart ook leuk.
Vriend van me heeft dat op zijn duwboot gebouwd, en ook beide motoren apart bedienbaar. die kan schrijven met zijn boot.

Ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien, het idee vond ik al leuk toen ik het las.

Succes met de bouw.
 
he Goof

moeten we misschien denken aan de Geertruida van der wees?
deze voldoet naar mijn idee het meest aan jou omschrijving.
ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken.

gr michiel
 
reactie

bedankt voor de reacties,
stephan, het was inderdaad wel de bedoeling om flenking roeren eronder te bouwen. het zal alleen wel een hele wirwar van stangen worden.
Het idee was om achter iedere schroef twee roeren te maken, dus die vier met elkaar verbonden. en vier roeren aan de voorkant van de schroeven voor het achteruit varen en manoevreren. deze wil ik waarschijnlijk twee aan twee sturen.
Even by the way, ik heb met veel plezier jouw bouwverslag zitten lezen, succes met de bak van je koppelverband;)
En de motoren worden vanzelfsprekend apart schakelbaar, wat is anders het nut van een dubbelschroever?
En michiel, losjes afgeleid van de geertruda, ik heb heel veel ideeen in mijn hoofd, en wil de boot zo multi functioneel mogelijk houden, dus wel een ronde kont ivm slepen ( de geertruda is vierkant)
 
Ik zal eens een foto, zoeken en anders maken van het roerwerk van die duwboot van een vriend van mij.

Kan zijn dat die foto ook al in mijn album staat (zie me naam) En anders laat ik die wel zien, mocht u het handig vinden.

Dank u, daar ben ik inderdaad nog mee bezig, me schip vaart ondertussen al een tijdje, daar komen hier en daar nog wat details op. De bak ben ik op het moment meer mee bezig.
 
ja ken m zie m nogal es schuiven rondom Dord.
maar waarom wil je eigenlijk je kont rond houden? qua slepen zie ik niet echt extra veel nut, alleen dat het wat meer nostalgisch "mooi'' lijkt, en ken ook niet echt veel boten met een ronde kont, dubbelschroefs en met flanking roeren.
is natuurlijk je eigen interpetatie, maar waarom?
en heb je ook al een plan hoe je opbouw eruit gaat zien?

Michiel
 
anders

Ik wil graag iets bouwen wat net iets anders is.
De ronde kont was vroeger bedoeld om altijd goed de trossen van de zeeboten enz aan te kunnen pakken.
En ik vind het inderdaad mooier. het is niet naar bedoeld, maar ik wil geen boot als dertien in een dozijn, dus probeer ik iets anders dan wat ik steeds al om me heen zie. duw bote zijn er genoeg, maar een duwboot zonder bak vaart voor geen meter, dat is in het echt al zo, laat staan als model.
En sleepboten zijn over het algemeen nostalgisch gebouwd, terwijl er in de
vaart nog maar weinig boten zijn te vinden zonder duwkop.
Dus ik wil er een beetje hedendaagse swing aan geven.
En wat is er nou leuker dan je eigen stempel op een boot zetten.

Helaas vandaag weinig tijd gehad, dus ook nog geen nieuwe foto's. En morgen voor een weekje naar boord, naar de echte scheepswerf!
 
onze duwboot vaart los anders als de malle

dealinaligtindelemmeraa.jpg


deilanavoorinspectieopd.jpg

met schottels (jastrams)

ik geloof graag dat duwbootjes van (LxB) 13m x 9m beroerd varen...
ook hadden we met onze vorige duwboot geen probleem met varen

4104701615ifr8.jpg


gr. Jeroen
 
Jeroen.
een omgebouwde monopool sleepboot geeft over het algemeen ook niet veel problemen met los varen, zolang de in het water de originele vorm behouden blijft.
als je van de duwsteven een dichte vierkante kop maakt is het gelijk niet meer vooruit te branden(ten opzichte van pk,s) of gaat ie zoeken en stuur je je een ongeluk.
 
Maar er mag ook wel gezegd worden dat de meeste dusdanig verbouwd worden dat ze niet eens echt herkent meer worden..!

Der varen zoveel omgebouwde SLEEPBOTEN die omgebouwd worden en het model is helemaal weg..

Is het zonde...? Of is het zo`n schip een 2de leven geven?
 
Maar er mag ook wel gezegd worden dat de meeste dusdanig verbouwd worden dat ze niet eens echt herkent meer worden..!

Der varen zoveel omgebouwde SLEEPBOTEN die omgebouwd worden en het model is helemaal weg..

Is het zonde...? Of is het zo`n schip een 2de leven geven?

Dat gebeurd bij vrouwen ook wel eens
Als dat je ze helemaal niet meer herkent hoor
mvg
Frederik
 
haha,
die monopool is onder water eigenlijk nog hetzelfde, top. ong 21 km/h
en die laatste loopt ongeveer 24,5 km/h
met dat sturen valt wel mee, hebben een goeie piloot erop :o
gr. Jeroen
 
Back
Top