Bouwverslag Duwboot / werkschip

Goedeavond,

Bij deze dan het bouwverslag van de Duwboot / Werkschip / Multi purpose offshore support vessel

Al enige tijd liep ik met het idee om een vartuig te bouwen, waarmee ik van alles kon doen en wat ook goed zou passen bij de Mailline tanker.
Ik had lange tijd geleden een het Duwvaartboek gekregen waarin een foto in stond van de F26 van Stevin baggeren, en dat ontwerp vondt ik er leuk uit zien. Wel een duwboot, maar toch ook weer niet !
De F26 heeft nog enige tijd gevaren als Marten, maar ligt helaas al weer bijna 10 jaar op de bodem van de Oceaan.
Toen hier in de haven een paar weken geleden de Neptunus lag van Noordhoek, begon het weer te kriebellen, zoiets moest het worden.

Daar ik het schip ook in wil zetten samen met de Tanker, ben ik aan het ontwerp gaan rommelen, en heb het zo iets groter gemaakt als het origineel, en daardoor ook wat stabieler. Tevens heb ik wat ideeen opgedaan op de website van Damen Shipyard, met name bij hun Multicat's

Het is de bedoeling dat er ook een kraan wordt gemonteerd, zodat ik een container of zoiets aanboord van de tanker kan zetten

Groet,
Andre

MPOSV%201.JPG

Op deze foto staat de binnezijde in de G4, naast de romp ligt de buiten ring van het dek, en daarnaast het normale dek. Het normale dek komt te liggen op een goot, waardoor overkomend water afgevoerd kan worden, en niet rechtsstreeks het schip inloopt

MPOSV%202.jpg

De vorderingen tot op heden. Links voor is nog net de voet van de kraan te zien

Groet,
Andre

Hoi André,

Dat ziet er weer uit als een leuk project :D en ik ga het project zeker volgen, maar waarom niet de Smit Bever? die heeft ook zo'n beetje alle ingrediënten die je noemt :D.

Groetjes, Danny.

Smit.Bever@jmarechal.21.07.06.JPG

de opbouw lijkt er niet veel op... maar het heeft inderdaat veel weg van de door jou opgenoemde punten.

maar ik zou zeggen: ga verder met deze want het begin ziet er goed uit! ;)

Vindt het wel een interessant gegeven.
Wordt er uberhaubt wel eens een container (of wat dan ook) aan boord van een tanker geladen?
Komt zo'n duwboot ook wel eens op de oceaan?
Zo ja, dan zal ik dit draadje in de gaten houden.

Greetings,
Luit
(ps die m@illine tanker ziet er strak uit)

@ Danny, ik vindt dat inderdaad een leuk bootje, maar 1:50 blijft daar nog maar 50 cm van over, en dat wordt me net iets te klein

@ Luit, Tanker verdagen ook nog wel een op de kust hoor, en dan is het toch mooi als de bergingsploeg een container met materialen aan boord kan zetten ! Bootje kan door het bergingsbedrijf zijn overgenomen van een baggermaatschappij !
Met beetje fantasie en je komt al een heel eind

Zoals al eerder aan gegeven is het idee voor die schip voort gekomen uit de afbeelding van de F26, zie foto hier onder

F26.jpg

Foto: Duwvaart J.G. Jansen / W. van Heck

deze serie bestond uit 3 schepen : F26, F27 en F28
De F26 is vergaan in Braziliaanse wateren, en de F27 is op weg nar Bahrein gezonken. Hoewel niet regelmatig, staken deze scheepjes dus wel eens de oceanen over, maar waren vooral in kustgebieden werkzaam.
Vooral de Duwjukken, maken dit tot een duwboot trouwens !.

Verders heeft het volgende scheepje model gestaan, voor dit project :
ukdsealion.jpg

Foto:www.shipphotos.co.uk

Het idee van de kraan stond me ook wel aan, alleen zal ik er geen Knuckle boom crane opzetten, gewoon een vaste giek doet het ook wel

Het leuke van dit alles is dat ik met 2 fotoos en een eigen gemaakt schetsje aan de slag ben gegaan, en verders mijn fantasie de vrije loop kan laten.
Even geen gehannes met tekeningen, dat komt later wel weer !

Groet,
Andre

ga je binnenkort hem in het water testen?? ben erg benieuwd naar het aanzicht!

Thanks voor de info Andre.
Ziet er toch niet "oceaan-waardig" uit zo'n duwboot.
Maar ik zal je draadje in de gaten houden, want het ziet er weer strak uit!

Greetings,
Luit

ik ben zelf ook al aan het denken geweest hierover, tot nu toe altijd gestopt bij de berekening.

Mijn probleem is dat bij het gebruik van een grote schroef, het onderwaterschip te diep komt en daardoor de hele zaak te zwaar is voor makkelijk te transporteren.

Patrick

Andre je schrijft het zelf al dat de boot vergaan is het zijn geen boten voor zeegang.
Bij mooi weer kan het je kan met een binnenschip naar Engeland varen maar niet met Windkracht 5 a 6 om maar even een voorbeeld te noemen.

Andre Meere zei:
@ Jan Vos,
Ja dus, maakt dat voor het model iets uit ?

Groet,
Andre

Zolang je niet van plan bent om naar bijv. Hull te varen, maakt het niets uit :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:

Greetings,
Luit

Hi Jasper,

ik heb voor de zij wanden 5 mm Triplex gebruikt, en voor alle andere delen 10 mm multiplex.
Binnen in buitenzijde zijn na het verlijmen in de G4 gezet van Voschemie, en aan de buiten zijde is nog een laagje polyesther aanbracht, met 80 gram/m² glasvezeldoek.

Khout voor de zijkanten had ik nog liggen, dat 10 mm plaatje heb ik bij de doe het zelf zaak gehaald, gewoon gevraagd naar een stukje resthout
Kosten € 2.00

Groet,
Andre

Hey;
Welke motoren en schroeven wil je gaan gebruiken op deze boot?
Zelf ben ik bezig aan een landingsboot(lcm 6) schaal 1/16 om mijn tank over het water te vervoeren.
Ik ben iets langer(+- 1m16 maar voor de rest kloppen de maten(br en diepgang) ongeveer.
Het is ook een rechte doosromp met 2 schroeven van ongeveer 42mm,met een roerblad erachter.

Groetjes

Marc

F.van.Gent zei:
@Marc

(lcm 6) :oops:

Dit zal wel niet kloppen denk ik :cry:
mvg
Frederik :D :D

Hallo dhr van Gent,

LCM 6 is het modeltype. LCM staat hier voor Mechanized Landing Craft. Ik weet het volgorde klopt niet. Heb ff een afbeelding voor u gegoogled.

lcm6_lrg.jpg

Back