Bouwverslag Duyfken van Kolderstok - een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door keez ookwel kees, 19 dec 2018.

  1. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    8A1E3D57-304C-4C42-A3E2-C8BE6C939B3D.jpeg 27EF8687-433C-47D7-B082-958A5D215CDC.jpeg Vandaag kreeg ik via de post een wel heel bijzonder cadeau van een goede vriend. Hij zal gedacht hebben “Kees moet eens naar de basis van de modelbouw”. Want hoewel dit mijn eerste houten model wordt, heb ik de nodige modelbouwervaring in plastic, scratch built en 3d geprinte (zelf getekende) modellen. De verdere ambachtelijke ervaring heb ik vooral opgedaan in een leven lang maken en veranderen van alles wat ik tegenkwam, in alle schalen, inclusief schaal 1:1. Nadat ik het pakket binnenkreeg heb ik zowel de verpakking als de inhoud bewonderd. Een zeer compleet en prachtig uitgevoerd pakket, ook nog eens aangevuld met een bijboot, vier extra kanons en een verfset. Omdat ik de laatste dagen al veel plezier beleefd had aan de diverse bouwverslagen op dit forum, dacht ik daar kan ik ook mijn steentje aan bijdragen. En gezien de reacties op dit forum kan ik er zeker ook van leren. Ik kon het niet laten om vanavond maar eens wat eerste stappen te ondernemen en heb de spanten op de valse kiel geplaatst en de diverse dekken neergelegd. Ook de onderdelen van de spiegel bij elkaar gelegd. Volgende stap, de plastic fles met Bison houtlijm lokaliseren en de onderdelen verlijmen.
     
    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van harte welkom Kees. En dit wordt inmiddels een heel herkenbaar schip. Veel plezier met het bouwen en een goede zet dit hier in een bouwverslag te plaatsen. Best een aardige vriend heb jij. Een bijzonder cadeau maar ook een bijzonder aardige vriend!!
     
    *Hans* en keez ookwel kees vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum en bouw ze ``
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  4. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    D9A63CE9-E943-4FCB-AE97-6FC7280F7C17.jpeg BC3665EF-2453-4246-A265-18FD1CA972E3.jpeg 8FB3BCFE-8F2E-4C66-994A-EDC17AFCD75E.jpeg Toch nog maar even de Bisonfles gezocht (en direct gevonden, viel niet tegen) en de spanten vastgelijmd. De diverse dekken er in gelegd (als maatvoering check). En de sokkel in gebruik genomen.
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  5. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Leuk, nog een Duyfken bouwer. Welkom bij de club! Ik ben benieuwd naar je bouw.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook namens mij van harte welkom op ons forum Keez(s). Leuk scheepje om mee te beginnen en van een goed merk heb ik inmiddels begrepen! Je subtiele humor in je teksten vind ik wel aardig, dus bouw ze zou ik zeggen en als je vast loopt dan is hier altijd wel iemand die je behulpzaam kan zijn. Succes!
     
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom Kees, veel succes en bouwplezier toegewenst met je Duyfken, hier zijn er al meerder die hem bouwen of voltooid hebben dus de kennis en hulp is in ruime mate aanwezig
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    veel suc6 kees
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook van mijn kant van harte welkom op het forum. Ik had uiteraard al eerder contact met de gever van het pakket over de inhoud, en het is zeer leuk te lezen dat je het zo waardeert.
    Heb je specifieke vragen of zijn dingen onverhoopt niet in orde dan hoor ik het graag van je en proberen we het op adequate manier op te lossen.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  10. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    748C60DC-FA2B-4199-8B7F-8AE1765D0F7B.jpeg Iedereen bedankt voor de welkomstwoorden! @Hans; ja ik had wel gedacht dat jij de gever wel zou herkennen, naar aanleiding van mijn verhaal, leuk! De score van gisteravond is “klein maar fijn”.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2018
    *Hans* vindt dit leuk.
  11. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    De Kolderstok modellen zij echt, hoe zeg je dat tegenwoordig, "trending" of "viraal" op dit forum.
    Dit met name te danken aan Hans zelf, door de uitvoering van de bouwpakketten, en de actieve begeleiding en support.
    Je hebt een geweldig cadeau gekregen, veel plezier ermee.
    ik ga je volgen.. Succes.
     
  12. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Veel plezier met de bouw.
    Ga je volgen met de bouw wil de duyfken ook ooit nog eens bouwen
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    keez, welkom hier en heel veel plezier in deze tak van de modelbouw, en dit vreselijk mooie scheepje
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  14. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    71AC85A0-D5BA-4FD5-A12C-A646115DE609.jpeg 688FE411-A0A7-4AD0-B811-CE08A4F27F7C.jpeg Klein stapje verder.
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Eduard Renger en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  16. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    0CABE25A-B93A-4B04-8E60-5A16BE3C8D62.jpeg Vanavond nog even aan de bijboot gewerkt, begint wat te worden.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    17FACE16-940A-4A59-9842-ACA185E198BF.jpeg Spiegel inmiddels ook beplankt en bevestigd aan de valse kiel.
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi begin Keez, leuk bijbootje geworden. :rofl:
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    En daar ben ik het helemaal mee eens:thumbsup:
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  20. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    24B4F281-81E4-43AE-AFA7-F49397FE559E.jpeg 777B2D2F-EC1D-4894-9780-FE321266354E.jpeg 9848516D-1020-45B4-8CB9-7023CBEE6983.jpeg Ik ben even stil geweest, maar heb niet stil gezeten. Omdat dit mijn eerste houten schip is en dus wat gevoel wilde krijgen voor de “scheepsvorm” heb ik de ruimte tussen de spanten opgevuld met balsahout en dit langs de spanten in de vorm geschuurd (misschien nog één keer naschuren). Ik krijg hierdoor ook een mooi oppervlak om de planken op te lijmen en ben voor wat betreft de lengte van de planken niet meer afhankelijk van de spanten. Ik denk nog na over het onderste deel van de achterzijde. Als ik daar schuur totaan de spant dan moet ik wel heel veel van de spiegel wegschuren. Ik vraag me dus af of dit wel de bedoeling is.
     
    TIMBERWOLF, Jaques, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina