Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Hij zou trouwens ook niets lichter moeten zijn voor mijn gevoel Rob.

Mijn Talon is ook af!
Met toch de originele (zware!) pendelroer aansturing ben ik op 518 gram uitgekomen. Met alles in de zender nog op 100% heb ik op de rolroeren 24mm uitslag, hoogteroer heb ik niet gemeten want met een pendel zegt me dat niet zoveel. Hij kantelt een graad of 30 beide kanten op en dat is zichtbaar erg veel (nog niet zo erg als een Kulbutin haha)
Ik ben ook al even wezen proefgooien op mijn ingooiveldje hier om de hoek maar het is zo turbulent (door omliggende bebouwing) dat ik nog bijna niets wijzer ben. Hij lijkt heel direkt op z'n roeren te reageren, Als de wind hem bijna ondersteboven gooide kon ik hem net zo snel weer terug sturen. Maar zwaartepunt, roeruitslagen en evt. differentiatie zijn nog even een raadsel en na 4 keer gooien vond ik het wel welletjes. Lekker een andere windrichting afwachten en dan weer verder kijken.

Groeten

Justus

Laatst bewerkt:
Vanmiddag heb ik de ontvanger erin gestopt en de zaak een beetje uitgewogen. Accu is een 2S lipo, had ik toch even geen andere bestemming voor... viel nog niet mee om alles erin te krijgen, maar is denk ik aardig gelukt. Nou eerst nog ergens een paar handstartjes, en dan maar wachten op Langevelderslagweer.

Ik heb de uitslagen van het hoogteroer maar een beetje begrenst en er een dot expo op gedaan, geen gezicht zoals die hele V-staart voor- en achterover kantelde. Ailerons hebben ook flink veel uitslag maar dat heb ik maar even zo gelaten.

Laatst bewerkt:
Ja hopelijk doet hij het lekker van de helling.
Mijn spullen zijn ondertussen in Nederland maar liggen bij de douane.
Dan kan ik eindelijk verder.

Het weer speelt alleen niet mee de laatste weken! Er liggen geloof ik nu wel een hele boel Talonnetjes nerveus op zolders en slaapkamers te wachten op goede wind haha

Gisteren wilde ik mijn Talon zijn maiden geven op de Hückepäck op de club, maar toen deed de hoogteroerservo opeens gek... die stond geweldig te jutteren, dat is een raar gezicht met zo'n V-pendelroer. Dus, dat zal wel een servo wisselen worden.

Vandaag is de luchtdoop geweest!
West 3 was precies genoeg om goed in de lucht te blijven met af en toe een looping en een stall-turn (voor zover dat lukt zonder richting) Wat een heerlijk vliegtuigje zeg!! Lekker direkt op de roeren en lekker vlot. 1 tikje trim omlaag en hij begint te accelereren, 1 klikje omhoog en hij gaat klimmen. Genieten geblazen! jammer dat ik op tijd naar bed moet vandaag!!

Vandaag kwam bij ons op de club ook ineens iemand met een talon aanzetten.
Die vloog ook erg leuk.

Laatst bewerkt:
Dat maak je toch zeker zelf wel uit? ;)

Fijn kissie erbij dus!

Als je rond middernacht je bed uit gebeld kan worden i.v.m. je werk kan je niet tot 2100 blijven vliegen. Maar ik was gisteren en vandaag bijtijds ook weer klaar dus heb ik nog even lekker kunnen spelen. Gisteren stond er iets meer woei dus kon ik wat meer gekke dingen doen. Rugvlucht, rollen, draaien, loopings en F3F achtige bochtjes maken. Echt een droom!

Vanmorgen geprobeerd met mijn oude camera te filmen. De camera is duidelijk van een andere generatie en met 1 hand en 1 oog filmen terwijl je met je ander hand/oog aan het sturen/kijken bent is ook niet echt handig maar ik wilde toch even kleine indicatie geven:

EZc23U4dhRk[/media] - Talon op de slufter

Ik moet alleen mijn kleurstelling aanpassen want een paar honderd meter weg is boven en onder niet te onderscheiden, terwijl roze met ballen en rood van dichtbij een bizar contrast is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Knap hoor, filmen & sturen tegelijk... ging het op het einde nou mis of heb je hem nog gered?

Nee hoor...ging helemaal goed. Ik wilde laag voorbij komen om van boven te filmen, tijdens het voorbij vliegen kwam ik er achter dat hij al gestopt was met opnemen.
Volgende keer moet ik het doen met een goede camera waar wel een geheugenkaart in zit. (helft van het resultaat zit in de voorbereiding en die was hier nogal eeehh.....niet aanwezig zeg maar)

Laatst bewerkt:
Even over de kleuren combi,

Heb me laatst hier eens in verdiept en wat naar gezocht op het web wat nou de beste kleuren combinatie is voor onze vliegtuigen.
Volgens de meeste verklaringen die ik tegen kwam gaat het om het contrast dat we waarnemen in greyscale. Want op meer dan een paar honderd meter zien we geen kleur meer maar zwart wit zeg maar.

Er wordt aangeraden dit eerst op je pc uit te proberen en te gaan voor kleuren het maximale contrast in grayscaleweergave.

Hopenlijk heb je hier wat aan.
Rob

Dit geeft het beste contrast. Fluo geel en fluo oranje met donker blauw of paars geeft zelfs bij een ondergaande zon een zeer helder vliegbeeld.

full

Attachment browser: 25071IMG_0045-med.jpg - RC Groups

Laatst bewerkt door een moderator:
Contrast met wit is mij tot zover uitstekend bevallen. Mijn Hot Shot was Rood boven en Rood/Wit/Blauw onder en mijn Akro heeft stuurboord en bakboord op de vleugltippen van een volledig witte vleugel en beide waren perfect te herkennen..
Ik ga dus witte sierstukken op de bovenkant plaatsen, dat moet voldoende zijn.

Over het vliegen, of eerder gezegd het landen. Ik heb een voordeel gevonden van heel veel uitslag op het pendelroer. Heel langzaam naar vol up gaan resulteert in overtrokken maar rechtstandig naar beneden komen. Ik kon hem met de neus in de wind zo op het duin laten zakken, hij kwam wel hard naar beneden maar de landing is nog steeds minder ruw dan op de helling landen (met een karrewiel als mogelijkheid) en veel minder ver lopen dan beneden op het strand landen

Laatst bewerkt:
Heel langzaam naar vol up gaan resulteert in overtrokken maar rechtstandig naar beneden komen.
Tja, dat is vergelijkbaar met de thermiekrem van de vrijevlucht zwevers vroeger (stabilo klapt aan achterzijde omhoog).

Mijn HXT 9g. servo bedient het pendelroer met schokjes, en toen ik 'm laatst op de huckepack wilde zetten bleef het schokken ook als ik niks deed. Dus heb ik geprobeerd het aan te passen. Ik heb de pushrod dichter bij de as van de servo ingehaakt, dat scheelt in elk geval; de schokjes zijn kleiner; de uitslag ook maar die is groot zat.
Ik weet niet waar die schokjes vandaan komen, het roer loopt heel licht. Ik maakte me eigenlijk zorgen over de niet superlicht lopende ailerons, maar dat werkt prima. Nog steeds geen maiden gehad dus...

Tja, dat is vergelijkbaar met de thermiekrem van de vrijevlucht zwevers vroeger (stabilo klapt aan achterzijde omhoog).

Ik weet het, wat mij verbaasde is dat hij gewoon goed op rol blijft reageren.
Vleugel is dus niet helemaal overtrokken.

Als het droog is ga ik vanavond op LVS kijken of de wind nog net goed staat

Back