Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

ik heb een upgrate gedaan, ik heb de rolroerservo er uit getroken, en daar 2x HS65 HB in gedaan, hopen dat ik nu meer uitslag heb..

ik heb een upgrate gedaan, ik heb de rolroerservo er uit getroken, en daar 2x HS65 HB in gedaan, hopen dat ik nu meer uitslag heb..
Had je niet gewoon de pushrod koppeling op de hefbomen verder naar het draaipunt kunnen zetten?
Ik heb er een HXT900 in en de uitslag lijkt mij prima.

heb k gedaan, maar vertrouwde de servo niet helemaal, wilde eigenlijk 1 servo maar had alleen nog enkele hevels..

Vandaag mijn talon afgebouwd.
Ik heb er een sleephaak ingebouwd.
En ieder roer heeft nu zijn eigen servo.
Ik heb het zwaartepunt volgens tekening dus hij is vliegklaar nu.
Hij weegt 397 gram schoon aan de haak.
De accu zijn 2 lipo's 800 mah met een u-bec.
Er zit dus weer aardig wat electronica in voor zo'n klein ding.
Hier volgen de foto's
De voorste servo is van de sleephaak.

Laatst bewerkt:
Zo... ik denk dat slepen hiermee niet mee zal vallen, zonder V-stelling (of had je die er wél in?)

Ik zou niet weten waarom dat het niet zou kunnen zonder V-stelling.
Er zitten roeren genoeg op om te sturen toch ;) ?

Dat is ook het doel lekker veel te moeten sturen.
Anders vind ik er geen lol aan.
Maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
Zaterdag weten we meer.
Ik moet alleen het richtingsroer uitzetten en daar hoogte naar toe mixen.
Want waarschijnlijk is de potmeter van het hoogteroer kapot in de zender.
Die kan volgende week pas worden vervangen.
Tot die tijd wil ik voor de zekerheid het richtig al hoogte achter de hand houden.

Vandaag moet het gaan gebeuren.
Eerst wat handstartjes en daarna achter de kadett SLEPEN.
Ik heb er zin in, hopelijk blijf mijn zender het doen want afgelopen zaterdag begaf mijn hoogteroerfunctie het.
Ik heb voor de zekerheid hoogte ook maar naar richting gemixt.
Waarschijnlijk is de potmeter van hoogte kapot.
Nu kijken wat er vanavond van over is ;);)

Ik heb gisteren op de slufter gevlogen, samen met een PSS-warbird en een robbe arcus...en de Talon deed het werkelijk uitmuntend!
De eerste was iets sneller (logisch met 800 gram en 1,3m span) maar kwam qua hoogte en bereik niet in de buurt. Ik Kon mijn bochtjes ook veel brutaler sneller en scherper nemen. De Arcus kon wel bijna net zo hoog komen maar is verder totaal niet te vergelijken.

50 gram ballast blijkt overigens precies voldoende voor windkracht 5.
Minder dan 400 gram vind ik een super prestatie Bertus! Maar op de helling heb je meer nodig denk ik

Hij heeft werkelijk super gevlogen zelfs nog even in de thermiek gehangen.
Het slepen is werkelijk helemaal te gek.
Ik heb helaas geen vliegende foto's
Maar deze 2 wilde ik jullie niet onthouden.
Hij is trouwens nog wat zwaarder geworden, door wat lood in de vleugel die was aan 1 kant zwaarder, en nog wat extra in de neus.
We trekken 430 watt per sleep uit de accu van 5000 mah.
Dit is gemeten met een logger.
Je kan rollen achter de sleep en verschillende keren laag overgekomen.
Dit was het weer even.

Laatst bewerkt:
Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik de talon gooit en niet van de grond laat slepen.
Ik weet uit ervaring dat een kleine zwever snel gaat haken in het gras, en het kost onnodig energie.
Ik vind zoals ik al zei een logger echt handig.
We kunnen nu zien bij welk vermogen hij het minste energie gebruikt om op hoogte te komen.
We hebben zaterdag ook een vario in de sleepkist gehad we weten dus alle gegevens die we nodig hebben.
Dat is voor mij een nieuwe ervaring.
We moesten ook veel steiler klimmen als ik altijd heb gedacht.
Ik ga daar nog veel van leren de komende tijd.

Hier nog 1 foto.
Mijn eindconclusie is het is een slechte bouwdoos slecht hout ouderwetse besturingshulpstukken, te korte rolroeren.
Maar als je dat op een goeie manier oplost heb je een prachtige kist.
Die een leuk gangetje kan halen sterk is (ik bedoel tijdens het vliegen), en erg langzaam kan landen.

Wel vind ik dat als ik hem wil gebruiken om nog wat thermiek te pakken ik er richting bij moet gebruiken.
Dat ga ik doen als mijn zender bij de td is geweest.
Ik heb voor weinig geld er een leuk zwevertje bij die ook nog gesleept kan worden.

Wat mij betreft was het een gezellig draadje.
Binnenkort haal ik alle foto's weg om weer ruimte te krijgen.
Veel plezier allemaal met jullie talon.

Laatst bewerkt:
Qua ouderwets ontwerp, ben ik het met je eens, maar het is dan ook een bouwdoos die al heel wat jaren meedraait dus dat is logisch.
Slecht hout...ik vond het meevallen voor een doosje van 25 euro. Om bij Martijn's opmerking te blijven: geen topkwaliteit hout maar er is een geweldig kistje uit te halen.
De Spirit Elite heb ik uit de auto gehaald en zal gerecycled worden want die kan op geen enkele manier aan een Talon tippen. Terwijl die toch een heel wat prijziger geheel was.
Ik zou de foto's laten staan voor een ieder die in de toekomst een Talonnetje gaat bouwen. Het forum is een perfect naslagwerk daarvoor.

Kwam er net achter dat je maar een beperkt aantal fotos kan uploaden. Nu snap ik bertus wel!
Heb zelf nu ook een paar mappen gewist waarvan ik nagenoeg geen reakties op kreeg. Is er geen interesse dan gaat het dus de prullenbak in. Dat dit over een aantal jaren echt zonde is (lees zelf vaak draadjes van 10 jaar ook graag door) is de keuze van het forum.

Inderdaad ik heb en hou alle foto's.
Verder nog even over het hout, met de prijs die wij er voor betaald hebben is er niets mis.

Al moet ik zeggen dat ik net een hotshot van robben heb gebouwd van robbe deze heel wat beter was maar dat terzijde.

Ik kan ook een ieder aanbevelen om er een sleephaakje in te maken en op een goedkope manier ook eens aan het slepen te proeven.

Mijn eindconclusie is het is een slechte bouwdoos slecht hout ouderwetse besturingshulpstukken, te korte rolroeren.
Het slechte hout is mij ook best meegevallen.
Ouderwetse besturingshulpstukken - kan je dat wel echt beoordelen? Het toestel is ontworpen met een "blind" pendel-hoogteroer, en daar was niks ouderwets aan. Te korte rolroeren - hoe bedoel je, ik lees bij anderen dat ze hartstikke effectief zijn; verder zijn ook de rolroeren ontworpen met "blinde" aansturing, wat ik nogal mooi vind. De mijne heeft nog niet echt gevlogen, maar ik vind dat je het niet kan maken om het toestel afwijkend te bouwen volgens je eigen inzichten, en dan het ontwerp af te kraken... op de punten die je zelf hebt gewijzigd...???

Wel vind ik dat als ik hem wil gebruiken om nog wat thermiek te pakken ik er richting bij moet gebruiken.
Het is natuurlijk een typische hellingzwever qua ontwerp. Waarom heb je behoefte aan richting voor thermiek? Op mijn toestellen die rol + richting hebben gebruik ik zowiezo zelden richting...

Binnenkort haal ik alle foto's weg om weer ruimte te krijgen.

Niet doen alsjeblieft... de Talon blijft leverbaar. Zo'n forum kan ook in de verre toekomst een bron van gegevens zijn, en niks is ergerlijker dan dat je een oud draadje opzoekt en dat dan de foto's verdwenen zijn...

Laatst bewerkt:
Back