Bert V
verslagschrijvers
Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).
Een aantal jaren geleden kreeg ik via via de half afgebouwde coaster “Mercantic” in mijn bezit.
De Mercantic is in de jaren 60 als volledig houten bouwpakket door Billing Boats op de markt gebracht.
Aan het – door mij verkregen - model is ooit iemand aan begonnen en net zoals het wel eens vaker voorkomt, is dit project op enig moment tot stilstand gekomen, op de plank, in de kast, op zolder of een stoffige schuur verdaagt en daarna bij betreffende bouwer nooit meer opnieuw tot leven gekomen
.
Bij mij ging zij – in afwachting van voor haar betere tijden - van op de tafel, via de plank uiteindelijk ook naar de zolder.
Daar is zij ongeveer 2 ½ jaar geleden even af geweest en heb ik er een kleine herstart aan gemaakt.
Door de plannen van aanschaf en bouw van mijn stoomsloep “Victoria” verdaagde de Mercantic destijds al snel weer voor onbepaalde tijd terug op de zolder.
In de tijd dat de Mercantic bij mij op zolder stond dacht ik er zo tussendoor toch wel eens over na wat ik met dit scheepje zou willen gaan doen
.
Het model heeft voor mijn gevoel wel een wat nostalgische uitstraling, de lijnen van het schip spraken mij aan en zo heb ik op de een of andere manier wel iets met dit model.
De Mercantic kleuren stonden mij met het overwegend blauw / grijs echter wel wat tegen.
Maar ja een model is (of hoort) – tenzij je er zelf iets anders van maakt - zoals het origineel is
.
Tijdens wat google werk kwam ik op enig moment – ik weet al niet meer hoe - de “Ebba Victor” met registratienummer IMO 6421921 tegen.
Hetzelfde lijnenplan en dezelfde afmetingen als de Mercantic maar wel met een kleurstelling die me voor de verandering wel aansprak, nl. rood / oranje met wit en besloot ik dat de afbouw van mijn scheepje in deze uitvoering moest gaan worden.
De originele Mercantic met registratienummer IMO No: 6402951(built 1964), had een aantal zusterschepen, te weten de: Astrid Rarberg (1964), Falkur 1965 (later Jenka), Kleven 1965 (later Minde), Mercantas 1966, N. O. Petersen 1966, Gerda Rarberg 1966, Egholm 1967 en de Karen Danica 1968.
De Mercantic is zelf (ook) nog enkele keren van naam veranderd: : Tot 1974 heette het schip MERCANTIC, tot 1976 FAIRY, tot ten minste 1994 SIGNAKO, dan uiteindelijk PACO PALLA, sinds ongeveer 1998 POINTE VIEUX FORT.
Waar ze nu is weet ik niet
.
Toch nog een keer verder Googlen
.
EDIT 25-11-2017: Door post 19 van henk-j - hier verderop in dit verslag - weet ik nu waar de Mercantic uiteindelijk gebleven is.
Het schip is na 2005 veranderd in de naam "Love Divine" en kreeg daarbij zo'n totaal ander uiterlijk dat ik bij het zien van de foto's eerst nog eens wilde kijken en Googlen of het echt wel over hetzelfde schip gaat.
Het IMO nummer 6402951 zorgt volgens mij dat daar geen twijfel over is.
De Mercantic - met op het laatst dus onder de naam "Love Divine" varende - is in 2012 nabij het Caraïbische eiland Bequia aan de grond / op de rotsen gelopen en in een wrak veranderd.
De door mij gevonden Ebba Victor komt in géén van de lijsten van zusterschepen, naamswijzigingen of wat dan ook voor en mag er ondanks de grote gelijkenis, dezelfde bouw- / werfperiode, de afmetingen en de nodige uren Googlen aangenomen worden dat ze in direct verband verder niets met elkaar te maken hebben.
Of is het misschien toch een verstoten stiefzusje o.i.d.
?
EDIT 02-12-2017: Uit een reactie op het topic "Wie herkent dit schip?" van het Kustvaarforum ( 28-11-2011) maak ik op dat er volgens een Deens forum in de jaren 1964 t/m 1968 totaal 16 (zuster)schepen van dit type op werven in Frederikshavn, Marstal en Svendborg gebouwd zijn.
De Ebba Victor is na zijn eerste tewaterlating een aantal keren van naam veranderd nl. : (1964 / 1973) Ebba Victor – (1973 / 1977) Svendborgsund – (1977 / 1979) Nettelill – en van (1979 / 2012) weer Ebba Victor.
In 2012 is zij in Brest (Fr.) gesloopt.
Het schip haalde op het laatst van haar bestaan nog met enige regelmaat het nieuws.
Het schip belandde in augustus 2007 met machinepech in de haven van Brest en heeft daar vervolgens en vanwege o.a. het vele achterstallige onderhoud 4 á 5 jaar gelegen.
Het schip had op enig moment géén geldige registratie, nationaliteit of vlag meer en veranderde in een soort spookschip.
De eigenaar nam in 2010 de Kameroense mecanicien Claude Foko aan om het schip weer vaarklaar te maken, maar liet vervolgens lange tijd niets meer van zich horen.
Deze mecanicien, zonder arbeidscontract, met op enig moment veel achterstallig loon, geen geld voor eten of drinken en ook geen geld voor een ticket terug naar familie / vaderland, zat op deze manier vast op dit schip waar hij geen kant op kon.
De plaatselijke vissers en wat omstanders ontfermden zich over hem en voorzagen hem van enig voedsel en o.a. de lokale zeilvereniging stuurde af en toe wat geld naar zijn familie in Kameroen om daar de huur van het huis te kunnen betalen en te voorkomen dat zijn gezin daar uitgezet zou worden.
Via het nieuws kreeg het verhaal van met name de mecanicien steeds meer de aandacht en kwam het ook onder de ogen van hogerhand.
Deze grepen in, zorgden dat de man terug naar zijn familie kon, bekeken de staat van het schip, de schulden van de eigenaar en alles wat er verder nog meer bij komt kijken en lieten het – nadat het voor verdere zeevaart werd afgekeurd – in 2012 slopen.
Een heel verhaal waar ik al Googelend – op zoek naar informatie om mijn model in deze Ebba Victor uitvoering af te kunnen bouwen - achter kwam en waar natuurlijk nog veel meer over te vertellen, te lezen en te vinden is.
Omdat het schip Scandinavisch is, de eigenaar in Duitsland woont en het laatste deel zich grotendeels afspeelde in Brest (Fr.) is het vinden en lezen van documentatie in al deze verschillende talen – ondanks het gebruik maken van vertaal opties - niet eenvoudig, soms best wel lastig, maar gaandeweg kreeg het wel steeds meer mijn interesse om nog verder te zoeken.
Tot zover een stukje van mijn voorwerk over de geschiedenis van het model wat ik nu van Mercantic naar Ebba Victor wil gaan transformeren.
Ik hoop en verwacht op deze manier van bekendheid met het schip en ondanks zijn toch wel trieste eindgeschiedenis wat meer band met het model te krijgen en er zo een leuk – varend – modelletje van te maken wat weer eens anders dan anders is, maar wel gebaseerd op een ooit echt bestaand schip.
Zonder de toen voor mij al bekende naam Ebba Victor te vermelden had ik mijn idee om hiervan een andere uitvoering te maken enige tijd geleden ook als eens in een ander Mercantic topic geplaatst.
Misschien zijn er huidige of toekomstige eigenaren met renovatie plannen die aan het bovenstaande stukje en de verschillende scheepsnamen / uitvoeringen iets hebben
.
Daarna is Googhle your friend.
Hoe lang ik er over ga doen weet ik nog niet, het is niet mijn enige (bouw)project en er is zoals in het begin van dit verhaal al aangegeven ooit door iemand anders aan begonnen.
Dat is niet per definitie slecht of verkeerd maar het is – om het zo maar te noemen – toch een andere hand die er aan gewerkt heeft.
Het schip moet nu gewoon nog naar mijn hand gezet worden en voor sommige dingen zoals de inbouw van een goede schroefas, de motor en nog wat dingen waar je eigenlijk al vanaf het begin van de bouw rekening mee moet houden is de huidige bouw eigenlijk al iets te ver en zal er nog wel eens wat gebroken /gezaagd of aangepast moeten worden.
Mocht het echt niets worden kan ik op enig moment altijd nog besluiten er een diorama van te maken met als thema "de laatste dagen van de Ebba Victor"
.
De voorbeelden heb ik
.
Tot zover alvast even en wordt vervolgd.
Een aantal jaren geleden kreeg ik via via de half afgebouwde coaster “Mercantic” in mijn bezit.
De Mercantic is in de jaren 60 als volledig houten bouwpakket door Billing Boats op de markt gebracht.
Aan het – door mij verkregen - model is ooit iemand aan begonnen en net zoals het wel eens vaker voorkomt, is dit project op enig moment tot stilstand gekomen, op de plank, in de kast, op zolder of een stoffige schuur verdaagt en daarna bij betreffende bouwer nooit meer opnieuw tot leven gekomen

Bij mij ging zij – in afwachting van voor haar betere tijden - van op de tafel, via de plank uiteindelijk ook naar de zolder.
Daar is zij ongeveer 2 ½ jaar geleden even af geweest en heb ik er een kleine herstart aan gemaakt.
Door de plannen van aanschaf en bouw van mijn stoomsloep “Victoria” verdaagde de Mercantic destijds al snel weer voor onbepaalde tijd terug op de zolder.
In de tijd dat de Mercantic bij mij op zolder stond dacht ik er zo tussendoor toch wel eens over na wat ik met dit scheepje zou willen gaan doen

Het model heeft voor mijn gevoel wel een wat nostalgische uitstraling, de lijnen van het schip spraken mij aan en zo heb ik op de een of andere manier wel iets met dit model.
De Mercantic kleuren stonden mij met het overwegend blauw / grijs echter wel wat tegen.
Maar ja een model is (of hoort) – tenzij je er zelf iets anders van maakt - zoals het origineel is

Tijdens wat google werk kwam ik op enig moment – ik weet al niet meer hoe - de “Ebba Victor” met registratienummer IMO 6421921 tegen.
Hetzelfde lijnenplan en dezelfde afmetingen als de Mercantic maar wel met een kleurstelling die me voor de verandering wel aansprak, nl. rood / oranje met wit en besloot ik dat de afbouw van mijn scheepje in deze uitvoering moest gaan worden.
De originele Mercantic met registratienummer IMO No: 6402951(built 1964), had een aantal zusterschepen, te weten de: Astrid Rarberg (1964), Falkur 1965 (later Jenka), Kleven 1965 (later Minde), Mercantas 1966, N. O. Petersen 1966, Gerda Rarberg 1966, Egholm 1967 en de Karen Danica 1968.
De Mercantic is zelf (ook) nog enkele keren van naam veranderd: : Tot 1974 heette het schip MERCANTIC, tot 1976 FAIRY, tot ten minste 1994 SIGNAKO, dan uiteindelijk PACO PALLA, sinds ongeveer 1998 POINTE VIEUX FORT.
Waar ze nu is weet ik niet

Toch nog een keer verder Googlen

EDIT 25-11-2017: Door post 19 van henk-j - hier verderop in dit verslag - weet ik nu waar de Mercantic uiteindelijk gebleven is.
Het schip is na 2005 veranderd in de naam "Love Divine" en kreeg daarbij zo'n totaal ander uiterlijk dat ik bij het zien van de foto's eerst nog eens wilde kijken en Googlen of het echt wel over hetzelfde schip gaat.
Het IMO nummer 6402951 zorgt volgens mij dat daar geen twijfel over is.
De Mercantic - met op het laatst dus onder de naam "Love Divine" varende - is in 2012 nabij het Caraïbische eiland Bequia aan de grond / op de rotsen gelopen en in een wrak veranderd.
De door mij gevonden Ebba Victor komt in géén van de lijsten van zusterschepen, naamswijzigingen of wat dan ook voor en mag er ondanks de grote gelijkenis, dezelfde bouw- / werfperiode, de afmetingen en de nodige uren Googlen aangenomen worden dat ze in direct verband verder niets met elkaar te maken hebben.
Of is het misschien toch een verstoten stiefzusje o.i.d.

EDIT 02-12-2017: Uit een reactie op het topic "Wie herkent dit schip?" van het Kustvaarforum ( 28-11-2011) maak ik op dat er volgens een Deens forum in de jaren 1964 t/m 1968 totaal 16 (zuster)schepen van dit type op werven in Frederikshavn, Marstal en Svendborg gebouwd zijn.
De Ebba Victor is na zijn eerste tewaterlating een aantal keren van naam veranderd nl. : (1964 / 1973) Ebba Victor – (1973 / 1977) Svendborgsund – (1977 / 1979) Nettelill – en van (1979 / 2012) weer Ebba Victor.
In 2012 is zij in Brest (Fr.) gesloopt.
Het schip haalde op het laatst van haar bestaan nog met enige regelmaat het nieuws.
Het schip belandde in augustus 2007 met machinepech in de haven van Brest en heeft daar vervolgens en vanwege o.a. het vele achterstallige onderhoud 4 á 5 jaar gelegen.
Het schip had op enig moment géén geldige registratie, nationaliteit of vlag meer en veranderde in een soort spookschip.
De eigenaar nam in 2010 de Kameroense mecanicien Claude Foko aan om het schip weer vaarklaar te maken, maar liet vervolgens lange tijd niets meer van zich horen.
Deze mecanicien, zonder arbeidscontract, met op enig moment veel achterstallig loon, geen geld voor eten of drinken en ook geen geld voor een ticket terug naar familie / vaderland, zat op deze manier vast op dit schip waar hij geen kant op kon.
De plaatselijke vissers en wat omstanders ontfermden zich over hem en voorzagen hem van enig voedsel en o.a. de lokale zeilvereniging stuurde af en toe wat geld naar zijn familie in Kameroen om daar de huur van het huis te kunnen betalen en te voorkomen dat zijn gezin daar uitgezet zou worden.
Via het nieuws kreeg het verhaal van met name de mecanicien steeds meer de aandacht en kwam het ook onder de ogen van hogerhand.
Deze grepen in, zorgden dat de man terug naar zijn familie kon, bekeken de staat van het schip, de schulden van de eigenaar en alles wat er verder nog meer bij komt kijken en lieten het – nadat het voor verdere zeevaart werd afgekeurd – in 2012 slopen.
Een heel verhaal waar ik al Googelend – op zoek naar informatie om mijn model in deze Ebba Victor uitvoering af te kunnen bouwen - achter kwam en waar natuurlijk nog veel meer over te vertellen, te lezen en te vinden is.
Omdat het schip Scandinavisch is, de eigenaar in Duitsland woont en het laatste deel zich grotendeels afspeelde in Brest (Fr.) is het vinden en lezen van documentatie in al deze verschillende talen – ondanks het gebruik maken van vertaal opties - niet eenvoudig, soms best wel lastig, maar gaandeweg kreeg het wel steeds meer mijn interesse om nog verder te zoeken.
Tot zover een stukje van mijn voorwerk over de geschiedenis van het model wat ik nu van Mercantic naar Ebba Victor wil gaan transformeren.
Ik hoop en verwacht op deze manier van bekendheid met het schip en ondanks zijn toch wel trieste eindgeschiedenis wat meer band met het model te krijgen en er zo een leuk – varend – modelletje van te maken wat weer eens anders dan anders is, maar wel gebaseerd op een ooit echt bestaand schip.
Zonder de toen voor mij al bekende naam Ebba Victor te vermelden had ik mijn idee om hiervan een andere uitvoering te maken enige tijd geleden ook als eens in een ander Mercantic topic geplaatst.
Misschien zijn er huidige of toekomstige eigenaren met renovatie plannen die aan het bovenstaande stukje en de verschillende scheepsnamen / uitvoeringen iets hebben

Daarna is Googhle your friend.
Hoe lang ik er over ga doen weet ik nog niet, het is niet mijn enige (bouw)project en er is zoals in het begin van dit verhaal al aangegeven ooit door iemand anders aan begonnen.
Dat is niet per definitie slecht of verkeerd maar het is – om het zo maar te noemen – toch een andere hand die er aan gewerkt heeft.
Het schip moet nu gewoon nog naar mijn hand gezet worden en voor sommige dingen zoals de inbouw van een goede schroefas, de motor en nog wat dingen waar je eigenlijk al vanaf het begin van de bouw rekening mee moet houden is de huidige bouw eigenlijk al iets te ver en zal er nog wel eens wat gebroken /gezaagd of aangepast moeten worden.
Mocht het echt niets worden kan ik op enig moment altijd nog besluiten er een diorama van te maken met als thema "de laatste dagen van de Ebba Victor"

De voorbeelden heb ik

Tot zover alvast even en wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: