Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

    Een aantal jaren geleden kreeg ik via via de half afgebouwde coaster “Mercantic” in mijn bezit.
    De Mercantic is in de jaren 60 als volledig houten bouwpakket door Billing Boats op de markt gebracht.

    [​IMG]

    Aan het – door mij verkregen - model is ooit iemand aan begonnen en net zoals het wel eens vaker voorkomt, is dit project op enig moment tot stilstand gekomen, op de plank, in de kast, op zolder of een stoffige schuur verdaagt en daarna bij betreffende bouwer nooit meer opnieuw tot leven gekomen :oops:.

    [​IMG]

    Bij mij ging zij – in afwachting van voor haar betere tijden - van op de tafel, via de plank uiteindelijk ook naar de zolder.
    Daar is zij ongeveer 2 ½ jaar geleden even af geweest en heb ik er een kleine herstart aan gemaakt.
    Door de plannen van aanschaf en bouw van mijn stoomsloep “Victoria” verdaagde de Mercantic destijds al snel weer voor onbepaalde tijd terug op de zolder.

    In de tijd dat de Mercantic bij mij op zolder stond dacht ik er zo tussendoor toch wel eens over na wat ik met dit scheepje zou willen gaan doen :rolleyes:.
    Het model heeft voor mijn gevoel wel een wat nostalgische uitstraling, de lijnen van het schip spraken mij aan en zo heb ik op de een of andere manier wel iets met dit model.
    De Mercantic kleuren stonden mij met het overwegend blauw / grijs echter wel wat tegen.
    Maar ja een model is (of hoort) – tenzij je er zelf iets anders van maakt - zoals het origineel is :p.

    [​IMG]

    Tijdens wat google werk kwam ik op enig moment – ik weet al niet meer hoe - de “Ebba Victor” met registratienummer IMO 6421921 tegen.
    Hetzelfde lijnenplan en dezelfde afmetingen als de Mercantic maar wel met een kleurstelling die me voor de verandering wel aansprak, nl. rood / oranje met wit en besloot ik dat de afbouw van mijn scheepje in deze uitvoering moest gaan worden.

    De originele Mercantic met registratienummer IMO No: 6402951(built 1964), had een aantal zusterschepen, te weten de: Astrid Rarberg (1964), Falkur 1965 (later Jenka), Kleven 1965 (later Minde), Mercantas 1966, N. O. Petersen 1966, Gerda Rarberg 1966, Egholm 1967 en de Karen Danica 1968.

    De Mercantic is zelf (ook) nog enkele keren van naam veranderd: : Tot 1974 heette het schip MERCANTIC, tot 1976 FAIRY, tot ten minste 1994 SIGNAKO, dan uiteindelijk PACO PALLA, sinds ongeveer 1998 POINTE VIEUX FORT.
    Waar ze nu is weet ik niet :weetnie:.
    Toch nog een keer verder Googlen :p.

    EDIT 25-11-2017: Door post 19 van henk-j - hier verderop in dit verslag - weet ik nu waar de Mercantic uiteindelijk gebleven is.
    Het schip is na 2005 veranderd in de naam "Love Divine" en kreeg daarbij zo'n totaal ander uiterlijk dat ik bij het zien van de foto's eerst nog eens wilde kijken en Googlen of het echt wel over hetzelfde schip gaat.
    Het IMO nummer 6402951 zorgt volgens mij dat daar geen twijfel over is.
    De Mercantic - met op het laatst dus onder de naam "Love Divine" varende - is in 2012 nabij het Caraïbische eiland Bequia aan de grond / op de rotsen gelopen en in een wrak veranderd.

    De door mij gevonden Ebba Victor komt in géén van de lijsten van zusterschepen, naamswijzigingen of wat dan ook voor en mag er ondanks de grote gelijkenis, dezelfde bouw- / werfperiode, de afmetingen en de nodige uren Googlen aangenomen worden dat ze in direct verband verder niets met elkaar te maken hebben.
    Of is het misschien toch een verstoten stiefzusje o.i.d. :weetnie:?

    EDIT 02-12-2017: Uit een reactie op het topic "Wie herkent dit schip?" van het Kustvaarforum ( 28-11-2011) maak ik op dat er volgens een Deens forum in de jaren 1964 t/m 1968 totaal 16 (zuster)schepen van dit type op werven in Frederikshavn, Marstal en Svendborg gebouwd zijn.

    De Ebba Victor is na zijn eerste tewaterlating een aantal keren van naam veranderd nl. : (1964 / 1973) Ebba Victor – (1973 / 1977) Svendborgsund – (1977 / 1979) Nettelill – en van (1979 / 2012) weer Ebba Victor.

    In 2012 is zij in Brest (Fr.) gesloopt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het schip haalde op het laatst van haar bestaan nog met enige regelmaat het nieuws.
    Het schip belandde in augustus 2007 met machinepech in de haven van Brest en heeft daar vervolgens en vanwege o.a. het vele achterstallige onderhoud 4 á 5 jaar gelegen.
    Het schip had op enig moment géén geldige registratie, nationaliteit of vlag meer en veranderde in een soort spookschip.
    De eigenaar nam in 2010 de Kameroense mecanicien Claude Foko aan om het schip weer vaarklaar te maken, maar liet vervolgens lange tijd niets meer van zich horen.
    Deze mecanicien, zonder arbeidscontract, met op enig moment veel achterstallig loon, geen geld voor eten of drinken en ook geen geld voor een ticket terug naar familie / vaderland, zat op deze manier vast op dit schip waar hij geen kant op kon.
    De plaatselijke vissers en wat omstanders ontfermden zich over hem en voorzagen hem van enig voedsel en o.a. de lokale zeilvereniging stuurde af en toe wat geld naar zijn familie in Kameroen om daar de huur van het huis te kunnen betalen en te voorkomen dat zijn gezin daar uitgezet zou worden.

    Via het nieuws kreeg het verhaal van met name de mecanicien steeds meer de aandacht en kwam het ook onder de ogen van hogerhand.
    Deze grepen in, zorgden dat de man terug naar zijn familie kon, bekeken de staat van het schip, de schulden van de eigenaar en alles wat er verder nog meer bij komt kijken en lieten het – nadat het voor verdere zeevaart werd afgekeurd – in 2012 slopen.

    Een heel verhaal waar ik al Googelend – op zoek naar informatie om mijn model in deze Ebba Victor uitvoering af te kunnen bouwen - achter kwam en waar natuurlijk nog veel meer over te vertellen, te lezen en te vinden is.

    [​IMG]

    Omdat het schip Scandinavisch is, de eigenaar in Duitsland woont en het laatste deel zich grotendeels afspeelde in Brest (Fr.) is het vinden en lezen van documentatie in al deze verschillende talen – ondanks het gebruik maken van vertaal opties - niet eenvoudig, soms best wel lastig, maar gaandeweg kreeg het wel steeds meer mijn interesse om nog verder te zoeken.

    Tot zover een stukje van mijn voorwerk over de geschiedenis van het model wat ik nu van Mercantic naar Ebba Victor wil gaan transformeren.
    Ik hoop en verwacht op deze manier van bekendheid met het schip en ondanks zijn toch wel trieste eindgeschiedenis wat meer band met het model te krijgen en er zo een leuk – varend – modelletje van te maken wat weer eens anders dan anders is, maar wel gebaseerd op een ooit echt bestaand schip.
    Zonder de toen voor mij al bekende naam Ebba Victor te vermelden had ik mijn idee om hiervan een andere uitvoering te maken enige tijd geleden ook als eens in een ander Mercantic topic geplaatst.

    Misschien zijn er huidige of toekomstige eigenaren met renovatie plannen die aan het bovenstaande stukje en de verschillende scheepsnamen / uitvoeringen iets hebben :rolleyes:.
    Daarna is Googhle your friend.

    Hoe lang ik er over ga doen weet ik nog niet, het is niet mijn enige (bouw)project en er is zoals in het begin van dit verhaal al aangegeven ooit door iemand anders aan begonnen.
    Dat is niet per definitie slecht of verkeerd maar het is – om het zo maar te noemen – toch een andere hand die er aan gewerkt heeft.
    Het schip moet nu gewoon nog naar mijn hand gezet worden en voor sommige dingen zoals de inbouw van een goede schroefas, de motor en nog wat dingen waar je eigenlijk al vanaf het begin van de bouw rekening mee moet houden is de huidige bouw eigenlijk al iets te ver en zal er nog wel eens wat gebroken /gezaagd of aangepast moeten worden.

    Mocht het echt niets worden kan ik op enig moment altijd nog besluiten er een diorama van te maken met als thema "de laatste dagen van de Ebba Victor" :D.
    De voorbeelden heb ik :yes:.

    Tot zover alvast even en wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2017
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar jou kennende Bert, zal het geen afbraakproject worden. Een perfectionist als jij zal even over de hobbel heen moeten dat een ander het begin heeft gemaakt. Daarin zullen ongetwijfeld dingen zijn gebeurd, die jij anders zou hebben gedaan. De schroeaskoker kun je, indien nodig, warm stoken en kijken of de lijm laslaat en de koker er uit kan. Maar misschien goed genoeg om met een "van Essen-patent" toch waterdicht te zijn. En dan verder lekker je eigen draai eraan geven. Voor hun tijd waren het prachtige scheepjes en ze krauwden overal naar toe. Was het weer de eigenaar te slecht dan gingen ze vrolijk een eind binnendoor en kwamen toch wel op hun bestemming. Helaas is die manier van varen verleden tijd en de romantiek daarvan weg. Met onze (of in ieder geval mijn) generatie kunnen we zeggen dat we het hebben meegemaakt en met een beetje geluk ook nog wat plaatjes hebben. In ieder geval een leuk filmpje om de sfeer een beetje te proeven. Niet helemaal het model van de Ebba en de Mercantic, maar wel van het werk dat ze ermee deden. Mij sprak de documentaire wel aan. Bert, maak er iets moois van en hou ons daarvan op de hoogte. Gr. Klaas.

     
  3. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi Bert
    Ja ik ga je volgen met de afbouw van je ex Mercantic
    Prachtig dat je al zoveel info van internet hebt kunnen vinden voor je nieuwe coastertje
    Ik zelf ben ook zeer geinterseerd in de kustvaart
    Heb zelfs nog eens een bod op je Mercantic gedaan maar lukte toen niet , dus nu vol verwachting
    deze afbouw volgen
    Grt Ko
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Een leuk (documentaire) filmpje Klaas, het geeft een aardig beeld van hoe het vroeger en misschien nog steeds op dit soort scheepjes er aan toe ging.
    Maar het met een oliespuitje rondlopen om de machine te smeren is denk ik (voor de broodschippers) inmiddels wel een beetje verleden tijd :rolleyes:.
    Wat mijn project op de tafel of eigenlijk op de werf betreft;
    De schroefas was gelukkig nog niet vastgelijmd en kan ik er zo uitpakken.
    Er is met een BB as te varen maar ik vind deze toch te matig en ga hem door een betere vervangen waardoor ik ook nog wat met de schroefkeuze kan rommelen.
    De BB as met daaraan vast een twee blads schroef is exact dezelfde als die bij de BB Nordkapp zit (ik weet dat omdat ook dat schip hier in afwachting van betere tijden nog ergens op de plank staat) en wordt volgens mij voor het (hun) gemak gewoon standaard in alle of in elk geval meerdere bouwpakketten van BB meegeleverd.
    Zoals de situatie nu is, houdt de huidige as ca. 2 cm voor een spant op en zou je haast - als je niets wilt veranderen - met een tandriem overbrenging naar boven moeten om ruimte voor de motor en de aandrijving te krijgen.
    Voor een kortere as is geen ruimte en die tandriem zie ik voor een scheepje als deze ook nog niet direct zitten.
    De oplossing zal uit het ruimte maken in de - naar mijn gevoel toch al wel redelijk overbemeten spanten - moeten gaan komen.
    Het reeds aangebrachte dek maakt e.e.a. niet direct eenvoudig maar het moet met wat geduld en gepriegel wel te doen zijn.
    Morgen of van de week eens wat situatiefoto's maken en deze posten zodat e.e.a. wat duidelijker is / wordt.
    Vervolgens eens kijken in welke volgorde van stappen ik de boel verder aan ga pakken.

    En nee, een diorama geloof ik niet dat het gaat worden :p.

    Dat klopt Ko, ik herinner me je PB weer en ja, ik liep toen al met deze plannen rond, dus ..............................;).
    Wat de gevonden info betreft: Ik was op zoek naar (detail) foto's, deze zijn - naar ik vermoed - omdat het scheepje van vóór het digitale fototijdperk is best lastig te vinden.
    Wat hierbij soms helpt is dat - wanneer je wat meer (scheeps)namen hebt - je via wat meer zoekopdrachten kan Googlen en dat brengt je dan weer via via bij iets waar je weer wat verder mee kan of komt.
    Zo kwam ik gaandeweg ook steeds meer achtergrond informatie tegen die niet direct met de afbouw van het schip te maken hadden maar wel mijn interesse wekte.
    Een klein stukje hiervan heb ik in mijn inleiding verwerkt.

    Maar in elk geval leuk dat je het gaat volgen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Vandaag een keuze gemaakt van welke motor het schip straks aan moet gaan drijven.
    De invloed van keuze werd voor een groot deel bepaald door wat ik nog op de plank had liggen en of het daar mee zou gaan.
    Er bleven uiteindelijk twee motoren over, t.w. een gebruikte 6 V Monoperm en een nieuwe 6 V Graupner Speed 400.
    Omdat de laatste met de beschikbare ruimte toch het gemakkelijkste in te bouwen was heb ik die gekozen en ik verwacht dat deze dit scheepje wel kan trekken cq voortstuwen.

    [​IMG]

    De aanwezige as-ruimte ligt heel erg vlak, dat is op zich wel goed natuurlijk maar daardoor kwam ik met de benodigde ruimte voor inbouw van de aandrijving wel wat in de problemen.
    De oplossing is om dan maar een stukje uit een van de spanten te halen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met dit gereedschap moest het gebeuren. Uiteindelijk heb ik alleen de flexibele as en de haakse slijper gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het motorplankje met gelijk daarin - aan de onderzijde - een paar M3 inslagmoeren om straks gemakkelijker de motor in en uit te kunnen bouwen.
    Tussen de moeren ruimte gemaakt zodat het plankje direct op de kielbalk kan rusten en gelijmd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schroefas en kruiskoppelingen had ik nog ergens in een bakje liggen en vervangt nu de originele - en matige - BB as.
    Voor ik deze keuze maakte heb ik eerst gekeken of er voor deze asmaat andere schroeven verkrijgbaar zijn zodat ik die later eventueel nog door een andere messing uitvoering kan vervangen.
    Het op maat maken van de schroefas en het vast zetten wil ik pas doen als ik het roer klaar heb en ik e.e.a. nog een beetje op elkaar kan afstemmen.

    Tot zover weer even.
     
  6. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Bert
    Een goed begin en een goed idee van die inslagmoeren ( om te onthouden )
    Grt Ko
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen dagen toch weer het een en ander aan het scheepje gedaan.
    Niets spectaculairs maar gewoon een werkje wat hoognodig (nog) moest gebeuren en waar de vorige eigenaar nog niet aan toe gekomen was of het gewoon heeft laten zitten :weetnie:.
    In de romp moesten nog de afwatering voorzieningen komen om te zorgen dat de dekken na het overslaan van golven weer zo snel mogelijk droog / watervrij worden.

    [​IMG]

    In de werkelijkheid - maar ook bij dit model zelf - zou hier dus een aardig plonsje water in kunnen blijven staan :p.

    [​IMG]

    Eerst via de binnenzijde van de romp zo laag mogelijk over de gangboorden met de haakse slijper een dun gleufje zagen waardoor ik aan de buitenzijde een zichthoogte krijg.
    Daarna met tape de lijnen bepalen en vervolgen met een schuurschijfje op laag toerental de afwateringen op maat afwerken.

    [​IMG]
    Omdat het hout van BB niet van al te beste kwaliteit is en snel splintert kan je bij het boren van gaatjes de boor het beste links tegen de klok in laten draaien. Dit voorkomt met een beetje geluk nog enigszins het happen en splinteren.
    Zelfs bij het (voorzichtig) weghalen van de tape trek je nog de vezels mee uit het hout.
    Ook bij het na schuren met schuurpapier in de gleuven hapt en haakt het al snel in en achter de splinters die spontaan ontstaan en los komen :frustie:.
    Misschien straks als de romp in de G 4 en een laagje keperdoek met Epoxy zit nog eens proberen of ik dan de boel wat netter en strakker kan schuren :rolleyes:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    foto's in bericht 7 zijn niet zichtbaar

    edit: het is gerepareerd. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    En nu? :eek:
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu zijn de plaatjes zichtbaar Bert. Zelf heb ik drie strepen op de romp getrokken. In de middelste streep 1,5 mm gaatjes geboord. Die gaten opgeboord naar 3 mm en daarna met een vijl de dammetjes weggevijld totdat ik bij de bovenste en onderste streep was en de gleuf 4 mm breed. Maar bij mij was het 1 mm epoxy laminaat wat niet splinterde. Daarna pas de steunen achter de verschansing gelijmd. Bij jou zitten de steunen in de weg bij het boren. Mijn manier gekozen om zo weinig mogelijk stof te produceren. Gr. Klaas.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Het volgende waar ik mee verder wil gaan is de aanpassing van de brug-, het bemanningsverblijf- en de opbouw van het achterschip.

    Aanvankelijk had de Ebba Victor net als de Mercantic achter de brug en de schoorsteen een kort achterdek wat eindigde bij de achterkant van het bemanningsverblijf.

    [​IMG]
    Mercantic (en zonder twijfel een oude foto :D)


    [​IMG]
    De Ebba Victor in haar jongere jaren en waarschijnlijk ook in de nog betere tijden van het schip.

    Het gemakkelijkste voor mij zou zijn om mijn model gewoon in bovenstaande uitvoering te maken.
    Dat betekend dan; Schip in bovenstaande kleuren schilderen, de naam veranderen en klaar is Kees.
    Als ik dat zou doen blijft het voor mij en ik denk ook voor anderen - ondanks de naamsverandering - altijd een oranje geschilderde Mercantic en dat is precies wat eigenlijk niet mijn bedoeling was.

    Later - ik denk bij verandering van eigenaar - is het achterschip wat gewijzigd waarbij het dek achter de brug verlengt is tot gelijk met de achterzijde van de romp.
    In die uitvoering wil ik mijn model gaan aanpassen / maken.
    Zie onderstaande foto.
    [​IMG]
    Wat op bovenstaande foto ook opvalt is dat de laadbomen die bij de Mercantic aan de vóór en achter masten bevestigt zijn, op dit schip niet voorkomen en zo is er weer een (klein) verschilletje tussen beide schepen.

    EDIT 27-01-2018: Op bovenstaande foto is het schip inmiddels van vrachtvervoerder naar opleidingsschip getransformeerd.
    Hierbij kreeg alles een nieuwe of andere functie en zijn de onderdekse laadruimtes veranderd in les- en instructieruimtes waarbij de laadbomen geen functie meer hadden en dus ook niet meer nodig waren.
    In deze uitvoering zal ik het model - in zo groot mogelijke lijnen - proberen af te gaan bouwen.

    Bij het zoeken naar betere detailfoto's kwam ik onderstaande foto's tegen en helaas, jammer................ hier vindt ik de details voor afwerking van mijn scheepje toch niet zo mooi als dat ik dacht dat ze op een afstandje waren of zijn :(.

    [​IMG]
    De afwerking van brug en railing ziet er - niet kijkend naar de roest - slecht en goedkoop afgewerkt uit.
    Bij de Mercantic zitten hier wat meer vloeiende lijnen in en niet van die - voor mij - haaks afgesneden of geslepen hoeken :(.

    [​IMG]

    De vraag voor mij is nu: Hoever ik hier wil gaan met het nastreven van perfecte werkelijkheid details zoals de gemaakt opmerking hierboven en bijv. ook het zojuist ontdekte - in mijn ogen foei lelijke :hammer: - wapen. Of dat ik er gewoon een leuk ogend scheepje van ga maken waarbij ik zo nu en dan een beetje sjoemel met de originaliteit en dingen die ik echt niet mooi vindt (per ongeluk) vergeet of weg laat :rolleyes:.

    Al met al toch weer genoeg stof om eerst nog eens even goed over na te denken.
    Ik denk dat het goed komt :p.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is dan weer het nadeel van het vinden van oud beeldmateriaal.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Zoals in mijn vorige post aangegeven, tijd om het bovendek achter de stuurhut aan te passen.
    Een paar jaar geleden was ik daar - omdat de vorige eigenaar in mijn ogen daar een paar foutjes bij gemaakt had - ook al eens mee bezig geweest en heb toen al wat veranderingen aangebracht.
    Mijn aanpassingen van toen zijn nu inmiddels al weer niet meer naar mijn zin :oops:.

    [​IMG]
    Foto van de opbouw zoals hij was toen ik het schip jaren geleden kreeg.
    De kapitein of stuurman heeft buiten op de brug - tenzij hij daar een trapje bij gebruikt - geen enkel uitzicht naar de voorzijde van het schip :hammer::hammer::hammer:.
    Ook heeft de opbouw in deze situatie meer iets weg van een Russische ijsbreker uit de jaren 50 dan van een gewoon coastertje of zo en ook daar wil ik nog even kijken of ik daar wat aan kan veranderen.

    [​IMG]
    Omdat er meerdere dingen aan de verschansing mankeerde heb ik destijds besloten deze helemaal opnieuw (en lager) te maken.

    [​IMG]
    Zo bleek ook het brugdek te smal te zijn (of de romp te breed gebouwd :weetnie:).
    In elk geval sloot het niet netjes op elkaar aan waardoor ik toen - om met alles beter uit te komen - het brugdek gelijk een stukje (ca. 8 mm. per kant) verbreed heb.
    Ook om deze reden moest ik dus een nieuwe verschansing maken.

    [​IMG]
    De verschansing zoals hij daarna was.
    Wat ik nu zie, is dat ik toen zelf nog een foutje van de eerdere eigenaar door gekopieerd heb :hammer:.
    N.l. de opstaande rand op het dek zit veel te hoog en moet - zeker met het verlengen van het achterdek - een stuk lager komen te zitten waardoor het overslaande water er makkelijker af kan en de onderkant van deze rand weer wat extra bescherming tegen weersinvloeden voor het ondergelegen dek gaat geven.

    [​IMG]
    Een malletje knippen voor het achterdek.

    [​IMG]
    De vorm van de romp en ondergelegen dek naar boven doorzichten en op maat afwerken.

    [​IMG]
    En een malletje voor de nieuwe verschansing van het achterschip.

    [​IMG]
    Op deze foto sluit de mal nog even aan op de oude verschansing van twee jaar geleden - die naar nu blijkt ook niet helemaal goed was - en weer opnieuw gemaakt moet worden.
    Een tweede (of was het de derde? :rolleyes:) reden dat dit opnieuw moet is dat de onderlinge afstand tussen de diagonale staanders voor de symmetrie en het zicht niet meer kloppen en hierin dus ook een verschuiving plaats moet gaan vinden.

    [​IMG]
    Na het overzetten van de mal op het hout, met een verstekhaak nog even de precieze hoeken opnieuw aftekenen.

    Makkelijker en minder werk zou zijn om alles (inclusief de hele opbouw) opnieuw van kunststof plaat te maken.
    Dan ben je naar ik denk een stuk sneller klaar en hoef je niet steeds foutjes en aanpassingen weg te poetsen, maar omdat dit een houten model is, wil ik hem graag als houten model afbouwen.
    Daarbij; ik heb de tijd :D.

    [​IMG]
    Met de figuurzaagmachine het grove werk (echt precies zagen lukt mij helaas niet met deze machine :().

    [​IMG]
    Dan de fijn afwerking maar met mijn vertrouwde en alom geprezen freesmachientje uitvoeren :yes:.

    [​IMG]
    Voorzichtig en stukje voor stukje buigen, lijmen en verder buigen en lijmen tot alles op de goed plaats en hoogte vast zit.
    Op deze foto staat de opbouw vrij van het schip op blokjes.
    Later als alles klaar is worden de diagonale staanders van de verschansing verder afgewerkt, de nu nog rare dwarsstukjes ingekort en vloeiend op de romp aangesloten.

    Nu eerst verder met wat aanpassingen aan de stuurhut zelf en daarna de afwerking van bovenstaande.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hij Bert

    Zo dat ziet er alweer strak uit. :thumbsup:
    Heb 1 feedback puntje, ga jij de raam spongingen van het stuurhuis en onderbouw nog aanpassen, zijn een beetje dominant aanwezig als jij het vergelijkt met het echte schip. :D
    Daar zie je een hele subtiele raam sponning, met klinknagels en een afwatering boven de stuurhuis deur.
    Verder een goede keuze dit schip weer eens wat anders.:)

    Succes Groetjes Peter
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er alle vertrouwen in Bert, dat jij ook hier weer een mooi scheepje van gaat maken. Zag dat je motorsteun deels de koelsleuven in de elektromotor afdekt. Maar daar is gemakkelijk iets aan te doen. Met korte vaartochtjes zal het niet zo'n vaart lopen, maar in mijn Smit Finland blies ik al slepend een van de eerste motoren op. Geen erg in de luchtsleuven gehad. Uiteindelijk een paar Bühler motoren, zonder koelsleuven, ingebouwd. De eerste waren sloopmotoren uit boormachines en trokken veel te veel stroom. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Peter :).

    Dat klopt en dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking: "de opbouw in deze situatie heeft meer iets weg van een Russische ijsbreker uit de jaren 50 dan van een gewoon coastertje"

    Ik denk dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft om - met deze soort van " kozijnen o_O " - de scheef gezaagde raamgaten een beetje te corrigeren / te camoufleren :weetnie:.
    Inmiddels heb ik het front van de stuurhut er al wel uit geslepen, gesneden en gesloopt en ga nu kijken of ik dat kan fatsoeneren of dat ik beter een nieuw frontje moet maken.
    Maar als ik het nieuw ga maken moet ik uiteindelijk denk ik beter alles nieuw maken en dan is de vraag even: hoever ik wil of moet gaan :rolleyes:.

    Klinknagels is wel heel mooi, maar dan moet ik al bijna naar een kunststof opbouw gaan en de volgende stap is dan natuurlijk als ik het op het ene plek doe, moet het eigenlijk ook op het andere plek en uiteindelijk in / op het hele schip.

    Het idee gooi ik nog niet direct weg maar zet het ter overweging even opzij en naarmate mijn liefde voor dit scheepje wel of niet verder groeit, kan ik het altijd nog besluiten te doen :D.


    Dank je Klaas.
    Het opknappen van een oud karkasje heeft ook wel iets en is - als je er eenmaal mee bezig bent - eigenlijk best een leuk werkje :).

    Klopt Klaas, ik ben niet direct het type schipper dat voortdurend met een kuil achter mijn schip rond vaart :D.
    Ik verwacht dan ook dat het warm worden wel mee zal vallen maar mocht de motor toch (te) warm worden kan ik er altijd nog een simpel PC ventilatortje inzetten.

    Groet en bedankt voor de respons :),
    Bert
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Nog even terugkomend op de raampartijen. Van origine waren dat bronzen, gietijzeren of aluminium profielen die vanaf de binnenkant op het plaatmaeriaal werd vastgeschroefd. In het gat zat dan aan het profiel een borst, die aan de buitenkant iets uitstak. Aan de buitenkant had je dan ronde boutkoppen met aan de binnenkant de moeren. Je zag ook wel plattere modellen, die er aan de buitenkant op zaten geschroefd. Bijgaand een plaatje waarop beide uitvoeren zijn te zien. In dit geval patrijspoorten, maar het principe is gelijk als bij rechthoekige ramen. Die met de zwarte rand zijn van buitenaf geschroefd. Gr. Klaas.

     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen week en vandaag verder met de stuurhut.

    [​IMG]
    Omdat de stuurhut in mijn ogen het meest leek op een donker hol van een oude Russische ijsbreker heb ik het front er uit gesneden en ben ik eerst maar eens begonnen met de boel een beetje op te frissen.

    [​IMG]
    De oude ramen (waar nog nooit iemand doorheen heeft gekeken) er uit gehaald en op de freesbank de boel eerst eens haaks, de openingen ruimer en de kozijnen smaller gefreesd.

    Straks even kijken of dit voldoende geholpen heeft.

    [​IMG]
    De stuurman en kapitein willen straks ook graag een keertje naar buiten kunnen lopen en krijgen alsnog aan elke kant een deur :).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een fris grondverfje geeft al weer een heel ander zicht maar is nog verre van naar mijn zin.
    Wat ik al eerder gezien en opgemerkt had was dat de achterwand van de brug dicht gelaten is :hammer::hammer::hammer:.
    Hoe moet die beste stuurman nu ooit zijn oplopers of bij het afmeren de boel in de gaten kunnen houden :eek:.
    Misschien heeft BB het gewoon zo in zijn handleiding gezet en heeft de vorige eigenaar het precies volgens de instructies gebouwd :weetnie:.
    Eerst heb ik nog even gedacht en overwogen om het maar zo te laten zitten.
    Het is per slot allemaal niet zo heel groot en als je het niet weet zie het niet (meteen) :rolleyes:.
    Maar ....... ik weet het wel................. dus aanpassen die hap en er komen straks toch nog wel punten waar ik wat water bij de wijn zal moeten doen :D.

    [​IMG]
    De sloop erin :yes:.

    [​IMG]
    De ramen beneden kloppen ook niet.
    Dat moeten er vier i.p.v. drie zijn waarvan de middelste twee heel dicht tegen elkaar horen te zitten.
    Dus ook het beneden front eruit en alles - met weglaten van de overbemeten raamkozijnen - opnieuw maken.

    [​IMG]
    Als aan de voorzijde de (overbemeten) kozijnen eruit gaan zullen ze er ook aan de zij- en achterkant uitmoeten.

    Nog even en dan blijft alleen de schoorsteen staan :D:D:D.

    [​IMG]
    Voor de voorzijde heb ik alvast twee nieuwe frontjes gezaagd.
    Morgen of komende week de boel even precies aftekenen en opnieuw maken.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2017
  19. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi Bert
    nu bijna 2 maanden verder , ik ben benieuwd of je fronten inmiddels al klaar zijn
    Ben benieuwd !!!
    grt Ko
     
  20. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Ben al een tijdje niet meer op deze site geweest en zag blij verrast dat de Mercantic nog een liefhebber heeft.
    Ik ben in het bezit gekomen van het model toen ze nog in de winkel te koop werd aangeboden, onder de noemer dat je een bouwer moet zijn met enige ervaring kocht ik het scheepje (ik was toen14). dol en veel te enthousiast er aan begonnen en idd met veel te weinig ervaring.
    Toen ze klaar was heb ik nog een tijdje met het scheepje gevaren met de andere motor als wat jij gebruikt, de monoperm 6v. wat mij goed is bevallen, aan het varen kwam plots een einde doordat ze water maakte, gelukkig was er een (model)sleepboot in de buurt en met een heuse reddingsactie kregen we haar aan de kant. Na onderzoek was het de schroef waar water langs sijpelde.
    Het was tevens het einde van haar RC bestaan en ging het net als als vele (model)schepen naar de zolder. Hier jaren later vond ik haar terug tijdens een verhuizing en heb de fout begaan om haar tot de romp toe leeg te halen om haar daarna weer op te bouwen en af te wijken van het origineel en hierbij bleef het niet, na inspectie van de romp zag ik dat ze een aantal scheurtjes had aan de onderkant. Al met al is ze nu jaren verder behoorlijk gesloopt en heb al diverse pogingen ondernomen er nog iets van te maken maar zakt me de moed in de schoenen gezien de zaken wat ik er allemaal aan moet doen. Ik lees op forums dat je beter nieuwbouw kan dan dan restauratie. Maar wie weet is jouw Ebba Victor een stimulans om de draad weer op te pakken:thumbsup:
    mercantic-1964.jpg
    mercantic-1964_5.jpg
    mercantic-1964_8.jpg
    mercantic-1964_9.jpg
    mercantic-1964_10.jpg
    Paco Palla op 23-10-2009 te Granville_2.jpg als Love_Divine_Portsmouth_06_jun_2006.JPG
    Love Divine op 19 april 2014 op de rots van Bequia Island.jpg
    Love Divine op 19 april 2014 op de rots van Bequia Island-2.jpg
    De Mercantic als Love Divine op Bequia Isiand op 19 april 2014 uitgevaren. (2 foto's via shipspotting)
    De echte Mercantic heeft onder bijna alle eigenaren veranderingen ondergaan, let vooral even op de details toen ze als Mercantic in de vaart kwam die vind je in het model niet terug.
    Ik zal opnieuw even foto's maken zoals mijn Mercantic er uit ziet, maar weet nu dat ze niet als origineel weer in de vaart komt, een beetje eigen scheepje van maken!
    Succes en ga je volgen:thumbsup:
    mvg Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina