Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Ko,
    Het bijhouden van het verslag heeft enige tijd stil gelegen.
    Deels omdat ik me soms wel eens afvroeg of het - tussen alle zeer hoogwaardige bouwprojecten en kunsten hier op het forum waarbij thermen of toepassingen van 3 D en allerlei ingewikkelde aansturingen via PIC of Arduino al bijna niet meer weg te denken zijn - wel interessant genoeg is.
    Mijn bouwplezier om van iets ouds op relatief simpele wijze toch weer iets leuks te maken en zo een 2e leven te geven heeft er gelukkig nog niet onder geleden :p.
    Het is leuk om te doen en ik hobby dus gewoon nog even op de conventionele manier verder en lees / volg met veel plezier de hightech verslagen die ik soms al wel meerdere keren moet lezen om nog te snappen wat ze doen of bedoelen.

    Een van de andere (bijkomende) redenen van de stilte rond mijn verslag is dat ik momenteel (aan de Ebba Victor) van alles door elkaar aan het doen was en er even niet echt een verslag lijn of volgorde in zit.
    Ondanks genoemde punten was / ben ik toch wel steeds van plan dit verslag zo compleet mogelijk en netjes bij te houden en af te werken.

    De fronten zijn inmiddels klaar (als ik terug kijk naar de foto datum was dat 2 dagen na mijn laatste update hier) maar staan er - omdat ik toen besloot om eerst met de andere dingen (zoals bijv.de romp) verder te gaan - nog niet in.




    Henk-j, leuk om je reactie te lezen.
    Het wekt bij mij weer een aantal vragen of opmerkingen aan jou op waar ik later zeker nog eens op terug wil komen.
    Ik noem het opknappen van dit soort dingen ook wel eens gekscherend het "behoud van modelbouw erfgoed" :D.
    In de 1:1 schepenwereld kennen ze dit soort thermen voor bijvoorbeeld "Behoud Varend Erfgoed" e.d.

    Ik ben benieuwd naar de foto's van je Mercantic en hoop dat je mede door het verslag van de Ebba Victor de stimulans kan vinden om er opnieuw aan te beginnen en mee verder te gaan.
    Als je terug kijkt of gaat naar de 1:1 ("Behoud Varend Erfgoed") wereld zijn er genoeg schepen die er ooit heel beroerd, soms nog amper als ooit een schip zijnde te herkennen waren en later weer opnieuw als pareltjes te voorschijn kwamen.
    Het mooie ervan is dat die schepen op nautische evenementen vaak nog de meeste belangstelling en bewondering trekken :worship:.

    Weet je al of jouw schip straks de Mercantic of een variant - zoals ik dat bijvoorbeeld doe - gaat worden?

    Ik was het al van plan maar met deze reacties zal ik zeker proberen het verslag een dezer dagen weer eens een beetje te updaten.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2017
    henk-j vindt dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Na mijn laatste verslagpost van ongeveer 2 maanden geleden heb ik in die tussentijd wel het één en ander aan mijn Ebba Victor gedaan maar zoals hierboven in post 21 al aangegeven staat, waren dat vaak losse en niet erg samenhangende dingen of gebeurtenissen.
    Nu toch maar even proberen om ergens de draad weer op te pakken.

    De laatste keer was ik bij de nieuwe fronten van de stuurhut en onderliggende bemanningsverblijf gebleven.
    Terwijl ik deze aan het maken was bedacht ik mij dat het straks hierbinnen ook wel een stuk lichter en ruimtelijker gaat worden en of er dan misschien ook niet beter gelijk een interieurtje met verlichting e.d. ingebouwd moet worden :rolleyes:?
    Ik kan er per slot van rekening nu - voordat ik de fronten er terug in lijm - nog enigszins bij.
    Eigenlijk is het wel jammer dat dat niet gewoon via het dak zou kunnen.
    Dat zou nog makkelijker zijn maar dat dak zit er - door de vorige eigenaar - al zo degelijk verlijmd op dat sloop of demontage van dat onderdeel en het idee beter nog even moet wachten.
    Stoppen met slopen en eerst eens opnieuw op gaan bouwen of toch maar beter ................ :rolleyes:?!

    [​IMG]
    Front van stuurhut.

    [​IMG]
    Front van bemanningsverblijf waar de ramen in dit geval op iets andere plaatsen en indeling zitten dan bij de Mercantic.

    [​IMG]
    Gelijk ook maar even de nieuwe deuren voor de stuurhut gemaakt.
    (twee haaks in T vorm tegen elkaar gelijmde roerhoutjes uit de bouwmarkt zijn hierbij een snelle en handig hulpmiddel - waarbij een deel hiervan in de gleuf valt - om makkelijk en precies evenwijdig aan de kruistafel in/op te spannen en te werken).
    Op dezelfde manier ook de rest van de nieuwe en andere deuren in het schip - maar dan met ronde patrijspoort gaten - gemaakt.

    Bij het originele schip zag ik dat de ramen aan de achterzijde van de stuurhut ook anders van vorm en indeling waren dan bij de Mercantic.
    Dat kwam mooi uit want ik moest en wilde toch al van die - in mijn geval - ijsbrekerachtige ramen af.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Oude (ijsbreker) situatie.

    [​IMG]
    Aangepaste situatie.

    Gaandeweg bij het bovenstaande viel bij mij op enig moment het kwartje dat ik al meer met de afwerking dan met de basis van het schip bezig was en hoewel dat misschien in dit stadium nog helemaal niets geeft besloot ik toch maar om eerst eens verder met de romp te gaan zodat ik deze voordat het buiten of in mijn garage te koud wordt met G4, keperdoek en Epoxyhars kan behandelen.
    De rest gebeurt allemaal netje in huis en is niet zo weersafhankelijk.

    Op mijn kleine zaagtafeltje kon ik - geleerd tijdens de bouw van mijn Victoria - uit een stukje plinthout van de bouwmarkt mooi een paar stootlijsten van 2x2 mm zagen.
    Met behulp van schilderstape uitmeten en op de romp lijmen.
    [​IMG]

    [​IMG]
    De stabilisatievinnen had ik er een paar jaar geleden al eens op gelijmd en vraag me - nu ik er mee bezig ben - af of dit en de stootlijsten straks voor het aanbrengen van het keperdoek met epoxyhars niet een probleem / obstakel wordt :weetnie:.
    Zal tegen die tijd wel even een lastig prutswerkje worden denk ik, maar in elk geval beter dan nu alsnog of te vroeg weer te veranderen :confused:.

    Waar ik op enig moment ook tegenop liep was dat de kop van de boot aardig scheef is gebouwd of misschien door de tijd krom getrokken is :weetnie:.
    Ik had dit weliswaar al eerder gezien maar ook steeds weer vooruit geschoven met het idee van "dat komt wel".
    [​IMG]
    Te zien is dat er - behalve scheef - ook diverse scheuren en vervormingen in de kop of boeg zitten.
    Negeren en er straks gewoon overheen schilderen is in dit geval eigenlijk geen optie, dus toch maar proberen er iets van te maken.
    Het scheurtje (op de foto) rechts had ik al eens geprobeerd te repareren, maar door spanning in het hout en/of een stukje kwaliteitsverlies van ouderdom verschenen er in de directe omgeving al snel weer nieuwe (haar)scheurtjes.

    Om het scheve en schele op te vangen heb ik het onderstaande geprobeerd.

    [​IMG]
    Een tijdelijk malletje gemaakt om te zien wat er nodig is om alles weer een beetje in het rechte en gelijke te krijgen.

    [​IMG]
    Zo is enigszins te zien wat er opgevuld moet worden.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Opvullen met restjes hout en daarna - zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde - de boel weer glad en strak schuren.

    [​IMG]
    Het ziet er misschien niet helemaal jofel uit, lijkt een beetje op gesjoemel maar met de (Bison Kombi Power) lijm probeer ik hier 2 vliegen in één klap te vangen, nl. het verzwakte en gescheurde hout te hechten, nieuwe stevigheid te geven en gelijk de vervormingen een beetje weg te plamuren.
    In de 1:1 wereld zouden ze hier ongetwijfeld een groep lassers aan het werk zetten en nieuwe platen er in lassen maar dit gaat mij voor dit model een beetje te ver :D.

    [​IMG]
    Als je nu over de boeg naar achteren kijkt is de boel al weer een aardig stukje bijgetrokken en met straks een likje verf zie je er (bijna) niets meer van :p.

    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2017
    Zeiler vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat was een hele boterham om bij te lezen,
    Als je er straks wat verf hebt opstaan en je laat ze zien aan iemand die je verhaal niet gelezen heeft , zal hij je zeker feliciteren met het resultaat net als ik nu trouwens ook doe.
    mooie herstelling , mag zeker gezien worden.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Handige "ijzer"werkers, daar bij jou op de werf Bert! Van origine hadden ze bij zo'n mooi gewelfde steven geen plaatmateriaal moeten gebruiken. Gaat door de spanningen bijna altijd scheuren. Goed dat je er een epoxy/weefsel laag overheen zet. Als je de stootlijsten en kimkielen wat rond schuurt zal het met 80 grams doek wel lukken denk ik. Helemaal als je daar begint met tamponeren. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  5. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Complimenten Bert voor je duidelijke tekst en foto's ik ga hier zeker voordeel mee doen , foto's komen er aan
     
  6. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Bert
    Leuk dat er toch weer schot komt in de coaster
    En inderdaad de verslagen die hier op het forum staan van schepen met 3d printers e.d. dat volg ik ook niet meer
    Ben ook nog van de old skool met dremel , vijlen en dergelijke
    Zag ook nog een mede volger Henk J die ook nog in een restauratie project gaat
    Zal ik toch eens echt op zoek moeten om ook toch een Mercantic te bemachtigen
    Wie weet kunnen ze alle drie een keer bij staan bij club tijdens een show ( zou leuk zijn )
    Groeten maar weer en we zullen uitkijken naar een volgende up date
    KO
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Gaat helemaal de goede kant op! Ik denk dat de "reparaties" juist bij gaan dragen aan de algehele oude en opgelapte, door de loop der jaren en verschillende eigenaren omgebouwde opbouw aanblik.
    Laat maar zien dat het niet direct van de werf komt, ik vind dat wel wat hebben. Ook weer iets heel anders dan je tot in de puntjes verzorgde Old Lady :)
     
  8. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Ko,
    Ik las dat je wel interesse had in de Mercantic, ik weet dat op www.scheepmodelbouw.be (dan even scrollen naar beneden naar de site S.M.B. info) de romp (kunststof) hier verkocht wordt.
     
  9. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Hierbij foto's van mijn scheepje, zoals je ziet is de verschansing bij het hoofddek weg hiervoor komt een reling terug.
    Het hoofddek wordt waarschijnlijk nog veranderd.
    Zoals je ziet nog veel werk te doen [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Henk J
    Ja dat weet ik , heb al contact gehad met SMB rompen
    Maar een uitdaging om een bestaande Mercantic te updaten vind ik leuker
    Dus zoek en wacht ik gewoon af tot ik er 1 tegenkom
    Van de week net te laat om er 1 te bemachtigen , was s morgens net verkocht
    Blijft in de planning
     
    henk-j vindt dit leuk.
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Marc w, het was een weekendboterham met extra beleg :p.

    Dank je Klaas, dit scheepje is - als ik zo in een paar hele oude catalogussen van BB kijk - nog redelijk uit de beginperiode van hun bestaan. Ik weet niet of ze bij latere en andere modellen / uitvoeringen het idee van plaatmateriaal voor gebruik van een (bijna) hele boeg nog steeds toepassen of dat ze daar inmiddels hun lering uit getrokken hebben :weetnie:.

    Dank je Henk-j, leuk of goed om te lezen dat jij of een ander uit dit verslag zijn voordeel kan halen en dat is toch ook wel een beetje het doel van alle verslagen hier op het MBF :).

    Ko, ook bedankt, ik hoop dat je snel een Mercantic vindt en bijv. de jaarlijkse MBF werkschependag zou ooit een goede gelegenheid voor een mini Mercantic meeting kunnen zijn of worden ;).

    Dank je MikeMohawk, dit zijn de woorden en benaderingen waar ik nog niet zo aan gedacht had maar wel heel leuk vindt om ze te horen :p.
    Ik doe mijn best :).

    Nogmaals, ook aan de stille volgers; Bedankt, tot een volgende keer en nu :bier:.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Zo te zien heb je hier inderdaad nog wel even je werk aan Henk-j.
    Ik had ze bij nader inzien en terugkijkend in jouw Mercatic renovatietopic daar al eens eerder gezien.
    Je kan in elk geval vooruit, de winter begint pas en het wordt nu lekker om een beetje binnen te hobbyen.
    Ik ben benieuwd naar de vorderingen in je renovatieverslag :).
    Groet, succes en laat de oudjes herleven :yes:.
     
    henk-j vindt dit leuk.
  13. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    ahoy Bert,
    Ondanks dat je de Mercantic half afgebouwd in bezit hebt verkregen ziet ze er gelikt en strak uit (romp). Misschien volledig geheel ten overvloede voor een ervaren werf als de jouwe vraag ik me af of je de spanten bovendeks nog gaat veranderen naar meer en (uiteraard) dunnere zoals de werkelijkheid is of laat je ze zitten?
    mvg, Henk
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Over dat punt heb ik al meerdere keren zitten dubben van wel of niet.
    Toen mijn plannen met dit model een beetje vorm begonnen te krijgen was mijn gedachte: Het maken van een Mercantic variantuitvoering (maar wel van een ooit echt bestaand schip), ander kleurtje, RC erin, misschien nog ergens een toeter of belletje en klaar.
    Gaandeweg bij het vinden van meer informatie over de gekozen variant (Ebba Victor) en het meer binding krijgen met dit model kwamen en komen daar steeds nieuwe ideeën en verfijningen voor mij bij zoals bijv. het brugdek naar achteren verlengen, de vorm en posities van ramen / deuren aanpassen, enz.
    Die groffe in het zicht zittende BB spanten waarvan ik eerst dacht "het is niet anders" beginnen me nu ook steeds meer te storen en ja, ik denk dus dat - in elk geval voor de in het oog springende boeg - ik ze daar wel wil gaan veranderen.
    Omdat ik weet dat er in het houtwerk van de boeg nogal wat spanningen zitten wil ik in elk geval met het eventueel weghalen van de (in het zicht zittende) spanten wachten tot ik klaar ben met het aanbrengen van de Keperdoek en Epoxy en daarna de kleinere schaalgetrouwe spantjes aanbrengen.
    Op de andere plaatsen zoals bij de gangboorden van het lage-, hoge-, en achterdek is het lastiger om nog goed bij te kunnen, dus daar weet ik het nog niet wat en of ik er iets mee ga doen.
    Eerst maar eens afwachten wat mijn gevoel zegt als ik klaar ben met de Epoxy.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  15. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Begrijpelijk, ik vond ze te zwaar zeker op de boeg maar of het mooier wordt als je de rest laat staan. Nu omdat het model nog niet is afgewerkt kun je er makkelijker bij, succes met het overdenken hierbij
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Recent heb ik ook het roer gemaakt.
    De eerste keer was heel duidelijk dat ik met het boren een beetje fout zat.
    De tweede keer een héél klein beetje fout, ik dacht dat het wel kon zo en had vervolgens het profiel er verder ingebracht, maar bij nader inzien toch niet naar mijn zin, dus nog maar een keertje opnieuw.
    Driemaal is scheepsrecht :p.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard een paar gaatjes voor de borgpennetjes boren (in dit geval met een één mm. freesje omdat die op het ronde asje minder gemakkelijk wegloopt dan een boortje).
    De paperclips zijn even van tijdelijke aard, ze dienen tijdens het werk tegen mogelijke verschuivingen en zijn later vervangen door een messing pennetje.

    Daarna tijd om het roer samen met de - nog niet vastzittende - schroef- en schroefas te passen.

    [​IMG]

    Nu blijkt dat e.e.a. wel erg (te) krap op elkaar zit.
    Het lager van de schroefas en zelfs de contramoer van de schroef vallen geheel of gedeeltelijk in de hak / romp.
    De roerkoning zat er al van de eerste eigenaar in en die is - hoewel als het moet alles kan - lastig te verplaatsen.
    Gelukkig zit er in de hak van de romp voldoende ruimte om deze hier wat verder uit te hollen en zodoende de benodigde ruimte vrij te maken.
    E.e.a. is inmiddels gebeurd :).
    De nu nog kunststof schroef wordt uiteraard nog door een messing schroef vervangen.

    Afgelopen dagen ook eindelijk de romp en roer in de G4 gezet.

    [​IMG]

    De G4 had ik ruim anderhalf jaar geleden (overgegoten naar een kleiner potje) al eens van iemand hier in de vereniging gekregen met de boodschap; "Ik heb hem hier al even staan dus kijk maar of je er iets mee kan".
    Voor het werkje wat ik er toen mee gedaan heb was het resultaat daarna prima.

    Nu begonnen er - na het aanbrengen van een paar dagen geleden - tijdens het drogen hier en daar wat (bruis) luchtbelletjes en andere oneffenheden in de lak te ontstaan.
    Drie of vier mogelijkheden; A - de G4 is ondertussen te oud (wat volgens de beschrijvingen over houdbaarheid ook heel goed zou kunnen) B - de lijm van en tussen de latjes begint hier en daar wat op te lossen, C het hout is (te) vet of D - ik heb de G4 veel te dik aangebracht :weetnie:.
    Na twee dagen heb ik de romp weer opnieuw helemaal glad - maar niet kaal - opgeschuurd en vandaag met hetzelfde potje G4 - maar dan voor de zekerheid wel dunner en met een (mini) rollertje opnieuw een laag G4 aangebracht.
    Nu is er niets aan de hand en hecht alles gelukkig netjes en mooi strak :).

    [​IMG]

    Vandaag voor de volgende fase het keperdoek en epoxy besteld :)..

    Tot zover weer even.
     
  17. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Bert, leuk om te zien dat jij ook net met een roer aan het stoeien ben, heb zelf net 1e exemplaar gereed, bovenkant ziet er aardig uit, maar aan de onderkant loopt het gat 2mm uit het centrum. Volgende poging beter.
    [​IMG]
    Heb ook net m’n romp in de G4 gezet, net een nieuw blik geopend en kleur ziet er helderder uit dan jou potje.
     
  18. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Welke exposie/keperdoek zet je er op?
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Gewoon 80 gram.
    Dat moet voor dit model voldoende zijn.
    Zwaarder of meer krijg ik niet netjes genoeg om de kimmen en stootlijsten geplooid.
     
    henk-j vindt dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bert, als je de G4 gebruikt zoals op de foto, recht uit het potje, zou het wel eens kunnen dat hij niet helemaal meer ok is.
    Normaal giet je de benodigde hoeveelheid in een schaaltje en mag je een overschotje nooit terug in de grote pot gieten.
    Tenminste dat is wat ze me altijd al verteld hebben. De G4 zou dan langzaam gaan uitharden in de pot.
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina