Dan nu weer verder met de romp.
Omdat het schuim heel erg zacht is, kan er niet met vacuum gewerkt worden. Daarom voorzichtig stukje voor stukje lamineren. Als eerste heb ik de rompvorm met inpakplakband bekleed. Daarna kan begonnen worden met de vleugelaansluiting. Hiervoor heb ik glasband gebruikt.
Daarna de onderkant van de romp voorzien van een laagje glasmat:
Zoals je kunt zien leg ik eerst het weefsel tussen twee stukken plastic, en dan wrijf ik alle overtollige epoxy er tussenuit. Zodoende gebruik je niet teveel epoxy, en kun je ook heel eenvoudig de juiste vorm knippen.
Dan voorzichtig intapen, zodat het weefsel goed op de vorm komt te zitten.
Op de volgende foto is te zien hoe ik deze stukken tijdelijk aan elkaar verlijm. Met een epoxy-glasbubble mengsel worden de hoeken opgevuld. Dit wordt er later natuurlijk allemaal weer afgeschuurd, omdat je nu eigenlijk de oorsprokelijke (goede) vorm van de romp aan het verknoeien bent:
Nadat de hele romp is bekleed (en dat alles dan weer twee keer), kan het schuim en al het hout uit de romp worden geprutst. Het begint er dan al aardig op de lijken:
Nu begint het grote schuren en plamuren:
Aan de binnenkant van de vleugelaansluiting (in de hoek), heb ik een pak glasweefseldraden gelijmd, zodat het een mooi sterk geheel wordt. Daarna kan vulling, die eerst op de aansluiting was aangebracht om stevigheid aan de vorm te bieden, weer teruggeschuurd worden, zodat je de eerste oorspronkelijke vorm van de vleugelaansluiting weer terug hebt:
Wat weegt dan zoiets? Ongeveer 80 gram!
Zo komt het straks ongeveer eruit te zien:
Daarna nog meer vullen, schuren en plamuren, en dan de hele romp nog een keer met 25gr/m2 weefsel bekleden, dan heb je al een aardig strakke romp die mooi past:
Nu de motorbevestiging er in:
De M3 moertjes heb ik rond afgeslepen omdat anders de motor nét niet meer past:
Op de volgende foto is te zien dat er ook nog iets van de buitenkanten afmoet:
Nu past het wel. De M3-bouten worden nu aan de romp verlijmd. Hiervoor gebruik ik weer een luchtig epoxy-glasbubble mengsel.
Volgende keer gaan we nog een keer verder, alhoewel er niet meer zoveel werk overblijft!
Norbert