[Bouwverslag] Eigenbouw motorjacht.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 8 jan 2010.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo,

    Aangezien ik al begonnen ben met de bouw van mijn eigen ontwerp jacht, heb ik helaas geen foto's (meer) beschikbaar om te laten zien.

    Ik zal beginnen met het laten zien van de vorderingen in een redelijk korte periode.

    Hier zijn wat foto's;

    [​IMG]
    Hier is ze als ruwe bouw. Ik heb haar toendestijds testgevaren en kwam heel veel problemen tegen. De boeg was te laag, en er was geen golfbreker aangebracht, met als gevolg dat er een hoop water in de boot terecht is gekomen.

    [​IMG]
    De boeg. Na het testvaren heb ik hier een stuk boeg bij aangezet. Voor dat alles was het deck aflopend, zonder opstaande randen. Dus een mooie toevoeging om het jacht echt te laten lijken.

    [​IMG]
    De achterkant speelt natuurlijk ook een grote rol. Wel of niet een mooi zwemplateau er achter op. Ik koos ervoor om het toch wel te doen. Bovendien is dat iets wat je tegenkomt op de meeste jachten.

    [​IMG]
    Even een kijkje in de binnenkant van de romp. Deze is niet erg ruim, dus waren er weer problemen met het juist plaatsen van de motoren en al het andere spul. Toch is het gelukt!

    [​IMG]
    De boeg heb ik helemaal bewerkt met albastine glasvezelplamuur. Dit werkt voortreffelijk! Het is erg mooi voor de afwerking, wel kost het de nodige ''laagjes'' om dit een beetje mooi glad te krijgen zonder putjes e.d. Verder is het redelijk buigzaam en heel sterk.

    [​IMG]
    Dan is het tijd voor het deck, na enige aanpassingen e.d. moest het tijd worden om deze te beplanken met dunne stripjes van mahonie. deze zijn 1 mm dik en een halve cm breed. Dit alles netjes naast elkaar leggen en lijmen gaat veel werk in zitten en moet nauwkeurig gebeurd worden. Hier en daar is dat bij mij niet het geval. Erg jammer, maar dat is later weggewerkt.

    Voor nu,
    Groetjes Jeremy
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dan nog even wat foto's van hoe ze er momenteel uitziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes Jeremy
     
  3. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er leuk uit. Ook nog een Smit Singapore in aanbouw op de achtergrond?

    Bart
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ja, alleen is die niet van mij, van mijn schoonvader. Hij is ermee begonnen in 2006, en nog niet klaar... de kleinste detail zit er wel op:p Kijk maar op www.hobbyjan.nl voor zijn modellen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  5. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    divers

    Eigen ontwerp?? Mooi hoor,knap, ziet er prima uit. Heel mooi gemaakt met de verlichting onder de trappen. En een heel mooi dek-je hoor. Zo te zien heb je voldoende koeling voor je motoren gemaakt. Gaat vast helemaal goed komen, gaat een mooi model worden. Hopende zien we straks nog wat meer foto's van je mooie model.

    Groet Paul UK-104
     
  6. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi

    Dit noem ik nu MOOI, als het net zo gaaf vaart als dat hij gebouwt is heb je een dikke 10 van me.

    gr Hans
     
  7. herby

    herby

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Venlo
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    mooi bedacht , de reling op de kop die op niets uitloopt
    wordt een mooi jacht
    grt Ko
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt allen voor jullie reacties!

    De OceanLed systeem zat er op, deze heb ik er tijdelijk af moeten halen, 1 led was half doorgebrand door een te lichte weerstand. Gaten ervoor zitten er nog, dus komen gewoon weer nieuwe Leds, maar dan 4. Ledjes onder de trap? Dat is een bankje in aanbouw, ik maak achter op het dek een ronde bank uit twee stukken zodat het zwemplateau nog berijkbaar is. Ik dacht, als ik nou van die silicone slangetjes onder de bankjes monteer, met witte ledjes, lijkt dit heel stoer.
    De reling was eerst anders, een rechte uitloop naar voren, dit toch maar veranderd in wat dikker materiaal en teruglopend naar de rand toe. Deze reling word nog geverfd in chroom. Verder ga ik nog foto's plaatsen van de verdere vorderingen :)

    Groetjes, Jeremy.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo jeremy


    wat het probleem met het plaatsen van je dek beplanking aangaat
    dit is reeds zo oud als ik hahaha
    bij een sleep bood of oorlogschip werden er tussen elk latje een strook zwart papier tussen gezet
    iets wat dikker dan normaal papier om een beetje een zichtbare naad te verkrijgen
    zo zitten al je plakjes netjes mooi evenver van elkaar af
    na het uitharden kan je met een stukje glas het hout schrapen en zo ook het opstaande stukje karton mee weg schrapen
    daarna polivuller en na opnieuw opschuren een laagje G4 of vernis
    dit terug polieren met eventueel staalwol en zeep en opnieuw in de G4
    en zo heb je een spiegel glad dek waarde plankjes wel even ver vanelkaar zitten

    maar ik vind wel mooi wat je er van gemaakt hebt

    groetjes raf
     
  11. raverbeemer

    raverbeemer

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    21
    Hoi Jeremy

    Om het dek te laten lijken op een echt beplankt dek kun je een mooi plaatje hout gebruiken ter grootte van je dek. Dan teken je met een zwart balpen elk latje op de juiste maat (dus allemaal evenredig). En dan zet je er een mooi bootvernis over zo bespaar je een hoop werk en blijft het een mooi geheel.

    Greetz

    Patrick
     
  12. Mdesade316

    Mdesade316

    Lid geworden:
    21 mei 2005
    Berichten:
    382
    ds idd een goeie tip patrick, ga ik ook es uittesten...
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt voor jullie tips,

    Inmiddels heb ik alweer eventjes wat gedaan, ik ben bezig geweest met het ontwerpen en maken van de tafel op het achterdek. Waar precies deze moet gaan staan ben ik nog niet uit. Hier even wat foto's.

    [​IMG]
    De twee helften.

    [​IMG]
    Aan elkaar gelijmd. Gewoon gedaan met secondelijm. Aangezien dit balsa hout is, blijft dit geweldig plakken.

    [​IMG]
    De beplanking van het tafeltje. Deze is beplakt met hele kleine strookjes hout.

    [​IMG]
    En hier in het geheel en af.

    [​IMG]
    En hier ook weer.


    Groetjes Jeremy.
     
  14. raverbeemer

    raverbeemer

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    21
    Hey Jeremy

    Knap gedaan hoor en het ziet er echt keurig uit. Ik had het wel met hele plaatjes gedaan i.p.v. met die kleine latjes dat bespaard een hoop werk. Maar goed dat is mijn mening.

    Het wordt echt een standing vol jacht zo te zien .

    Veel succes met de verdere bouw.

    Greetz
     
  15. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    heey leuk om dit te zien :D

    heb dit zelf met me vader gedaan
    we kregen een romp die half totaloss was en hebben deze naar eigen model opgebouwd
    tot in de kleinste details
    erg leuk zal wel ff kijken of ik foto's ken maken ervan hij zit nu goedingepakt in folie en een doos

    grtz lip
     
  16. Piecje

    Piecje

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    66
    Mag ik vragen wat het doel is van het puntje dat uit het tafeltje steekt? dit heb ik nog nooit gezien.

    Verder mijn complimenten.
    Er zijn niet zo veel mensen die een jacht bouwen.
    Ik vindt het in ieder geval erg mooi.
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @ Piecje,

    Dat is deels design enzo. Vandaar dat tafeltje op die manier. Misschien ga ik deze wel gebruiken als hoek tafel ergens voor. Maar dat weet ik niet. Dankje voor je compliment :)
    Groetjes Jeremy.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo,

    Hier is dan weer even een update. Na veel werk aan de romp en wat details, leek het me tijd voor een nieuwe opbouw. De oude, zoals te zien op het eerste plaatje, valt niet meer op zijn plaats door de aanpassingen. Dus ben bezig geweest met een nieuwe.
    Hier zijn even wat foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor nu weer eventjes,

    Groetjes Jeremy.
     
  19. Piecje

    Piecje

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    66
    Deze opbouw vind ik een stuk mooier.
    Wel vind ik hem een beetje laag, het geeft nu meer een 'speedboot' look af.

    Verder nog een keer mijn complimenten.
    Ga zo door.
     
  20. raverbeemer

    raverbeemer

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    21
    Hey Piecje

    Mss komt er nog een open brug bovenop met zo een spoiler dan wordt ie mss nog stoerder.

    @ Tazz

    Het is een mooie boot dus ga zo verder.

    Greetz
     

Deel Deze Pagina