[Bouwverslag] Eigenbouw motorjacht.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 8 jan 2010.

  1. Piecje

    Piecje

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    66
    Op dat plankje op de eerste foto staat nog net 'De verf'.
    Is dit een tijdelijk, of gaat dit nog weg? of iets dergelijks.
    Het zou een beetje zonde zijn als dit zo bleef..
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Jeremy,

    Ik verwacht dezelfde problemen bij mijn ss Rotterdam. Hoewel ik er nog niet aan toe ben kijk ik wel eens wat rond. Op dit forum is wel eens meer de ebay shop van ledbaron genoemd. Die heeft erg veel, vooral in het kleinere spul. Deze lampjes zijn niet extreem klein, maar hebben wel een erg grote straalhoek. Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat zeker een keer doen. Misschien ook iets voor jouw probleem?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @ Ad,

    De foto op de link werk niet bij mij, wellicht komt dat door de pc waar ik op zit.
    Ik zat te denken om een fijn schuurpapiertje eroverheen te doen om het schijnwerper effect te dempen. Zal wel even kijken op een andere pc voor de foto.

    @ Piecje,
    Nee, de latjes naast de trappen moet ik nog helemaal wegwerken. Het is eigenlijk een steunpunt voor de trapjes. Die ga ik óf verven, óf weghalen. Maar zover ben ik nog niet :) Eerst motorisch in orde, verlichting onder water is nog niet klaar.

    Groetjes Jeremy.
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo iedereen,

    Het is alweer een tijdje geleden, en heb natuurlijk niet stil gezeten

    Een hele metamorfose, ofzo. Hier zijn dan even wat foto's van verschillende aanzichten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes, Jeremy.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Led spots

    Beste Jeremy,

    Ik heb bij ledbaron (Duitse Ebay winkel) wat 4,8 mm "diffuse" ledjes gekocht om uit te proberen. Doordat de led veel hoger (dichter naar de kop) in de behuizing zit claimt hij dat deze een veel grotere spreidingshoek hebben. Hieronder even naast elkaar gezet:

    [​IMG]

    Foto is slecht, maar ik heb geen macro lens. Wel is te zien dat de linker led veel diffuser licht geeft en veel minder op een spot lijkt. De vergelijking gaat verder mank, want de linker is "warm wit" met een wat matte beglazing en de rechter (die ik al had) "helder wit" met een heldere behuizing. Verder lijkt de lichtopbrengst wel minder, maar dat is gedeeltelijk ook door de groter spreiding natuurlijk (wellicht dat de heldere uitvoering wat meer lichtopbrengst geeft). Ze staan wel in serie, dus hebben dezelfde stroomsterkte. De lichtopbrengst kan wel wat meer worden, want mijn voeding lijkt een wat lagere spanning dan de nominale 9V te hebben, en ik had geen weerstand voorhanden om daarvoor te compenseren - de stroom is daardoor wel wat minder dan de nominale 20 mA.
    Misschien wat om te proberen? Voor de kosten hoef je het niet te laten, ik betaalde 13 Euro voor 50 ledjes, inclusief 3 Euro verzendkosten.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo Ad,

    Allereerst bedankt voor je reactie,

    Echter heb ik al ledjes besteld bij de lokale hobbywinkel :/
    Dus maar even afwachten wat daar terrecht van komt... Wel moet ik zeggen dat er vershcil in de ledjes zit. Bij de andere hobbywinkel, had ik warm wit gekocht, nu bij de winkel in de buurt heb ik koud wit gekocht, en het verschil is aanzienlijk. Koud wit is in vergelijking mooier en heeft iets minder straal effect. Wel moet ik zeggen dat de ledjes die jij nu hebt, ( linker ) wel beter is. Maar, is de lichtopbrengst veel minder?
    Ik zal het even onthouden, want ik betaal nu 1 euro per led... beetje absurd als ik lees dat jij maar 13 euro voor 50 betaald. :/
    Hoeveel volt draaien die ledjes op trouwens? Ik heb nu ledjes met weerstand voor 7.2 ( vaar-accu )

    Maargoed, zometeen eerst even genieten op de beurs in Leeuwarden ( Boot-Holland )

    Groetjes, Jeremy.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jeremy,

    Ik had ze nu in serie op (nominaal) 9V staan. Met 3V ledjes met een stroom van 20 mA krijg je dan een weerstand van 150 Ohm. Bij 7,2 V is twee in serie een grensgeval, je zou dan een weerstand van 60 Ohm (afronden naar 62, 61,9 of 6,04 Ohm, afhankelijk van de nauwkeurigheidsreeks,) nodig hebben. Met 1 ledje krijg je een weerstand van 210 Ohm (afronden naar 220, 215 of precies 210 Ohm).
    De lichtopbrengst is naar mijn idee wel aardig wat minder, misschien moet je dan de "puur witte" versie hebben. Die staan nu op eBay (10 voor 2 Euro).

    Succes,

    Ad Bakker
     
  8. Aantje

    Aantje Guest

    Ziet er goed uit, hoe heb je de mahonie houten latjes in het dek gekregen, het hout uitgesneden?
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @ Aantje,

    Ik heb al die mahonie latjes niet uitgesneden, dit zijn gewoon die simpele latjes van billing boats. Gewoon een smal latje als afmeting tussen de deklatjes, dan plakken en voila.
    Toch wel heel veel werk, maar het geeft net even die echte look.

    Groetjes Jeremy.
     

Deel Deze Pagina