bouwverslag eigenontwerp jacht

• Topicstarter Topicstarter Her Docter
  • Startdatum Startdatum
H

Her Docter

Guest
Hoi

Ik ben Casper en ik ben redelijk nieuw hier. Ik ben al een tijdje bezig met een eigenontwerp poweryacht.
De schaal van het bootje is 1 op 40, de lengte is 70 cm bij 18 cm breed. Het ontwerp is losjes gebaseert op de Wallypower 118. De romp is gemaakt van balsahout en een beetje hardhout. de cockpit is gemaakt van acrylon en geeft een kijkje in de machine kamer. De aandrijving zou door twee Kehrer 28mm jet drives gaan geschieden, maar die apsten niet. Daar moet ik nog even over nadenken. De bouw is halverwege en ik ben nu bezig met het schilderen van de romp en het betimmeren van het dek. Ik ga hier wel wat meer foto's bij posten, maar ik krijg ze nog niet in de juiste maat. enige tips zouden handig zijn. Hier onder alsovast een voorproefje.

Casper

Dit is mijn bootje in de vijver. Heel handig als je kan testen in je eigen achtertuin

normal_lengte%20boot~0.jpg

meer foto's volgen vanavond.

Casper

Hoi

Na een paar maanden niks aan de boot te hebben gedaan, ben ik weer eens gestart. Een tijdje geleden had ik al twee Kehrer 28 mm jets gekocht en daar ben ik nu mee bezig.
De gaten zijn ongelukiggerwijs erg grof in de romp gemaakt, dat wordt weer plamuren.. omdat het geheel erg krachtig wordt, ben ik aan het denken om op een een of andere manier een soort van downforce te creeeren. Iemand ideeen?
Ook heb al wat kleurtjes uit geprobeerd, maar de uiteindelijke kleur wordt na lang denken een matzwarte romp met rode afwerkingen.
Ik hoop nu snel wat vorderingen te maken :D

Casper

had de wally eens (lang geleden) gezien in een duits blad ,boote exclusiv .
had hem reeds herkent zonder het toppic te lezen ,dus die lijnen komen goed in de buurt.

wat mij opvalt is dat er wijnig jachten worden gebouwd ,al helemaal geheel naar eigen ontwerp!
suc6 met bouwen verder!

mzzls
erik

Je zou kunnen denken aan stabilisator flaps aan de achterkant. Denk aan twee stuks rechthoekig materiaal, (als het plastic is dan dik en met verstevigingen). Maak het met een korte kant vast aan de rand tussen bodem(onderkant) en spiegel(achterkant), en in de buurt van de andere korte kant wordt hij gesteund door een stuk messing staf vanaf de bovenkant van de spiegel. Een aan de rechterkant en een aan de linkerkant.
Daarmee zorg je er extra voor dat de achterkant niet teveel naar beneden gaat een daardoor de voorkant naar boven, zonder dat je grote vleugels erop moet zetten. Als je het een jacht wilt noemen is dat geen optie volgens mij. En een kleine zal wel wat doen, maar of het dan echt merkbaar is.... dan moet je wel heel hard gaan.

Ik kon zo snel geen voorbeeld vinden, dus je moet het met de tekst doen :-)

Hoop dat het enigzins duidelijk is.

VrGr,

Theo

Hoi

Aan de tips heb ik wel wat ja. Dat van de vleugels had ik ook al in de gedachten. Vandaag ga ik het geheel nog een keertje schuren, en dan kan ik later weer eens wat foto's posten
Casper

Bij deze een paar foto's
boot10.jpg

boot8.jpg

boot9.jpg

Tijd en geldgebrek is toch wel jammer vind ik :(

Casper

Hoi

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb niet stilgezeten. Aangezien ik de boeg niet helemaal perfect vond, en dat waarschijnlijk ook niet was, heb ik een nieuwe ontworpen. Hierbij heb ik goed naar het design van de wallypower gekeken. Het uiteindelijke ontwerp heb ik via het programma Google sketchup gemaakt.
De boeg is nu af en de oude boeg moet er dus afgezaagd worden. Dat is toch wel pijnlijk aangezien er behoorlijk wat tijd in zat om het te maken en te ontwerpen..

boeg2ss0.jpg

boeg1hs2.jpg

boeg3de9.jpg

boeg4ai9.jpg

s0489mb1.jpg

s0490xv9.jpg

Na een kleine chirurgische ingreep zit de nieuwe boeg eraan. Het dek is passend gemaakt, maar moet nu afgewerkt worden. Ik ben wel benieuwd of dit ontwerp goede hydrodynamische eigenschappen heeft, voor het zelfde geld blijkt het totaal niet te werken :!:

Hier wat foto's van de boot, deze keer met een echte camera gemaakt in plaats van een mobieltje
155194837_6_wbB8.jpeg

155194837_6_wbB8.jpeg

155194835_6_ubde.jpeg

ik ben wel benieuwd eigenlijk wat iedereen nou van deze boot vind..
Ook zou ik graag willen weten wat voor plamuur mensen gebruiken. Ik krijg het model maar niet perfect glad.. Ik heb er flink wat tijd in gestoken, en ook vele uren gepolijst maar je ziet nog steeds bobbels en sporen..
En nog een vraagje, in de huidige staat weegt de boot 800 gram, is dat veel?

Casper

800gram lijkt me niet overdreven veel. Wat voor plamuur heb je gebruikt? Om iets goed vlak te krijgen, niet schuren met het papier zo maar in je hand, maar op een stukje hard schuim, en altijd met fijner papier. Beginnen met bv korrel 180 en stoppen met 600. Best watervast papier gebruiken, ook al gebruik je geen water, het is gewoon veel degelijker. Laat je niet ontmoedigen, het is een eigen ontwerp, en mag best gezien worden. Het zal zeker goed vooruit gaan, het zijn flinke jets.

Om iets goed vlak te krijgen, niet schuren met het papier zo maar in je hand, maar op een stukje hard schuim, en altijd met fijner papier.

het "schuurblok" moet bij voorkeur minimaal 2to 3 keer de spant afstand zijn
zodat je gelijkmatig schuurt

en plamuur moet je niet zomaar ,opstrijken ,maar de ene ker in de ene ,dan in de andere ,en weer in de ene richting !
zeg maar eerst in de lengte van het schip strijken .laten uitharden,en in de zefde richting schuren ,dan andersom ,dus van boven naar beneden de plamuur opstrijken ,enz enz ,zo krijg je het strakste resultaat,anders blijf je maar strijken ,je moet het ook niet in een strijk beweging goed willen hebben ,de volgende trijkbeweging vult de kuilen die bij de vorige zichtbaar zijn geworden ,kan je helaas geen voorbeeltfoto's laten zien .

met het plamuren van mijn audio inbouw in de auto was dit effect zeer goed te zien,dit was dan ook bij ieder onderdeel na 3 keer spuitplamuur strak...
hoop dat je iets aan mijn tips hebt!

heel veel suc6 ermee!

mzzlss
erik

@ Zinnia
Ik heb beetje standaard plamuur gebruikt afkomst uit de bouw, van het merk Den Braven.
Het was twee componenten spul. het was wel prettig om mee te werkendat wel. wat voor plamuur raad jij mij aan?

Ondertussen zijn we weer een paar weken verder, en het resultaat is er wel naar. De romp is zo glad als het hoofd van een welbekende sport presentator en de verf zit er mooi op.
Afgezien een paar plekjes is het dus goed gelukt, hierbij mijn dank voor de tips van jullie.
alleen ga ik de volgende keer geen balsa meer gebruiken voor de romp, dat werkt niet helemaal lekker.
Nu is het tijd voor de cockpit, waarvan het plexiglas onder kleine grijze stipjes zit die er niet van af willen. Dat is erg jammer, maar ik heb geen zin om een nieuwe cockpit in elkaar te zetten..
foto's volgen nog tzt

Ciao

Back