Hoi allemaal,
Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de reeds lange tijd gekochte spullen in te gaan bouwen. Daarom een kort bouwverslag. Mag ik vragen om het draadje proper te houden en niet te gaan schelden of moeilijk doen als je vind dat er iets is wat mis is of "anders" dan je zelf zou doen ? Meningen verschillen en moeten kunnen besproken worden, maar ik merk meer en meer dat draadjes op niks uitdraaien. Maar goed, ik probeer !
Eerst had ik gedacht om mijn Voyager aan te passen maar aangezien dit mijn "nachtvlieger" is, wilde ik hem eigenlijk niet voor FPV gaan toepassen. Ook is de vliegduur met 2 motoren altijd een heel stuk minder.
Daarom dacht ik er even over om een EasyStar te kopen bij W&W. Toen ik met Willi van W&W aan het spreken was, raadde hij me de Easystar af maar raadde een Graupner toestel aan. De Graupner Electro Rookie kan je vergelijken met een EasyStar, maar voor een klein prijsje meer krijg je er wel al een brushless motor en regelaar bij. Dus dit toestel werd het uiteindelijk. Ook kocht ik 2 maand geleden een Fatshark 2,4 Ghz FPV set. Dit is een compleet pakket met bril, zender en ontvanger, lipo batterijen enz. Daarbij kocht ik ook een Stork OSD met GPS module.
Dit is de bouwdoos.
Je hebt voor de rest niet echt veel extra kosten want je hebt buiten ontvanger en lipo slechts 2 kleine servootjes nodig. Er zitten nl geen rolroeren op.
Meer foto's van het pakket vind je hier
Na enkele flutweken waarin ik niet veel zin had, ben ik toch nog maar eens in de hobbykamer gaan zitten om eindelijk te beginnen aan het toestel.
Aangezien Sander (als ik me niet vergis) ook al een Rookie had gebouwd, had hij me naar zijn draadje gestuurd en daarom gebruikte ik zijn aanwijzingen zo goed als mogelijk.
Aangezien er een extra lipo, zender met antenne EN camera met 2 servo's mee de lucht in moeten, alsook de OSD met GPS module, besloot ik om de servo's zoals bij Sander niet in de neus te bevestigen maar in de staart. Ook de zender plaatste ik in het midden van de romp om gewicht in de neus uit te sparen.
Op deze foto staat provisoir alles zoals ik het had willen monteren.
Ik ben eerst begonnen met het electrische gedeelte, nl het verlengen van servokabels en de kabeltjes van de zender.
Daarna begonnen met het uitfrezen van de servogaten in de staart.
Het is wel raar om een nieuw toestel kapot te maken om plaats te maken voor je electronica. Hier heb ik de bovenkant opengefreesd om de zender te kunnen plaatsen.
Hierna heb ik een ENORME DIKKE DOMME STOMME fout gemaakt. Lees onderaan dit bericht, want daarvoor heb ik wel hulp of een "goede" tip nodig.
Daarna de motor en regelaar bevestigd.
Uiteindelijk de kabels allemaal in het model proberen te krijgen. Er is een sleuf voorzien om normaal de stuurstangen in te steken.
Aangezien de draden van de 2 servo's in de rechterhelft van de romp al alle ruimte innamen, heb ik een streepje uitgefreesd in de linkerhelft om de kabels van de zender in te steken.
Daarna alles goed getest en met veel moeite en plakband de romphelften aan elkaar gelijmd.
Hier zie je het uitgefreesde deel voor de zender waar de kabels uitkomen, voor en na.
Daarna in het cockpitje het gat voor de camera met de 2 servo's gefreesd.
Het cockpitje proberen wat te organiseren. Links zie je de Black Stork OSD steken met GPS connectie.
En de GPS module zelf, bovenop het toestel. Deze ga ik ook nog uitfrezen, nu had ik hem gewoon bovenop geplakt.
Daarna het hoogteroer vastgemaakt en de servo's aangesloten. Ik heb ervoor gekozen het hoogteroer vast te lijmen ipv enkel de schroef te gebruiken. In principe moet hij er toch niet meer afkunnen.
Nog een fotootje van de voltooide romp.
En nog eentje van het cockpitje op de romp.
In principe zou ik nu nog connecties moeten maken voor de batterij naar de OSD en de regelaar. Dan nog de ontvanger toevoegen en alles instellen.
Nu wat meer over mijn domme domme domme fout. Ik dacht dat ik al genoeg wist om met volle moed te beginnen aan de vleugel. In mijn gedachten mocht ik die al lijmen en dat deed ik dus ook zonder de handleiding te lezen !!! DOM dus.
Eénmaal de vleugel volledig klaar was, merkte ik dat de vleugels op het einde normaal aan 2 zijden van het toestel worden geschoven en NIET gelijmd. Natuurlijk heb ik vollen bak de vleugels aan elkaar gelijmd, de carbon spar erin gelijmd en de opvuldelen van schuim er over geplakt.
Maar, nu kan de vleugel dus NIET meer in het toestel... :-( :-( :-(
Lossnijden van de vleugel is geen optie. Die zit gewoon steenvast. De enige oplossing die ik zie is met een lang mes of zaagje de achterkant onder de motor open te snijden (evt met hete draad), daar de vleugel onderdoor te schuiven en dan het uitgesneden stukje terug lijmen. Maar of dit mogelijk is en de stevigheid van de romp wordt behouden, dat weet ik niet.
Daarom, wat denken jullie om met een verwarmde draad proberen een blokje tussen motor en romp uit te snijden ? Bestaat het gevaar dan niet dat de snede te dik wordt omdat bij verwarming altijd iets meer wordt weggebrand dan de breedte van de draad ?
Laat maar weten wat jullie er van denken...
Groetjes,
Davy
Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de reeds lange tijd gekochte spullen in te gaan bouwen. Daarom een kort bouwverslag. Mag ik vragen om het draadje proper te houden en niet te gaan schelden of moeilijk doen als je vind dat er iets is wat mis is of "anders" dan je zelf zou doen ? Meningen verschillen en moeten kunnen besproken worden, maar ik merk meer en meer dat draadjes op niks uitdraaien. Maar goed, ik probeer !

Eerst had ik gedacht om mijn Voyager aan te passen maar aangezien dit mijn "nachtvlieger" is, wilde ik hem eigenlijk niet voor FPV gaan toepassen. Ook is de vliegduur met 2 motoren altijd een heel stuk minder.
Daarom dacht ik er even over om een EasyStar te kopen bij W&W. Toen ik met Willi van W&W aan het spreken was, raadde hij me de Easystar af maar raadde een Graupner toestel aan. De Graupner Electro Rookie kan je vergelijken met een EasyStar, maar voor een klein prijsje meer krijg je er wel al een brushless motor en regelaar bij. Dus dit toestel werd het uiteindelijk. Ook kocht ik 2 maand geleden een Fatshark 2,4 Ghz FPV set. Dit is een compleet pakket met bril, zender en ontvanger, lipo batterijen enz. Daarbij kocht ik ook een Stork OSD met GPS module.



Dit is de bouwdoos.

Je hebt voor de rest niet echt veel extra kosten want je hebt buiten ontvanger en lipo slechts 2 kleine servootjes nodig. Er zitten nl geen rolroeren op.
Meer foto's van het pakket vind je hier
Na enkele flutweken waarin ik niet veel zin had, ben ik toch nog maar eens in de hobbykamer gaan zitten om eindelijk te beginnen aan het toestel.
Aangezien Sander (als ik me niet vergis) ook al een Rookie had gebouwd, had hij me naar zijn draadje gestuurd en daarom gebruikte ik zijn aanwijzingen zo goed als mogelijk.
Aangezien er een extra lipo, zender met antenne EN camera met 2 servo's mee de lucht in moeten, alsook de OSD met GPS module, besloot ik om de servo's zoals bij Sander niet in de neus te bevestigen maar in de staart. Ook de zender plaatste ik in het midden van de romp om gewicht in de neus uit te sparen.
Op deze foto staat provisoir alles zoals ik het had willen monteren.

Ik ben eerst begonnen met het electrische gedeelte, nl het verlengen van servokabels en de kabeltjes van de zender.
Daarna begonnen met het uitfrezen van de servogaten in de staart.

Het is wel raar om een nieuw toestel kapot te maken om plaats te maken voor je electronica. Hier heb ik de bovenkant opengefreesd om de zender te kunnen plaatsen.

Hierna heb ik een ENORME DIKKE DOMME STOMME fout gemaakt. Lees onderaan dit bericht, want daarvoor heb ik wel hulp of een "goede" tip nodig.
Daarna de motor en regelaar bevestigd.

Uiteindelijk de kabels allemaal in het model proberen te krijgen. Er is een sleuf voorzien om normaal de stuurstangen in te steken.

Aangezien de draden van de 2 servo's in de rechterhelft van de romp al alle ruimte innamen, heb ik een streepje uitgefreesd in de linkerhelft om de kabels van de zender in te steken.

Daarna alles goed getest en met veel moeite en plakband de romphelften aan elkaar gelijmd.

Hier zie je het uitgefreesde deel voor de zender waar de kabels uitkomen, voor en na.


Daarna in het cockpitje het gat voor de camera met de 2 servo's gefreesd.

Het cockpitje proberen wat te organiseren. Links zie je de Black Stork OSD steken met GPS connectie.

En de GPS module zelf, bovenop het toestel. Deze ga ik ook nog uitfrezen, nu had ik hem gewoon bovenop geplakt.

Daarna het hoogteroer vastgemaakt en de servo's aangesloten. Ik heb ervoor gekozen het hoogteroer vast te lijmen ipv enkel de schroef te gebruiken. In principe moet hij er toch niet meer afkunnen.

Nog een fotootje van de voltooide romp.

En nog eentje van het cockpitje op de romp.

In principe zou ik nu nog connecties moeten maken voor de batterij naar de OSD en de regelaar. Dan nog de ontvanger toevoegen en alles instellen.
Nu wat meer over mijn domme domme domme fout. Ik dacht dat ik al genoeg wist om met volle moed te beginnen aan de vleugel. In mijn gedachten mocht ik die al lijmen en dat deed ik dus ook zonder de handleiding te lezen !!! DOM dus.
Eénmaal de vleugel volledig klaar was, merkte ik dat de vleugels op het einde normaal aan 2 zijden van het toestel worden geschoven en NIET gelijmd. Natuurlijk heb ik vollen bak de vleugels aan elkaar gelijmd, de carbon spar erin gelijmd en de opvuldelen van schuim er over geplakt.
Maar, nu kan de vleugel dus NIET meer in het toestel... :-( :-( :-(
Lossnijden van de vleugel is geen optie. Die zit gewoon steenvast. De enige oplossing die ik zie is met een lang mes of zaagje de achterkant onder de motor open te snijden (evt met hete draad), daar de vleugel onderdoor te schuiven en dan het uitgesneden stukje terug lijmen. Maar of dit mogelijk is en de stevigheid van de romp wordt behouden, dat weet ik niet.
Daarom, wat denken jullie om met een verwarmde draad proberen een blokje tussen motor en romp uit te snijden ? Bestaat het gevaar dan niet dat de snede te dik wordt omdat bij verwarming altijd iets meer wordt weggebrand dan de breedte van de draad ?
Laat maar weten wat jullie er van denken...
Groetjes,
Davy