bouwverslag Ellipsis

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Hay, 18 dec 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    kist voor de zeiltjes is klaar. vandaag begonnen met de negatief mal voor het achterdek. dat wil ik van epoxy maken en wit spuiten. wel de houten potdeksels er in verwerken. leuke uitdaging!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Eindelijk weer even tijd voor de "werf". Ik heb nu een meet- en uitlijn- Jig gebouwd. met een slede voor de bulb in 2 graden en een uitsparing voor het roer, zodat ik dat ook kan uitlijnen met deze Jig. Gemaakt van een dikke plaat MDF, die ik nog had. Multiplex is natuurlijk beter, maar dit is in mijn ogen goed genoeg. Ik zet het hele ding gewoon in de epoxyhars, heb nog wat oude epoxy staan. wil ik niet meer voor de boten gebruiken, maar hiervoor durf ik dat wel aan.
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De oude epoxy is prima uitgehard!
    enkele kleuraccenten aangebracht aan de slee voor de bulb en de steun voor de boeg. is natuurlijk nergens voor nodig, maar staat wel geinig. sinds de laatste update van het fotoprogramma op mijn macbook twee dagen geleden kan ik geen foto's meer uploaden. balen. probeer het in orde te krijgen
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja ik heb nu 2x zo iets in een tijdelijke opstelling gemaakt een hoop werk om alles netjes uit te lijnen . Had idd beter een "universele/ aanpasbare" nette kunnen maken .
    En je zeilbox ziet er deftig uit zoiets moet ik ook nog maken al denk ik zelf aan een soft versie .

    Groeten Dimitri
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    klein rood accentje voor de slede van de kielbulb en de steun van de neus. ben nu nog een paar hulpstukken aan het maken voor het uitlijnen van het roer. Ben inderdaad wel blij dat ik dat ding gebouwd heb, is toch wel handig voor roer, kielbox, bulb en mastvoet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker vindt dit leuk.
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Die uitlijn-Jig gaat echt wel leuk worden. vandaag nog wat dingen erbij gemaakt. Ik kan nu: lengte precies op maat maken; waterlijn bepalen; diepgang romp controleren; kielvin uitlijnen; bulb onder hoek plaatsen; totale diepgang bepalen en roer uitlijnen. zal morgen wat meer foto's maken. Met de kruislaser erbij moet je dan toch vrij nauwkeurig kunnen werken. ben benieuwd.
    Ik heb deze week vakantie (ski-vakantie, die natuurlijk niet doorgaat) dus ik ga in sociale isolatie in mijn workshop! Kan ik lekker mijn IOM's afbouwen. daar is nog genoeg aan te doen.
     
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    foto's van de jig heb ik in het draadje tips etc. geplaatst. daarbij een beknopte uitleg
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    vandaag nuttige dag. ik zat nogal tegen die loden bulb aan te hikken. uiteindelijk vandaag een draaibankje in elkaar gefabriekt van een oude boormachine en de kogelgelagerde hennegatskoker die ik al gemaakt had voor de Ellipsis.
    Daarna een rest trapleuning van 4 mm pennen voorzien en draaien maar! Uiteindelijk best goed gelukt, vind ik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard vindt dit leuk.
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    daarna een sleuf er in gemaakt en deze gevuld met epoxypasta en een spacer. die spacer hall ik er weer uit en dan heb ik hopelijk een mooie gladde gleuf, zodat de gietmal van siliconen er weer mooi van los komt. die maak ik in twee delen en dan zou ik in principe meerdere bulbs kunnen gieten. Zal wel volgende week worden. moet natuurlijk eerst spiegelglad geplamuurd en geschuurd worden.
    Ook lekker met de dekmal bezig geweest. daarover hopelijk morgen meer
     
  10. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Je word steeds creatiever Hay, mooi hoor!
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    haha, dank je Roel.
    vandaag paar dingen gedaan. onder andere de dekrand gemonteerd met een flens er onder. Ik wilde de dekrand afgerond en van hout. Daarbinnen maak ik dan een wit dek. Dat komt dan op die flens te rusten; dan kan ik het mooi waterdicht maken. Voor het achterdek ben ik nu een mal aan het maken. het kapje heb ik gemaakt van fineer, bekleed met glasvezel/epoxy. ik vind het hout er niet mooi uitgekomen, dus ik ga het wit maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    morgen mallen maken voor de bumper en de loden bulb.
    En ik hoop morgen de finbox te monteren. heb vandaag maar meteen een nieuwe gemaakt voor de slice, die heb ik binnenkort toch nodig. wel eng om een gat te zagen in je romp!!
    ben vandaag wel een uur aan het meten en aftekenen geweest om met zekerheid op de goede plek te zitten. Er is met het planken toch een minimaal verschil in vrijboordhoogte ontstaan. ik heb besloten dit te negeren, anders krijg je hele rare dingen, want dan zet je de verticale as in een hoekje. dat wil ik zeker niet. als de rest van de romp symmetrisch is ( en dat lijkt wel zo), is een verschil van 2 mm in vrijboordhoogte eigenlijk onbelangrijk. je kunt het ook niet of nauwelijks zien, dus ik laat het lekker zo.
     
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay dat ziet er erg mooi uit !
    Ik zou alleen de swivel sleuf ook naar de kielbalk afsteunen bij de goth was dat niet ingetekend bij de Manta wel en in de meeste bouwverslagen zie ik het ook! 1584833102002.jpeg
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ja, was ik al van plan, maar bedankt voor de tip. Ik heb die balk bij nader inzien toch wel wat te zwaar uitgevoerd. dat ga ik bij de Slice wat lichter maken, maar ik ga het er nu niet meer uit slopen
    mijn dummy bulb ondergedompeld en daar bleek hij 14 cm3 te groot. dat is 14x 11,3= 158g te zwaar. Nou kun jij dat er prachtig van af draaien Dimitri, maar die skills heb ik (nog) niet, dus dan de dummy maar weer ingespannen op mijn boormachine-draaibank. nu is hij hopelijk precies goed (214 cm3) Blijft toch een beetje een gok, want je hebt nog krimp van zowel de siliconenmassa als het lood. we zien het na het gieten. Ik heb een mooi stevig kistje gemaakt, zodat de mal niet kan vervormen. ben zelf heel benieuwd!!
    Ook de dekmal wordt steeds meer wat het moet zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Lekker bezig Hay, dat schiet op.
    Ik maak de bulb steeds iets over gewicht (+/_2500 gr) en de laatste 2 heb ik kunnen afdraaien maar de eerste heb ik met een opstelling net als die van jouw op maat geschuurd (Toen ik nog mondkapjes had ;) )met een malletje van frank R zijn bulb ontwerp beplakt met schuurpapier en dat werkte ook wel
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    goodies uit Australie zijn aangekomen!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay, kan je iets meer zeggen over het gieten van de looden bulb. IK zit met hetzelfde, maar dan voor een Marblehead.

    En , zoals DIOM zegt, maakt hem iets overgewicht. Bij de M hebben we de ervaring ook dat sg 11.3 te optimistisch is. Lood krimpt iets bij het afkoelen waardoor hij iets kleiner wordt dan de mal. Mogelijk is dat de oorzaak.
     
  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie spullen Hay !
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik zal het hele proces hier documenteren Joost. dan kun je het naar hartelust geheel of gedeeltelijk kopiƫren.
    ja, die krimp speelt zeker mee, daarom zit ik er ook nog steeds iets boven. maar bijna 160 g vond ik wel erg veel, dat is meer dan 6%. de krimp zit meer in de orde van 1% denk ik.
    we gaan het zien! wel spannend
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    gisteren de dekrand van een 2 cm breed reepje 80g doek voorzien. Zeg maar 'anti aanvaring'. Ook is het kapje nu klaar, met sleuf en luik. Als ik er nu weer naar kijk vind ik het toch wel weer mooi om het in houtkleur te laten. jammer dat het twee stukken zijn, maar dat ga ik dan oplossen met een biesje. Ik denk dat ik lak ga zoeken in de kleur van het Alaska yellow cedar. dat gebruik ik dan voor een biesje om het kapje heen en een soort T op de overgang van de twee stukken fineer. Dan doe ik ook het achterdek in die kleur. denk dat dat wel mooi wordt, maar hoor graag jullie meningen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina