bouwverslag Ellipsis

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Hay, 18 dec 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ook de dekmal afgemaakt en in de was gezet. gisteravond het dek geplakt. witte kleurstof toegevoegd aan de epoxy. dat maakt het schilderen denk ik wat gemakkelijker.
    Om de randen steviger en minder kwetsbaar te maken heb ik daar eerst een mengsel van pasteuze hars, glasbolletjes en kleurstof ingelegd. daaroverheen de matjes. de matten hoeven dan een minder scherpe bocht te maken. Kost wel weer een beetje gewicht. denk 10-15g extra, maar het is een leuk probeersel. straks komt het uit de mal. spannend!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Het kistje voor de bulb heeft toch best wel wat volume. de hoeken van het bodemdeel opgevuld met een bus goedkope kit, gewoon om wat volume te geven. daar ga ik nu de hittebestendig siliconenpasta ingieten. Dat in twee helften, waarbij de onderste helft in het kistje blijft zitten en de bovenste helft uitneembaar wordt. daarvoor heb ik de rest van het kistje in de loswal gezet, en ook de dummy van de bulb. Ook spannend. ben benieuwd hoe dit gaat lukken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Het is een enorm geklieder, maar de onderste helft van de mal voor de bulb is klaar. nou uit laten harden en dan de bovenste helft. in de onderste helft ging al meer dan 1 kg, dus maar goed dat ik al wat vulling onderin gelegd had. De bovenste helft ga ik ook opvullen met goedkope kit aan de buitenrand, waar de temperatuur al niet meer zo hoog is. Nog ff kijken hoe ik dat ga doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Hay ik zit het net te lezen hoe je het lood wil gieten pas in godsnaam op met het lood gieten dat het niet klapt met de hitte van het lood
    met in het lood een koper staaf er in is moeilijk te gieten wij deden het altijd met twee halve stukken en deze op gewicht maken in een gips mal
    en dat goed laten drogen het is iets meer werk maar veel veiliger
    Ik heb al eens gehoord dat de mal uit elkaar spetterde
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hoi Tom, ik heb al behoorlijk wat ervaring met het gieten van lood. Je hebt helemaal gelijk, voorzichtigheid is zeker geboden, maar behalve de laatste keer, toen mijn mal waarschijnlijk toch niet droog/schoon genoeg was, is het bij mij altijd zonder problemen gegaan. zeker met siliconen gaat dat prima. de reden dat ik deze mal maak, is omdat mijn oude siliconenmal kapot gegaan is.
    verder heb ik gisteren geprobeerd een roer te maken met carbon staven en fineer, met een vulling van epoxy-schuim. Ik had daar speciaal spul voor gekocht, maar het lijkt niet echt goed te werken. ik wacht het ff af, en anders ga ik het nog eens op een andere manier proberen. vandaag blijkt dat er helmaal niets aan schuimvorming is geweest. daar baal ik wel van, maar goed, het hoort er bij. Ook heb ik net de eerste poging tot achterdek van de mal af gewrikt. muurvast!! helaas niet zonder schade gelukt. ik ben wel tevreden met de lay-out en zal dit dek eerst helemaal pas maken en dan gebruiken als pasmal voor een volgende dek. dat zal veel passen en meten schelen. Maar eerst moet ik opnieuw met de mal aan de slag. die was dus gewoon niet glad genoeg. Ach, tegenslagen horen er nu eenmaal bij; je leert er van.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Wat dat roer betreft (hoe het bijv. ook kan)
    - neem een stukje 4 mm balsa of plak 2 stukjes van 2 op elkaar
    - schuur, vijl het profiel erin,
    - snij een uitsparing/gleuf van 4cm erin voor de roerkoning
    - plak met epoxy de koning erin en smeer glad na uitharden met epoxy plamuur
    - overtollig plamuur verwijderen en beide kanten bijv met carbon beplakken en laten uitharden
    - opwerken.
    Ik meen dat Wim Bakker zo ook het roer van zijn Jubilé gemaakt heeft.
    Het is een suggestie...

    Ik had zelf stukjes van 2 mm, maar met tussenlaag van fineer op elkaar gelijmd.
    Je hebt dan beter zicht op het hart van het roer.
    Je kan ook carbon als tussenlaag nemen voor uitsluitend hetzelfde doel.
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Klop Ard.
    Ik plakte heel dun carbon plaat op beide kanten van het roer.

    post 25 in mijn draadje over de Jubilee restauratie.
    Sorry, krijg de link hier niet ingeplakt met mijn iPad
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank voor de suggesties. Ik ben daar ook maar een beetje mee aan het prutsen en experimenteren. Het was me nu eigenlijk met name te doen om dat schuim effect. ik wilde kijken of ik dat kon gebruiken om het profiel er een beetje in te drukken en dan ook nog een mooie lichte vulling overhouden. heb het vandaag nog eens gedaan, maar het schuim-effect is daar gewoon te gering voor. Ik denk dat ik nu twee balsa strippen op elkaar lijm (contactvlak eerst zwart maken voor de zichtbaarheid van de middellijn) en dan jullie procedure volg.
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    vandaag toch maar mijn mislukte dek pas gemaakt en gebruikt om uit te vinden waar alle gaten en beslag moet zitten. dat is wel erg nuttig, en maakt dat ik het volgende dek (als dat goed lukt!) eigenlijk heel snel pas heb. Ook kan ik nu het interieur afmaken, omdat ik kan zien hoe het onder het dek past en hoe de bereikbaarheid is.
    Ik ben wel tevreden met het ontwerp. ik denk dat het goed gaat werken en ik vind het er gaaf uitzien. een kleine impressie (en let maar niet op de kwaliteit van dit dekje)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en het gewicht valt wel een beetje tegen, maar dat is met een relatief zware accu van 150g. Ook heb ik rondom de finbox behoorlijk wat extra stevigheid gemaakt met epoxy en glas. Ik heb liever een extra matje dan een plak lood op dezelfde plek. in de uiteinden is dat wat anders, maar ik zie bijvoorbeeld geen winst in een hele lichte finbox met een klont lood daarnaast.
    zoals het nu loopt gok ik op ongeveer 100g corrector gewicht. dat vind ik niet eens heel slecht voor een eerste bouwsel van hout
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en ik heb een afwatering van de kuip en mastgat naar de finbox gemaakt. het gaatje zit in de finbox
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik denk dat je daar wel eens moeilijk heden mee kan krijgen met de afwatering
    als je snelheid maakt kan het wel eens water naar binnen komen door een zuig werking van de romp
    Ik kreeg eens water binnen en heb toen lopen zoeken met water in de romp te zetten en kijken waar het er uitkwam ik zag niets weer gaan zeilen weer water in de romp
    toen vet op de roerkoning gedaan weer geplaatst geen last meer gehad
     
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dat zou zeker kunnen Tom. Ik zal er op letten, maar omdat die afwatering niet in de romp terecht komt, maar in de mastwell, is het ergste dat kan gebeuren een beetje water in de kuip. om dezelfde reden heb ik mijn hennegatskoker door laten lopen tot boven dek.
    Ik verwacht overigens dat, gezien de positionering van het gat, er eerder een venturi effect de andere kant op zal zijn, en het dus als een soort zelflozer gaat werken. we zullen zien, maar bedankt voor het meedenken!
     
  14. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bij mijn houten IOM gebeurt de afwatering van de mastput via het mastgat. Het mastgat is open aan de onderzijde. De mast staat op een stukje rvs draad. Ik weet eigenlijk niet of de afwatering werkt...
     
  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dat is eigenlijk vrijwel hetzelfde als bij mij, alleen komt hij bij mij niet in de romp, maar in de finbox uit.
     
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Op mijn Goth heb ik ook zo'n verbinding tussen mastput en kielkast ,als ik de boot op de kant zet loopt ze heel mooi leeg geen idee of het ook in het water goed werkt .Denk dat dat aan de kielkast pasvorm ligt (ik heb 1 laagje bruine tape gebruikt kielvin zit dus aardig strak/weinig ruimte zeker na vast zetten) Bij de Manta heb ik er nog een afwatering bij gemaakt de boven/achter kant kielkast die werken zeker wel maar het kuipje is ook minder diep . Tijdens het varen komt er geen water door omhoog.
    Zoals bij Wim had ik ook gezien (maar dan moet je de kielvin naar voren plaatsen?? Bij de tekeningen die ik heb staat de mast steeds ruim voor de kielkast)
    20200330_233830.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    vandaag: met wederom veel geklieder deel twee van de mal voor de kielbulb gegoten. Ook had ik gisteren nog een keer wat schuim-epoxy aangemaakt. dit keer schuimde het wel, maar ik ben toch niet echt onder de indruk. Ik ga er toch nog wel mee door experimenteren. lijkt mij toch ideaal om een roer mee vol te schuimen.
    Verder begonnen met het herstellen van de schade aan de dekmal. die moet dus toch een stuk gladder zijn dan ik hem had gemaakt.
    en tot slot een spiegel in de boot gezet en deze gefineerd. De spiegel loopt bij mij iets schuin en dan heb ik aan de onderkant het fineer 2 mm terugvallend van de gangen gemaakt. helemaal fineer aan de buitenkant is eigenlijk mooier, maar zo kan ik hem voor de meting helemaal optimaal maken. Bovendien, mocht je ooit ergens gecontroleerd worden en hij blijkt toch een mm te lang, dan is dat met een schuurpapiertje zo gecorrigeerd, terwijl je anders je fineer af staat te schuren. Je ziet dus aan de onderrand de kopse kanten van de gangen, maar dat vind ik niet erg. misschien schilder ik die rand wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay ,ik gebruik voor dat soort mallen (dekmal) loswax en dan eerst een paar laagjes haarspray (laten drogen)en dan het laminaat .

    Dat schuim leek mij ooit ook handig ,maar ben er mee gestopt. Ik maak mijn roertjes als envelop en giet er als de vorm er in zit wat verdikte epoxy in en draai m rond en als laatste opzijnkop na het afplakken daar van om ze mooi aftesluiten.

    Ben echt benieuwd naar je bulb mal hoe die er straks uitkomt en werkt.

    En ik zag naast je Rmg winches nu ook een HE S100 mg waar ik nu ook naar zit te kijken ,heb jij daar al ervaringen mee??

    Groeten Dimitri
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik had die winch besteld bij Pierre in Pierrelatte, samen met de masten en de lummel/neerhouder's. die laatste maakt hij wel mooi. ben ook benieuwd naar die winch. helaas passen de spiral drums van RMG er niet op, maar er zit wel een hele mooie 42mm drum bij. ik denk dat ik deze winch in de Ellipsis ga monteren. Hij is wat compacter en lichter dan de RMG, maar ik heb er nog geen ervaring mee. I'll let you know.
    Bij dat roertje dat ik heb gemaakt, heb ik er een 4 en een 2 mm carbon tube ingestoken. ondanks de mislukte vulling, en daarmee ook een beetje de vorm, was het wel erg stijf. Dat is wel iets dat ik nog een keer ga doen, maar dan met balsa kern.
    En ik had de dekmal 4x in de was, en daarna nog losmiddel (isopropylalcohol). bij eerdere dingen werkte dat perfect, maar nu was ik denk ik iets te gemakzuchtig en had de mal gewoon niet glad genoeg gemaakt. wordt vandaag weer aan gewerkt.
    De siliconenmal moet echt wel een week uitharden voor ik er iets mee ga doen. misschien zelfs nog iets langer voor de zekerheid. Daarna ben ik ook erg benieuwd. Ik heb inmiddels alweer wat verbeterpunten bedacht, want er moet natuurlijk ook weer een bulb komen voor de Marblehead tzt. Als dit goed lukt kan ik er natuurlijk ook twee gieten, mocht je ook aan een M willen beginnen.
     
  20. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Heeft die s100 een enkele of dubbele drum ? (Lees ergens dat ze eerst dubbel waren maar nu enkel en wil het liefst dubbel hebben!)
    Zie dat robbe een zelfde model heeft met een dubbele drum b_73975.jpg
    En welk lummel beslag bedoel je? Die site is niet zo duidelijk al vind ik wel steeds meer onderdelen.
    En ja zo'n een M loodje gaat hier in de toekomst zeker nodig zijn dus ik hou me aanbevolen! (heb hier genoeg schoon lood liggen)

    Ik gebruik deze techniek voor mijn roertjes
    https://iomdesign.wordpress.com/keels/
     

Deel Deze Pagina