bouwverslag Ellipsis

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Hay, 18 dec 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Het begint te komen!
    De RC zit er al in, Lier, smartswitch en roerservo inclusief stuurstang en roerbeslag. Alles getest en functioneel. Dekbeslag en schoten ook al. Ook de tuigjes vorderen, maar omdat mijn gooseneck een iets andere maat heeft dan die van Sails etc, en ik rechthoekige gieken en bomen heb, wijkt de maatvoering dus ook iets af van de tekening van Frank Russel. Ik ben even erg voorzichtig om hier niet iets stoms te doen, want als die eenmaal vast zitten en de mast op maat is gezaagd, is het lastig veranderen.
    De mal voor de bulb is zowaar gelukt, dus ik denk dat ik woensdag kan gieten, als die helemaal uitgehard is.
    Nog een week of twee en ze moet zeilklaar zijn
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker, Ard, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De kielbulb is prachtig gelukt!! Daar ben ik wel erg blij om. Geen bramen of gietrandjes, niks. De messing staaf ligt mooi in het midden en het gewicht is spot on. Ik hoef er helemaal niets aan te doen. Ik heb 21g over voor plamuur en verf. dat lijkt me voldoende. De sleuf er er mooi uitgekomen en het gat aan de andere kant ook. dat is voor een bronzen bus, waar dan de bevestiging van de vin in komt. die had ik mee gegoten, omdat in lood boren en zagen best lastig is.
    wat ik ook gedaan heb, is drie bumpers gemaakt voor mijn drie IOM's, want ook de Widget had nog geen mooie bumper. ik had van hout bumpers gemaakt, precies op maat, en daarvan een gipsen mal. daarin gisteravond siliconen gietrubber gegoten. wit voor de Widget, en met een klein beetje kleur er in voor de twee woodies. Ik vind ze mooi gelukt, en ze passen natuurlijk perfect.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM, Marin01, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Er wordt druk gewerkt aan de laatste loodjes. De bevestiging voor de kielbouten boven en onder gemaakt. de bulb op 2 graden onder de kiel geplaatst en met laser uitgelijnd en met epoxy en hele kleine stukjes lood de sleuf passend gemaakt. de bulb twee keer in de epoxy en de messing punten bijgewerkt. verder tuigjes gemaakt, waarbij de maat en de balans van de fokkeboom van A en B tuig niet helemaal naar mijn zin waren. dus: stukje er af gezaagd, balansgewicht verkleind en daarna de beide bomen weer deels opnieuw gespoten. Ik hoop echt voor zondag klaar te zijn, zodat ik met de oefenwedstrijdjes op valkenburg (ZH) mee kan doen.
    Dat in elkaar friemelen van de tuigjes valt me qua tijd nog vies tegen. komt veel bij kijken, en heel veel bowsies optuigen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler, Ard en wim bakker vinden dit leuk.
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De kielbulb is best mooi gelukt, al zeg ik het zelf. Hij zit muurvast en zeer goed passend onder de vin.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    afgelopen zaterdag was het zo ver dat de Ellipsis voor het eerst te water kon. we hebben haar toch maar officieel gedoopt met een flesje bubbels :beer:.
    ik moet alleen het C tuigje nog maken, voor echt veel wind, maar het A en B tuig zijn klaar. Ziet er in mijn ogen best netjes uit allemaal. uiteraard waren er nog wat kleine dingetjes. zo was het luik in het voordek, dat ik er zo mooi uit had weten te zagen, toch langzaam rechter geworden dan het voordek zelf. gevolg; ik moest het met 6 schroefjes vast zetten, omdat anders de plakstrook rondom los ging. ook moet ik nog wel wat kleine dingetjes doen aan diverse beslagen aan mast, giek en fokkeboom. Niks bijzonders, en dat komt allemaal dik in orde.
    een paar foto's.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    https://youtu.be/trmMzrCSn8U
    en het filmpje van de eerste testvaart. ook hier geldt; de trim kan zeker nog wat worden verbeterd, maar ik vond de balans en het vaargedrag prima voor zo'n eerste run.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    zondag meteen de eerste wedstrijden gevaren op het valkenburger meer. zowaar één eerste plaats gescoord, een paar tweede en derde, maar heel wat meer laatste....
    Wel blij dat ik daar gevaren heb en ook best tevreden. er moet een en ander aan de trim gedaan worden en het beslag moet nog worden ge-optimaliseerd, maar over all ben ik tot nu toe heel tevreden. Ik voer in ieder geval gewoon mee met de rest, en niet hopeloos achteraan (soms wel hoor, maar dat lag niet aan het bootje). Dat is al heel wat! Het was in mijn ogen ook lastig weer, beetje bovenin de range van het A tuig en hele venijnige korte golfjes. eigenlijk het weer waar je met een woodie maximaal in het nadeel bent vanwege de iets ongunstiger gewichtsverdeling. Ik zie dit bootje met licht weer nog wel eens hard gaan.
    Enfin, aan het bouwverslag is een einde gekomen. bedankt voor jullie interesse en adviezen. Ik heb natuurlijk nog een Slice om af te maken en ben inmiddels begonnen met het opknappen van een mooie carbon Marblehead (tramontane). Daar ga ik nu tuigjes voor maken. daar is eigenlijk heel weinig over te vinden op het internet, dus wellicht dat ik daar toch maar even een draadje met foto's van maak. dus verdwijnen van het forum is voorlopig niet aan de orde.
    :bye:
     
    Zeiler, Krekel en wim bakker vinden dit leuk.
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Gaaf!!!! Erg mooi Hay ze loopt prachtig!
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    binnenkort eens tegen jouw Manta varen Dimitri? zou ik wel interessant vinden. gewoon trimmen en testen. Laat maar weten als je een keer tijd hebt.
     
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay dat lijkt me een goed plan !
    Maar dan wel met wat meer wind dan nu :D
    De Ouderkerker plas is oke begreep ik ,en is een mooi test water redelijk vrije wind en als het mee zit verschillende condities (chop/glad water) aan beide kanten vd P cirkel.
    Ik ben vrij flexibel in mijn tijd dus roep maar ;)
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    doe ik. ik wil een paar dingetjes wijzigen aan mijn tuigjes, dus heb ff een paar dagen nodig, maar ik meld me.
     
  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mag ik mezelf ook uitnodigen? Dan kan ik mijn houten Goth weer eens uitlaten.
     
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    zeker Wim. wat mij betref van harte welkom.
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    nieuw schoonhoekbeslag gemaakt voor het grootzeil. kon net niet genoeg naar achter. nu beter. ook wat andere instellingen gewijzigd, bowsies veranderd etc. ben nu het C tuigje aan het bouwen, dat moest nog (vrije dag vandaag :banana:)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    C-tuigje inmiddels af en getest.
    Heb me (voor een ander project) getrakteerd op een nieuwe weegschaal. tot 20 kg, op de gram nauwkeurig. blijkt mijn oude weegschaal te veel aan te geven. grrrr. Dit nog even echt gecontroleerd met gekalibreerde gewichten, en de nieuwe weegschaal blijkt exact, de oude zit er ongeveer 2 - 2,5% naast.
    de kiel/vin combi van de Ellipsis is dus nu te licht geworden. zojuist de laatste 3 cm van de vin uitgeruimd en gevuld met lood en epoxy. dan komt dit gewicht toch op de goede plaats. Wel weer een hoop gedoe, maar ik heb ook geen zin om 50g correctie gewicht in de boot te leggen, om te compenseren dat mijn kiel te licht is. Dan maar liever wat extra werk. Ik denk dat het nu goed is, maar na het uitharden en bijwerken van de epoxy kan ik weer wegen en weet ik beter waar ik aan toe ben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina