bouwverslag (en vragen) ME163

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 19 nov 2017.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Na de jet achtige vliegtuigen, wil ik eens wat anders maken.
    Heb een model gekocht van causemann : de ME163
    Vind dat een mooi model.
    Was gisteren begonnen met lijmen van de bodydelen, op de buitenste 2 laagjes na.
    Dan blijven in de doos een stuk minder delen over....
    Maar ik zit nu al met vragen....Heeft er iemand op het forum ook dit modell van Causemann gemaakt ?
    Is het de bedoeling, het dunne depron gewoon op de vleugels te plakken met dat houtje ertussen ?
    Moet je een stuk (4 cm) van de body-boven wegzagen om de canopy te laten passen.
    Ik vind 't lastig...nu al...Heb best al wat gemaakt, ook eigen ontwerpen, maar dit is toch anders....
    [​IMG]
    dit zit er in de doos

    [​IMG]
    eerste bodydelen gelijmd


    [​IMG]
    moeten laatste ook gelijk verlijmd worden

    Hopelijk heeft er iemand antwoorden voor me, dan kan het nog wat worden...

    mvg
    dave
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2017
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Kan de leverancier/producent je niet helpen?

    Mail?


    jan.
     
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Na veel zoekwerk en plaatjes en een artikel in een oud duits-vliegtijdschrift, ga ik verder.
    Had wat ik geplakt had reeds wat geschuurd, en gisteren laatste delen van body geplakt.
    Deze net wat geschuurd, en een stukje body weggezaagd om canopy passend te krijgen.
    Morgen ga ik verder met schuren, met fijnere korrel, om het wat gladder te krijgen....nu voel ik nog vele naden lopen.
    Voor vragen kan ik natuurlijk de leverancier aanschrijven, maar vind het leuker om hem een foto te sturen als die klaar is, en aangezien dit een forum is waar bouwers actief zijn, zou het leuk zijn als iemand goede of passende oplossingen heeft.
    Maar ik heb nu veel plaatjes gezien op internet, en meer een idee gekregen hoe ik het moet doen.

    [​IMG]
    laatste body-delen geplakt

    [​IMG]
    vast wat geschuurd

    [​IMG]
    plek voor canopy tekenen

    [​IMG]
    dit eruit zagen en wat bijschuren

    mvg
    dave
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Zie het nu pas . . . Dave!



    :rofl:


    jan.
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Jan,

    Cheech & Chong....jeugdsentiment....leuk...dank je
    but please open up...I got the stuff
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Een groots model zowel in bouwwijze als vliegeigenschappen. Hoe ga je het cabinekapje bevestigen, magneten?
     
  7. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Eric,

    Canopy met een schuif voor, en achterkant met schroefje)em insert) denk ik. Dat blijft altijd goed zitten. Magneten geen ervaring mee....heb ze wel liggen. Maar daar ben ik nog niet.
    Ik moet eerst nog even wat fijner schuurpapier gaan halen, om de body nog wat af te vlakken. Er begint al wel structuur in te komen.
    Laters meer.
    mvg
    dave
     
  8. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Ben weer ietsje verder met de ME163...
    Inmiddels is de canopy gemaakt, sluit niet helemaal mooi want is wat hoger geworden, maar ik vind 'm ok.Weet overigens nog niet hoe ik het vast ga zetten.
    Die vleugels zag ik erg tegenop....maar het 3 mm depron zit erop. Tot zover. Volgende stap is verstevigen vleugels en lijmen, maar dat komt wel weer.

    [​IMG]
    stukje zwart oracover voor bodem canopy.

    [​IMG]
    eerst vastgezet met UHU-por, en afgemaakt met hot-glue.

    [​IMG]
    hoek in vleugels maken....10 cm achterkant, en daarna de zijkanten

    [​IMG]
    lijntje getrokken voor voorkant vleugel...dit kon slimmer...zie achterkanten plakken

    [​IMG]
    niet zo slim...lastig om rand gelijkmatig te tapen...

    [​IMG]
    had bijde vleugels van de voorkant zo bespannen.

    Maar toen zag ik dat het veel makkelijker is, om de voorkant vleugel, direct tegen de rand van het depron te plaatsen, dan blijft het tape ook maximaal goed zitten. Zo heb ik de achterkanten bespannen:
    [​IMG]
    en nu de lijm goed in laten trekken en drogen...

    [​IMG]
    na het drogen...vleugel is wel wat dikker geworden, en past niet meer in de body..

    [​IMG]
    vleugels bijgeschuurd, en krijg ze nu net door de body heen geschoven.

    Laters meer,
    mvg
    dave
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er al veelbelovend uit! (Maar ik ben dan ook een groot fan van vliegende vleugels en zo :)). Zijn de vleugelhelften in profiel aangeleverd in de bouwdoos? Of, moet je de vleugels zelf in profiel schuren?
     
  10. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    De vleugel is reeds voorgevormd, en is van styrofoam..heel dun en fragiel. Maar wordt heel netjes aangeleverd. Je moet dan de 4 meegeleverde 3 mm depron platen erop plakken, zie foto's.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Dave Ik moest even de foto vergroten om het goed te kunnen zien... idd, styro-kern met daarover de plaatjes Depron. Zelf vlieg ik met nauwelijks verstevigd styro-vleugels (goedkoop piepschuim + 3mm carbonstaafje) met windkracht 3/4 Bft aan de helling. Dus, over de krachten die dit kan hebben, hoef je je alvast geen zorgen te maken :). Ben erg benieuwd naar het vervolg... Heb je al ideeën over de setup?
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
    Michiel vindt dit leuk.
  12. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Eric,

    Tjsa...ik weet nog niet precies...Heb een turnigy 2826/6 2200kv met 40A ESC voor 3s (denk 1550mAh LiPo) met een 5 x 5 prop (ook 5.5 bij 5.5 liggen)
    Maar heb ook een Turnigy D2826-2000KV met een 30A ESC voor 4s met 1300mAh en een 6x4 prop
    Maar heb denk ik, om model erin te houden, een spinner nodig. En de 2e motor heeft echt een hele dikke as, dus moet even kijken hoe dat zit met maten en met spinners, want heb daar totaal geen verstand van.
    De eerste motor heeft en as van 3,17 waar ik spinners voor heb gezien.Zowiezo dat hele motor gedeelte lijkt me wel een lastige kwestie. Maar dat vond ik van de body en vleugels ook, en die zijn toch vrij redelijk gelukt.
    En ik zit nog te twijvelen over een rudder...dat wil ik altijd graag.
    Over vleugels gesproken....had je mijn KwintWing als wel eens gezien...eigen model vliegende vleugel met 5 servo's...paar bouwverslagen terug ? Dat is een grappig ding met leuke vliegeigenschappen, lekker geluid, aparte vorm.

    Ik heb al best wat vliegtuigjes gemaakt, maar deze ME163 heeft aparte bouw. Misschien heel makkelijk, maar ik zelf vind het best lastig. Het vraagt om zeer veel plakwerk en zeer veel schuurwerk vergeleken met met mijn andere bouwprojecten. Maar ik kijk wel eens op dit forum, en ik realiseer me dat ik betrekkelijk eenvoudige dingen maak, vergeleken met de ongelooflijke creaties die andere mensen in elkaar zetten. Die houten bouwkisten...wauw....Dat zie ik mij zelfs in de toekomst nog niet maken.Ik ben al blij en heel tevreden als ik die ME163 straks vliegend krijg. Ik vind het echt een stoer en vet model, zo voelt die ook aan. Heel gedetailleerd wordt die niet, maar ga 'r wel inkleuren natuurlijk...heb 3 verschillende kleuren groen, en grijs voor de onderrand.

    Servo's worden gewoon simpele goedkope 9g servo's tower pro sg92r, heb ik er een zooi van liggen, die plak ik onder in de vleugel, op hoogte van de elevons. Elevons zinc3cm hoog links en 3,5 cm rechts hoog en 39 cm lang....gewoon wat gedaan, waarvan ik denk dat het niet teveel en niet te weinig is....lijkt me ok zo.

    Heb de vleugels inmiddels verlijmd. Met ductapen aan 1 kant, dan hot-glue ertussen....zit mooi strak.
    Daarna...een buis, een latje...nee, heb gekozen voor een plat carbonprofiel van 6 breed en 1 mm dik. Die erin gesneden en naad met hotgleu gevuld.
    Daarna nog wat bijschuren, en een stukje aan de voorkant eraf gesnden om 'm door de body te kunnen laten gaan.
    Daarna de elevons gesneden en de servo's getekend....hier gestopt voor vandaag....

    [​IMG]
    gekozen voor platte profiel

    [​IMG]
    in de vleugel verwerkt

    [​IMG]
    elevons uitgesneden, maar fout gemaakt bij afschuren, waardoor ik 2 nieuwe elevons heb gemaakt van 2 op elkaar geplakte 6mm delen depron, en dan wat model schuren.maar het past nu mooi.

    [​IMG]
    na een week werk, vleugel erin geschoven en staartstuk er los op, en canopy er los op...wauw...'t begint te komen.

    tot laters,
    mvg
    dave
     
    E.hof vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De eerste setup met 5x5 prop spreekt me het meest aan. Rudder is feitelijk niet nodig (bank en yank), maar mag natuurlijk wel (leuk voor gekke capriolen). Het geheel begint al mooi in vorm te komen, chapeau!
     
  14. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Uiteindelijk is het maken van die body niet moeilijk...alleen veel lijm en schuurwerk. Tegen de vleugel zag ik op....komt door al dat gelees wat ik erover heb gedaan Maar achteraf viel die best mee. En nu ben ik bij de voorkant....
    Dat wordt maximaal verzinnen....
    Ik denk dat ik aan de voorkant een stuk afzaag. Punt ter grote van spinner eraf zaag. Een houten motorsteun tegen de voorkant plak. En dat afgezaagde stuk uit ga boren en terug ga plakken.
    Want ik heb geen tool of idee hoe ik anders die motor er recht op ga krijgen...heeft er iemand suggesties ?
    By the way....ik ga toch voor die turnigy 2826 2000kv met 6x4 prop, en wil 'r op zowel 3 als 4 s kunnen vliegen dus een 40A ESC. De as van deze motor is geschikt voor deze spinner en de andere is te kort.
    En Eirc...bedankt voor je compliment, en leuk dat dit volgt maar ook reageert.

    [​IMG]
    motor, spinner en 6x4 prop

    mvg
    dave
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  15. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Weer een stapje verder gekomen :

    [​IMG]
    gaten gemaakt voor servo ( met soldeerbout en dremel)

    [​IMG]
    om te kijken of electronica werkt, eerst stekkertjes aanbrengen

    [​IMG]
    in zender nieuw model, binden en de servo-armen er op zetten.

    [​IMG]
    ik vind een rudder altijd leuk, dus nog een gat erbij

    [​IMG]
    licht verzonken....

    [​IMG]
    rudder eruit gesneden

    [​IMG]
    nog een carbonstaafje voor wat stabiliteit

    [​IMG]
    met stukje 3mm depron repareren, wat ik teveel had weggeschuurd.

    [​IMG]
    tot zover dusver,

    mvg
    dave
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe het voorstuk verwijderen... ik denk onmiddellijk aan één manier. Men neme een plankje (balsa of iets dergelijks), snijdt daar een ronde opening uit. Vervolgens houdt iemand het plankje op z'n plaats en snij je met de hete draad de neus eraf. Op die manier kun je erg precies werken zonder rafels, etc.
     
  17. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Yes ! Dat is een goed idee !!! Zo ga ik het doen. Bedankt Eric !
     
  18. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    weer stapje erbij,
    staartstuk vastgezet,
    paar extra strookjes 3mm depron gesneden, om staartstuk wat beter te laten overvloeien in body.
    en eerste servo geplakt, die zit goed op z'n plek

    [​IMG]
    met UHU por ga ik het verlijmen

    [​IMG]
    2 strookjes 3mm depron aan body en staartstuk gelijmd

    [​IMG]
    even laten drogen om daarna wat bij te schuren

    [​IMG]
    ziet er beter uit zo, en geeft wat extra stabiliteit door de lijmstroken., zijkantjes servo zijn verzonken.

    tot zover,

    mvg
    dave
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ik vind de wijze waarop je de servo voor het rudder in de romp inlijmt niet heel erg mooi . . .

    Mag ik dat zo zeggen?


    jan.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan, dat is een Mart-Smeetsje... gevolgd door: 'Ja, dat mag ik zeggen' :). Even zonder dollen. Ik zou de servo en sowieso rudder achterwege laten op dit model. Reden: dit model krijgt juist z'n glans door de stroomlijn en daar doet de servo op deze manier een beetje afbreuk aan. En, zoals gezegd, eigenlijk doe je weinig/ niets met rudder.
     

Deel Deze Pagina