Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik vind de oplossing van Horsepower een bruikbare oplossing. Zelf zou ik uit koperplaat, 3 of 4 mm dik een flens met kraag van voldoende dikte en overkraging voor de soldeernaad breedte maken. Deze flens op het ketelfront solderen met Koperhardsoldeer 21 van Griffon. Dit soldeer heeft een hogere smelttemperatuur(smelttraject: ca. 650°C - 810°C) dan gebruikelijk zilversoldeer(smelttraject: ca. 630°C - 660°C) Aandachtspunt, bij koper op koper GEEN Flux gebruiken en solderen met een carboniserende vlam(overmaat gas, reducerende vlam).
    Verder voordeel, bruikbaar tot 300gr C.
    Veel succes.
    Overigens, je soldeernaad zou ook alleen maar de plaatdikte van het front zijn geweest.
    Specificatie blad soldeer 21 bijgesloten
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat mag, het is een drukloos deksel. Is namelijk de rookkast.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Baggeraar gaf mij het bericht: "Dat mag, het is een drukloos deksel. Is namelijk de rookkast".
    Als dit de rookkast is aan de voorzijde, ingang brander, dan heb je dubbel geluk.
    Door het voorgestelde zilversoldeer heb je een grotere temperatuur bestendigheid bij de monding van de vuurgang, waar de brander voorstaat.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Kleine bijdrage:
    Een carburerende vlam, dus overmaat aan brandgas in verhouding tot zuurstof heeft bij hardsolderen altijd de voorkeur.
    Een redelijke hoeveelheid zilver in de hardsoldeerdraad geeft een grote treksterkte en tevens samen met het tin in de legering een goede vloeikracht. Zie tabel
    Temperatuurvastheid ligt tegen de 200 graden celcius.
    upload_2017-12-17_22-23-5.png

    Mooie soldering. Alles komt goed.

    Groet,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk na een dagje klussen te zien wat voor reacties er binnenstromen. Hartelijk dank allemaal, dat is leuk om te lezen.

    Ik wil niet te veel poespas aan die kant van de ketel, met de brander en het pijlglas wordt het daar al vol genoeg samen. Ik maak liever het deel opnieuw dan een extra onderdeel toe te voegen. Ik moet sowieso op materiaal wachten, mijn 'restjes' bak is nogal leeg aangezien de hobby vrij nieuw is.

    Goede tip, ik zal hem in overweging nemen!

    Stoompomp en jij hebben het over zo'n type vlam willum, ik ben benieuwd naar de reden dat dit type vlam moet worden gebruikt. Is het alleen vanwege het feit dat er niet te gericht de warmte in het werkstuk moet worden gebracht wanneer je met bijvoorbeeld een propaan/zuurstof brander aan de slag gaat? Alternatieve manifestaties van een propaan/zuurstof vlam hebben snel zo'n spitse kegel en daarmee maak je het werkstuk vaak (te) lokaal warm. Of zijn er nog meer redenen om dit type vlam te gebruiken?

    Zelf maak ik gebruik van een zware Sievert brander op een primagaz butaan/propaan mengsel, stiekem zonder drukreduceer omdat ik anders niet voldoende warmte in het werkstuk kreeg. Zonder drukreduceer heb ik ruim genoeg warmte en een stabiele vlam tijdens de 20 minuten stoken om een front te solderen. Als ik straks de vlampijpen ga solderen zorg ik voor een extra brander met propaan/zuurstof om gericht extra warmte toe te kunnen voegen, de massa verdubbelt dan bijna en ik wil daar geen onnodige risico's nemen.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je maar zorgt dat de slang vers is en de klemmen goed vastzitten.propaan heeft toch wel een beduidend hogere flesdruk dan butaan.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omdat bij de ketel van Zeiler de ingang van de vuurgang niet door het ketelwater gekoeld wordt, adviseerde ik een ander soort soldeer, Koper hardsoldeer 21 van Griffon.
    Het aandeel in zilver is heel klein.
    Volgens de eerder bijgesloten specificatie zijn de eigenschappen:
    Technische specificaties basisgrondstof: 2% zilver, 92% koper, 6% fosfor smelttraject: ca. 650°C - 810°C.
    Eigenschappen · Cadmiumvrij · Temperatuurbestendig tot 300 °C .
    Voor de duidelijkheid heb ik de eerder getoonde afbeelding van zijn ketel bijgesloten.


    20171111 Keteldoorsnede.PNG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het gebruik van een carburerende vlam heeft niets te maken met het plaatselijk te heet stoken.
    Bij deze vlam heb je een overmaat van gas, die de zuurstof in zowel het toevoeg- als basismateriaal verbrandt. De las oxideert niet en eventuele oxides worden geregenereerd tot het zuivere materiaal.
    Ik heb een scan bijgesloten uit een van mijn leerboeken/vakopleidingen.
    Bovenaan (Vlam 1), zie je een carburerende vlam, overmaat aan gas, goed te zien aan de lange gerekte vlamkern. Het overmaat gas verbrandt(regenereert de aanwezige oxide).
    In het midden (Vlam 2), een neutrale vlam. Gas en zuurstof in de juiste verhouding, scherpe vlamkern. Deze instelling wordt bij autogeen lassen gebruikt.
    Onderste foto(Vlam 3), overmaat van zuurstof, vlamkern kort en zeer fel. Zeer oxiderend, principe van snijbrander, propaan of acetyleen.
    Jij gebruikte in eerste instantie geen propaan/zuurstof, maar een gasvlam bevat ook een regenererende kern.
    Zet je brander maar een op een koperen plaat. Indien de vlam op afstand dan verkleurt de plaat zwart. Breng je de vlam dichter bij, dan zie je in de vlamkern helder koper verschijnen. Dit deel van de vlam moet je gebruiken voor het maken van de soldeerverbinding.

    Opgelet, de getoonde vlamvormen zijn voor een propaan/zuurstof brander.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 dec 2017
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat verhaal met de Sievertbrander zonder reduceerventiel, zonder slangbreukventiel, zonder iets direct op de fles aangesloten, dat vind ik nog al wat.
    Mooi en veilig zou zijn een propaanreduceer regelbaar tot 4 bar te gebruiken.
    Mooi? De vlam is dan stabieler, en steeds gelijk groot/heet. Drukverschillen die onstaan tijdens het vergassen van het vloeibare propaan worden gereduceerd. Zelf weten.
    Flesdruk kan b.v. in de zomer en zeker in de zon oplopen tot wel 15/20 bar. Heb al gebarsten slangen gezien.

    Verder heeft een brander zoals de Sievert een mooie hete heldere blauwe vlam met een volledige verbranding van het gas/luchtmengsel. Mooi ding.
    Kun je het nog hebben over de branderkopgrote deze bepaald immers het vermogen dat er gemaakt kan worden in Kw/h. Dus of je werkstuk snel en heet genoeg gaat worden.

    Wat het fosferkoperhardsoldeerdraad betreft zie ik bij de diverse producenten en leverancier verschillende waarden staan voor de toelaatbare bedrijftemperatuur.
    Groothandel Certlas gaat ook op safe zoals eerder te zien in de foto met tabel 200 graden celcius.
    Hatek Silverphos 2/CuP+2%Ag toelaatbare bedrijfstemperatuur (BT) tot 150ºC helemaal veilige BT waarde.
    En zo meerderen anderen.
    Verder worden zwavelhoudende media door iedereen afgeraden. Dus waar gaat mee gestookt worden?

    Vlambeeld verklaring van de propaan-zuurstofbrander, als ik het mag zeggen "uit het boekje".
    Twee sets foto's van propaan-zuurstof en acetyleen-zuurstof hoef ik dus niet op te zoeken. Prima zo.
    Moet zeggen ik soldeer eigenlijk alleen maar met propaan-zuurstof of acetyleen zuurstof, soms bij grotere zware werkstukken met een extra comfort om alles goed en gelijkmatig voor te verwarmen tot 400-500 graden.

    Veel plezier.
    Groet,
    Willum
     
    Paul Konings, Zeiler en kaapstander vinden dit leuk.
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Net mijn huidige reduceer bekeken en daar staat op 1 bar. Ik denk dat ik ooit wel de goede besteld heb maar de verkeerde geleverd heb gekregen. Dat is inmiddels jaren terug toen ik langzaam ben gaan verzamelen. Toen nooit erg in gehad dat ik de foute heb ontvangen. Ik kreeg er echt niet meer uit dan een vlam uit een waxinelichtje, vandaar dat ik naar alternatieven ben gaan kijken.

    Gezien jullie reacties toch maar voor veilig gegaan en zojuist een Sievert reduceer met slangbreukventiel besteld dat instelbaar is van 1-4 bar en nieuwe slang met de juiste aansluitingen - geen koppelingen meer nodig. Dan ben je toch met meer vertrouwen bezig als de spulletjes niet meer nagelnieuw zijn en/of voor een van de eerste keren gebruikt worden. Als kers op de taart een langere halspijp besteld voor de branderkop voor als ik straks met twee branders tegelijk aan de slag ga.

    Willum, ik gebruik een 50mm 86kW branderkop voor het solderen. Ik heb ook twee kleinere maten voor het lichtere werk straks.
     
    Bert V, Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waardoor vloeit zilver juist op een paar kleine plekjes net niet helemaal rond, terwijl in de rest van de verbinding wel mooi doorloopt?
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg

    Beste Cripijn,

    50 mm 86 Kw/h bij 4 bar gasdruk. Da's geen speelgoed.
    Bij 1 bar doet die brander doet zo'n brander inderdaad niets.
    Heb je nog wel hulpbranders nodig.
    Dit brandertje levert een enorme bulk aan hitte.
    Het zal een sensatie zijn die brander volop te zien en horen branden.
    Goed bezig.
    Pas op met vuur. Veiligheid voorop! Werk buiten.

    Veel plezier.
    Willum
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Dag stoompomp, volgens mij deed ik het al zo maar het is altijd goed om te weten waaróm het zo werkt. Ik zal er de volgende keer eens op letten.

    Het zilver vloeit heel netjes door de capillair maar in de eerste foto's van post #39 heb ik een overdaad aan zilver toegevoegd, tot boven het niveau van het capillair. Uiteindelijk kwam ik op de hoogte waar geen flux meer zat (ik had de overdaad weggepoetst met een doek). Uiteindelijk kan je dan niet meer sturen en blijft het als een bad met modder liggen. De tweede soldering was ik wijzer en ik ben ik zuiniger geweest met het zilver. Ik heb goed opgelet hoeveel ik per strekkende cm heb toegevoegd en dat heeft goed gewerkt.

    Jazeker! Het is absoluut kicken :banana:
     
    ron van sommeren en Paul Konings vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS

    De betreffende soldeerplaats, rookkast en vuurgang wordt niet op druk, maar alleen door temperatuur belast.
    Het is een bekend gegeven, dat de lossmelt temperatuur van een zilversoldeer beduidend hoger ligt, dan de temperatuur bij solderen.
    Bij fosfor houdend kopersoldeer, omdat het smeltpunt verlagende fosfor verdwenen is, is het lossolderen nog moeilijker.
    Je moet haast tot de smelttemperatuur van koper verwarmen om de delen los te nemen.
    Het verdwijnen van fosfor heeft als voordeel, dat het zeer agressieve fosforzuur niet gevormd kan worden.
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Type- of snelhoudsvaudt, het moet zijn 86kW (vermogen), zonder 1/h.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
    Paul Konings en Baggeraar vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Verder worden zwavelhoudende media door iedereen afgeraden. Dus waar gaat mee gestookt worden?

    Hier citeer ik dat wat producenten en leveranciers adviseren.


    upload_2017-12-19_17-44-44.png

    Sorry.
    Ik bedenk dit niet.
    Sorry.

    Groet,
    Willum
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ga straks op gas stoken. Daarbij zit de soldering waar stoompomp het over heeft op een plek waar de soldering geen contact heeft met de rookgassen.

    Ik ga het overwegen, verwacht echter geen problemen met zilversoldeer op die plek.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoe bedoel je dat precies?
    Ik weet koperen ketels genoeg die met kool gestookt worden.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedoelde je niet: Geen contact heeft met het koelende ketelwater?
    Nu ik toch deze vraag stel, het volgende:
    Door het uitbranden van het fosfor uit het geadviseerde kopersoldeer, heb je ook het gevaar niet, dat door eventueel condens in de rookkast het agressieve fosforzuur ontstaat. Verbranden/oxideren van fosfor geeft "fosforprentoxide P2O5, samen met water vormt dit H3PO4. Vergeleken met dit zuur zijn S39 en S69 zwakke broeders.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina