Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kan er niets van maken, klinkt vreemd
    Als er geen lucht in het systeem zit en je drukt tegen de pomp, loopt normaal meteen de druk op.
    Stop je met de pompslag, kan de druk iets terugzakken als je pomp-persklep tijd nodig heeft om te sluiten.
    Loopt de druk niet meteen op, kan het zijn dat je manometer stug loopt.
     
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb er nog even naar gekeken. Doordat er een luchtbel onder de manometer blijft staan wordt de plunjer automatisch terug gedrukt. Dat betekend in ieder geval dat de bovenste terugslagklep niet lekdicht is, of de kogels moeten zoals Harm zegt er inderdaad lang over doen om weer in de zitting te vallen... Maar dan ook errrrg lang :weetnie:

    Ook zie ik dat er na lange tijd langzaam water komt uit de aanzuigleiding, dan zou de onderste kogel ook niet helemaal waterdicht zijn. Al met al een resultaat dat nou niet helemaal is wat ik gehoopt had van een commercieel handpompje. Maar eens kijken of ik de zittingen wat kan oppoetsen zodat het wel lekdicht raakt.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu als stoombouwer. Wat zit er tussen de ketel manometer en de zwaanshals om te voorkomen, dat de stoom bij de manometer komt?(LUCHT)
    Gaat de manometer met keteldruk verhoging gelijk naar maximum?
    Eigen ondervonden harde praktijk. De voedingspomp leverde voldoende druk/hoeveelheid, maar de ketel werd zeer langzaam bijgevuld.
    Oorzaak van het probleem, zoals ik eerder had aangegeven, bij één van de gesoldeerde aansluitingen, was het soldeer in de pijp gekomen. Luchttest, helemaal open. lucht heeft nu eenmaal een kleinere dichtheid, dan water.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanvulling; de bypassafsluiter met veerkracht gesloten plunjer ging dienst doen als overstort.
    Mijn voedingspomp heeft zachte dichtingen op de kleppen, O-ring afdichting.
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Dit weekend heb ik mijn CNC-freesbankje opgehaald (die stond tijdelijk in een opslag) en een plekje gegeven in de schuur.

    De draaidelen uit mijn eerdere bericht hebben nog aardig wat nabewerking nodig. De zitting voor de stoomdom moet voorzien worden van de ronding van de ketel zodat de delen netjes op de ketel aansluiten. Het was weer even zoeken hoe ik het CAM programma het meest efficiënt kon laten werken. Na het eerste onderdeel heb ik een methode gevonden om het in een uur te realiseren, dat is mooi voor de twee delen die zullen volgen. Nu is het langste wachten op de Loctite die moet ‘drogen’ maar gelukkig nog genoeg te doen.

    Het contour van het onderdeel gefreesd in aluminium. Door in alle CNC programma’s het nulpunt gelijk te houden kan ik eenvoudig van 2D naar 2,5D overschakelen zonder opnieuw uit te moeten klokken. Alleen de hoogte moet ik opnieuw instellen bij het wisselen van frees.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zitting voor de stoomdombus met de stoomdom bus samengesteld op de ketel.
    [​IMG]

    Deze week nog de zitting voor de schoorsteen en dan zijn alle delen die vast aan de ketel gesoldeerd moeten worden klaar!
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
  6. greef

    greef

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Den-Oever
    super mooi mijn vraag is hoe heb je de spul vast geklemd op je kruistafel
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Aluminium mal frezen voor de positionering en daarna de bronzen bus vastlijmen met loctite 638. Voor het loshalen even verwarmen (niet heet stoken) en de boel komt weer los van elkaar.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Crispijn,
    Het is op de foto's niet zo goed te zien maar is dit een tot CNC omgebouwde MF 70 van Proxxon?
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ha Bert, het is inderdaad een Proxxon MF70. Een aantal jaren geleden heb ik deze voorzien van een overbemeten besturing met het idee dat ik de frees later eenvoudig zou kunnen vervangen voor een zwaarder model met behoud van besturing (voorbereiding van de 4e as is gerealiseerd). Voor nu voldoet het machientje nog voor veel doeleinden maar het heeft zeker beperkingen. Het motorvermogen is laag, de aanzet is maar beperkt en het bed is niet erg groot. In theorie is de maximale verplaatsing 134*46*70 (X*Y*Z) maar daar gebruik ik maximaal 4mm minder in praktijk van ivm de eindschakelaars die ik op het freesbankje heb gebouwd. Stukje behoud van gereedschap gaat dan boven het bereik van de frees. Het lage motor vermogen zie ik trouwens vooral terug wanneer er gaten geboord moeten worden. Gaten boren (2mm max) ondanks regelmatig lossen van de spanen is erg zwaar, de motor loopt bijna terug tot toerental nul. Oplossing daarvoor is het centeren van de gaten met een boor (max 0.5mm diep), en later op de kolomboormachine de gaten boren.
    Het was een erg leuk project in de tijd. Ik heb veel geleerd van het uitzoeken van de juiste componenten en de afstemming daar tussen.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik dacht het al te zien.
    In het verleden heb ik die van mij ook al eens overwogen om hem via een ombouwset naar CNC te verbouwen maar ben daar bij het lezen van de kosten, de ervaringen bij andere ombouwers en het feit dat het toch best wel een relatief kleine machine is weer van terug gekomen.
    Af en toe kijk ik nog wel eens bij of naar een maatje groter maar de prijzen daarvan zijn - alle waar naar zijn geld meegerekend - voor hobbygebruik zoals ik dat doe niet echt leuk of interessant meer.
    Eigenlijk kan ik het meeste wat ik wil wel met de MF70 maken en er moet toch altijd nog iets te wensen overblijven :D.
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen week weer het een en ander kunnen doen. De zitting voor de schoorsteen is af en de stoomdom is gereed. Daar zat al met al nog een hoop werk in maar ik ben blij met het resultaat! Hier een serie foto's met soms wat tussenstappen zichtbaar.

    [​IMG]

    Hier de plaat in de stoomdom die waterdruppels moet tegen gaan in de stoomleiding. Weet iemand hoe dat heet?
    [​IMG]

    De stoomdom krijg drie aansluitingen. De hoofdstoomleiding naar de oververhitter en daarna de machine, de stoomfluit en een die ik later mogelijk nog ga gebruiken voor de gasregeling. De drie bussen zorgen voor een vlak waar een koperen ring voor de afdichting kan zorgen.
    [​IMG]

    Met twee verzonken boutjes waar weer een gat in getapt is worden de busjes op zijn plek gehouden tijdens het solderen. Het koper draadje houd de derde op zijn plek en is om het boutje geslagen. Het was wel goed oppassen tijdens het solderen dat de boel niet per ongeluk werd aangetipt met het zilver staafje.
    [​IMG]

    Na solderen en wat polijsten ziet het er dan zo uit!
    [​IMG]

    Er zaten een aantal spannende bewerkingen tussen in het hele proces maar ik ben erg blij met het eindresultaat. Nu stond het in de planning om dit weekend de ketel te gaan solderen echter het weer zit niet echt mee. We gaan het zien! Fijn weekend allemaal!
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    norwin, ron van sommeren, haje74 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik weet niet wat ik hier nu mee moet.
    Ik wilde reageren op dat koperdraadje, maar lees meteen dat je het al gesoldeerd hebt.
    Kom ik aan het eind van het verslag, lees ik dat je nog moet gaan solderen...................

    Het ziet er wel netjes uit zo.
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    De stoomdom is gesoldeerd en klaar. Met het solderen dit weekend bedoel ik het solderen van de hele ketel. Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Wat wordt dit mooi...:worship:
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hint: het ding zeeft waterdruppels. Hoe zou het dan heten???
    ;):D;):D
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb het nog niet eerder gezien, het moet een modelbouwtoepassing zijn.
    In de echte ketels is het een open gat net zo groot als een mangat ( 320 x 420 schat ik)
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Mensen bedankt voor alle complimenten en de goede ideeën voor de naam van het onderdeel. Zal ik het dan maar stoomzeef noemen? :friends:

    Vandaag geen ketel gesoldeerd maar ik ben wel even buiten bezig geweest met het voorbereiden van de houten bekleding. Uit oude drempels maak ik kleine latjes die om de ketel gemaakt worden als isolatie. Voordat deze er erop gaan komt er nog kurk en een dunne messing plaat omheen. Hier heb ik van de cirkelzaag een tijdelijke tafelcirkelzaag gemaakt Werkt prima, maar het blijft natuurlijk opletten.
    [​IMG]

    Na het zagen moeten de gezaagde kanten (zichtzijden) nog afgewerkt worden met de van diktebank. In de handleiding van mijn tweedehands vandiktebank staat niet duidelijk de minimale plankdikte die je met de bank kan realiseren. Het leek 2mm te zijn - precies wat ik nodig heb. Voorzichtig heb ik steeds een halve slag aan de spindel voor de hoogte verstelling gegeven maar helaas is de vandiktebank nu stuk omdat de tandwielen van de hoogte verstelling beschadigd zijn. Hierdoor lopen de twee spindels die de hoogte verstelling realiseren niet meer gelijk omdat er soms een paar tanden worden overgeslagen. Het kunststof heeft al bij weinig kracht de geest gegeven :hammer: Blijkt na een zoektocht op internet dat de dunste plankdikte 4mm is.

    [​IMG]

    En de boosdoener in detail
    [​IMG]

    Nu op zoek naar reserve delen want ik zal niet de enige zijn die dit probleem op zijn hals gehaald heeft...
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2020
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Prima exploded view met te bestellen spareparts gevonden! Nieuwe onderdelen besteld, levertijd kan tot twee weken oplopen. Even afwachten nu!
     
  19. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ziet er prachtig uit
     
  20. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
    Voor de veiligheid en gemak met het zagen, als u een stuk dun plaat materiaal vast maak on de onderkant van u aanslag latje en deze opmaat inzaag dan heb je een dicht tafel om op te zagen, wat de schaaf betreft als u een stuk plaat materiaal met een lat over dwars on de onderkant maak en dit op de tafel leg dan kan u dunner materiaal schaven, wel goed op de nerf richting letten.
     

Deel Deze Pagina